Licht rendement video projectoren

Started by Kjelt, April 29, 2019, 11:08:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik zat me laatst eigenlijk te bedenken dat de videoprojectoren een wel heel erg laag licht rendement hebben.
Als je ziet dat er minder dan 7% van het licht dat de lamp verlaat uiteindelijk op het doek valt dan vraag ik me serieus af waar dat allemaal verloren gaat en of dat niet wat beter kan.

Voorbeeld: Sony VW270

Projectorlamp: 225 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 22500 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 1500Lm
Rendement: <7%  :o


Voorbeeld: JVC N5

Projectorlamp: 265 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 26500 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 1800Lm
Rendement: <7%  :o


home@the movies

#1
Quote from: Kjelt on April 29, 2019, 11:08:01
Ik zat me laatst eigenlijk te bedenken dat de videoprojectoren een wel heel erg laag licht rendement hebben.
Als je ziet dat er minder dan 7% van het licht dat de lamp verlaat uiteindelijk op het doek valt dan vraag ik me serieus af waar dat allemaal verloren gaat en of dat niet wat beter kan.

Voorbeeld: Sony VW270

Projectorlamp: 225 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 22500 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 1500Lm
Rendement: <7%  :o


Voorbeeld: JVC N5

Projectorlamp: 265 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 26500 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 1800Lm
Rendement: <7%  :o

Ik denk dat je de lichtopbrengst lumen/per W zwaar overschat, een projectorlamp die 100 Lumen/w opbrengt? Waar haal je deze cijfers vandaan? een gemiddelde klassieke halogeenlamp van 50 W haalt amper 350 tot 400 Lumen, afhankelijk van hoe het licht gebundeld is.
Warmte is waar het grootste deel van het vermogen verloren gaat, bij een led zit dat uiteraard helemaal anders, dat rendement is heel wat beter.

Kjelt

Quote from: home@the movies on April 29, 2019, 20:28:02
Ik denk dat je de lichtopbrengst lumen/per W zwaar overschat, een projectorlamp die 100 Lumen/w opbrengt? Waar haal je deze cijfers vandaan? een gemiddelde klassieke halogeenlamp van 50 W haalt amper 350 tot 400 Lumen, afhankelijk van hoe het licht gebundeld is.
Is mijn werk geweest  ;)
Hid lampen, gasontladingslampen hebben een rendement van 90-110Lm/W afhankelijk van de kleurtemperatuur en type lamp/driver. Was 8 jaar geleden al zo dus kan nu alleen nog maar beter zijn.
Het kan zijn dat de lampvorm en het spiegelen van decreflector nadelig werken maar orde grootte is toch zeker >90Lm/W.
Halogeenlampen max 25Lm/W en de conventionele wolfraam gloeilampen ongeveer 10Lm/W.
Leds ook weer afhankelijk van het type en vermogen tussen de 100-200Lm/W

Pieter-Jan

Ik zou zeggen: prismasplitsing naar 3 (dichroïde?) kleurfilters die allemaal een flink deel van het licht laten vallen?
Als het licht in de drie spectra wordt gesplitst, verlies je dus 3 x 2 derde van het spectrum?
Er blijft dus maximum al 1/3de over volgens mij en dan hebben we het nog niet gehad over andere verliezen in het optische pad.

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Kjelt

Dan hou je nog 30% licht over is nog steeds een hoop tov de 7%.

Er gaat denk ik inderdaad heel veel licht verloren in het optimaliseren voor videoweergave.
Alleen een kleuren calibratie al staat er al om bekend om +/- 5% op te snoepen.
Dus reflecties, contrast, zwartwaardes.

Ter vergelijk een goedkope presentatieprojector:

Epson EB-2250U

Projectorlamp: 300 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 30000 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 5000Lm
Rendement: 17% 

donaldk

Quote from: Kjelt on April 30, 2019, 17:30:43
Dan hou je nog 30% licht over is nog steeds een hoop tov de 7%.

Er gaat denk ik inderdaad heel veel licht verloren in het optimaliseren voor videoweergave.
Alleen een kleuren calibratie al staat er al om bekend om +/- 5% op te snoepen.
Dus reflecties, contrast, zwartwaardes.

Ter vergelijk een goedkope presentatieprojector:

Epson EB-2250U

Projectorlamp: 300 W HID : lichtoutput high lamp mode +/-100Lm/W = 30000 Lm
Lichtoutput high lamp mode: 5000Lm
Rendement: 17%

Eerder 50%! Zeker als je voor P3 gaat is er nog meer verlies. Werner dat JVC Yellow Notch filter alleen was toch al 45%? Zelfs als je met laser en phosphor gaat werken scheet het gigantisch.Bij Coretronic hadden ze op ISE enkele jaren terug zelfde engine, met blue only diodes, iets van 6300 lumens, met rode lasers erbij goeie vijf k lumens en filtered voor P3 (en wat halen ze echt?) 4K max. Alles fabrikant spec. dus Als Werner je afstelt ongetwijfeld minder.