Dedicated Roon Media Server op een Intel NUC

Started by 211, May 9, 2019, 13:10:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

211

Enkele maanden geleden Roon aangeschaft.
Voor mij het summum van gebruiksgemak en ook mijn lief kan er mee overweg.

De Roon Core draait keurig en stabiel op een Windows 10 PC met een Intel I7.
Als interface dienen mobieltjes, tablets, Laptops,... Werkt allemaal als een zonnetje

Niks te klagen dus, maar het kriebelt altijd wel weer dus maar weer eens aan de slag.

Doel :
- Dedicated Roon Media Server
- op basis van de nieuwste generatie Intel NUC8i5BEH als hardware
- op basis van het Roon eigen besturingssysteem (dus nix geen Windows/Linux... of wat dan ook)

Rede :
- Niet omdat het moet, maar ...

Status :
- Hardware besteld  ;D


Wordt vervolgd...


AudioEnZo

Hier ook een NUC in gebruik (NUC8i7BEH), werkt uitstekend!
Hang je de NUC volledig in je netwerk of ga je via USB uit naar een streamer?

211

Quote from: AudioEnZo on May  9, 2019, 13:22:12
Hier ook een NUC in gebruik (NUC8i7BEH), werkt uitstekend!
Hang je de NUC volledig in je netwerk of ga je via USB uit naar een streamer?

Uitsluitend in het Netwerk : Als bridge naar mijn DAC gebruik ik een "Metrum Acoustics Ambre"...

Richi

Volgmodus. Als het allemaal lukt, dan graag een boodschappenlijstje en configuratietips.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

211

Quote from: Richi on May  9, 2019, 13:42:01
Volgmodus. Als het allemaal lukt, dan graag een boodschappenlijstje en configuratietips.  :D

NUC           : NUC8i5BEH
RAM           : 2x HyperX Impact 8GB DDR4 2400MHz
SSD (OS)    : Intel 660p 512Gb / M.2 80mm
SSD (Data) : Samsung 1TB 860 EVO PRO SATA3

Simple Comme Bonjour.... ;)

211

Quote from: 211 on May  9, 2019, 15:40:06
NUC           : NUC8i5BEH
RAM           : 2x HyperX Impact 8GB DDR4 2400MHz
SSD (OS)    : Intel 660p 512Gb / M.2 80mm
SSD (Data) : Samsung 1TB 860 EVO PRO SATA3

Simple Comme Bonjour.... ;)


Even over de keuzes :

- NUC8i5BEH Waarom geen i7 ? Roon gebruikt in haar eigen "Nucleus" een oudere generatie i3, dus de nieuwste quadcore i5 (8259U) is al een dikke overkill en de i7 loopt wat warmer
- 2 geheugenmodules is sneller dan een enkelvoudige. Roon OS gebruikt nooit meer dan 8Gb, maar om nu te investeren in 2x 4Gb..??
- SSD voor OS      : 128Gb M.2   is voldoende, maar bijna niet meer te krijgen. Dan maar 512Gb. De intel 660 serie is niet de allersnelste, maar wel probleemloos en blijft relatief koel onder belasting
- SSD voor DATA  : De 860 EVO (PRO) Serie van Samsung is èn super snel èn betrouwbaar èn betaalbaar


naish123

Ik heb ook Roon op een i5 Nuc draaien maar dan in een fanless behuizing. En ik gebruik dsp op meerderde endpoints maar nooit performance issues. i5 is meer dan zat.

bmateijsen

Waarom zou je win10 draaien? Ik zou Roon Rock installeren....

211

Quote from: bmateijsen on May  9, 2019, 17:01:49
Waarom zou je win10 draaien? Ik zou Roon Rock installeren....

Dat is precies de bedoeling : Migreren van een WIN10 PC naar een Roon Rock NUC

211

Pakjesavond met als centraal middelpunt de doos van Pandorra... :inlove:

211

Als eerste maar eens :

- Interne SSD-HardDisk (M.2) installeren voor ROON OS
- Geheugenbankjes plaatsen (2 stuks)

211

Stap 2 :

- NUC opstarten en BIOS aanpassen zoals aangegeven op de Roon Website
- RoonOS Installeren vanaf USB-Stick

211

Stap 3 :

- SSD Harde Schijf #2 voor alle Muziek Data
- Definitief Dichtschroeven

Alleen mijn Banaantje past er niet meer in...   ::)

211

Up and Running ...!!!!  :clapping:  :clapping:  :clapping:

Eigenlijk is dit geen zelfbouw, maar een beetje puzzelen...  :unhappy:

Sjettepet

Is 1TB opslag niet wat karig voor een centrale server? Of kun je in Roon ook een deel van de systeemschijf gebruiken voor je muziekcollectie? Ik heb zelf een soortgelijk systeem gebouwd op basis van Daphile (poor-man's Roon) en kwam met 1TB uiteindelijk niet uit.
Ik ga er hierbij vanuit dat we het over lossless audio hebben met wellicht wat grote HD- en DSD-bestanden.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

AudioEnZo

Quote from: Sjettepet on May 15, 2019, 08:09:19
Is 1TB opslag niet wat karig voor een centrale server? Of kun je in Roon ook een deel van de systeemschijf gebruiken voor je muziekcollectie?
De systeemschijf gebruiken kan niet. Je kunt er wel later een USB schijb bijprikken of een NAS in het netwerk hangen. Je kunt meerdere locaties in Roon aangeven om te indexeren en af te spelen.

211

#16
Quote from: Sjettepet on May 15, 2019, 08:09:19
Is 1TB opslag niet wat karig voor een centrale server? Of kun je in Roon ook een deel van de systeemschijf gebruiken voor je muziekcollectie? Ik heb zelf een soortgelijk systeem gebouwd op basis van Daphile (poor-man's Roon) en kwam met 1TB uiteindelijk niet uit.
Ik ga er hierbij vanuit dat we het over lossless audio hebben met wellicht wat grote HD- en DSD-bestanden.

Olla,

1TB is genoeg voor ca 1.600 CD's in hun oorspronkelijke (Lossless) WAV formaat.
In FLAC formaat (ook Losless) is dat bijna het dubbele

Mijn collectie van ca 700 CD's kan ik dus makkelijk kwijt.
Mocht dat tzt onvoldoende blijken plaatsen we toch gewoon een grotere ?  ;)

211

De Hamvraag is natuurlijk : Ben ik er wat mee opgeschoten ?

Eerste indruk lijkt het alsof het klankbeeld er weer op vooruit gegaan is
Maar voordat ik daar echt iets over ga roepen ga ik ergens eens rustig een A-B vergelijk doen.

Bijzaak :
- Minder energie
- Roon OS & Core start supersnel op
- NUC verhuist naar de meterkast
- Leuk om te doen, maar echt uitdagend was het niet




Richi

Lego is moeilijker als ik het zo bekijk.  :D. Leuk gedaan en ziet er mooi uit. Gaat ie ook vanzelf aan en uit als je de Roon app start/stopt?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sjettepet

#19
Ik heb een NUC in een passief gekoelde AKASA-kast gebouwd en voorzien van een lineaire voeding. Ik kan hem dus zonder bezwaar in mijn set opnemen en rechtstreeks aan mijn DAC koppelen.  Is dat niet een kosten-efficiëntere oplossing dan een NUC server in de meterkast met een Ambre bridge? Of voegt de Ambre nog iets toe zelfs als je je NUC bij je DAC kan/wil plaatsen?

Voor de duidelijkheid: Ik vraag dit om iets te leren, niet om de keuzes van TS in twijfel te trekken. Ofschoon ik wel moet toegeven dat ik een frons niet kon onderdrukken toen ik las dat de server een effect op de geluidskwaliteit kan hebben bij componenten van het niveau van de Ambre..  :confused:
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

211

#20
Quote from: Sjettepet on May 15, 2019, 16:08:57

Is dat niet een kosten-efficiëntere oplossing dan een NUC server in de meterkast met een Ambre bridge? Of voegt de Ambre nog iets toe zelfs als je je NUC bij je DAC kan/wil plaatsen?


Kosten effectief is niet mijn ding, persoonlijk ga ik voor geluidskwaliteit...

NUC aan mijn DAC zou dan via USB moeten, niet mijn favoriete oplossing.
De Ambre fungeert als netwerk Bridge met eigen, uitstekende(!) klokjes van Trend-Labs en is via AES gekoppeld aan mijn DAC.

Dit verschil is bij mij echt heel duidelijk waarneembaar..


211

Quote from: naish123 on May  9, 2019, 16:47:18
Ik heb ook Roon op een i5 Nuc draaien maar dan in een fanless behuizing. En ik gebruik dsp op meerderde endpoints maar nooit performance issues. i5 is meer dan zat.

Bij mij geen extra CODEC's (WAV Only) en ook geen DSP....
Strait PCM all the Way.. 

Dan is een i5 idd meer dan genoeg...

211

Quote from: Richi on May 15, 2019, 15:39:13
Lego is moeilijker als ik het zo bekijk.  :D. Leuk gedaan en ziet er mooi uit. Gaat ie ook vanzelf aan en uit als je de Roon app start/stopt?

Niet uit, na een aantal minuten wel in "Rust" stand....

211

Quote from: AudioEnZo on May 15, 2019, 09:11:40
.. of een NAS in het netwerk hangen....

Dat kan zeker, maar iets wat ik absoluut wil vermijden : Data ophalen via het netwerk.
Vandaar een interne HDD...

Tabcam

Quote from: 211 on May 15, 2019, 17:13:07
Dat kan zeker, maar iets wat ik absoluut wil vermijden : Data ophalen via het netwerk.
Vandaar een interne HDD...
Hmmm, is dat niet juist waar Roon voor bedoeld is :P? Één plek waar je alle meta-informatie over je verschillende eigen collectie(s) en streaming services hebt en dan naar verschillende end points kan doorsturen :pompom:.

Als je van één plek wilt versturen, waarom dan niet via Daphile. Wel via het netwerk meaar alles wordt eerst in het interne geheugen geladen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i