DPDT schakelaar, voor luidspreker

Started by peabody, January 25, 2023, 21:20:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peabody

Kent iemand een dubbelpolige wisselschakelaar, die geschikt is voor de signaalweg amp->luidspreker? Ik heb een 3e luidspreker, die ik kan schakelen (L+Ra of L+Rb), maar merk dat het af en toe niet helemaal lekker gaat, en dan moet ik een paar keer heen en weer schakelen. Voorheen met een hotelschakelaar ging het prima, maar daar schakelde ik enkelpolig. Ik schakel nu dubbelpolig omdat een 2e schakelaar schakelt tussen amp of subamp. Zodoende kan ik bij tv kijken de speakers naast de tv gebruiken, en bij muziek schakelen voor een andere luisterpositie, en daarbij de uitgeschakelde speaker inzetten als sub.
Nu 250Vac 16A tuimelschakelaars, maar er is vast een knapper alternatief, al kan ik dat dus niet vinden. Alle input is welkom!

Rowdy

En gebruik maken van relais, is dat een idee?

SpeedyAndré

Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

frank2

Ik heb de dynavox thuis gehad, niet kopen. Het verslechterd het geluid behoorlijk
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Quote from: frank2 on January 26, 2023, 08:44:41Ik heb de dynavox thuis gehad, niet kopen. Het verslechterd het geluid behoorlijk
Tja... is het werkelijk nu zo dramatisch, wetende dat in de media en door forummers zeer kleine verschillen, zeer vaak worden opgeblazen.
Jij bent hier zeer zeker geen uitzondering op ;)

De voorgestelde oplossing kan voor de topicstarter een
goede oplossing zijn, in ieder geval het proberen waard
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

Ja was duidelijk hoorbaar. Voor jouw idee cd versus 128kb mp3
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

SpeedyAndré

Er is een MKII met diepere bussen en dikkere bedrading, misschien helpt dat ;)
Niet voor Frank2 natuurlijk, die heeft een 'reference' set waar niets aan kan tippen  :tounge2:

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

frank2

Fijn dit soort steken onder water, erg volwassen hoor.

Het maakt mij niets uit of ts zo'n apparaat koopt, ik waarschuw alleen.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Quote from: frank2 on January 26, 2023, 11:57:16Ja was duidelijk hoorbaar. Voor jouw idee cd versus 128kb mp3

Dat klinkt voor mij sowieso hetzelfde :D

HJ

Quote from: peabody on January 25, 2023, 21:20:17Kent iemand een dubbelpolige wisselschakelaar, die geschikt is voor de signaalweg amp->luidspreker? Ik heb een 3e luidspreker, die ik kan schakelen (L+Ra of L+Rb), maar merk dat het af en toe niet helemaal lekker gaat, en dan moet ik een paar keer heen en weer schakelen. Voorheen met een hotelschakelaar ging het prima, maar daar schakelde ik enkelpolig. Ik schakel nu dubbelpolig omdat een 2e schakelaar schakelt tussen amp of subamp. Zodoende kan ik bij tv kijken de speakers naast de tv gebruiken, en bij muziek schakelen voor een andere luisterpositie, en daarbij de uitgeschakelde speaker inzetten als sub.
Nu 250Vac 16A tuimelschakelaars, maar er is vast een knapper alternatief, al kan ik dat dus niet vinden. Alle input is welkom!

ik weet niet precies wat je zoekt maar ik gebruik zelf een Dodokus UBox3 schakelkast, hiermee kun je bv 2 sets speakers op 1 amp of 2 amps op 1 set speakers schakelen.
deze schakelt per kanaal en heeft een 0 positie.
werkt echt heel erg goed.
ik schakel mijn buizen amp en surround receiver op 1 set speakers.

peabody

Dank voor de reacties en suggesties. Wordt alleen groot en prijzig aangezien ik dan 2 schakelkasten nodig heb.

Quote from: HJ on January 26, 2023, 22:36:15ik weet niet precies wat je zoekt
Schema hierbij:
speakSwitch.jpg

Andere route: weet iemand of zo'n cheape speakerschakelaar dubbelpolig schakelt? Dan sloop ik daar de schakelaars uit. Ik wil ze graag in mijn subamp kastje bouwen.

Rowdy

En een 12 standen draaischakelaar met 2, 3 of 4 moedercontacten? Het aantal standen wat je kunt schakelen is 12 gedeeld door het aantal moedercontacten. O.a. Conrad heeft deze type draaischakelaar.

peabody

Dat klinkt interessant! Heb je een link misschien? De uitvoering heeft dan bv 4 moedercontacten, die tegelijk schakelen?


peabody

Dank! Hierdoor op het idee gekomen dat ik er met een 4-polige wisselschakelaar ook ben; met als voordeel dat de andere speaker (zowel Ra als Rb) dan als sub kan bijschakelen, dan schakel ik de subamp wel uit als dat ongewenst is. Maar met welke stroom en spanning moet ik rekening houden?