Tannoy system 1200

Started by Pallenmans, April 15, 2019, 17:40:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pallenmans

Beste form leden . ik ben in bezit van een set Tannoy system 1200 . zit te denken om de standaard crossover te gaan vervangen / aan te gaan passen .
maar de firma Google doe mij hier nou niet echt bij helpen . 
zijn er hier leden die hier meer ervaring me hebben .

mn vraag is . aanpassen of 1 op 1 opnieuw opbouwen alleen dan met betere componenten
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Rob_Dingen

Hoi Pallenmans,

Daar is zo geen antwoord op te geven.
Wat zit er nu in?
Misschien zijn dat al goede componenten.
Als je betere spoelen gaat gebruiken bijvoorbeeld kun je de Q van de speaker verlagen waardoor je minder laag krijgt.
Hetzelfde geld voor het hoog, met betere condensatoren heb je minder verlies waardoor je hoog iets harder gaat spelen.
Dus zou je deze 2 zaken zomaar doorvoeren is de balans helemaal weg.
Maar goed het begint met de eerste vraag.

Rob

Pallenmans

oke dat Wordt maar eerst ff schroeven  en goed kijken wat er in zit ..
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Thanatos

Quote from: Rob_Dingen on April 15, 2019, 19:34:55
Hoi Pallenmans,

Daar is zo geen antwoord op te geven.
Wat zit er nu in?
Misschien zijn dat al goede componenten.
Als je betere spoelen gaat gebruiken bijvoorbeeld kun je de Q van de speaker verlagen waardoor je minder laag krijgt.
Hetzelfde geld voor het hoog, met betere condensatoren heb je minder verlies waardoor je hoog iets harder gaat spelen.
Dus zou je deze 2 zaken zomaar doorvoeren is de balans helemaal weg.
Maar goed het begint met de eerste vraag.

Rob

Vind mij 100% in bovenstaande.

Zo'n crossover is geheel berekend. Waarschijnlijk zitten er Bennick caps in.

Als je gaat tweaken zal het meer richting my-fi gaan. Niks mis mee overigens. Maar vaak valt er met akoestiek aanpassingen of aansturing meer positieve winst te behalen.

Is er nu iets in je set wat je anders zou willen of is het gewoon de kriebel om het beter te tweaken ?

Pallenmans

klopt ook zeker .. mijn aansturing is via een vintage set van hitachi  HMA 8300 en de HCA 8300 beide volledig nagekeken en is tip top conditie

wellicht eens een set betere speaker kabels proberen
   
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Contour

Nou ik had ooit een Tannoy D500, ben toen helemaal los gegaan met betere componenten, speaker speelde 2 klasses hoger, niet normaal.

Groetjes Walter

Pallenmans

Quote from: Contour on April 16, 2019, 17:19:20
Nou ik had ooit een Tannoy D500, ben toen helemaal los gegaan met betere componenten, speaker speelde 2 klasses hoger, niet normaal.

Groetjes Walter

hier heb ik wel een vraagje over
ben aan het kijken of ik alles kan vinden qua weerstanden en condensatoren
condensatoren met de zelfde waardes is niet echt een probleem (mkp 3,3 /3,9 & 10 uF 250V)
maar als ik dan toch bezig ben wilde ik gelijk de weerstanden vervangen maar deze zijn 17w ( 1 van 3,3 / een van 4,7 / en een van 30 Ohm )
deze kan ik niet echt vinden .. dan zou ik de waardes moeten gaan aanpassen ..
is dit aan probleem of zou ik zonder probleem weerstanden kunnen gebruiken van oa 20 watt
ook zitten er 3 spoelen in zonder enige opdruk .

of hebben jullie nog ander tips
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Thanatos

Spoelen zou ik van af blijven.

Weerstanden 20W is prima. Op het hoog mag het ook lager zijn dan de 17W. MOX of nog mooier Vishay folie weerstanden.

Pallenmans

Zojuist Mondfort caps besteld allemaal in de zelfde warde als wat er al in zit ...

Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Contour


Pallenmans

Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Pallenmans

#11
De Mundorf caps zitten er in ........ En wouw de eerste testen zijn geweldig ( Devin townsend EMPATH ) nu nog op laag volume om de buren te sparen

Maar de bas klinkt nu al strakker en midden en hoog is meer sprankelend .
had niet verwacht dat dit zo groot verschil zou geven .
was het eerst dat de sweetspot van deze Monitoren eerst redelijk klein was door dat het Nearfield studio speakers waren . nu is deze veer breder geworden

ja nu al positief. morgen maar op het gemak verder luisteren .
zal ook wat foto's plaatsen 
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel