JBL L100 Classic, retro

Started by Xander32, May 6, 2019, 16:53:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Quote from: marcelvandekamp on December 27, 2020, 16:46:06
Bij mij staan de L100 classics sinds de nazomer van 2019 te spelen. En ze doen het goed met veel soorten muziek, niet alleen pop en rock.
ZEER FRAAI  :clapping:

Klinkt klassiek ook goed op deze speakers ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

bramsat

#26
Heb nog geen speaker beluisterd die voorkeur heeft voor klasiek of  popmuziek.

belangrijker is speelt de akoestiek mee,de rest is bijzaak.

https://youtu.be/Pj9xmDZFod0

https://www.whathifi.com/reviews/jbl-l100-classic
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Matthijs1973

Quote from: marcelvandekamp on December 27, 2020, 16:46:06
Bij mij staan de L100 classics sinds de nazomer van 2019 te spelen. En ze doen het goed met veel soorten muziek, niet alleen pop en rock.
prachtig! manmanman, wat duurt wachten lang. Mijn L100 Classics zijn op 22 dec opgepikt in Duitsland door de transporteur, maar die blijken rond de kerst en oud&nieuw niet te werken. Levering pas ergens volgende week  :unhappy:
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

marcelvandekamp

Quote from: VANZOMERENG on December 27, 2020, 17:54:37
ZEER FRAAI  :clapping:

Klinkt klassiek ook goed op deze speakers ?

Ik ben niet zo'n klassiek luisteraar (af en toe iets symphonisch) en ook dat klinkt niet verkeerd.
met vriendelijke groet,

marcel

marcelvandekamp

Quote from: hondasnl on December 27, 2020, 17:04:24
Ook een Bluesound?  :D

Nee voor, mijn opstelling:
VV = linn akurate control
EV = 2x AVM M30 30th anniversery edition monoblokken.
digitaal, Streaming/local = DIY op basis een raspberry pi. met lokaal aangesloten SSD voor al mijn lokale muziek. diy lineaire voeding.
Analoog: rega P3 + neo en div. tweaks.
Nordost bekabeling.
Harmony ear design EAR90 headphone amp + hifiman HE500 headphone.
met vriendelijke groet,

marcel

vanzomereng

#30
Quote from: bramsat on December 27, 2020, 19:44:06
Heb nog geen speaker beluisterd die voorkeur heeft voor klassiek of  popmuziek.
Klopt speakers zelf hebben geen voorkeur, heb nog laatst gevraagd aan mijn speakers maar zeiden niks terug, stelletje kl#$tz&kken  :D

ff serieus, goede ALLROUND luidsprekers geven alle muziek goed weer maar een bepaald genre komt vaak (vanuit optiek v/d luisteraar)
beter uit de verf op een bepaalde type speaker t.o.v. andere speakers.
Een gechargeerd voorbeeld: hardrock, rock of bluesmuziek is goed te genieten op een PA-systeem, bij klassieke muziek mis je na enige tijd
de verfijning op zo'n systeem.    AC/DC op Magnepans is uiteraard goed te doen maar uiteindelijk mis je dynamiek en brutaliteit in de weergave
en zijn andere luidsprekers, die dit beter kunnen.  Het heeft natuurlijk niet alleen met het genre te maken maar ook welk type luisteraar je bent.
Speel je graag hard en vooral voor kortstondige perioden muziek of ben je een type die uren achtereen op wat moderate niveau van muziek
zit te genieten.   Kortom een speaker met een meer laidback-karakter of 1 speaker met veel dynamiek.


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

bramsat

#31
Quote from: VANZOMERENG on January  2, 2021, 17:26:43
Klopt speakers zelf hebben geen voorkeur, heb nog laatst gevraagd aan mijn speakers maar zeiden niks terug, stelletje kl#$tz&kken  :D

ff serieus, goede ALLROUND luidsprekers geven alle muziek goed weer maar een bepaald genre komt vaak (vanuit optiek v/d luisteraar)
beter uit de verf op een bepaalde type speaker t.o.v. andere speakers.
Een gechargeerd voorbeeld: hardrock, rock of bluesmuziek is goed te genieten op een PA-systeem, bij klassieke muziek mis je na enige tijd
de verfijning op zo'n systeem.    AC/DC op Magnepans is uiteraard goed te doen maar uiteindelijk mis je dynamiek en brutaliteit in de weergave
en zijn andere luidsprekers, die dit beter kunnen.  Het heeft natuurlijk niet alleen met het genre te maken maar ook welk type luisteraar je bent.
Speel je graag hard en vooral voor kortstondige perioden muziek of ben je een type die uren achtereen op wat moderate niveau van muziek
zit te genieten.   Kortom een speaker met een meer laidback-karakter of 1 speaker met veel dynamiek.

En ga je laidback en dynamiek combineren dan kun je de ideale weergave krijgen ...toch?

En heb je dan die ideale speaker dan kunnen die voordelen weer teniet worden gedaan door de

huiselijke akoestiek.

De zaligheid van een magnepan en aanverwante exoten word ook weer teniet gedaan door de

aanschaf van een sub,dus men streeft onbemerkt  naar een alrounder....toch?

Dus een speaker die een voorkeur heeft voor klassiek of pop dat was mischien zo in de jr 60/70.

Maar we zijn inmiddels een halve eeuw verder,en bekende merken gaan zich echt niet consentreren

op pop of klassiek gekleurde speakers,want dan komen ze voor de keuring van testers,en krijg je

3 of 4 sterren dan scheelt dat enorm in de omzet.

Ze streven stuk voor stuk voor de 5 sterren speaker,en dat is een zo min mogelijke gekleurde

alrounder.

En die testers vinden vaak een wel een foutje in de weergave, zoals in de onderstaande speaker :eh:

https://www.whathifi.com/bw/705-s2/review

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Matthijs1973

#32
En zojuist eindelijk de speakers ontvangen en aangesloten. Komende weken eens lekker een goede positie voor ze ontdekken. Aangesloten op de NAD M10 met AQ Rocket 88 kabels en happy!




NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

minplus

De oude L100's deden het ook goed met klassiek dus ik vermoed dat deze het ook goed zullen doen. Gefeli, mooie speakers.

Natuurlijk heeft Vanzomereng gelijk, een popconcert vraagt speciale speakers en is heel iets anders dan een concertzaal bij een klassiek concert.
Mogelijk kunnen deze speakers beide prima.
Kosten maar iets van 2 ton, wie weet, heb ze niet getest:

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

henkt1

Quote from: Matthijs1973 on January 12, 2021, 15:38:26
En zojuist eindelijk de speakers ontvangen en aangesloten. Komende weken eens lekker een goede positie voor ze ontdekken. Aangesloten op de NAD M10 met AQ Rocket 88 kabels en happy!




Nice!  Persoonlijk heb ik ze 110cm van de achtermuur staan. 
Iedere situatie is anders maar ik adviseer je toch om het eens te proberen.

veel plezier!

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Xander32

Prachtig  :worship:




Quote from: Matthijs1973 on January 12, 2021, 15:38:26
En zojuist eindelijk de speakers ontvangen en aangesloten. Komende weken eens lekker een goede positie voor ze ontdekken. Aangesloten op de NAD M10 met AQ Rocket 88 kabels en happy!




Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Koen K

Echt coole dingen. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

twani

Waanzinnig mooi!

Helemaal mijn stijl, kwijl kwijl kwijl.... :inlove:

Goed klinken zal t nooit zo tegen de muur aangeplakt.......

Matthijs1973

#38
Dank! Wat een speakers inderdaad. De plaatsing zal de komende tijd even uitproberen zijn. Met een paar weken komt de nieuwe bank en dan een wat definitievere inrichting. Ideaal moment om wat ruimte voor de JBL's te claimen. Voor nu zijn mijn vriendin en ik al zeer tevreden met de sound en uitstraling. Het geluid is weer een hele stap ten opzichte van mijn B&W 705s2 monitoren. Die klonken al erg lekker, maar dit is zoveel voller, helderder en rondom aanwezig, heerlijk.




NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Rielplayer

Quote from: Matthijs1973 on January 13, 2021, 09:25:20
Dank! Wat een speakers inderdaad. De plaatsing zal de komende tijd even uitproberen zijn. Met een paar weken komt de nieuwe bank en dan een wat definitievere inrichting. Ideaal moment om wat ruimte voor de JBL's te claimen. Voor nu zijn mijn vriendin en ik al zeer tevreden met de sound en uitstraling. Het geluid is weer een hele stap ten opzichte van mijn B&W 705s2 monitoren. Die klonken al erg lekker, maar dit is zoveel voller, helderder en rondom aanwezig, heerlijk.



Ik vind ze ook mooi. Toevallig ook een M10 hier staan. Ze staan absoluut op de lijst om te gaan luisteren.

Mag ik vragen wat je kwijt was voor de JBL's?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Matthijs1973

Quote from: Rielplayer on January 13, 2021, 11:09:19
Ik vind ze ook mooi. Toevallig ook een M10 hier staan. Ze staan absoluut op de lijst om te gaan luisteren.

Mag ik vragen wat je kwijt was voor de JBL's?

Als gebruikt setje laag in de 3k range. Setje originele stands erbij, totaal 3500 ongeveer. Dat is wel de bodemprijs die ik de afgelopen tijd heb gezien voor een 2e hands set.

Zie dat er nu ook een speciale editie uitkomt! https://www.whathifi.com/news/jbl-kicks-off-75th-anniversary-celebrations-with-limited-edition-l100-classic-speakers



NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Staaled

Quote from: Matthijs1973 on January 12, 2021, 15:38:26
En zojuist eindelijk de speakers ontvangen en aangesloten. Komende weken eens lekker een goede positie voor ze ontdekken. Aangesloten op de NAD M10 met AQ Rocket 88 kabels en happy!


Wat mooi zeg !

Brengt mij helemaal terug naar mijn eerste stapjes in hifi.
Waren toen onbereikbaar, dus nooit in bezit gehad.
Maar heb wat uurtjes bij Raf doorgebracht..... :music: 8)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bramsat

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Marino

Wat een mooie luidsprekers, helemaal mijn stijl!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

chocovla

Prachtig. Zal ze maar niet aan mijn vrouw laten zien, anders moet ik straks verplicht de Harbeths vervangen in het kader van WAF  :nopompom:
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

fasteddie

Zeker mooie speakers....net zoals de Wharfdale Lintons qua uitstraling...

Vraag me wel een dingetje af.....men doet altijd de grootste moeite om monitor speakers op juiste oorhoogte te krijgen.....in het geval van de JBL is deze laag gepositioneerd.....of is hier sprake van een andere "spot beleving"?

Dura

Ik heb al vaker laaggeplaatste naar achter hellende speakers gehoord, het is ietsje anders maar went heel snel.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Xander32

Recent een paartje Klipsch Heresy 4 mogen horen, ook die monitoren welke je rechtstreeks op de vloer plaatst, hadden een prima geluidsbeeld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

marcelvandekamp

#48
Ik gebruik alleen niet de originele stands, te flexibel voor mijn gevoel. Daarom een setje laten maken. Nu staan de speakers rotsvast. Wel exact dezelfde buitenmaten.
met vriendelijke groet,

marcel

NAF

Gefeliciteerd met deze mooie speakers en ik geloof gelijk dat ze prachtig spelen.
Vindt het ook een zeer geslaagde herintroductie van JBL van dit succesvolle model.
Die custom stands zien er ook stevig en professioneel uit.

Heb naar aanleiding van dit topic mijn gerestaureerde JBL L90 's na meer dan 3 jaar opslag weer eens terug gezet en ben toch weer verbaast hoe fijn die speakers muziek maken.
En dat al op mijn, qua vermogen beperkte, buizen versterker.
Misschien morgen eens de moeite nemen mijn solid state vv en ev naar beneden te slepen en aan te sluiten.
Je tilt jezelf alleen een breuk aan al die apparaten.



New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers