Hoe stabiele Wifi dekking in mijn nieuwe huis?

Started by Remco, May 17, 2019, 13:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Graag zou ik wat advies willen krijgen hoe ik een stabiele wifi dekking in mijn nieuwe huis kan krijgen.

Situatie
Woonhuis uit 1996, 3 woonlagen
Heb een na snelste internet van Ziggo
Modem in de meterkast op BG in de hal

Streaming
Sonos Play1 en Beam BG woonkamer
Netflix 4K BG woonkamer en keuken, 1e verdieping 2 slaapkamers en 2e verdieping zolder

Probleem
Ik heb geen goede dekking van het Wifi signaal, vooral de Sonos Play 1 valt regelmatig stil. Tevens wil ik op de bovenste woonlagen ook probleemloos kunnen streamen en dat zal op deze manier zeker niet goed gaan werken.

Reeds uitgevoerde analyse
Diagnose gedeeld op Sonos forum resulteerde in de terugkoppeling dat de er een gemiddeld verlies was van de data van ongeveer 50%. Ook een test gedaan op een vast kanaal (1 en 11), maar dat bood ook geen soelaas.

Wensen
Kan geen bedrading aanleggen. Ik ben daar lang mee bezig geweest, maar ik heb geen loze leidingen naar de verschillende ruimtes kunnen traceren. Dus zoek ik een goed alternatief via de draadloze oplossing.
Ben niet heel technisch, dus ik zoek als het even kan een plug en play oplossing
Ben geen fan van netwerk via lichtnet (Powerline)
Mesh routers een oplossing? Zo ja, welke?

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mijkie

#1
Ik heb een set TP-link Deco M5 gehad, prima voor t geld en nu heb ik een set Netgear Orbi RBK53, nog iets beter en wat meer mogelijkheden, dekking van Deco was goed, Orbi een stuk beter !

Nergens een koker die naar boven gaat, vaak in de hoek van de trap in huizen van die leeftijd of kun je hem langs een rioolbuis of ventilatie-kanaal trekken
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Remco

Quote from: mijkie on May 17, 2019, 13:43:58
Ik heb een set TP-link Deco M5 gehad, prima voor t geld en nu heb ik een set Netgear Orbi RBK53, nog iets beter en wat meer mogelijkheden, dekking van Deco was goed, Orbi een stuk beter !

Nergens een koker die naar boven gaat, vaak in de hoek van de trap in huizen van die leeftijd of kun je hem langs een rioolbuis of ventilatie-kanaal trekken

Ik heb er een externe partij bij gehaald om de leidingen te zoeken, maar die kon niets (toegankelijk) vinden. Inderdaad buiten langs is een optie, maar die vond ik wat rigoureus.

Ik lees wel goede dingen over de TP-link en Netgear Orbi. Ik zie ook de TP-Link Deco M9 nu worden aangeboden met wat korting. Ook daar goede recensies. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij een eventuele aanschaf van een Mesh systeem? Of moet ik eerder denken om een partij in te schakelen die wat metingen komt verrichten? Alle tips zijn welkom!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mijkie

Bedraad is altijd beter !

Zou de optie open houden om je kabel niet door een buis te trekken maar, langs een andere leiding te "knopen", soms is t niet anders .....

Ik vond de dekking van de TP-link al goed maar, de Orbi heeft een back-haul kanaal waarmee ze onderling communiceren, gaat niet over het zelfde WiFi kanaal als je apparaten gebruiken, correct me when I'm wrong

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

myself

Kanaal 1..11 zegt me dat je op de 2.4 Ghz band zit. En huis uit 1996 wil zeggen dat je gewapend beton in de verdiepingsvloeren hebt zitten.

Je kan met wat apps of laptop kijken hoe druk het op andere kanalen is en mogelijk dat bijv 8 nog redelijk vrij is. De betere wifi AP's kijken trouwens zelf wat het beste kanaal is en passen zich zelf aan.

Bedraad is idd altijd beter. Haal iig de wifi UIT de meterkast, dat gaat al veel schelen met het bereik.

Daarnaast kun je ook kijken voor wat betere wifi, bijv open mesh of ruckus (werkt met beamforming), maar dat gaat je budget wel oprekken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Hanky Panky

Quote from: mijkie on May 17, 2019, 13:57:51
Bedraad is altijd beter !

Zou de optie open houden om je kabel niet door een buis te trekken maar, langs een andere leiding te "knopen", soms is t niet anders .....

Ik vond de dekking van de TP-link al goed maar, de Orbi heeft een back-haul kanaal waarmee ze onderling communiceren, gaat niet over het zelfde WiFi kanaal als je apparaten gebruiken, correct me when I'm wrong

Of gewoon een Hilti huren en een gat in je verdiepingvloer boren (als je zeker weet dat er geen leidingen lopen op dat punt).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

myself

Of als je een coax kabel naar boven hebt lopen, daar gewoon een cat6 kabel erbij trekken (door dezelfde buis)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Tabcam

Hoe is je huis gesitueerd? Vrijstaand, twee-onder-een-kap, rijtjeshuis? Veel of weinig andere (sterke) netwerken in de buurt? Heb je nog coax-kabel (TV) lopen van beneden naar boven? Is je Ziggomodem een kabelmodem (ga ik wel vanuit)? Hoe goed staat het een-na-snelste modem bekend? Heb je het type?

Hieronder een paar tips:

A) Goedkope optie kan een repeater zijn maar die halveert je bandbreedte. Wel lekker weinig instellen. Is vooral goed als de sterkte van het signaal een probleem is.

B) Als je coax-kabel van beneden naar de zolder loopt kan je ook gaan gebruiken voor ethernet. Zet je nog één modem op zolder en (indien dunne vloer/vloer van hout) gaat verdieping één eenvoudig mee. Eventueel ook te doen op verdieping één.

C) je kan ook nog Powerline adapters gebruiken om zonder draden te trekken ethernet naar de verschillende verdiepingen te krijgen. Dit in combinatie met een repeater.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gerard1

Zelf gebruik ik deze, boven op zolder nog prima bereik ( 2x beton vloer )  https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr.html

Je kan ook meerdere plaatsen, https://www.wifimedia.eu/nl/netwerk/wifi/access-points-binnen/

Anders die hiltie pakken, klein gaatje door verdiepingen, dat moet toch geen probleem zijn  ;D ;)

Dura

Er zijn ook repeaters die niet halveren, maar een aparte backbone-verbinding met de router in de 100+ 5G band hebben, zoals de Netgear Nighthawk EX8000 die ik zelf heb, en waar ik erg tevreden mee ben.
Maar voor 3 woonlagen zou ik zoeken naar een mesh systeem, een router met een aantal doorgifte stations, zie hier bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/routers.

Powerline adapters zijn ook een mogelijkheid, maar audiofielen hebben vaak bezwaren tegen het toevoegen van hoogfrequente signalen op hun stroomvoorziening.  ::)
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Remco

Quote from: myself on May 17, 2019, 14:16:51
Kanaal 1..11 zegt me dat je op de 2.4 Ghz band zit. En huis uit 1996 wil zeggen dat je gewapend beton in de verdiepingsvloeren hebt zitten.

Je kan met wat apps of laptop kijken hoe druk het op andere kanalen is en mogelijk dat bijv 8 nog redelijk vrij is. De betere wifi AP's kijken trouwens zelf wat het beste kanaal is en passen zich zelf aan.

Bedraad is idd altijd beter. Haal iig de wifi UIT de meterkast, dat gaat al veel schelen met het bereik.

Daarnaast kun je ook kijken voor wat betere wifi, bijv open mesh of ruckus (werkt met beamforming), maar dat gaat je budget wel oprekken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat bedraad beter is snap ik. Ik zoek alleen naar alternatieven die goed werken en een stabiele dekking geven op meerdere verdiepingen. En het modem uit de meterkast halen is ook niet echt een praktische oplossing. 

Quote from: Hanky Panky on May 17, 2019, 14:27:39
Of gewoon een Hilti huren en een gat in je verdiepingvloer boren (als je zeker weet dat er geen leidingen lopen op dat punt).

Ik zoek een meer pragmatische aanpak. Wel creatief. ;)

Quote from: myself on May 17, 2019, 14:29:56
Of als je een coax kabel naar boven hebt lopen, daar gewoon een cat6 kabel erbij trekken (door dezelfde buis)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik heb geen mogelijkheid om door een buis naar boven te gaan. Er loopt geen coax naar boven alleen elektra.

