Dali Ikon 6 hobo edition icm Cambridge Audio

Started by jeroen.hhw, May 15, 2019, 11:29:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen.hhw

Beste allen,

De zoektocht naar het verbeteren van het stereo geluid gaat door. Waar ik vooral tegenaan loop is dat, bij het spelen van klassieke muziek, het bij drukke passages een rommeltje wordt. Details verdwijnen, de nuance verdwijnt en het geluid wordt minder strak. Ik heb de speakers nu gecombineerd met de NAD T748. Nu hink ik op 2 gedachten, optie 1 is een surround receiver uit een hoger segment of optie 2 een Cambridge Audio CXA60/80 of Marantz PM6006. Bij keuze voor een losse stereo versterker ga ik een set extra speakersnoer aanleggen en in het geval van surround de stekkers omprikken.

Nu is de vraag, hoe combineerde Cambridge Audio met Dali Ikon? Ik lees wel eens dat deze wat helder qua geluid zijn, dat zijn de Dalis ook. De Marantz is wat laid back volgens de reviews, dat combineert dan misschien weer mooi met de heldere speakers.

Dilemma's dilemma's..... En alles laten komen om te luisteren is ook weer zo wat en wil ik de winkelier niet aan doen dus vandaar wil ik gebruik maken van jullie wijsheid!  ;)

Tnx!

Jeroen

noot87

Ik denk dat het voornamelijk aan de kwaliteit van de opname ligt dat het een rommeltje wordt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Mijn eerste gedachten zijn plaatsing speaker icm akoestiek.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jeroen.hhw

#3
Quote from: chansig on May 15, 2019, 11:53:45
Mijn eerste gedachten zijn plaatsing speaker icm akoestiek.

Gr. Hans

De speakers staan recht naar voren (moet volgens Dali) en als gelijk potige driehoek opgesteld met ik denk 3 meter tussenruimte. De vloer is laminaat, links hangen gordijnen en rechts is de rest van de woonkamer. Vloerkleed is geen optie ivm huisstofmijt allergie. Akoestische demping op de muur achter de bank kan ik er misschien nog wel doorheen krijgen (icm leuke foto). De set staat als volgt (met ondertussen een andere tv en een REL tussen de rechter speaker en de kast)


chansig

#4
Kan zijn dat deze niet profiteren van het dicht op de wand en zijwand te staan.

Voor de proef zou je ze naar voren kunnen zetten en wat dichter bij elkaar. Dus verder van de zijwand af. Dan nog wat indraaien. Lijkt erop dat je het qua plaatsing moet doen met zoals het nu staat.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Teleflubbie

Sluit me wel aan bij de suggestie van Hans.

Kan niet beoordelen hoe de akoestiek in jouw situatie is, maar ik had ook last van een 'druk/rommelig' geluid bij bepaalde muziek/passages en hogere volumes.
Ik draai met een CXA-60 en Monitor Audio Silver 6 (die wellicht iets minder 'forward' zijn dan de Dali's).

Na diverse aanpassingen in speakerplaatsing en akoestische demping was er al een lichte verbetering.
Maar de grootste verbetering was het wegwerken van enkele sterke room-modes' met een bass-trap en DSP. Dit inzicht kwam toen ik de acoustische response van de kamer ben gaan meten met REW.

Met deze aanpassingen is het geluid enorm verbeterd. Veel meer rust en betere plaatsing.
Zonder verder iets aangepast te hebben in versterker/speakers (kan altijd nog). 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Teleflubbie

Zie nu de foto van je huiskamer. Lijkt me een vrij 'harde' akoestiek met dat laminaat.
Een eerste goede stap zou m.i. een (groot) akoestisch paneel achter de bank om reflecties tegen te gaan.
Met een mooie foto erop moet dat wel thuis 'te verkopen' zijn.  ;D
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

noot87

Ook ik kan mij vinden in wat Hans zegt, wat meer naar voren en wat dichter bij elkaar. Ik verwacht dat dat de laagweergave wel zal verbeteren. Omdat je nu ook een REL subwoofer hebt, zou ik evt. de sub in de rechterhoek zetten, zodat de zuilen de wanden wat meer kunnen vermijden.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

jeroen.hhw

Ik heb gisteren wat geschoven met de speakers en merk verschil. Voor de test heb ik tegen de wand achter de bank twee kussens gezet op oorhoogte, dat maakte het geluid minder hard. Ook merk ik dat het geluid in analog direct een stuk helderder wordt, in stereo is het wat genuanceerder.


jeroen.hhw

In navolging van de kleine aanpassingen heb ik ook een NAD T758 met HDMI en BluOs upgrade gekocht bij HifiKlubben. Was in de aanbieding voor € 749,- inclusief 5 jaar garantie. Afgelopen zondag heb ik een vergelijking gedaan maar wat een verschil. De drukkere passages hebben veel meer detail en zijn minder rommelig. Ook is het laag veel strakker.

noot87

Dat is een goede aanbieding!

BluOS zit toch ingebouwd in de T758? Ik zit namelijk ook de denken om deze versterker aan te schaffen en te gebruiken in combinatie met mijn huidige stereo versterker. Dan kan mijn module in de verkoop.

Heb je Dirac al geprobeerd? Daarbij verwacht ik ook een grote verbetering.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

jeroen.hhw

Quote from: noot87 on June  4, 2019, 12:23:50
Dat is een goede aanbieding!

BluOS zit toch ingebouwd in de T758? Ik zit namelijk ook de denken om deze versterker aan te schaffen en te gebruiken in combinatie met mijn huidige stereo versterker. Dan kan mijn module in de verkoop.

Heb je Dirac al geprobeerd? Daarbij verwacht ik ook een grote verbetering.
Het is de tweede versie zonder Dirac ;-) Ik hoop dat NAD later nog Dirac toevoegd aan deze versterker tegen betaling net zoals bij andere producten gebeurd

noot87

Dat hoop ik ook, die vraag heb ik ook bij NAD zelf gesteld. Toen is mij verteld dat als blijkt dat daar veel vraag naar is, dat dat eventueel zo zou kunnen zijn. Dus niet echt een bevredigend antwoord en ik ben niet van plan om dat onderzoek te doen, dus ik hoop dat NAD dat zelf gaat doen en dat er inderdaad voldoende vraag blijkt te zijn.
Anders vind ik dat ze het USP van toekomstbestendigheid d.m.v. de MDC modules een beetje tegenvallen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

jeroen.hhw

Quote from: noot87 on June  4, 2019, 13:37:11
Dat hoop ik ook, die vraag heb ik ook bij NAD zelf gesteld. Toen is mij verteld dat als blijkt dat daar veel vraag naar is, dat dat eventueel zo zou kunnen zijn. Dus niet echt een bevredigend antwoord en ik ben niet van plan om dat onderzoek te doen, dus ik hoop dat NAD dat zelf gaat doen en dat er inderdaad voldoende vraag blijkt te zijn.
Anders vind ik dat ze het USP van toekomstbestendigheid d.m.v. de MDC modules een beetje tegenvallen.
Dan zal ik het ook vragen, dat maakt in ieder geval 2. Volgens mij werkt Dirac via de BluOs module dus zou, naar mijn idee, een stuk software en een microfoon moeten zijn.