Soundbar-vraagjes (vragen, suggesties, probleemoplossing)

Started by mikekiwi, April 22, 2019, 21:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik heb hier een Samsung UE50J6240 tv staan die op zich voor het kastformaat aardig geluid geeft, maar wil een stapje beter. Gezien de opstelling en gebruiksgemak wil ik een soundbar erop aansluiten die gewoon met de tv-ab bediend kan worden en die automatisch aan en uit gaat met de tv...

Nu heb ik daar nog wat vraagjes bij en zoek wat suggesties.

1.: als ik soundbar aansluit via HDMI-arc (/cec); dan zou alles mee moeten schakelen met tv en zou ik met de tv-ab (wat in feite de witte KPN-remote is, maar dat terzijde) het volume van de soundbar kunnen bedienen. Gaat de soundbar ook weer uit als de tv uitgaat?

2.: mijn tv heeft zo'n prachtige maar o zo niet praktische v-vormige voet er onder, maar dat is totaal niet handig met een soundbar. Ik heb nu ter test een Samsung soundbar (hw-j355) op de v-voet liggen en dat past prima, is ook maar 58mm hoog. Maar dat beperkt wel in de keuze en vinden we niet echt fraai. Ik heb wel zitten kijken naar een vervangende voet, maar weet niet zeker of dat goed gaat.
Iemand ervaring hiermee en/of tips hoe dit op te lossen, zodat het tv-scherm wat omhoog kan en er makkelijker een soundbar onder kan?



3. Ik zit naar niet al te dure gebruikte soundbar te kijken, bijvoorbeeld naar de Yamaha YAS-101. Prima reviews, wat aan de hoge kant (zie puntje 2 hierboven) en kost gebruikt <100 euro. Iemand nog andere tips in die prijsklasse met een goed geluid? Hoeft niet grondschuddend laag en hard en surround, het gaat me vooral om betere verstaanbaarheid van stemmen en verbeterde muziekweergave als er een keer een leuk concertje op tv is.
Moet wel wat beter zijn de eerder genoemde Samsung (die is wel een verbetering tov tv-geluid, maar ik wil iets beters)

Rowdy

Canton en Bose hebben soundbox. Daar kun je de televisie bovenop zetten.

Xander32

... evenals Teufel en Nubert, check hun sites 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

xlr8

Je kan ook voor de TV een universele draaivoet monteren, voordeel is dat iedere andere TV in de toekomst er aan gehangen kan worden.
Kost de wereld ook niet:
https://www.sanus.com/nl_NL/products/mounts/vtvs1/

Je ruimte voor een soundbar is dan variabel.
Persoonlijk zou ik ook voor een wat serieuzere oplossing gaan en het budget iets opschroeven voor een Denon DHT-s316 SOUNDBAR met wireless sub. Klinkt toch net iets beter ;) 

EDIT: voor vraagje nr1: ja :)

mikekiwi

Dank voor de reacties!

Die soundbases/-plates zijn een aardige suggestie. Komt de tv wel weer wat hoger van te staan en wat meer naar voren, vanavond thuis eens zien of dat een optie is ( we hebben een kat die graag achter de tv-loopt en soms er lekker tegen leunt, tv staat daardoor plat tegen de muur aan. Met zo'n soundplate lijkt mij dat wat minder goed te doen.
Ik zie dat de HTXT1 van Sony en de Onkyo LS-T30 voor redelijke bedragen gaan... die andere genoemde opties zijn wat duurder

@xlr8: zo'n alternatieve voet heb ik nu ook naar zitten kijken (deze). Dat maakt de situatie wel een stuk flexibeler en komen de ook de soundbars weer in beel (en is dus de keuze groter). Die Denon is leuk, voor nu even buiten budget

Wel hebben de soundsbases een ingebouwde sub, is bij een soundbar vaak wel een noodzakelijkheidje. In principe geen groot issue, kan hem alleen niet heel makkelijk kwijt.

ARC: Fijn: ik lees daar veel verschillende verhalen over (en dus ook problemen)




mikekiwi

Ik heb inmiddels een nieuwe voet voor de tv besteld. Ik hoop daarmee wat meer flexibiliteit te krijgen in de te plaatsen soundbars.
Ook heb ik het budget wat verhoogd om wat meer kwaliteit te kunnen kopen.

Even een vraagje rondom de draadloze connectie tussen soundbar en subwoofer. Dat gaat via BT (neem ik aan), wat is de reikwijdte in een woonkamer?

