PANASONIC OLED

Started by ACQUA, May 2, 2019, 19:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Ik lees er wss over maar vind niet veel terug over ervaringen met de OLED's van Panasonic?  Ik ben in de markt voor een nieuwe 55".  Zoekopdrachten leveren veel resultaten van LG en Samsung maar Panasonic is een beetje vaag.
Panasonic TX-55F Z830E - Marantz PM6006 - Apple TV 4K - Audio Physic Spark - SUPRA CABLES ( CinéHome )

quattronl

#1
Je leest er wss weinig over omdat het gewoon goede tv's zijn  ;D

Enniewee: op Tweakers staat wel het eea:
[Panasonic OLED] Ervaringen & Discussie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1805867
Panasonic 2019 oled-tv's Preview: https://tweakers.net/reviews/6882/panasonic-2019-oled-tvs-met-ondersteuning-voor-alle-hdr-formaten.html

Ik heb mijn zinnen gezet op de Panasonic TX-55GZW954. Deze ondersteunt zowel HDR10+ als Dolby Vision. Verschijnt in juni.

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Dirc

De panelen komen in ieder geval allemaal van LG als je het over OLED hebt.

ACQUA

Panasonic TX-55F Z830E - Marantz PM6006 - Apple TV 4K - Audio Physic Spark - SUPRA CABLES ( CinéHome )

Cobraatje

#4
De Pana's hebben het beste (natuurgetrouwe) beeld met de minste beeldfouten.
Nadeel mindere motion. De beeldinstellingen op stand Professioneel zijn dermate nauwkeuring dat een isf kalibratie geen zichtbare verschillen oplevert.
Ik hoor veel dat de service van Panasonic slecht is. Zelf geen ervaring mee en in het verleden goede service gehad.

Daarna komt Sony, die hebben de beste motion, maar overal is het beeld minder.
Service van Sony is bedroevend, zelf ondervonden.

LG's geven het minste beeld, wel goedkoopste, beste Smart omgeving, service geen ervaring mee.
Hou je van pop in je beeld, de beste keus.

Sony en LG komen na een isf kalibratie wel in de buurt van een Pana, maar blijven minder.

vik

Ik heb afgelopen week 2 Panasonic type TX-FZW 835 afgeleverd waaronder ook een 55 inch.

Naar mijn mening veel fijnere televisies als bijvoorbeeld LG. Ze gebruiken dan wel de LG panelen maar daar is alles dan ook mee gezegd. Panasonic gebruikt betere chips (Panasonic uiteraard) en ik vind de software en structuur van het menu ook veel fijner. Ook de beeldkwaliteit vind ik beter en ook de motion.

Nog een voordeel is dat de prijzen sinds het begin van de Panasonic oled's toch wel wat zijn gezakt. Je mag mij altijd benaderen voor een prijs.  ;)




Quote from: ACQUA on May  2, 2019, 19:53:44
Ik lees er wss over maar vind niet veel terug over ervaringen met de OLED's van Panasonic?  Ik ben in de markt voor een nieuwe 55".  Zoekopdrachten leveren veel resultaten van LG en Samsung maar Panasonic is een beetje vaag.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

ppeter

Hier nog wat reviews met de duidelijke kwaliteiten van de Panasonic:

https://www.homecinemamagazine.nl/2018/10/review-panasonic-tx-55fzw804-oled-tv/

https://www.homecinemamagazine.nl/2018/08/review-panasonic-tx-55fzw954-fzw954-oled-tv/

Line up 2019:
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/02/panasonic-introduceert-2019-oled-tv-line-up-met-gzw2004-als-topmodel/

Na twee Panansonic Plasma tv's, zal mijn volgende ook een OLED van Panasonic worden.
De nieuwe GZW-2400 is momenteel voor mij het droomtoestel, met de betere beeld/audio kwaliteiten!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

etienne

"Sony en LG komen na een isf kalibratie wel in de buurt van een Pana, maar blijven minder". Waarom kalibreren ? Heel veel toestellen zijn af fabriek al retegoed qua beeld.

En wat me bevreemdt is dat veel winkels geen Panasonic in hun assortiment hebben, omdat het merendeel voor een LG of Sony gaan. Dus dat LG en Sony minder zijn, is subjectief.

Ik heb de GZW2004 nog niet gezien, en die komt pas ergens in juli uit, maar de Sony AF9 en straks de AG9 hebben een mooi beeld dankzij o.a. de X1 processor. Maar ja, de één stelt hogere eisen dan de ander aan een tv toestel. Ik vind de Sony in combinatie met een 4k Blue Ray film geweldig om naar te kijken; Blade Runner 2049 bijvoorbeeld. Bij snelle bewegingen evenaart de Sony ten opzichte van de LG. Esthetisch gezien, ik heb het dan over de vormgeving van het toestel springt zowel de LG en Sony eruit, en is de Panasonic echt de mindere, maar dat is persoonlijk. Afgelopen zaterdag de nieuwe E9 van LG in de showroom zien staan bij Hifi Smits; fantastisch mooi design;ook een Sony toestel (AF8/AF9) ziet er aan de voorkant ook strak uit. Ik vind de Panasonic qua design nog steeds een conventioneel uiterlijk hebben. Tenslotte had ik ook gelezen dan de beeldpanelen niet meer door Panasonic zelf worden gemaakt, maar zijn uitbesteed.       
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

chansig

Quote from: etienne on May  5, 2019, 16:32:19
En wat me bevreemdt is dat veel winkels geen Panasonic in hun assortiment hebben, omdat het merendeel voor een LG of Sony gaan. Dus dat LG en Sony minder zijn, is subjectief.



Rare conclusie trek je zeker als je de argumentatie ook erbij in ogenschouw neemt.

Sony en LG bekender dus verkoopt makkelijker/beter/meer ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Job


etienne

Helemaal mee eens. Mooie interview van Vincent. En als je goed hebt geluisterd dan heeft ieder merk plussen en minnen, en koop je een tv merk o.a. ook afhankelijk van je budget.
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

ppeter

Quote from: etienne on May  5, 2019, 16:32:19
"Sony en LG komen na een isf kalibratie wel in de buurt van een Pana, maar blijven minder". Waarom kalibreren ? Heel veel toestellen zijn af fabriek al retegoed qua beeld.

En wat me bevreemdt is dat veel winkels geen Panasonic in hun assortiment hebben, omdat het merendeel voor een LG of Sony gaan. Dus dat LG en Sony minder zijn, is subjectief.

Ik heb de GZW2004 nog niet gezien, en die komt pas ergens in juli uit, maar de Sony AF9 en straks de AG9 hebben een mooi beeld dankzij o.a. de X1 processor. Maar ja, de één stelt hogere eisen dan de ander aan een tv toestel. Ik vind de Sony in combinatie met een 4k Blue Ray film geweldig om naar te kijken; Blade Runner 2049 bijvoorbeeld. Bij snelle bewegingen evenaart de Sony ten opzichte van de LG. Esthetisch gezien, ik heb het dan over de vormgeving van het toestel springt zowel de LG en Sony eruit, en is de Panasonic echt de mindere, maar dat is persoonlijk. Afgelopen zaterdag de nieuwe E9 van LG in de showroom zien staan bij Hifi Smits; fantastisch mooi design;ook een Sony toestel (AF8/AF9) ziet er aan de voorkant ook strak uit. Ik vind de Panasonic qua design nog steeds een conventioneel uiterlijk hebben. Tenslotte had ik ook gelezen dan de beeldpanelen niet meer door Panasonic zelf worden gemaakt, maar zijn uitbesteed.       
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

etienne

Ach, het is ook allemaal een kwestie van smaak! Een Panasonic toestel is ook mooi, en de beeldeigenschappen van een Panasonic doen niet onder voor een LG of Sony.
In het interview van Vincent zie je ook verschillen in beeldverwerking als het gaat om HDR10 of Dolby Vision. Het mooie van de LG en Panasonic is dat ze het hele HDR gebeuren aanbieden, terwijl Sony vasthoudt aan Dolby Vision. Wat is mooier ? Ik ben zelf nog altijd gecharmeerd van een plasma tv, en dat is toevallig een Panasonic, maar de Pioneer is ook geweldig!

Het is frapant dat Vincent in zijn HDTV test interview de conclusie trekt dat de beeldplaatjes van de Sony vaak te donker zijn, en dat juist de andere merken veel meer helderheid laten zien. 
Je ziet in het interview diverse video beelden, waaronder een strand opname in Florida, en juist dat plaatje vind ik bij de Sony weer mooier, maar dat is en blijft persoonlijk.

De Pansonic scoort hoog op het gebied van een lagere Input Lag en 750 Nits, terwijl de Sony daar "slechter" scoort. De Panasonic ondersteunt géén eARC, terwijl de SONY en LG dit wel doen.

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe 55 inch tv, en die zoektocht vind ik een lastige omdat er veel keuzes zijn. Voor mij is wel duidelijk geworden dat ik OLED mooier vindt dan QLED, maar ook daarover kun je van mening verschillen.   
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

Job

Nauwelijks kwestie van smaak, maar van kalibratie (en dan bij HDR meer een kwestie van toeval). Gaat om details. Er is geen slechte keuze tussen de grote drie OLEDs.

etienne

Job zegt: " Nauwelijks kwestie van smaak, maar van kalibratie (en dan bij HDR meer een kwestie van toeval). Gaat om details. Er is geen slechte keuze tussen de grote drie OLEDs."

Mijn vraag aan jou is dan: waarom zou je een goed OLED toestel dan nog willen kalibreren ? Wat is de meerwaarde van kalibreren ? Ik ben echt geïnteresseerd in het antwoord!

Gelukkig zijn er verschillende smaken (=lees merken) waar je uit kunt kiezen.

Job zegt: "en dan bij HDR meer een kwestie van toeval", leg eens uit, wat bedoel je hier precies mee ?

Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

Job

#15
Quote from: etienne on May  6, 2019, 14:30:45
Job zegt: " Nauwelijks kwestie van smaak, maar van kalibratie (en dan bij HDR meer een kwestie van toeval). Gaat om details. Er is geen slechte keuze tussen de grote drie OLEDs."
Als je ze alledrie kalibreert, zal het plaatje niet enorm kunnen verschillen in SDR. Het ene scherm kan na kalibratie nauwelijks tot niet verschillen voor wat betreft zaken als 'pop'.
Verschillen in motion/frame-interpolation mogelijk wel, maar iedereen weet dat die nonsens allemaal uit hoort te staan. ;)

QuoteMijn vraag aan jou is dan: waarom zou je een goed OLED toestel dan nog willen kalibreren ? Wat is de meerwaarde van kalibreren ? Ik ben echt geïnteresseerd in het antwoord!
Omdat je met kalibratie zorgt dat de weergave is zoals bedoeld door de makers. Juiste helderheidswaarden, juiste kleurweergave, juiste contrast, enz. Ik heb mijn LG nog niet laten doen, had er nog te weinig uren op, en uit doos was-ie in Technicolor mode érg dicht bij referentie. Zal em binnenkort eens laten afregelen.

QuoteGelukkig zijn er verschillende smaken (=lees merken) waar je uit kunt kiezen.
Mwah, in die categorie ligt alles, na kalibratie, wel erg dicht bij elkaar hoor. En gelukkig maar, want een scherm hoort een plaatje geen karakter te geven, maar gewoon te laten zien wat de makers bedoeld hebben. Niets meer en niets minder.

QuoteJob zegt: "en dan bij HDR meer een kwestie van toeval", leg eens uit, wat bedoel je hier precies mee ?
Het grootste verschil zit em in HDR tone mapping. Omdat daar geen standaarden voor bestaan, doet elk toestel dat op zijn eigen manier. Omdat dat bij elk shot/frame anders uit kan pakken, is het nogal lastig om in te schatten welk toestel je zelf daarin het beste vindt. Je kan moeilijk alles bekijken wat je de komende jaren gaat zien. En dan nog zal je het ene shot beter vinden op het ene toestel, het andere shot op een ander toestel.
Dus als je zo'n test doet als Vincent, zul je in sommige shots het ene apparaat beter vinden dan het andere, maar in andere gevallen weer andersom.
Zelfde geldt waarschijnlijk voor upscaling. Kan per shot anders uitpakken.


