Xtrem Screen Daylight 0.9 projectiescherm (ALR) ** 900€ **

Started by Dirk, May 1, 2019, 09:27:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik ga een maatje groter qua scherm en enkel om die reden gaat mijn huidige scherm in de verkoop.

Xtrem werd een paar jaar terug bekend als de Franse opponent van (het erg dure) Screen Innovations, de makers van het overbekende "Black Diamond" scherm wat jarenlang zowat het enige merk was waarbij je een goed ALR scherm kon kopen.
Xtrem Screen heeft in de afgelopen jaren dan ook een serieuze reputatie opgebouwd vwb het leveren van zéér kwalitatieve ALR (ambient light rejecting) schermen, oftewel schermen die je ook in "niet ideale" omstandigheden met invallend licht kan blijven gebruiken, getuige ook het feit dat je ze inmidels bij de betere AV-installers kan kopen (zo ook enkele forumsponsors ;))

Ik gebruik hem hier zelf dagelijks (want heb geen tv meer) in een zeer licht ingerichte woonkamer en het scherm hangt voor een grote kamerbrede raampartij, wat perfect werkt.
fwiw; de foto's zijn genomen met het licht in de kamer volle bak aan, zodat ik de details enigszins in beeld kon krijgen op de foto.
De kreukels die bvb rechtsonder te zien zijn vallen bij het kijken met de projector nauwelijks op, zeker als het scherm even is uitgerold.

enkele specificaties vh aangeboden scherm;
uitvoering: gemotoriseerd incl RF remote
roll version: reverse roll (dit betekent dat het scherm er aan de voorzijde vd cassette uit rolt, bij een "standard roll" rolt het er aan de achterzijde uit)
projectiedoek: Daylight 0.9 Dynamic Black Contour
lengte vd cassette-behuizing: 250cm (was destijds mijn fysieke limiet om het hier via de lift naar binnen te krijgen ;D)
breedte vh doek: 243cm
geadviseerde breedte vd projectie: 235cm (zo kom je bij 16:9 materiaal op +-106" beelddiagonaal)
hoogte vh doek: 190cm
leeftijd: net geen 4 jaar (ik was destijds volgens hen de eerste particulier die dit in België bij ze bestelde, toen er hier nog geen importeur/dealer was)

Dit is een zogenaamd "Dynamic Black Contour" scherm, wat zoveel betekent dat je geen zwarte randen hebt die je projectievlak bepalen.
Dit lijkt misschien in eerste instantie wat vreemd, want je zou denken dat de "zwarte balken" die worden geprojecteerd bij films dan zullen opvallen tov het grijzige schermfolie, maar niets is minder waar, want je ogen nemen dit waar als één groot zwart geheel, wat een zeer aparte maar mooie gewaarwording is.
Bijkomend voordeel hiervan is dat je ook 100% vrij bent om zo klein of groot te projecteren als je wil, of met een motorized lens/zoom je projector dusdanig in te stellen (afhankelijk vh bronmateriaal op dat ogenblik) dat je optimaal gebruik maakt vd gehele folie, los vd aspect ratio die wordt weergegeven!

Ook de "backdrop" (wat normaal het zwarte deel is bovenaan je scherm) is in die zin niet vast gedefinieerd, maar ik heb destijds dit scherm besteld met een een folie-maat van 243cm bij 190cm (BxH), wat maakt dat hij in een normale woonkamer tot behoorlijk dicht tegen de grond kan worden uitgerold, iets waar ik zelf wel van hou...'k vind het niet fijn als ik "omhoog" moet kijken ;D

Het scherm heeft één minpuntje; rechts onderaan zitten wat kleine "golfjes", die als het even hangt wel voor 95% wegtrekken, maar ik heb het met opzet wel zo goed mogelijk (met geconcentreerde & geforceerde lichtinval) trachten in beeld te brengen, op een moment dat ze "op z'n ergst" zichtbaar waren.
fwiw; ik trek die golfjes (als ze me wat te zichtbaar worden) zelf even strak/weg, door onderaan aan de zijkant vh doek te trekken (naar rechts) terwijl ik de load-bar onderaan stevig vast neem in de andere hand.
Daarmee zijn ze meestal compleet verdwenen voor een tijdje, maar ze komen dan enkele dagen later (meestal tgv warmte) weer heel lichtjes tevoorschijn, dus ik heb de indruk dat het gewoon de folie is die zich tgv koude/warmte schommelingen een beetje zet.

Als er verder nog vragen zijn, aarzel niet ze me te stellen!

vraagprijs; 975€  900€
scherm wordt niet verzonden, maar ik help je uiteraard graag met het veilig demonteren en netjes naar de begane grond brengen (het past hier ook gewoon in de lift, dus da's verder geen issue ;))














Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

nieuwe scherm komt sneller dan verwacht, dus kleine prijscorrectie :)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

Is dit scherm geschikt om 4K op te projecteren of is het een full HD scherm?
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea