Adobe dreigt prijs te verdubbelen voor Photography plan (lightroom en photoshop)

Started by LittleNinja, May 4, 2019, 08:47:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Op verschillende social media sites wordt een verdubbeling van de prijs van Adobe Photography plan (Lightroom CC & Photoshop CC) aangekondigd.

Voor de echte fotograaf zal dit waarschijnlijk niet zo interessant zijn, maar voor de hobbyist zoals ik dat ben, vind ik het een redelijk debiele stijging.

Nu hoor ik het alleen vanuit de VS, maar weet iemand of dat hier ook gaat gebeuren? We betalen hier sowieso al meer dan in de VS..

Welke alternatieven zijn er voor Lightroom en Photoshop? Ik ken Capture One en Affinity Photo.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Tabcam

Het mooiste open source alternatief dat ik ken is Darktable . Lightzone is een andere die ik nog niet heb gebruikt en lijkt ook minder actief.
Verder heb ik een jaar of acht geleden Rawtherapee gebruikt maar kreeg zelf veel kleurverschillen tussen de in camera .jpg en Rawtherapee en was niet handig genoeg dat snel weg te kunnen werken.

Als het je vooral om raw foto's ontwikkelen gaat kan ik DxO Photolab noemen. Maakte lensvertekening en scherpte in batchverwerking een eitje.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjaak_Banaan

Volgens tweakers ging het hier enkel om een test waarbij de gebruiker 1TB cloudopslag krijgt (ipv 100GB?).

Hopelijk kan Affinity nog verder groeien en doorontwikkelen, dan is dat zeker een mooi alternatief voor Adobe, zeker als je naar de eenmalige aanschafprijs kijkt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

LittleNinja

Quote from: Sjaak_Banaan on May  4, 2019, 12:20:31
Volgens tweakers ging het hier enkel om een test waarbij de gebruiker 1TB cloudopslag krijgt (ipv 100GB?).

Hopelijk kan Affinity nog verder groeien en doorontwikkelen, dan is dat zeker een mooi alternatief voor Adobe, zeker als je naar de eenmalige aanschafprijs kijkt.

Volgens mij heb je gelijk. Zou beter zijn!

Kan Affinity (bijna) net zoveel als Photoshop?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Prive gebruik ik CS6 en werk gerelateerd CC maar ik mis niets wat ik in CS6 ook kan (en ik ben geen beginnende editor).
Prive zou ik nooit een te duur abbo als CC willen hebben, zeker het feit als je even iets een tijdje niet meer gebruikt en plotseling even iets wilt aanpassen, moet je gelijk je abbo weer verlengen, erg onhandig. Voor mij nooit geen cloud pakket.
Daarnaast is idd Affinity Photo voor een paar tientjes zeker het overwegen waard.
Ik denk persoonlijk dat wanneer Adobe op deze manier verder gaat het op den duur niet meer gaat redden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Ik ben juist bang dat we met z'n allen straks alleen maar dit soort abonnementen hebben.. bijna alles cloud based.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Quote from: LittleNinja on May  5, 2019, 08:10:04
Ik ben juist bang dat we met z'n allen straks alleen maar dit soort abonnementen hebben.. bijna alles cloud based.
Ik zie het op m'n werk waar we af en toe iets moeten aanpassen waar we dan weer een maandabbonement moeten verlengen omdat je er anders niet meer bij kan, heel vervelend.
Beter zou zijn om ook standalone versies uit te brengen zoals voorheen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Ik gebruik ook darktable, lijkt me een prima alternatief met bijna dezelfde mogelijkheden en kost niets.