Dedicated Roon Media Server op een Intel NUC

Started by 211, May 9, 2019, 13:10:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

Voor usb zijn er toch ook prima oplossingen zoals;
Iso Regen
PPA Studio Paul Pang usb kaart
Of wat creatiever een chinese xmos asynchrone usb bijv van DIYINHK, of no name via aliexpress
Zolang je maar een goede lineaire voeding hebt.

Roon lijkt me prachtig, maar er komen wel kosten bij kijken

Richi

Quote from: 211 on May 15, 2019, 17:13:07
Dat kan zeker, maar iets wat ik absoluut wil vermijden : Data ophalen via het netwerk.
Vandaar een interne HDD...
Dat dacht ik ook altijd. Maar met mijn Naim klinkt muziek gestreamd vanaf de Mac Mini via het netwerk even goed zo niet beter dan muziek van CD vanaf het Cambridge Audio loopwerk. Ik was stomverbaasd, want dat had ik nooit verwacht.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sjettepet

Quote from: 211 on May 15, 2019, 17:13:07
Dat kan zeker, maar iets wat ik absoluut wil vermijden : Data ophalen via het netwerk.
Vandaar een interne HDD...
Maar dat is toch precies wat de Ambre bridge doet? Hoe komt anders de data uit jouw meterkast?
Ik wil dat ook niet en heb daarom mijn 'server' rechtstreeks op mijn DAC aangesloten. Overigens gaat het mij om de verbeterde performance ('responsiveness'), data blijft data en voor het geluid maakt het niets uit of die data van een netwerk of van een sdd komen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

BMW850

Hi,

Ik heb ook een boodschappenlijstje gemaakt voor Roon Rock maar wou graag weten of deze onderdelen passen in een Intel Mini-PC Barebone BOXNUC8I7BEH2
Ben geen computer nerd vandaar mijn vraag...

Intel Mini-PC Barebone BOXNUC8I7BEH2
Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2x8GB 3200 Geheugenmodule
Operating system Roon Rock: Samsung 970 EVO Plus 250GB M.2 SSD
Data/muziek: Deze heb ik nog liggen Samsung SSD 850 EVO 1TB (kan deze ook intern?)

Zal ook wel overkill zijn maar ik wil "zeker zijn" dat het een aantal jaren mee kan :)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Ik heb dezelfde lijst als jij in mijn nuc, behalve de ssd850. Die past volgens mij wel in de BEH.
Roon Rock draait als een tierelier :)

Deze specs zijn idd overkill, maar als ik het ooit ergens anders voor in ga/moet zetten kan dat probleemloos.

BMW850

René bedankt voor je snelle reactie ga vanmiddag de NUC bestellen
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo


BMW850

Is goed, morgen word het geleverd als ik het geheugen en ssd heb geplaats moet ik dan eerst de bios (bio file) updaten via een usb stick meen dat ik het ergens gelezen had op de roon labs website.
Zal het eerst nog eens doorlezen of het zo is...

Als alles geplaatst is dan de hdmi kabel aansluiten op de tv en de nuc om te kijken hoe het proces verloopt als ik de nuc aanzet.
Kan ik dan direct kiezen bios update?
En later roon rock installeren als de bios update klaar is?
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

#33
Ja precies, in elkaar schroeven, aansluiten op tv of beeldscherm (handig is ook een toetsenbord en muis) en aanzetten. Je ziet dan in beeld welke toets je bij booten moet indrukken om in de bios te komen. Eenmaal in de bios, dan deze updaten.
Na de update moet je bij de boot opties het booten op Legacy zetten, niet op UEFI. Daarnaast moet de NUC op USB booten staan als prioriteit.
Herstarten met de bootable USB stick met Roon Rock erop en de rest gaat vanzelf.
Als dat klaar en alles is gestart zie je op het beeldscherm dat het is gelukt en meteen op welk IP adres het zit.

Hier vind je het hele proces nog eens in het Engels terug (voor zover je dit nog niet hebt gelezen dan hè :) ) : https://kb.roonlabs.com/ROCK:_Getting_Started

BMW850

Nu kan ik niet verder de Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2x8GB 3200 past er niet in, heb de verkeerde besteld.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Oei, je hebt geen SO-DIMM besteld? Nou ja, deze dan terug naar waar ze vandaan komen en de juiste bestellen. In mijn NUC zit om precies te zijn één Kingston HyperX Impact 16GB DDR4 SO-DIMM CL14 (2400MHz).

Richi

Quote from: BMW850 on May 25, 2019, 16:18:07
Nu kan ik niet verder de Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2x8GB 3200 past er niet in, heb de verkeerde besteld.
Dat is balen zeg!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sandervg

Laten jullie de server 24/7 draaien, of gaat deze automatisch in een soort 'slaapstand' als er geen activiteit is? En wat is het stroomverbruik als deze niet gaat slapen?

(Ik draai Roon op een Laptop en laat 'm in slaap gaan, maar het slapen geeft een hoop problemen... vaak blijft het ding dus gewoon wakker. Laptop verbruikt dan redelijk wat stroom, wordt heet. Niet ideaal)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

AudioEnZo

Ik druk de nuc aan als ik muziek wil afspelen en als ik er genoeg van heb druk ik 'm weer uit.

BMW850

Vanmiddag intern geheugen gehaald en geïnstalleerd.
Heb de nuc nu 5 minuten spelen.
Morgen maar ff verder spelen...
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Mooi dat dat is gelukt, benieuwd hoe het je bevalt !

seagull

ROCK is ook handig als je WLAN in een andere IP range zit dan je LAN.
Hier een NUC7i7 in het rack met een ethernet WiFi dongle.
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

BMW850

Vanmorgen mijn ssd geplaats intern met muziek maar roon core wou dat ik de ssd moest formatteren. De ssd er maar weer uit gehaald ben nu de muziek aan het verplaatsen naar een andere hdd dat gaat een poosje duren ;) en heb direct een backup.

WiFi in de buurt van je audio installatie lijkt mij geen goed idee ik heb er slechte ervaring mee deze heb ik uitstaan in mijn raspberry en dat klonk veel beter. Ik gebruik een raspberry met lineaire voeding / allo isolator / allo Kali Reclocker met een super regulator / i2s uitgang van de Kali Reclocker naar de dddac
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

211

Quote from: 211 on May 14, 2019, 22:46:09
Up and Running ...!!!!  :clapping:  :clapping:  :clapping:

Eigenlijk is dit geen zelfbouw, maar een beetje puzzelen...  :unhappy:

Inmiddels draait de NUC met ROON OS (Roon Optimized Core Kit (ROCK)) al weer 14 dagen absoluut probleemloos.

Omdat hij binnen handbereik staat gaat hij 's-avonds gewoon uit.
Het opstarten gaat binnen 5-10 secondes, voor mij snel zat.

Blij met deze oplossing...

BMW850

Hoi,de

Ik heb een vraag over flac bestanden (1tb) over zetten van een harddisks naar een ssd.
De ssd is geformateerd in roon en als ik de bestanden wil overzetten via het netwerk dan is het ongeveer 20 uur bezig.

Nu wou ik de harddisks en de ssd via de usb3 van mijn laptop verbinden en kopiëren van da harddisk en plakken naar de ssd.
Omdat de ssd geformateerd is in de NUC8I7BEH2 (roon rock) ziet mijn laptop de ssd niet via usb.

Is er een oplossing zodat de laptop de ssd wel ziet?
Of is de enige mogelijkheid het toch via het netwerk de flac files te kopiëren en plakken...

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#45
Nog even een aanvulling...
De ssd is niet geformateerd in mijn nuc8i7beh maar in dezelfde nuc8i7beh maar dan van mijn kameraad.
Ik wou de flac files bij mij thuis op de ssd zetten en daarna de ssd terug plaatsen in zijn nuc8i7beh met roon rock.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Tabcam

Dat komt omdat Roon rock op Linux is gebaseerd. Werk je op windows of de mac? Op Windows kan je met DiskInternals Linux Reader werken. Alhoewel, ik weet niet of schrijven dan altijd lukt. Je hebt hier nog meer opties.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Ik heb diskinternals linux reader geïnstalleerd en het is inderdaad alleen lezen :(

Ik kan geen files verplaatsen :(
Nu ff verder zoeken naar een goed programma...
Ik ben op de goede weg

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Tabcam

Ik heb het ooit ook met een virtual machine met Linux gedaan die de externe harde schijf kon lezen en schrijven en ook bij de lokale windowsschijf kon komen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i