Dali suite 1.7 - kopen of niet?

Started by kasper1985, May 5, 2019, 09:17:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kasper1985

Al een week of 2 ben ik bezig om te kijken of ik een upgrade kan realiseren voor mijn huidige surround set bestaande uit:
Yamaha HTR-4065
Infinity Primus HCS (zonder sub)

Vooral in stereo met de master tracks op tidal en de receiver op direct mode mis ik een bepaalde warmte en helderheid.
Mijn eerste gedacht was dus om de front speakers te vervangen.

Ik had een budget van 500 euro in gedachte maar kwam erachter dat dit voor nieuwe speakers niet echt toereikend is.
Heb geluisterd naar een paar speakers en het enige wat er eigenlijk in positieve zin uitsprong waren de Kef Q350. Maar dan zit je al boven budget :-(
Dus ben ik de tweedehands markt af gaan struinen en kwam de Dali Suite 1.7 tegen. Opzich had ik de keuze gemaakt voor boekenplank speakers maar dat was ook een economische overweging.

Na een lange inleiding is dit de vraag:
Zijn deze speakers nog de moeite waard om over te nemen? Ik lees hier en daar dat sommige speakers achteruit gaan na zoveel jaar. Bepaalde merken schijnen hier meer gevoelig voor te zijn dan andere.

Heeft iemand ervaring met de Dali suite 1.7? En hoe ze presteren na zoveel jaar?
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Tabcam

Heb geen ervaring met de Dali suite 1.7. In de manual staat dat wear niet echt een probleem is. Wel verwacht ik dat je een verschil gaat krijgen met je center-luidspreker. Als je Dali's helderder zijn hoor je het echt als in films van kanaal wordt gewisseld.

Zonder sub snap ik dat je nu veel "warmte" mist. Er zit geen lage bas in deze luidsprekers omdat ze gemaakt zijn om ondersteund te worden met een subwoofer. Dat zullen de Dali's zeker gaan bieden. Ze zijn ook nog gemakkelijk te plaatsen.

Je zou ook nog aan actieve speakers kunnen denken. De Adam Audio T7V biedt veel bas en is nieuw onder jouw budget. Je zou er zelfs drie kunnen doen als je de T5V doet of bij de T7V je budget iets opkrikt. T7V heeft wel een klein nadeel qua plaatsing, de baspoort zit aan de achterkant.

Met alle opties verwacht ik een flinke verbetering. Ik zou echt gaan luisteren alvorens een beslissing te maken. De Adams zijn lekker thuis te beluisteren en terug te sturen als ze niet bevallen. De Dali's kan je waarschijnlijk met weinig verlies wel kwijt want thuis beluisteren kan vast niet :P.

Succes met je zoektocht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kasper1985

Dank voor de reactie! Actieve speakers heb ik eigenlijk totaal niet naar gekeken.

Heel toevallig is deze verkoper bereid ze langs te brengen zodat ik thuis kan luisteren. Daar heb ik dus enorme mazzel mee!

Ben heel benieuwd hoe ze klinken!
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

scoc

#3
Bekijk ook eens een QAccoustics 3020i en dan aangevuld met een sub.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Tabcam

Da's een goede deal! Ik kan me voorstellen dat je ze gelijk koopt als het veel beter klinkt.

Een paar tips: Luister of je rare vervorming hoort in het hoog of laag als je muziek afspeelt. Hoorde het ooit met mijn center en was een kapotte tweeter maar die ging ik toch vervangen  :tongue2:. Luister vooral met muziek waar je erg vertrouwd mee bent.

Succes en veel luisterplezier!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

darkrunner

#5
Audiolust.de

Mission LX2 + (boekenplank) al zou je adv de specs denken dat het vloerstaanders zijn, dingen doen 45Hz-30kHz
Mission LX-3 vallen bij Audiolust in je budget ( ja zijn prijzen per paar)

De rit naar die winkel is zeker de moeite waard, 30 tal min van Roermond,in Be/Nl betaal je het dubbel.

Voor front boekenplank als je ze op een standaard zet nemen ze evenveel plaats in als een vloerstaander

Om je een idee te geven ze spelen de Qa 3xxx/Kef Q350 weg. Die Dali 2dehands tja als je ziet wat je voor die prijs nieuw kan kopen wist ik het wel

Ik miste ook jaren helderheid en warmte met men Qa's die tijd is nu voorbij + ze gaan hard, liedjes via youtube waarbij youtube volume volledig open staat kan ik men SR 7013 opendraaien tot 93db dan spelen men LX-3 nog zuiver, zou nog hoger kunnen maar 93db is echt waanzin en luister je geen min naar.

Weet niet vanwaar je ben ik Limburg Belgie je kan ze altijd hier komen beluisteren.

kasper1985

Dat is een goede tip! Ik zie helaas niet hoe ik zie site zo gauw in het Engels krijg en ik lees geen duits.
Maar heb die missions gevonden en dat is idd niet slecht!

Helaas zijn de dalis niet door gegaan. De verkoper had ze bij een kennis staan en uiteindelijk appte hij 2 uir vantevoren dat ie ze aan die kennis had verkocht voor net wat meer euro's. Opzich begrijpelijk aangezien ik niks wilde toezeggen zonder ze gehoord te hebben en die kennis waarschijnlijk direct cash was.

Ik woon in Amsterdam dus audiozaken in Groningen Limburg Brabant of zelfs Duitsland zin een beetje lastig te vezoeken. Bovendien heb ik geen auto.

De zoek tocht gaat verder! Dank voor alle adviezen en tips zover
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Tabcam

Als je in Amsterdam woont zou ik zeker eens bij de bax-shopvestiging langs gaan!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

darkrunner

Quote from: kasper1985 on May  5, 2019, 17:42:00
Dat is een goede tip! Ik zie helaas niet hoe ik zie site zo gauw in het Engels krijg en ik lees geen duits.
Maar heb die missions gevonden en dat is idd niet slecht!
Geen Engelse versie van hun site, de verkopers spreken wel Engels en van Duits moet je enkel maar Kompaktlautsprecher, Standlautsprecher en de euro's kennen toch :)

CineSmurf

Al jaren veel plezier van deze serie. Inmiddels heb ik 2.8's als front en de 1.7's achter staan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mancaver

Quote from: CineSmurf on May  5, 2019, 20:21:29
Al jaren veel plezier van deze serie. Inmiddels heb ik 2.8's als front en de 1.7's achter staan.
Hier ook en heel tevreden. Ik heb de 3.5 als fronts, de C.08 als center en de 1.7 als surrounds. samen met de 4 Phantom E60 Atmos speakers een Top set IMO.
Ik heb nog een setje staan in zwart als je geinteresseerd bent ;)

kasper1985

@mancaver: misschien wel. Er zou vanavond iemand langs komen met een paar Monitor Audio bronze 5 BX. Mocht dat niet doorgaan hou ik me aanbevolen!
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex