Nieuwe soundbar, box, ...

Started by CineSmurf, May 16, 2019, 11:39:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Wie kan me helpen met het volgende. Naast de HT heb ik ook een TV in de woonkamer (Sony KD-49XF9005). Voorheen hele stapel apparaten, maar gebruik tegenwoordig eigenlijk vooral de Next box van Ziggo en rechstreeks tv kijken/netflix.

In het verleden een Cambridge Audio Minx TV gekocht, voor het geluid. Dat is een lekkere upgrade voor het geluid van de TV. Aangesloten via een optisch kabeltje.

Vraag gaat dus over die laatste. Ik gebruikte altijd een logitech all-in-one afstandsbediening. Die is eigenlijk helemaal niet meer zo nuttig. Het enige probleem is die box. Er zit een onmogelijke afstandbedieninkje bij de box en er is geen mogelijkheid om 'm aan te "triggeren" door de TV.

Ik zit me dus te orienteren op een andere oplossing voor die box. Vereisten: Lekker geluid. liefst geluid via ARC (hdmi) en hij moet automatisch aan en uit gaan met de TV/Next. Bij voorkeur geen bassbox, omdat we daar niet echt een goede plek voor hebben.

Prijsrange 200 - 500 euro ongeveer. Iemand een goede tip?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

modde239

Quote from: CineSmurf on May 16, 2019, 11:39:10
Wie kan me helpen met het volgende. Naast de HT heb ik ook een TV in de woonkamer (Sony KD-49XF9005). Voorheen hele stapel apparaten, maar gebruik tegenwoordig eigenlijk vooral de Next box van Ziggo en rechstreeks tv kijken/netflix.

In het verleden een Cambridge Audio Minx TV gekocht, voor het geluid. Dat is een lekkere upgrade voor het geluid van de TV. Aangesloten via een optisch kabeltje.

Vraag gaat dus over die laatste. Ik gebruikte altijd een logitech all-in-one afstandsbediening. Die is eigenlijk helemaal niet meer zo nuttig. Het enige probleem is die box. Er zit een onmogelijke afstandbedieninkje bij de box en er is geen mogelijkheid om 'm aan te "triggeren" door de TV.

Ik zit me dus te orienteren op een andere oplossing voor die box. Vereisten: Lekker geluid. liefst geluid via ARC (hdmi) en hij moet automatisch aan en uit gaan met de TV/Next. Bij voorkeur geen bassbox, omdat we daar niet echt een goede plek voor hebben.

Prijsrange 200 - 500 euro ongeveer. Iemand een goede tip?

Ik heb de Sonos Beam en doet alles wat jij wenst. Goed geluid en klein van formaat. In de zomer komt daar Google Assistent bij kan je via spraak je tv aanzetten  ;D

Rowdy


CineSmurf

Thanks. Sonos inderdaad nooit zo overwogen, omdat ik niet zo in de bubbel zit. Maar klinkt wel als een optie.
Ga ik naar kijken!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

scoc

Quote from: CineSmurf on May 16, 2019, 11:39:10
Wie kan me helpen met het volgende. Naast de HT heb ik ook een TV in de woonkamer (Sony KD-49XF9005). Voorheen hele stapel apparaten, maar gebruik tegenwoordig eigenlijk vooral de Next box van Ziggo en rechstreeks tv kijken/netflix.

In het verleden een Cambridge Audio Minx TV gekocht, voor het geluid. Dat is een lekkere upgrade voor het geluid van de TV. Aangesloten via een optisch kabeltje.

Vraag gaat dus over die laatste. Ik gebruikte altijd een logitech all-in-one afstandsbediening. Die is eigenlijk helemaal niet meer zo nuttig. Het enige probleem is die box. Er zit een onmogelijke afstandbedieninkje bij de box en er is geen mogelijkheid om 'm aan te "triggeren" door de TV.

Ik zit me dus te orienteren op een andere oplossing voor die box. Vereisten: Lekker geluid. liefst geluid via ARC (hdmi) en hij moet automatisch aan en uit gaan met de TV/Next. Bij voorkeur geen bassbox, omdat we daar niet echt een goede plek voor hebben.

Prijsrange 200 - 500 euro ongeveer. Iemand een goede tip?

Die Cambridge soundbar staat toch altijd aan en als je TV instelt op externe audio moet je toch niks meer manueel triggeren? Volume regeling is dan gewoon via tv naar de soundbar. In ieder geval zo loopt het via een Sonos Playbar via optische verbinding.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

CineSmurf

Nee, de CA gaat echt uit en kan je niet aantriggeren. Dan moet je 'm eerst met de AB uit de stand by halen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Ik zie dat er twee versies van de Sonos zijn. De duurdere klinkt beter waarschijnlijk?  :angel:
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

tonv

bij testen zeiden ze zelfs dat de beam beter klinkt dan de playbar.

ligt ook een beetje aan de grootte van je kamer

xlr8

Beam klinkt niet beter als de Playbar maar heeft leukere features. Het laag van een Playbar én de ruimtelijkheid heeft nog altijd een streepje voor, of dat in verhouding staat met de fysieke afmetingen en hogere prijs is een keuze.

Voor 399,- is de Beam iig niet te kloppen als je het totaalplaatje bekijkt  8)

BJF

Blijft natuurlijk een smaakkwestie, maar mijn Beam heb ik binnen een paar dagen terugge eh beamd. Viel me heel erg tegen, de Playbar die ik ooit had was duidelijk beter.
NAD M10 V2
Elac FS247

xlr8

Het is idd ook wat je ervan verwacht en in hoeverre je snel(ler) tevreden kan zijn. De Playbar kost derhalve ook het dubbele  :)

CineSmurf

Ik heb een wat vreemd gevormde huiskamer (is een soort O, dus we hebben een muur midden in het huis, waar je links en rechts omheen kan. De TV en openhaard staan tegen die muur in de huiskamer (andere kant is keuken, trap en hal). Ik had vroeger twee dali speakers Suite 1.7 staan bij de TV, maar dat ging helemaal verkeerd met het geluid. De CA Minx TV doet het goed op deze plek, maar ik moet volgens mij ging speakers hebben die een muur achter zich nodig hebben.
In die zin is de mediamarkt in dit geval een goede plek om ze eens te beluisteren.  ;D
Mooi voor t weekend!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Vanochtend hier even bij de lokale media markt langs geweest. Ik was eigenlijk meer van het geluid van de HEOS bar onder de indruk dan die van de Sonos. Hebben anderen hier ook ervaring mee?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

modde239

#13
Quote from: CineSmurf on May 18, 2019, 13:27:29
Vanochtend hier even bij de lokale media markt langs geweest. Ik was eigenlijk meer van het geluid van de HEOS bar onder de indruk dan die van de Sonos. Hebben anderen hier ook ervaring mee?

Nee dat niet maar denk ook aan het bedien gemak van Sonos en de uitbreid mogelijkheden. Ikea in samenwerking met Sonos komt met een speakerlijn die in het Sonos systeem gaat werken. Kan je straks voor weinig de Beam met 2x surround speakers uitbreiden.

xlr8

De Heos Bar klinkt krachtiger en met meer focus op het laag dan de Playbar terwijl stemmen ofwel de verstaanbaarheid weer in het voordeel van de Playbar is.
Als je geen subwoofer wil toevoegen kan de Heos Bar dan in het voordeel zijn ja.

Voor surround uitbreiding kunnen ook 2x Heos 1 of 3 speakers worden toegevoegd, zelfde dus als bij Sonos met 2x Play:1 of One's.
Bediening en app structuur is wel een dingetje waarbij de voorkeur persoonlijk kan zijn.


StefaanD

Geen idee of HD geluid een vereiste is, maar als dat zo is dan valt de Sonos Playbar af want alleen een optische aansluiting.

xlr8

Klopt, zeer karig bij Sonos. Heos Bar heeft veel meer aansluitingen:


Van de andere kant HD over een soundbar?  De geclaimde 'multi channel surround' is een downmix  :)
Als het op HiRes aankomt decodeert Sonos dit wel maar wordt gewoon 16 bit 44.1Kz.
Heos zegt wel HiRes te ondersteunen maar of dat er ook echt uitkomt ??

CineSmurf

Begin wel naar de heos te neigen. Sonos is inderdaad een mooi ecosysteem, maar ik heb er nu nog niets van, wel twee marantz versterkers, die ook heos hebben.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

xlr8

In dat opzicht:  zou ik idd voor Heos gaan !  :pompom:

CineSmurf

Binnenkort jarig, ga mijn vrouw een hint geven.  :headbanging:

De Minx ga ik wel even in de markt zetten.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VTEC_genieter

Ik heb de Yamaha YAS-306 soundbar.
Goede bas, is in te stellen.
Er is zelfs een aansluiting voor een externe actieve subwoofer, dus als je burenruzie zoekt...

Deze soundbar kan je via wifi/netwerkkabel naar je router verbinden, dus als je een NAS/server hebt met muziek, dan kan je ze mooi afspelen als je het simpel wil houden. Klinkt goed! Je moet deze geluidskwaliteit niet met je serieuze hifi vergelijken alleen.

Airplay wordt ook ondersteund. Gewoon de muziek lekker vanuit je iPad/iPhone draadloos streamen naar deze soundbar. Klinkt goed!

Qua voorinstellingen:
Met de Yamama MusicCast app kan je ook het geluid meteen in virtueel surround zetten, of meteen in stereo.
Extra bas is aan/uit te zetten. Er is ook een stemmen verbetering, dialoog in een film wordt duidelijker als je in de nacht een film aan het kijken bent.
Er is ook een music mode, naast de movie mode.

Aansluitingen:
LAN, ditigal optical (voor de TV), digital coax (voor je BD-speler), L+R analoog, sub-out.

Minpunten:
Geen mogelijkheid om hoge tonen te finetunen, dus geen treble aanpassing.
En GEEN HDMI aansluiting!!!

Maar, ik ben toch tevreden met deze Yamaha YAS-306 soundbar.
Klinkt nog vele malen beter dan het standaard geluid van mijn LG tv.
Hij heeft genoeg bas/laag, mist alleen wat hoog. De middentonen vallen mee.
Live concerts op TV klinken heerlijk met deze soundbar!

En FLAC bestanden op je NAS doen deze Yamaha nog beter klinken!

*ik luister normaal muziek/stereo op mijn NAD hifi, en normaal kijk ik film in surround met mijn Denon, en veel goedkope soundbars klinken nog lang niet zo goed als deze Yamaha*
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

CineSmurf

Dank voor de uitgebreide toelichting. Er zijn inderdaad best veel goede oplossingen. Heb nu zelf mijn zinnen op de Heos gezet. Zag 'm in de rentepuntenwinkel van ING staan, dus nog wat goedkoper ook.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

JGvH

Hoi ik ken de heos bar niet maar ik denk een goede keuze, heb zelf Yamaha Yas 306 en Sonos Beam geprobeerd  en vond beide tegenvallen!

VTEC_genieter

En mag ik vragen welke soundbar je dan nu gebruikt?
En waarom vond je de Yamaha tegenvallen?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

JGvH

Gebruik een Marantz Nr 1509 Met q acoustics/Canton 5.1 speakerset.  Totaal geen surround gevoel/effect en muziek klinkt belabberd op de Yamaha