Hoe stabiele Wifi dekking in mijn nieuwe huis?

Started by Remco, May 17, 2019, 13:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonv

ibood heeft de orbiset van Netgear vandaag in de aanbieding

Tabcam

Je kan ook de RBK23 set kopen voor €239. Je levert 2 vaste netwerkaansluitingen in (2 i.p.v. 4) en krijgt er een bescheidener model voor terug.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mijkie

#27
De rbk50 serie is wel wat groot idd tov de kleinere broertjes of de concurrentie
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Remco

Quote from: tonv on May 19, 2019, 11:41:33
ibood heeft de orbiset van Netgear vandaag in de aanbieding

Merci voor de tip!

Quote from: TabCam on May 19, 2019, 11:49:05
Je kan ook de RBK23 set kopen voor €239. Je levert 2 vaste netwerkaansluitingen in (2 i.p.v. 4) en krijgt er een bescheidener model voor terug.

Ja, welke is dan geschikt inderdaad. Meerdere smaken, maar geen idee of de duurste dan ook direct voor mijn situatie nodig is.

Quote from: mijkie on May 19, 2019, 12:24:33
De rbk50 serie is wel wat groot idd tov de kleinere broertjes of de concurrentie

Ik vind dat op zich geen probleem.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Remco

Nog even een vraag m.b.t. de plaatsing van de mesh units.

Als ik het goed begrijp, maar 'correct me if I'm wrong' sluit ik de mesh router bedraad aan op het huidige Ziggo modem en laat ik het Ziggo moden (connect box) in bridge mode zetten. De andere Mesh units verspreid ik dan in huis. Is het dan geen probleem dat de unit die op het Ziggo modem wordt aangesloten, ook in de meterkast zit? Bij de entree van het huis zit rechts direct de meterkast in de hal met trap naar de bovenste etages. Zou daar ook wel iets meer van willen snappen eigenlijk.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Tabcam

Quote from: Remco on May 19, 2019, 16:24:47
Ja, welke is dan geschikt inderdaad. Meerdere smaken, maar geen idee of de duurste dan ook direct voor mijn situatie nodig is.
Je hebt per apparaat dat geen WiFi heeft een aansluiting nodig. Omdat je geen kabels wilde trekken ga ik van 0 uit. Trek je ze wel, heb je er al één voor naar de router nodig. Lus je ze door, heb je van één beide in gebruik.

Voordeel is wel dat je er gelijk 3 hebt met de kleine set. Hoe is je bereik op zolder? Als je de router op de eerste verdieping plaatst, hoe is dan het bereik?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: Remco on May 19, 2019, 16:31:31
Nog even een vraag m.b.t. de plaatsing van de mesh units.

Als ik het goed begrijp, maar 'correct me if I'm wrong' sluit ik de mesh router bedraad aan op het huidige Ziggo modem en laat ik het Ziggo moden (connect box) in bridge mode zetten. De andere Mesh units verspreid ik dan in huis. Is het dan geen probleem dat de unit die op het Ziggo modem wordt aangesloten, ook in de meterkast zit? Bij de entree van het huis zit rechts direct de meterkast in de hal met trap naar de bovenste etages. Zou daar ook wel iets meer van willen snappen eigenlijk.
Lijkt mij juist ideaal, zolang je de mesh router niet in gesloten ijzeren kast komt, kan deze een degelijk signaal versturen naar alle verdiepen waar je dan bijkomende mesh units plaats om die verdiepen te voorzien van een goede wifi dekking.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RalphH

Begrijp ik het goed dat je het wifi-netwerk van je ziggo modem ook actief wil houden? Lijkt me dat je die juist uitschakeld en enkel het mesh netwerkt actief hebt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Remco

Quote from: RalphH on May 19, 2019, 17:45:37
Begrijp ik het goed dat je het wifi-netwerk van je ziggo modem ook actief wil houden? Lijkt me dat je die juist uitschakeld en enkel het mesh netwerkt actief hebt.

Precies, dat wil ik ook. In 'bridge mode' betekent volgens mij dat het wifi signaal wordt uitgeschakeld van het Ziggo modem. Althans zo interpreteer ik de uitleg.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Ahja, ik zie het. Terminologie verwarde me wat. Op de connect is bridge idd alle wifi uit en nog maar 1 netwerkpoort actief. Als je buiten het mesh hoofd AP verder geen utp connecties nodig hebt, is dat wat je kunt doen. Lijkt me dat je ook enkel wifi uit kunt zetten overigens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

myself

Quote from: Remco on May 19, 2019, 16:31:31
Is het dan geen probleem dat de unit die op het Ziggo modem wordt aangesloten, ook in de meterkast zit?
Ik zou het je niet aanraden. Buiten je meterkast plaatsen zal een veel groter bereik geven.

In de meterkast zit nogal wat interferentie en het is weer een extra deur waar het signaal doorheen moet.

Maar belangrijker is nog dat een beetje accesspoint zal merken dat er veel weerkaatsing vd signaal is en daardoor de output zal gaan terugschakelen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Remco

Quote from: RalphH on May 19, 2019, 19:38:39
Ahja, ik zie het. Terminologie verwarde me wat. Op de connect is bridge idd alle wifi uit en nog maar 1 netwerkpoort actief. Als je buiten het mesh hoofd AP verder geen utp connecties nodig hebt, is dat wat je kunt doen. Lijkt me dat je ook enkel wifi uit kunt zetten overigens.

Ik heb inderdaad geen andere UTP connecties nodig vanuit het Ziggo Modem.

Quote from: myself on May 19, 2019, 19:49:52
Ik zou het je niet aanraden. Buiten je meterkast plaatsen zal een veel groter bereik geven.

In de meterkast zit nogal wat interferentie en het is weer een extra deur waar het signaal doorheen moet.

Maar belangrijker is nog dat een beetje accesspoint zal merken dat er veel weerkaatsing vd signaal is en daardoor de output zal gaan terugschakelen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik zou inderdaad het 1e Mesh station dan boven het kozijn van de meterkast in de hal kunnen hangen, moet ik alleen gaatje boren aan de bovenkant en stroom en UTP doorvoeren naar meterkast. Zou dat echt veel uitmaken denk je?
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

myself

Quote from: Remco on May 19, 2019, 19:57:01
Ik zou inderdaad het 1e Mesh station dan boven het kozijn van de meterkast in de hal kunnen hangen, moet ik alleen gaatje boren aan de bovenkant en stroom en UTP doorvoeren naar meterkast. Zou dat echt veel uitmaken denk je?
Scheelde bij mij (en bij anderen) best veel.
Ik heb het zelf eerst getest door een klein spijkertje buiten mn meterkast in de muur te slaan en daar de AP opgehangen. Ethernetkabel (met POE) door de deuropening vd meterkast en dan gewoon signaal en snelheidsmetingen doen



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Rowdy

Heb je een telefoon aansluiting op de verdieping?

Remco

Quote from: myself on May 19, 2019, 20:00:48
Scheelde bij mij (en bij anderen) best veel.
Ik heb het zelf eerst getest door een klein spijkertje buiten mn meterkast in de muur te slaan en daar de AP opgehangen. Ethernetkabel (met POE) door de deuropening vd meterkast en dan gewoon signaal en snelheidsmetingen doen

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ja, dat kan ik natuurlijk ook eerst doen  ;D.

Quote from: Rowdy on May 19, 2019, 20:02:56
Heb je een telefoon aansluiting op de verdieping?

Het huis wat ik heb gekocht is door een aannemer 3 jaar geleden van onder tot boven verbouwd. Het is alleen een raadsel waar de loze leidingen lopen. Niet te vinden, ook niet achter de knieschotten. En inderdaad ook geen telefoonlijn. Ik heb dat hoofdstuk dus voor nu nog afgesloten, omdat ik daar de laatste weken behoorlijk wat tijd aan het besteed. Dus de focus ligt voor mij nu op een zo stabiel mogelijk draadloos netwerk te creëren.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Hanky Panky

Quote from: Remco on May 19, 2019, 19:27:16
Precies, dat wil ik ook. In 'bridge mode' betekent volgens mij dat het wifi signaal wordt uitgeschakeld van het Ziggo modem. Althans zo interpreteer ik de uitleg.

Nee, bridge modus schakelt de volledige router functie uit (inclusief de wifi) Je hebt dus een mesh systeem nodig dat tevens een ingebouwde router functie heeft anders worden er geen ip adressen meer toegekend.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

RalphH

Ohwja, dhcp vervalt zie ik nu. Goeie van hankyP.
Gewoon wifi uitschakelem dan, lijkt me dat dat moet kunnen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Remco

Quote from: Hanky Panky on May 19, 2019, 20:35:43
Nee, bridge modus schakelt de volledige router functie uit (inclusief de wifi) Je hebt dus een mesh systeem nodig dat tevens een ingebouwde router functie heeft anders worden er geen ip adressen meer toegekend.

Oke, dus dan wordt het Ziggo modem in bridge modus gewoon een 'doorgeef luik'?!

Quote from: RalphH on May 19, 2019, 20:48:16
Ohwja, dhcp vervalt zie ik nu. Goeie van hankyP.
Gewoon wifi uitschakelem dan, lijkt me dat dat moet kunnen.

Dynamic Host Configuration Protocol ....moest ik toch stiekem even googelen  ;D
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Dat geeft de ip-adressen aan je netwerk-aangesloten apparaten. Kun je dus niet zonder en is een functie die een router kan doen.
Zijn vast mesh oplossingen die t ondersteunen, maar wellicht onnodig duur als t niet nodig is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BJF

Ik heb het modem niet in bridgemodus laten zetten. Het mesh-systeem functioneert vooralsnog probleemloos naast mijn gewone Wi-Fi.
NAD M10 V2
Elac FS247

Remco

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! Ik heb een TP-Link Deco M5 besteld en ga daar eerst maar eens mee experimenteren en kijken wat het brengt. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Remco

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dura

Om te testen wat handige plekken zijn is een wifi sniffer een goed idee, da's een app die je op je telefoon zet. Dan zie je precies hoe sterk je signaal is (en welk kanaal het meest vrij is). Voor Android zijn er verschillende te vinden in de Google store, voor Apple is er maar eentje, van Apple zelf. Dan kun je gewoon meten of het station buiten je meterkast plaatsen wat uitmaakt voor de ontvangst op de volgende verdieping, en wat de beste plek is van het volgende punt etc.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"