Roon Core advies

Started by Raphie, May 30, 2019, 07:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik heb me even ingelezen in Roon en overweeg Roon te gaan installeren in huis.
Maar Roon heeft een core nodig en ik wil niet continue en laptop of PC hebben aanstaan.

Nu heb ik een Synology 1512DS met uitbreiding, 8 disks en 2 SSD's en kan er nog een dedicated SSD bijzetten voor Roon.
Maar betwijfel of de 1512DS snel genoeg is. Stel dat ik de NAS zou upgraden welke zouden jullie dan aanraden? Heb niet meer als 5 bays nodig, maar wel lekker snel.
Belangrijkste reden is één interface op ipad/iphone voor internet radio, streaming en nas muziek, mooi opgeleukt met metadata. Graag je mening/ervaring. 
JBL PRX Power!

Roeru117

Als je een upgrade zoekt van je huidige systeem dan zou ik kijken naar de DS1019+. Daar kun je je 5 schijven in plaatsen en er is ruimte om 2 M2 NVMe SSD's te plaatsen. Standaard ook uitgerust met 8GB RAM geheugen, dus dat moet wel lukken. Wanneer je een NAS zoekt met een processor die snelleer is dan een Intel Celeron dan zou je moeten kijken naar QNAP. Die hebben modellen met Intel i3 processoren en krachtiger.

Als de DS1512+ nog prima voldoet kun je er ook voor kiezen om een Intel NUC met Roon Rock te plaatsen. Dan heb je Roon op een losse server draaien en ben je niet afhankelijk van de prestaties van je NAS voor Roon. De muziekcollectie kan dan prima op de NAS staan.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Raphie

#2
Quote from: Roeru117 on May 30, 2019, 09:24:47
Als je een upgrade zoekt van je huidige systeem dan zou ik kijken naar de DS1019+. Daar kun je je 5 schijven in plaatsen en er is ruimte om 2 M2 NVMe SSD's te plaatsen. Standaard ook uitgerust met 8GB RAM geheugen, dus dat moet wel lukken. Wanneer je een NAS zoekt met een processor die snelleer is dan een Intel Celeron dan zou je moeten kijken naar QNAP. Die hebben modellen met Intel i3 processoren en krachtiger.

Als de DS1512+ nog prima voldoet kun je er ook voor kiezen om een Intel NUC met Roon Rock te plaatsen. Dan heb je Roon op een losse server draaien en ben je niet afhankelijk van de prestaties van je NAS voor Roon. De muziekcollectie kan dan prima op de NAS staan.
ik heb net de ds1019+ besteld met 2 1TB M2 SSD's :)

ga mijn  DS1512+ en 512+ expansie in de verkoop zetten, beetje footprint downsizen en performance upgraden :)

ik wil juist minder apparaten en zo veel mogelijk services op zo weinig mogelijk dozen draaien. download geen films meer, het is puur muziek collectie, apps en foto's
JBL PRX Power!

Roeru117

#3
Mooie keuze. Daar ga je veel plezier mee hebben.

Toevoeging:

Ik lees alleen dat de extra ssd sleuven als een cache volume gebruikt kunnen worden om de werking van het opslagvolume te versnellen, maar niet als een opslagvolume. Oftewel: je kunt de beide ssd's niet als een opslagvolume gebruiken. (Misschien wel vanuit de Linux commandline) De vraag is dan hoeveel het toevoegt en of je dan niet beter voor een wat grotere nas kunt gaan (DS1618+) waar de ssd's wel als een opslagvolume te gebruiken zijn.

ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Raphie

Quote from: Roeru117 on May 30, 2019, 11:04:57
Mooie keuze. Daar ga je veel plezier mee hebben.

Toevoeging:

Ik lees alleen dat de extra ssd sleuven als een cache volume gebruikt kunnen worden om de werking van het opslagvolume te versnellen, maar niet als een opslagvolume. Oftewel: je kunt de beide ssd's niet als een opslagvolume gebruiken. (Misschien wel vanuit de Linux commandline) De vraag is dan hoeveel het toevoegt en of je dan niet beter voor een wat grotere nas kunt gaan (DS1618+) waar de ssd's wel als een opslagvolume te gebruiken zijn.
Cache is prima, er gaan nog 2 SAMSUNG 850 Pro's als storage in, samen met 3x 4TB Seagate. kan ik mijn complete muziekcollectie en foto collectie cachen.
de cache is sowieso handig omdat ik ook repliceer naar stack, icloud, onedrive en google drive
JBL PRX Power!

Roeru117

Dan gaat dat helemaal goed komen
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Raphie

De DS1019+ draait al, 43k tracks (700gb) in iets meer als een uur geïndexeerd en voorzien van metadata. Tidal gekoppeld, werkt als een speer.

Maar nu de keuze:
Heb 2 weken trial
Dan één jaar? Of Lifetime? Of slingeren er nog vouchercodes op het internet?   
JBL PRX Power!

Nahpets

#7
De enige korting waar ze aan lijken te doen is een korting bij aankoop van meerdere abo's tegelijkertijd. En zelfs dan is de korting minimaal.

Er slingerd op inet wel ergens een oude code rond om de probeertijd op te rekken naar 30 dagen, die werkte 2 maanden geleden nog wel.

Edit: gevonden
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

activ

Quote from: Nahpets on May 31, 2019, 00:35:18
De enige korting waar ze aan lijken te doen is een korting bij aankoop van meerdere abo's tegelijkertijd. En zelfs dan is de korting minimaal.

Er slingerd op inet wel ergens een oude code rond om de probeertijd op te rekken naar 30 dagen, die werkte 2 maanden geleden nog wel.

Edit: gevonden
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

Yep helaas doen ze niet echt aan korting. Ik heb er zelfs wel een een email aan gewaagd en dan nog krijg je maar een kleine geste van een extra maand bij een jaar abo ofzo. Ik zit zelf al een tijd tegen kopen aan te hikken omdat ik het net te duur vindt en houd de acties in de gaten, maar die zijn er nooit. Zelfs niet op black friday.

Raphie

Hoe kan ik die code invoeren op mijn huidige account?
Heb net mijn database op de rit, met een nieuwe email een nieuwe account aanmaken zie ik niet zitten.

Zal ze ook even mailen, misschien willen ze me anders zo ook wel een maand geven ipv 14dgn.
JBL PRX Power!

Tabcam

Quote from: activ on May 31, 2019, 06:55:46
Yep helaas doen ze niet echt aan korting. Ik heb er zelfs wel een een email aan gewaagd en dan nog krijg je maar een kleine geste van een extra maand bij een jaar abo ofzo. Ik zit zelf al een tijd tegen kopen aan te hikken omdat ik het net te duur vindt en houd de acties in de gaten, maar die zijn er nooit. Zelfs niet op black friday.
Ik herken het, de terughoudendheid om voor software te betalen. Ergens is het grappig dat we rustig discussiëren over apparatuur met kleine verschillen waarvan Het prijsverschil rustig het dubbele is. Vaak is het prijsverschil van een streamer al duurder dan Roon.

Veel apparatuur zijn minder gebruikersvriendelijk, minder uitgebreid en ondersteund vaak alleen eigen merk/merken. Mocht je twijfelen, neem dan een jaarabonnement en beslis dit jaar of je een levenslange licentie wil of niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

ik ben na de trialperiode destijds meteen "lifetimer" geworden en heb daar nog geen seconde spijt van gehad, wel integendeel.
ergens idlv dit jaar ben ik dan ook "break even" tov achtereenvolgende jaarabonnementen voor diezelfde periode, dus in die zin maak ik straks ook nog winst ;D

er zijn even geruchten geweest dat Roon die specifieke formule trouwens zou afvoeren, wegens niet rendabel genoeg.
als je ziet wat er de voorbije jaren al is doorontwikkeld aan dit platform, ben ik er wel gerust in, dit is m'n beste investering in de set ooit (na de akoestiek dan ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Inderdaad, volledig mee eens, het gebruiksgemak van Roon is fantastisch!

Gr. Walter

Raphie

Hoe kan ik in Roon naar een nas folder toe (dus een folder zonder playlist) ?
JBL PRX Power!

Dirk

onder settings de tab "storage" aanklikken
daar kan je één of meerdere folders, dus ook map(pen) op je NAS, toewijzen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: Dynky on May 31, 2019, 11:47:46
onder settings de tab "storage" aanklikken
daar kan je één of meerdere folders, dus ook map(pen) op je NAS, toewijzen
Kan je daarna ook eenvoudig in de onderliggende structuur navigeren en dan een gehele folder afspelen? Ik heb al mijn klassieke muziek los van de singles, verzamelaars en albums van artiesten staan alfabetisch gesorteerd in een éénletterige map. Heerlijk overzichtelijk maar niet alle indexers gaan daar even handig mee om. Ben er ook nog niet uit hoe ik klassieke muziek het beste kan taggen  :wacko:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

#16
Roon werkt niet met een (al dan niet aanwezige) klassieke folderstructuur, maar gaat alles wat je aangeeft indexeren en daarna z'n eigen database opbouwen.
of Roon daarbij gebruik maakt van jouw aangemaakte tags of de metadata van de eigen database gebruikt, kan je wel (zeer uitgebreid en met een hoop selecties!) zelf bepalen, dus daarin heb je echt behoorlijk wat keuze...maar dus volgens folderstructuur gaan bladeren en afspelen is volgens mij niet mogelijk.

't zou ook een beetje zonde zijn daaraan te willen vasthouden, want de kracht ligt imo nu net in die zeer uitgebreide database en alle cross-references die daarbinnen gelegd worden bij gebruik van de Roon UI, gaande van uitvoerders/muzikanten/componisten/invloeden/etc van je gekozen album en de daarmee gelegde links (allemaal via shortcuts aanklikbaar in de begeleidende tekst van bvb een album wat je gekozen hebt) die via die weg kunnen gelegd worden met weer andere muziek...al dan niet afkomstig van je eigen collectie, of muziek binnen het aanbod van bvb Tidal of Qobuz (als je daar ook lid van bent)
ook dat laatste kan je zelf kiezen btw, dus je hoeft niet altijd het hele aanbod van Tidal/Qobuz oid mee te nemen in je zoektocht binnen de "library", maar je kan Roon zich ook laten beperken tot enkel jouw muziek op de eigen NAS.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

211

Quote from: Dynky on May 31, 2019, 09:27:31
ik ben na de trialperiode destijds meteen "lifetimer" geworden en heb daar nog geen seconde spijt van gehad...

Idem. En gelet op wat er in de loop van de jaren zoal aan hardware "doorheen" is gegaan, is de lifetime investering  in Roon de beste investering ooit...