Hoe een automaat van de rail afhalen om ruimte in meterkast te krijgen???

Started by sandervg, May 18, 2019, 14:49:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik probeer een (niet meer gebruikte) automaat te verwijderen zodat ik in de meterkast ruimte krijg voor een audio groep met smeltzekering. Maar ik krijg geen beweging in het ding! Hoe verwijder je zo'n automaat van de rail??? En - vooruitziende blik    :) - hoe plaats je zo'n ding op de rail?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mijkie

kijk dit filmpje even, weet je t gelijk !

https://www.youtube.com/watch?v=LjgRL8lD_zU

aan de zijde waar geen draden in zitten, je schroevendraaier in een gleufje zetten en dat lipje loswippen, zoiets  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

sandervg

Quote from: mijkie on May 18, 2019, 14:52:59
kijk dit filmpje even, weet je t gelijk !

https://www.youtube.com/watch?v=LjgRL8lD_zU
Een ontzettend gezellig filmpje, maar er wordt toch niet getoond hoe je zo'n ding van een rail afhaalt of eraan bevestigd?  ;D (ik heb overigens al redelijk wat op youtube zitten zoeken, maar kon niets vinden)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mijkie

Als je hier eens een schroevendraaier in steekt en als je daar beweging in hebt, zal die kant als eerste naar je toe komen, ik bedoel dan dat "bakje" !

Dan iets omhoog schuiven en Viola

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

sandervg

Mmmm.... geprobeerd. Ik kan dat witte 'lipje' met een schroevendraaier omlaag bewegen. Bedoel je dat? Ik krijg dan nog geen beweging in de automaat. Weet niet wat je met het 'bakje' bedoelt
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ian

Home-Cinema: Pioneer SC-LX901, Nvidia Shield TV, Epson TW9400, Elite Screens -
Aeon edge free 100", Klipsch SW112, 11x JBL Control 1 Pro
Stereo: Sonos Amp, Focal JM Lab Electra 906

mijkie

Dan moet je die kant, dat is de onderkant, iets naar je toe halen, automaat omhoog schuiven en als het goed is, heb je m dan in je hand
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scrutinizer

Mits hij de Fase en nul losgeschroefd heeft van de bar en de wit plastic vergrendeling uitgetrokken houdt tijdens het proberen bovenzijde uit de rail te tillen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mijkie

Ik ga er vanuit, als iemand in de groepenkast aan het rommelen is, de spanning eraf is en in dit geval, de bedrading los is [emoji85]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scrutinizer

Quote from: mijkie on May 18, 2019, 15:19:27
Ik ga er vanuit, als iemand in de groepenkast aan het rommelen is, de spanning eraf is en in dit geval, de bedrading los is [emoji85]

Ik ga nergens meer vanuit Mijkie ;D

Maar die fase en nul strip(bar) is stevig en geeft weinig mee...Goed losschroeven alvorens de automaat van de rail proberen te nemen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirk

my 2 cents; als je die vraag om te beginnen stelt, heb je geen enkele notie van een dergelijke kast en hoor je er bijgevolg zelf gewoon uit te blijven, cq niets aan te wijzigen.
als je straks toch een "audiofiele" zekering gaat (laten) plaatsen zal diezelfde persoon deze ongebruikte zekering er wel even uit halen zoals het hoort.

een automaat terug aan zetten als die er uit knalt is imo zowat het enige wat je er nu in hoort te doen, klinkt misschien wat cru maar het loopt vaak genoeg fout bij mensen die denken dit wel even zelf te doen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: Dynky on May 18, 2019, 15:27:28
my 2 cents; als je die vraag om te beginnen stelt, heb je geen enkele notie van een dergelijke kast en hoor je er bijgevolg zelf gewoon uit te blijven, cq niets aan te wijzigen.
als je straks toch een "audiofiele" zekering gaat (laten) plaatsen zal diezelfde persoon deze ongebruikte zekering er wel even uit halen zoals het hoort.

een automaat terug aan zetten als die er uit knalt is imo zowat het enige wat je er nu in hoort te doen, klinkt misschien wat cru maar het loopt vaak genoeg fout bij mensen die denken dit wel even zelf te doen ;)
^^
Wijze taal!!
één mazzel .... Hager is verdomd veilig ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

sandervg

Denk dat ik nu wel zie hoe het werkt. De plastic strip waarop staat 'KB4FN Hager 10mm2' is een afdekstrip waaronder een koperen (niet buigzaam) verbinding loopt van de aardlek naar de alamat. Die kan ik losschroeven, dan zal het wel lukken om de alamat te verwijderen. Maar dan komt het volgende probleem: als ik de handel dan opschuif past die koperen strip van de aardlek niet meer dus dan moet ik daar eerst een kortere (voor rechts) en langere (voor links) zien te vinden. Lastiger dan ik dacht.

P.S. UITERAARD wordt er niet aan een meterkast gewerkt met de spanning erop!  ;D  Eerst even googlen of dat gaat lukken voor ik de boel ga aanpassen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Dynky on May 18, 2019, 15:27:28
my 2 cents; als je die vraag om te beginnen stelt, heb je geen enkele notie van een dergelijke kast en hoor je er bijgevolg zelf gewoon uit te blijven, cq niets aan te wijzigen.
Tuurlijk, ik wist dat iemand dat ging posten  ;D. En ben het ook wel met je eens. Alleen als je niet weet hoe het de mechanische constructie van de zekerkast werkt betekent dat ook niet automatisch dat je geen enkele notie hebt van NEN normen en wat er in een meterkast gebeurt. Maar dank voor je wijze worden ;-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Dit is zo'n koppelstuk dat de automaat met de aardlek verbindt. Is dat universeel te gebruiken, dus past dat zonder meer op de Siemens siemens cylindric fuse cartridge? (ik ga niet zelf kabels verlengen etc, dat is mijn grens, maar als dit op de siemens past blijft het beperkt tot het betere klik werk)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

Quote from: sandervg on May 18, 2019, 15:36:15
Alleen als je niet weet hoe het de mechanische constructie van de zekerkast werkt betekent dat ook niet automatisch dat je geen enkele notie hebt van wat er in een meterkast gebeurt. Maar dank voor je wijze worden ;-)

gezien je vraagstelling in de OP en deze opmerking denken we daar dan duidelijk verschillend over, maar doe vooral wat je niet laten kan :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

scrutinizer

Wat is je bedoeling? Deze Siemens cylindric?

Dat word dan 2 bestaande automaten wegnemen.  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

sandervg

Het idee is vrij simpel. Zie foto (vergeet even de rode pijl... had even geen andere foto voorhanden). De blauwe automaat is de audio groep. De gele automaat wordt niet gebruikt en kan eruit gehaald worden (is niet aangesloten). Dus het idee: de gele automaat eruit halen, nieuwe verbindingen aanbrengen om de drie overgebleven automaten weer op de aardlek aan te sluiten, de automaat van de audiogroep (blauwe dus) los maken. Het hele handeletje naar rechts schuiven zodat er plaats komt voor een dubbele en dan de siemens aanbrengen en weer aansluiten.

Dat gaat mij alleen veilig lukken als die verbindingen van de aardlek ook op de siemens goed passen. Is dat niet het geval, dan houd het voor mij op. Vandaar mijn vraag.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Quote from: sandervg on May 18, 2019, 16:06:02

Dat gaat mij alleen veilig lukken als die verbindingen van de aardlek ook op de siemens goed passen. Is dat niet het geval, dan houd het voor mij op. Vandaar mijn vraag.

Bel een elektriciën....

sandervg

Quote from: bmateijsen on May 18, 2019, 16:30:09
Bel een elektriciën....
Dat advies had ik al :-). Voor nu liever antwoord op m'n vragen zodat ik zelf hier een beslissing in kan nemen ;-)

(Ik heb overigens drie elektriciens gebeld, maar alle drie werken alleen met eigen materialen (dus willen de klus simpelweg niet uitvoeren) en één ging me ook nog uitleggen dat het zinloos is om de automaat te vervangen omdat dit toch geen verbetering in het geluid zou geven en ik beter andere luidsprekers kan kopen  :-))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy


sandervg

Dank voor je reply! Dan ga ik aanpassing niet zelf doen en ga ik verder zoeken naar een mannetje op marktplaats of zo die wel bereid is om te installeren met materiaal dat hij niet zelf inkoopt. Als iemand nog een bedrijf/ZZP-er weet in de omgeving van Utrecht, houd ik me via PM aanbevolen!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

scrutinizer

Leeuwen en beren........

Je kunt je huidige audiogroep (blauw) toch omwisselen met de bedrading van de eerste automaat rechts.
Automaat 1 en 2 rechts (geel) verwijderen en daar vervolgens (ik zou een Holec Diazed automaat) de Siemens plaatsen. De bedrading is, zo te zien, lang genoeg.

Ik zou zelf gekozen hebben voor een plekje direct naast de hoofdschakelaar. 1 fase uitsplitsen voor alleen de audio zonder aardlek en vervolgens de overige groepen die nu vrijgekomen zijn verdelen over de 2 andere fasen.

But thats me.... 

Maar gezien je reacties en inzicht omtrent...Lekker uitbesteden. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....