Bij mij past de sub niet aan de zijde in de woonkamer waar de tv+soundbar staan, dus hij moet naast de bank op zo'n 6 meter van de soundbar staan. Even los van de eventuele issues rondom de localisatie van de sub, is het wel een afstand die ongestoord en onderbroken connectie toelaat ?

xlr8

Die afstand is het probleem niet maar denk wel mbt geluid dat die SB sub direct lokaliseerbaar wordt vanwege het te hoge crossover wat ze doorgaans hebben.
Een soundbar in mid of budgetklasse speelt logischerwijs niet verder dan +250 Hz. waardoor de sub rondom moet overnemen.
Resultaat;  ooompfh oomph!! en baritons naast je luisterplek  :unhappy:

Die dingen zijn ontworpen voor op één lijn aan de voorzijde bij elkaar te positioneren, dus de plank voor de TV en het boemdoosje ernaast of in een (open) meubel.

Wat is het budget nu ?

BJF

Zo ervoer ik inderdaad de Sonos combi Playbar/Sub.
NAD M10 V2
Elac FS247

xlr8

Kan je nagaan, daar is tenminste nog het crossover mee in te stellen waardoor je de keuze hebt tussen ooompfh oomph!! of een gat in het frequentie bereik.  (dit is overigens enkel als je de sub en bar erg ver uit elkaar trekt)

Mooiste is simpelweg geen soundbar maar 2 knappe speakers links en rechts van een meubel aangestuurd door bv een Amp. Perfecte integratie met uitbreidingsmogelijkheden, ARC en super bedieningsgemak met als kers op de taart: prachtig stereobeeld en ruimtelijkheid wat de primaire zaken zijn voor luistergenot welke een plank voor de TV immers nóóít kan weergeven.




BJF

Ben het deels met je eens. Bij een soundbar/-base lijkt het geluid nog steeds afkomstig uit de tv. Bij een stereo-opstelling heb ik dat nog nooit bereikt, zeker niet op meerdere kijk- c.q. luisterposities.

NAD M10 V2
Elac FS247

mikekiwi

Quote from: xlr8 on May 25, 2019, 13:39:15Mooiste is simpelweg geen soundbar maar 2 knappe speakers links en rechts van een meubel aangestuurd door bv een Amp. Perfecte integratie met uitbreidingsmogelijkheden, ARC en super bedieningsgemak met als kers op de taart: prachtig stereobeeld en ruimtelijkheid wat de primaire zaken zijn voor luistergenot welke een plank voor de TV immers nóóít kan weergeven.
Precies dat heb ik nu. En dat is leuk bij muziekopnames, maar bij Spoorloos en Wheeler Dealers is dat echt niet fijn.
En idd moeten stemmen gewoon uit de tv lijken te komen.

Ik zoek een verbetering in verstaanbaarheid en geluidskwaliteit van de tv op een manier zonder fratsen maar toch goede kwaliteit. Dus tv aan en soundbar gaat mee aan en reageert gewoon op de remote van tv. Geen gepiel met surroundmodussen etc, maar gewoon goede kwaliteit geluid. Sub is niet nodig en gaat het dus ook niet worden als ik het zo lees.

Budget: €200-300, mag 2dehands zijn. Yamaha heeft wat opties, Samsung Hms650 of een QAcoustics. Sonos Beam is net wat te hoog gegrepen denk ik en omdat ik ook geen interesse heb in hun ecosysteem, is het het extra geld denk ik ook niet waard

activ

Als verstaanbaarheid een probleem is dan is de kans groot dat je dat slechts marginaal gaat verbeteren met een soundbar.
Heb je toevallig een kamer met veel harde opervlakken?

Remco

Quote from: mikekiwi on May 25, 2019, 18:38:04
Precies dat heb ik nu. En dat is leuk bij muziekopnames, maar bij Spoorloos en Wheeler Dealers is dat echt niet fijn.
En idd moeten stemmen gewoon uit de tv lijken te komen.

Ik zoek een verbetering in verstaanbaarheid en geluidskwaliteit van de tv op een manier zonder fratsen maar toch goede kwaliteit. Dus tv aan en soundbar gaat mee aan en reageert gewoon op de remote van tv. Geen gepiel met surroundmodussen etc, maar gewoon goede kwaliteit geluid. Sub is niet nodig en gaat het dus ook niet worden als ik het zo lees.

Budget: €200-300, mag 2dehands zijn. Yamaha heeft wat opties, Samsung Hms650 of een QAcoustics. Sonos Beam is net wat te hoog gegrepen denk ik en omdat ik ook geen interesse heb in hun ecosysteem, is het het extra geld denk ik ook niet waard

Ik heb onder de TV in de keuken een Sonos Beam en daar zijn de stemmen echt zeer goed verstaanbaar en het is een forse verbetering van het standaard geluid dat uit een flatscreen komt. HDMI Arc, dus met 1 remote bedienen. Ik dacht dat Platte TV ze momenteel aanbiedt voor 370 Euro. Dat zou mijn keuze zijn.  Je zou voor jouw budget ook kunnen kijken naar de Argon Alto 5, maar die moet je dan wel naast de TV plaatsen.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Stefan S.

Ik heb destijds mijn Sonos Playbase verkocht voor de veel goedkopere Canton DM-55 en persoonlijk vind ik dat de Sonos niet in de schaduw mag staan van de Canton. Qua verstaanbaarheid en scheiding van de stemmen doet de Canton het veel beter. Er heerst nog steeds een grote hype omtrent het merk Sonos, maar ik heb ondervonden dat er meer is in soundbar en soundbase land  ;D
Ik heb ziggo AB ingeleerd via de Canton en regel hiermee het volume. Middels een Klik aan Klik uit schakelen we middels één handeling alles uit.

mikekiwi

Quote from: activ on May 26, 2019, 07:15:01
Als verstaanbaarheid een probleem is dan is de kans groot dat je dat slechts marginaal gaat verbeteren met een soundbar.
Heb je toevallig een kamer met veel harde opervlakken?
Nou, ik heb al een soundbar (goedkopere versie ter test) en dat helpt wel degelijk. De tv-speakers zijn niet slecht, maar staan naar beneden gericht en kunnen het op een gegeven moment bij iets hoger volume gewoon niet meer bolwerken.

Quote from: Remco on May 26, 2019, 08:13:25
Ik heb onder de TV in de keuken een Sonos Beam en daar zijn de stemmen echt zeer goed verstaanbaar en het is een forse verbetering van het standaard geluid dat uit een flatscreen komt. HDMI Arc, dus met 1 remote bedienen. Ik dacht dat Platte TV ze momenteel aanbiedt voor 370 Euro. Dat zou mijn keuze zijn.  Je zou voor jouw budget ook kunnen kijken naar de Argon Alto 5, maar die moet je dan wel naast de TV plaatsen.
Sonos Beam zou kunnen, maar budgettair net wat te duur (kan wel, maar weet niet of ik het er voor over heb) en wil dus kijken of er iets beters te krijgen is (puur qua sound, zonder de bells and whistles van het Sonos-systeem) voor minder geld.

Quote from: Stefan S. on May 26, 2019, 09:52:28
Ik heb destijds mijn Sonos Playbase verkocht voor de veel goedkopere Canton DM-55 en persoonlijk vind ik dat de Sonos niet in de schaduw mag staan van de Canton. Qua verstaanbaarheid en scheiding van de stemmen doet de Canton het veel beter. Er heerst nog steeds een grote hype omtrent het merk Sonos, maar ik heb ondervonden dat er meer is in soundbar en soundbase land  ;D
Ik heb ziggo AB ingeleerd via de Canton en regel hiermee het volume. Middels een Klik aan Klik uit schakelen we middels één handeling alles uit.
Ja, die Cantons schijnen goed te zijn. Zo'n soundbase vind ik wat minder fraai dan een bar, maar is zeker nog niet uit het zicht...
De Canton kan niet gewoon de ir-codes van de tv-ab oppakken (zoals de JBL die ik nu heb wel kan doen) ? Is wel een vereiste voor mij (of HDMI-arc uiteraard, maar dat doet deze Canton niet)

xlr8

Quote from: BJF on May 25, 2019, 13:52:59
Ben het deels met je eens. Bij een soundbar/-base lijkt het geluid nog steeds afkomstig uit de tv. Bij een stereo-opstelling heb ik dat nog nooit bereikt, zeker niet op meerdere kijk- c.q. luisterposities.

Dat kan én mag  ;D

Bij een correcte opstelling, dus de speakers niet al te ver van het scherm opgesteld, worden stemmen mooi in het midden gefocust.
Tenzij je er niet recht voor zit maar haaks, dan trekt het zaakje naar één kant ja.

mikekiwi

Ondertussen, in het atelier van tante Til...

Afgelopen week heb ik deze standaard aangeschaft:


Gisteren gemonteerd (gelukkig had ik nog wat boutjes e.d. liggen, wat bijgeleverd was was niet heel erg passend) en ook de TV er aan gehangen. Best tevree mee eigenlijk.

Ondertussen ook de stoute schoenen aangetrokken en een aardige geprijsde soundbar aangeschaft. Het is de Samsung HW-MS650 geworden.

Even wat foto's voor en na:

Zo was het met de tijdelijke JBL Bar Studio:


En zo staat het er nu bij:


En dit is het totaalplaatje:

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

Mokumer45

Ziet er perfect passend uit, mooi geheel. Vraagje: ligt de soundbar los op de voet of is hij aan die standaard gemonteerd, zodat hij wat ruimte er onder heeft?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

mikekiwi

Quote from: Mokumer45 on May 31, 2019, 23:56:45
Ziet er perfect passend uit, mooi geheel. Vraagje: ligt de soundbar los op de voet of is hij aan die standaard gemonteerd, zodat hij wat ruimte er onder heeft?
Er zitten rubber voetjes onder de soundbar die ervoor zorgen dat de onderkant van de soundbar een paar mm ruimte heeft tov de glazen plaat van de voet

Mokumer45

Hartelijke dank voor  het antwoord, dacht al enige ruimte te zien. Vandaar mijn vraag.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.