Mijn stelling is dat je op dit moment voor een zeer redelijke prijs een ongelofelijk goed OLED-scherm kunt kopen. Voor welk merk je gaat, of dat nou echt zoveel uitmaakt? Volgens mij verwaarloosbaar weinig.


Ja, in HDR, maar eerlijk gezegd is daarvan het grote probleem dat dat op elk toestel nog niet echt klopt.

etienne

Beste Job, bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.  ^^

Dan als laatste nog het hdmi verhaal; het is nog steeds (in diverse winkels en aan Sony zelf gevraagd) onduidelijk of de AG9 ook hdmi 2.1 ondersteunt. De opmerking werd al eerder door een ander forum lid gemaakt, dat hdmi 2.1 op een 4k toestel geen toegevoegde waarde heeft. Toch bevreemdt het me dat de 9 serie van LG inmiddels hdmi 2.1 op haar toestellen heeft zitten, terwijl Panasonic en Sony dat niet hebben. Volgens een zegsman van Sony zou de AG9 later in dit jaar alsnog een hdmi 2.1 software update krijgen. Ook bijvoorbeeld de Denon AVC X8500H zou zo'n software update krijgen in 2019.

En is onduidelijk of HDR10+ een doorbraak wordt. In het interview van Vincent wordt dat ook nog open gelaten als ik het goed begreep.

Inderdaad, wat je zegt, drie mooie OLED tv's, met uiteenlopende prijzen in zowel de 55 en 65 inch range. Daar is Panasonic wel beduidend duurder t.o.v. LG en Sony.
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

quattronl

Wbt HDR10+ en Dolby Vision: voor die laatste is een licentie nodig welke dus geld kost. Daarom zijn de toestellen met alleen HDR10+ iets goedkoper.
Het schijnt dat er meer films met Dolby Vision uitgebracht worden.
Dat is dus de reden dat ik een tv wil met beide. En omdat ik een Pana wil moet ik wachten op de versie die beide heeft: de GZW (de FZW heeft alleen HDR10+). Vooralsnog is de GZW 350,- duurder dan de FZW maar de GZW komt pas in juni uit dus die prijs zal ook wel weer dalen....hoop ik  8)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Job

Quote from: etienne on May  6, 2019, 20:06:17
En [size=78%]is onduidelijk of HDR10+ een doorbraak wordt. In het interview van Vincent wordt dat ook nog open gelaten als ik het goed begreep. [/size]

[/size]Suoerirritant, al die HDR-standaarden.
[size=78%]



Quote
Inderdaad, wat je zegt, drie mooie OLED tv's, met uiteenlopende prijzen in zowel de 55 en 65 inch range. Daar is Panasonic wel beduidend duurder t.o.v. LG en Sony.
Ik zou nu geloof ik voor een 77 gaan, maar weet niet of ze die alledrie nu nog maken?

Job

Quote from: quattronl on May  6, 2019, 20:42:32
Wbt HDR10+ en Dolby Vision: voor die laatste is een licentie nodig welke dus geld kost. Daarom zijn de toestellen met alleen HDR10+ iets goedkoper.
Het schijnt dat er meer films met Dolby Vision uitgebracht worden.
Dat is dus de reden dat ik een tv wil met beide. En omdat ik een Pana wil moet ik wachten op de versie die beide heeft: de GZW (de FZW heeft alleen HDR10+). Vooralsnog is de GZW 350,- duurder dan de FZW maar de GZW komt pas in juni uit dus die prijs zal ook wel weer dalen....hoop ik  8)


Volgens mij is het grote probleem dat er op veel verschillende manieren gemasterd kan worden, en dat doorgaans dor het toestel nog gemapt moet worden. Vind ik niet ideaal, om het mild uit te drukken.