Quote from: TabCam on May 17, 2019, 15:26:23
Hoe is je huis gesitueerd? Vrijstaand, twee-onder-een-kap, rijtjeshuis? Veel of weinig andere (sterke) netwerken in de buurt? Heb je nog coax-kabel (TV) lopen van beneden naar boven? Is je Ziggomodem een kabelmodem (ga ik wel vanuit)? Hoe goed staat het een-na-snelste modem bekend? Heb je het type?

Hieronder een paar tips:

A) Goedkope optie kan een repeater zijn maar die halveert je bandbreedte. Wel lekker weinig instellen. Is vooral goed als de sterkte van het signaal een probleem is.

B) Als je coax-kabel van beneden naar de zolder loopt kan je ook gaan gebruiken voor ethernet. Zet je nog één modem op zolder en (indien dunne vloer/vloer van hout) gaat verdieping één eenvoudig mee. Eventueel ook te doen op verdieping één.

C) je kan ook nog Powerline adapters gebruiken om zonder draden te trekken ethernet naar de verschillende verdiepingen te krijgen. Dit in combinatie met een repeater.

Het is een hoekhuis. er loopt geen coax naar boven. Het is volgens mij de connectbox van Ziggo. Zoals in mijn start post staat ben ik geen fan van powerline.

Quote from: gerard1 on May 17, 2019, 15:42:28
Zelf gebruik ik deze, boven op zolder nog prima bereik ( 2x beton vloer )  https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr.html

Je kan ook meerdere plaatsen, https://www.wifimedia.eu/nl/netwerk/wifi/access-points-binnen/

Anders die hiltie pakken, klein gaatje door verdiepingen, dat moet toch geen probleem zijn  ;D ;)

Alweer die Hilti.... ;D. Ik zoek een alternatief.

Quote from: Dura on May 17, 2019, 15:45:33
Er zijn ook repeaters die niet halveren, maar een aparte backbone-verbinding met de router in de 100+ 5G band hebben, zoals de Netgear Nighthawk EX8000 die ik zelf heb, en waar ik erg tevreden mee ben.
Maar voor 3 woonlagen zou ik zoeken naar een mesh systeem, een router met een aantal doorgifte stations, zie hier bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/routers.

Powerline adapters zijn ook een mogelijkheid, maar audiofielen hebben vaak bezwaren tegen het toevoegen van hoogfrequente signalen op hun stroomvoorziening.  ::)

En dat is nou precies de reden dat ik geen Powerline wil ;).

Bedankt voor alle reacties. Het wordt denk ik wel een Mesh oplossing, eerst maar eens kijken wat dat brengt. Werkt dat niet bevredigend zal ik die Hilti maar gaan aanschaffen.  ;D
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

#11
Mesh schijnt goed te werken, maar prijzig.
Hier 2 een ubiquity ap lr, is top spul, echter trekt die het ook net niet Mijn vermoeden is dat dit hier vooral komt door mijn stupiditeit om een goedkope ondervloer met zon aluminium laagje te gebruiken op de tussenverdieping..
Als ik m ter test in een trapgat hang, wordt t wel een stuk beter.
Zit de huidige plek van je router niet toevallig in de buurt van een trapgat? Met een dik accesspoint via POE (power over ethernet) heb je dan potentiel maar 1 dun utp kabeltje langs een klein stukje plafond. Wel even experimenteren met wand/plafond montage, op de wand kan soms vanwege gunstige afstraling/reflecties, heel goed uitpakken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

gerard1

Citaat van: gerard1 op Vandaag om 15:42:28
Zelf gebruik ik deze, boven op zolder nog prima bereik ( 2x beton vloer )  https://www.wifimedia.eu/nl/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr.html

Je kan ook meerdere plaatsen, https://www.wifimedia.eu/nl/netwerk/wifi/access-points-binnen/

Anders die hiltie pakken, klein gaatje door verdiepingen, dat moet toch geen probleem zijn  ;D ;)

Alweer die Hilti.... ;D. Ik zoek een alternatief.


;D Die hilti was het laatste redmiddel, met het advies erboven in de links is, in jouw situatie niets mis, integendeel  ;D

modde239

De Google wifi....heb er 1 voor de begane grond en 1e verdieping is top. Voor jouw situatie is er een pakketje met de 3x Google wifi.

Hanky Panky

#14
Kopen hoeft niet, ze worden ook verhuurd   :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Remco

Quote from: Hanky Panky on May 17, 2019, 18:08:13
Kopen hoeft niet, ze worden ook verhuurd   :D

Lijkt me niet verstandig.... voor mij is een schroevendraaier al hogere wiskunde ;).
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Hanky Panky

Quote from: Remco on May 17, 2019, 18:34:15
Lijkt me niet verstandig.... voor mij is een schroevendraaier al hogere wiskunde ;).

Qua wifi sluit ik mij aan bij UBNT/Unifi. Met name de long range AP's zijn echt super.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

myself

Quote from: Remco on May 17, 2019, 16:02:23
En het modem uit de meterkast halen is ook niet echt een praktische oplossing. 
Wat ik hiermee bedoel is: de wifi in je router uitzetten en een los acces point net buiten je meterkast hangen.

Of anders met een repeater op de 1e etage werken



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Remco

Quote from: myself on May 17, 2019, 19:04:03
Wat ik hiermee bedoel is: de wifi in je router uitzetten en een los acces point net buiten je meterkast hangen.

Of anders met een repeater op de 1e etage werken

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Maar dat is toch ook het principe van een mesh systeem!? Ik laat het Ziggo modem dan in bridgemodus zetten waardoor de Mesh units het Wifi signaal verzorgen. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

BJF

Ik heb het TP-Link Deco M5 meshsysteem in gebruik, tot (bijna) volle tevredenheid. Je sluit er eentje bedraad aan op je modem waarna je de andere 2 (of meer) koppelt. Werkt hier foutloos.

Waarom dan 'bijna'? Ik had graag een bruikbare USB-poort gezien; de poort die er op zit dient alleen voor de voeding.
Maar verder absoluut een aanrader!
NAD M10 V2
Elac FS247

Remco

Quote from: BJF on May 18, 2019, 07:13:20
Ik heb het TP-Link Deco M5 meshsysteem in gebruik, tot (bijna) volle tevredenheid. Je sluit er eentje bedraad aan op je modem waarna je de andere 2 (of meer) koppelt. Werkt hier foutloos.

Waarom dan 'bijna'? Ik had graag een bruikbare USB-poort gezien; de poort die er op zit dient alleen voor de voeding.
Maar verder absoluut een aanrader!

Deco wordt inderdaad goed ontvangen, maar de Orbi ook. Bedankt, ik denk dat het wel één van deze 2 gaat worden.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Raphie

Ik ben gewoon van meterkast naar tel aansluiting in master bedroom gegaan en vanuit daar achter de kledingkast in de hoek naar zolder, dwars dóór de vloer, kan prima en discreet als je ff de tijd neemt
Gbit op begane grond én zolder en beneden router, boven accesspoint, perfecte wifi én gbit aansluitpunten op iedere etage.
JBL PRX Power!

katwax

ubiquiti is voor mij nog altijd nummer 1 prijs/kwaliteit voor wifi.
Als er inderdaad tussen beide verdiepingen iets gebruikt is dat het signaal onderdrukt zal zelfs de LR mogelijk geen oplossing bieden.
Wifi Mesh kan werken mits correct uitgevoerd en daar loopt het vaak mis, want stel AP A die backend verbonden is met kabel staat beneden en op 1ste verdiep zet je AP B die draadloos verbinding maakt met AP A, dan zal je op je toestellen boven een goed signaal krijgen van B, maar als het signaal tussen A en B zwak is, dan zal gaat de snelheid nog altijd traag zijn. Mogelijke oplossing is inderdaad dat je in een trappenhal ofzo een mesh point zet die dan degelijk signaal krijgt van AP A en deze dan ook met een degelijk signaal kan afleveren bij een AP op de andere verdieping.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

donaldk

Quote from: Remco on May 17, 2019, 16:02:23
Alweer die Hilti.... ;D. Ik zoek een alternatief.

Carat, die heeft ook machines voor droogboren. https://www.carat-tools.nl/boormachines

Rems https://www.toolnation.nl/machine/boren-schroeven-hakken/merken/rems.html.

Spit Paslode heeft er ook een paar, hier een van de duurste sets: https://www.toolnation.nl/spit-sd160-diamantboormachine-trix-160-statief-sd160-trix-160-gereedschapskoffer.html.

Zijn zat alternatieven. Maar Hilti is wat Boels verhuurt, bijoorbeeld, is duidelijk marktleider.

gerard1

#24
Geweldig, wat een humor ;D
;D ;D ;D
:headbanging: :headbanging: :headbanging: