JBL L100 Classic, retro

Started by Xander32, May 6, 2019, 16:53:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FWK

Ik vind ze vooral stevig aan de prijs :wacko:
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Matthijs1973

Is er iemand die ervaring heeft met deze boxen? Kwam ze laatst toevallig tegen in de review bij Darko. Ik zie ze hier in woonkamer helemaal al staan met het oranje frontje (en de verdere nieuwe inrichting  ;D). Uiteraard gaan we zelf even kijken/luisteren maar ik ben even benieuwd.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

MechanicalAnimal

Quote from: Matthijs1973 on December 14, 2020, 11:32:48
Is er iemand die ervaring heeft met deze boxen? Kwam ze laatst toevallig tegen in de review bij Darko. Ik zie ze hier in woonkamer helemaal al staan met het oranje frontje (en de verdere nieuwe inrichting  ;D). Uiteraard gaan we zelf even kijken/luisteren maar ik ben even benieuwd.

je weet dat er ook een kleinere varaint is inmiddels?

https://www.jblsynthesis.com/products/loudspeakers/type/bookshelf-loudspeakers/L82+CLASSIC+LOUDSPEAKER.html?dwvar_L82%20CLASSIC%20LOUDSPEAKER_color=Black-US-Current


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Matthijs1973

ja klopt, ook mooi, maar de L100 werd zelfs door mijn vriendin als erg mooi en stijlvol beschreven, dus waarom kleiner als groot ook mag (vanaf beeldscherm dan...)
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

bramsat

#5
En inderdaad de jbl l100 was samen met de wharfedale linton toch wel de meest verkochte

speaker in de jr 70 maar wel in de hogere klasse kwa prijs,dus het waren geen lowbudget

speakers.De L100 waren veel duurder toen,alleen het prijsverschil wat er nu is vind ik voor de L100

wel veel tegenover de nieuwe lintons......dus gewoon luisteren en overwegen :music:

Let wel! gebruikelijk toen waren de stands die  er nu ook bijgeleverd worden.

En of ze veel beter klinken als toen?....zekers,deze speakers hebben een meer aan fundament.

Dus erop vooruit gaan doe je zowiezo teminste als je plaats+ruimte ervoor hebt.



https://www.whathifi.com/us/reviews/jbl-l100-classic
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

hondasnl

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Dirk

mooie speakers, daar niet van, maar...waarom staat dit in het zelfbouw gedeelte?  :dontgetit:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

hondasnl

Dat is idd wel zo.
Misschien als inspiratie.
Zag het youtube filmpje, wat een kneiters van woofers.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

vanzomereng

Yep, las in een zeer groot duits audioblad, tussen de regels door dat ze zeer enthousiast waren
en m.b.t. prijs/kwaliteitsverhouding = uitmuntend.
Wel met die opmerking, dat de speakerfrontjes, behoorlijk nadelig uitwerkte op de geluidskwaliteit  :notify:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

bramsat

#10

De makers achter de JBL L100 classic ;)

https://youtu.be/O4hDhKMyCZo
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

hondasnl

Hahaha die gespierde kerel staat te klungelen met die woofer...
Pl**rt bijna uit z'n kl**wen  :clapping:..

https://www.youtube.com/watch?v=kdl2wYjCmsQ&feature=emb_logo
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

jbls2600

Zelf de jbl s2600 vind de look erg mooi en als ze ongeveer de klank signatuur hebben van de s 2600 zijn dat mooie speakers.
Dat vintage heeft wel wat.
Nu nog wat meer retro disign apparatuur zoals de yamaha apparatuur. Staat er mooi bij.

bramsat

#13
Zekers indrukwekkend 1 mtr hoog 54kilo stuk nieuwprijs 1994 6000 dollar de 2600S

Minpunt de foamrand die gaat na 20jr kleven of kruimelen, wil je ze repareren en kun je dat goed,

kost de aanschaf van de nieuwe foamranden 14 dollar op ebay dus das geen geld.

als een prof dat moet doen dan komen er natuurlijk meerkosten bij.

Dat het een box toen was en specifiek voor de japanse markt vind ik vreemd.Heb meerdere

japanse boxen gehad in de jr 70 en vond ze toen anders klinken dan britse of u.s.a boxen.

Maar of dat in 1994 nog zo was? ik weet het niet :unsure:

Trouwens de L100 classic bezitten nieuwe fronts die niet vergaan zoals de oude uit de jr 70.

En ik vermoed ook dat de foamranden van de L100 classic veel langer meegaan als de oude

de tijd staat ja niet stil :smile:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

jbls2600

Gelukkig zijn mijn foam randen nog als nieuw.
Zal schelen of ze in vochtige ruimtes staan zon roken enz.

Anders laten refoamen door een prof kost niet de wereld.
Ze waren inderdaad voor de japanse markt maar in een hollandse kamer klingt het ook ok met alle soorten muziek. Zowel of rustig luister nivo als op oorlog sterkte . Boxen geven geen krimp. Armin van buren of een groot orkest kan er uit knallen met alle details nog aan boord.
Maar gelukkig ook op zacht nivo perfect met gevoel voor muzikaliteit. :xmas:


Matthijs1973

was ik toch bijna naar John Darko in Berlijn gereden voor zijn setje dat hij na 1,5 jaar gebruik verkocht voor een interessante prijs. Hij had geen verpakking meer dus verzenden vrijwel onmogelijk. Kreeg net helaas bericht dat hij ze lokaal verkocht had :-( afijn, ik ga eens verder speuren naar een leuk gebruikt setje. Luisteren in de winkels is komende maand al niet meer mogelijk..
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

henkt1

Ik heb sinds een half jaar de JBL L100 classics staan.
Uiteraard vind ik ze geweldig, anders mochten ze niet blijven  :pompom:

Maar goed,  als je van een retro look houdt,  Niet al te hoge speakers je goed uitkomen dan moet je ze zeker eens proberen.

Zoals iedereen elkaar napraat; ja ze doen het geweldig met rockmuziek,  maar vergis je niet.  De plaatsing van het geluid, de details en dynamiek zijn geweldig.  Jazz en vocalen gaan prima hier.

Ik beluister ze via een Luxman 505UXII.

groet, Henk

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

jbls2600

Proberen moet je altijd.

Elke ruimte klingt anders en wat iemand schrijft en er van vind is ook maar een ervaring in zijn ruimte met de gebruikte apparatuur en smaak van diegene.
Daarom hebben we allemaal andere speakers . Theoretisch zou 1 speaker voor iedereen goed moeten wezen daar wij een natuur getrouwe luidspreker willen hebben.
Elk merk streeft er ook naar maar toch klinken ze allemaal anders ::)
Heb je wel verschil natuurlijk grote kamer en kleine kamer ivm laag problemen.

Matthijs1973

Met een beetje geluk komt er voor de kerst een gebruikt setje uit Duitsland binnen en kan ik de hele kerstperiode luisteren of het wat is  ;D
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

bramsat

Quote from: Matthijs1973 on December 20, 2020, 19:19:50
Met een beetje geluk komt er voor de kerst een gebruikt setje uit Duitsland binnen en kan ik de hele kerstperiode luisteren of het wat is  ;D

Bedoel je de originele of de classics?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Matthijs1973

Quote from: bramsat on December 21, 2020, 00:57:09
Bedoel je de originele of de classics?
De classics, uit 2019 dus ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

minplus

Ik ken de L40 en L100 van vroeger. Erg lekkere speakers om naar te luisteren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

hondasnl

Toch ook wel een nette speaker voor Correct aan de Ceintuurbaan.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

marcelvandekamp

Bij mij staan de L100 classics sinds de nazomer van 2019 te spelen. En ze doen het goed met veel soorten muziek, niet alleen pop en rock.
met vriendelijke groet,

marcel

hondasnl

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl