Welke receiver/DAC?

Started by TheFox, May 6, 2019, 08:19:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheFox

Hallo,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen. Ik ben al dagen op zoek naar een oplossing.

De opstelling en achtergond:
Ik heb een LG W8 tv met bijbehorende soundbar. Nu vind ik het laag niet voldoende en wil dus een (actieve) subwoofer hierop aansluiten. De TV heeft twee uitgangen: 3,5mm koptelefoon/audio out en Toslink optical. Bij audio-instellingen stel ik in geluid via tv + koptelefoon of geluid via tv + optical. Via de handleiding kwam ik erachter dat via de koptelefoon/audio out-uitgang, de volume niet automatisch aangepast kan worden van de audio out uitgang. Volgens de handleiding kan dit echter wel via de optical uitgang.

De aansluiting van een actieve subwoofer is geen probleem. Ik heb een oude receiver via de optical uitgang van de soundbar en de subwoofer op de receiver verbonden. Echter gaat de volume van de receiver en dus subwoofer niet mee. Het probleem zit hem er dus in dat als ik de volume aanpas van de tv, de volume van de subwoofer niet meegaat.

Nu ben ik op zoek naar een receiver of DAC die het signaal via toslink optical kan ontvangen en ook de volume aanpassing kan verwerken.

Iemand een goeie tip?

Bedankt!

PatrickP

#1
Er zit geen volumeregeling in het digitale signaal. Het is bedoeld om het hele geluid door te sturen naar een daarvoor bedoeld apparaat. Kan je de soundbar aansluiten aan je receiver?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

frits marantz

Andere soundbar met bijbehorende sub kopen? Scheelt extra apparaten bij jouw set-up.

Nelis6

Ik zit met hetzelfde vraagstuk.

Mijn onderzoek heeft me wijzer gemaakt dat volumeregeling op digitaal signaal erg lastig is. Er zijn maar erg weinig dacs die dat doen.enkele hele dure. BV. van meredian.

Verder schijn je ook op je sq touch een input te kunnen maken, maar dat was me te veel knutselen.

Ik ben nu voor Paradigm PW link gegaan. Verwacht deze morgen  ;)

Succes met dit lastige vraag stuk!
HT:
Classe ssp300 /Pathos Cinema X / XTZ 99.26 als surrounds /xtz sub / Chord Rumour 2 / PCH / Sanyo plv-700

Stereo: AVI9.1 actieve speakers / Wharfedale Diamond SW150 / Squeezebox touch

Tabcam

Om als eerste je vraag te beantwoorden, de Pro-Ject Pre Box DS2 kan dat. Voordeel is dat je geen receiver meer nodig hebt en er zit een ab bij, nadeel is de prijs, €800.

Een stuk goedkoper is de Yamaha Musicast WXC-50. Voor €350 (€325 bij Amazon.de) ben je dan klaar. Heb je ook geen receiver nodig.

Nog iets goedkoper is de minidsp 2x4HD. Bij onze forumsponsor voor €250. Moet je wel het één en ander zelf instellen maar heb je ook meer mogelijkheden qua correctie.

Welke sub gebruik je? Kan je hem niet direct verbinden/doorlussen vanuit de soundbar? Ik zou eerder de soundbar verkopen en een andere kopen met een subaansluiting. Of nog mooier, een setje actieve monitors, kan al vanaf €275 en speelt veel beter dan welke soundbar dan ook.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

TheFox

Ik heb deze tv:
https://www.lg.com/nl/televisies/lg-OLED65W8PLA

De tv en soundbar zijn zeg maar 1, aangezien de tv zo plat is hebben ze de hardware ervan verwerkt in de soundbar. De koptelefoon uitgang zou toch regelbaar moeten zijn via de volume van de tv? Digitaal wordt dus een lastig verhaal, maar analoog is dus wel mogelijk? Ik heb het getest met mijn actieve subwoofer van Yamaha (NS-SW200), maar de subwoofer blijft spelen op zijn eigen ingestelde volume.

TheFox


Akosoft

Gewoon op een losse receiver met surround en sub(s) overstappen zodat je maar 1 hdmi uit nodig bent naar de tv zoals het hoort..

Tabcam

Quote from: TheFox on May 16, 2019, 11:19:55
Niemand een oplossing?
Waren de antwoorden die ik gaf niet een oplossing voor je probleem??
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanadium

Heb sinds kort ook de W8 en het geluid is prima voor regulier TV kijken maar voor films komt de soundbar idd te kort. Ik heb een Nad DAC + eindversterker en sub hierop aangesloten, werkt prima. Volume moet je wel dan via de AB van de DAC regelen.

TheFox

Nu heb ik deze subwoofer van LG gevonden en inmiddels getest. Het werkt op zich prima, maarrrrr.....
Als je de volume via de TV aanpast gaat de volume van de subwoofer niet mee omdat ik de LG magic remote heb. Die kan de volume van de subwoofer niet via IR aanpassen. Ook niet via Optical out. De afstandsbediening van de subwoofer kan andersom wel gebruikt worden om de subwoofer EN de TV volume tegelijk aan te passen. Geen ideale oplossing maar ik kan ermee leven. Het geluid van de subwoofer is redelijk te noemen, in ieder geval beter als zonder de subwoofer.

https://www.lg.com/nl/audio/lg-SWH1