Vervangen IEC c13 connectoren Essential Audio Tools current conductor L

Started by B-art, May 26, 2019, 11:08:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

Ik heb nu een aantal Essential audio tools current conductor L met de schurter IEC c13 connectoren die er standaard op zitten. Deze zitten niet erg vast in het apparaat. Ze kosten dan ook maar 3,90 per connector. Zie https://www.audiophonics.fr/en/fiches-secteur-connecteurs-iec/connecteur-iec-c13-schurter-4782-3x25mm-rohs-o85mm-p-4676.html voor enkele reviews.
Volgens de leverancier EAT zit er inderdaad wat speling op de connectoren, maar klemmen ze intern wel goed (hebben ze laten zien). Toch vraag ik mij af of het niet beter kan. Ik zoek eigenlijk een IEC connector die goed vast zit. Ik dacht aan deze van onze forumsponsor: https://www.hi-stands.eu/nl/iego-iec-plug-pure-copper-8055-bk-cu.html. Volgens de site van audiomaat moet deze goed klemmen. Vraag: zal dit uitmaken qua geluid? Past deze connector op de kabel qua dikte, is het makkelijk zelf te doen of moet ik de goedkope schurter gewoon laten zitten?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Contour

Ik kan bevestigen dat Iego connectors zeer goed klemmen, maar eigenlijk iets te goed als ze nieuw zijn. Ik heb de IEC socket uit mijn Sbooster voeding gedrukt ermee. Dus voorzichtig monteren door beetje te wiebelen, niet in 1 keer hard erin drukken.

De Iego connectors klinken overigens erg fraai! M.i. beter dan de andere bekende merken. Montage kun je makkelijk zelf. Ze kunnen erg dikke kabels aan, ik heb er Oyaide Tunami aanzitten, formaat tuinslang.

Groetjes Walter

B-art

Hoi Walter, die zijn dan dus eigenlijk het tegenovergestelde van de schurter qua klemkracht. Een alternatief is de furutech van rond de 40 euro. Heb je daar nog ervaring mee?

De oyaide (037) heb ik ook (twee stuks) en zijn perfect, maar erg duur (kostten destijds samen 750 euro samen met de tunami kabels) en niet te vergelijken met de EAT.

Moeten dus ook weer niet te vast zitten. Misschien furutech dan.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Contour

Ik zou toch voor de Iego gaan, initeel klemmen ze eigenlijk te goed, maar op die manier heb je na een paar jaar nog voldoende klemkracht over. Het materiaal gaat zich zetten en daardoor loopt de klemkracht wat terug. Qua klank spelen ze bij mij alles eruit.

Gr. Walter

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Deze heb je ook nog, trekontlasting aan de buitenkant, dus makkelijker te monteren. Iemand ervaring met deze?

https://www.hi-stands.eu/nl/fi-11-cu.html
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Contour


B-art

Thanks, zat al te zoeken op internet naar een manual
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Ik zie de schurter IEC op allekabels.nl zelfs voor 1,99 per stuk op de website staan. Eigenlijk absurd dat EAT deze er op schroeft. Ga maandag de Iego bestellen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy


B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note


B-art

Even ingelezen. Jouwhifi levert dus alles in een: Iego, sleeve/mantel en adereindhulsjes. Ga hem even benaderen. Bedankt voor de handleiding. Hoe doe je dat met die hulsjes, moet je die er om doen en dan samenknijpen met een tang?

Edit: Knipex Aderhulstang, voor 25 euro borg bij hem te leen zie ik
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Kjelt

Als je stroomkabel zo zwaar is dat deze vrijhangend de IEC connector er uit trekt dan helpt maar een ding: mechanische ontkoppeling.
Verder heb je matchende componenten nodig, niet alleen het contact moet goed passen juist ook de kunststof connector in het chassisdeel. Als daar speling in zit klopt het niet.

Trouwens bizar dat ze nog steeds deze waardeloze low budget (qua ontwerp) IEC inlets gebruiken terwijl er zoveel betere alternatieven zijn met trekontlasting en hogere stroomsterkte (lagere overgangsweerstand) zoals oa  Neutrik PowerCon en Wieland BTS18.

B-art

Helemaal mee eens, daarom ga ik ze ook vervangen. Over de rest van de conductor van EAT ben ik overigens heel tevreden. Wat is mechanische ontkoppeling, hoe ziet dat er uit?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

Als je zoveel vragen hebt kun je het dan niet beter laten doen door Erik S of anders met begeleiding. Je zal maar de fase op de aardpen aansluiten.

B-art

Gewoon de kabels opsturen bedoel je. Misschien beter. Of even een foto maken van de opengemaakte connector en dan de nieuwe net zo aansluiten, fase, neutraal/nul en aarde checken en dan zou het moeten lukken met de handleiding. En voor mij als dummie: https://deklusgids.com/kleuren-stroomdraad/

De oyaide tunami heb ik jaren geleden ook zelf afgemonteerd, maar dan zonder adereindhulsjes: https://www.takefiveaudio.com/contents/24-tunamipc. Hier is zwart live, wit nul en groen aarde.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy


Kjelt

Quote from: B-art on May 26, 2019, 16:48:32
Wat is mechanische ontkoppeling, hoe ziet dat er uit?
Dat is een oplossing die de kabel vlak achter de connector opvangt of klemt op een dusdanige manier dat het gewicht van de kabel er door wordt opgevangen.
Dat kunnen diverse oplossingen zijn afhankelijk van je rek.

Voorbeeldje gereedschapsklem



B-art

Zo, inmiddels 3 besteld bij hi-stands. De flimsy schurter IEC gaan er af. De huidige sleeves van de current conductor kan ik gewoon gebruiken, dus die hoeven niet extra. Ga geen wel hulsjes gebruiken, heb ik bij mijn oyaide ook niet gedaan. Als ik jullie hulp nodig heb dinsdag laat ik het weten. Thanks.

Edit: er zitten al adereindhulsjes op dus ik kan alles zo overzetten.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Oké, eerste vraag monteren iego: moet je voor de dikkere kabels in de huls het extra klemstukje verwijderen?. Lijkt me wel anders gaat de kabel er niet in passen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Gelukt, nog twee te gaan. Perfecte IEC. Hoe strak zet je de trekbeveiliging?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

B-art

Inderdaad, 2 kabels nu gelukt, 3e niet de huls zit er nu niet recht op. Krijg de schroeven er nu niet in. Huls lijkt ook muurvast te zitten. Hoe krijg ik deze weer los?

Niet dus, heb 1 nieuwe besteld. Als eenmaal de huls klem zit en scheef dan krijg je deze niet meer los en ook geen schroeven er in. Pech. Andere kabels zijn verder heel mooi geworden en klemmen uitstekend.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Cyreg

Quote from: B-art on May 28, 2019, 22:42:18
Inderdaad, 2 kabels nu gelukt, .......

En.....? hoe is het met de klank?
hoor je verschillen? of....gewoon hetzelfde?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)