Nieuwe HT kelder in nieuwbouw

Started by Liefhebber007, April 14, 2019, 12:05:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Liefhebber007

Hallo samen, al lange tijd gebruik ik dit forum als een inspiratiebron. momenteel ben ik bezig met de architect om mijn huis te ontwerrpen en heb de kans om een mooie kelder onder mijn huis te platsen.
Aangezien wij fan zijn van goede films, kwaliteit geluid en series investeren we in en propere HT (hobby).

Nu heb ik zitten lezen en rekenen en ik denk een juiste setup gevonden te hebben. Let op: qua afmetingen.
Plaatsing van speakers, scherm afmeting en zitplaats is nog onder constructie (feedback altijd welkom uiteraard).

De verhoudingen heb ik van:
https://www.salford.ac.uk/research/sirc/research-groups/acoustics/architecture-and-building-acoustics/room-sizing-for-studios
Door mijn afmetingen heb ik gezocht naar de meest passende verhouding:
    1 - 2,17 - 3 (ratio)

Aangezien mijn plafond 2.5 meter hoog wordt:
2,5 - 5,425 - 7,5 (meters)

Hiermee zou de ruimte die ik getekend heb voldoen. Hebben jullie nog tips/adviezen of de ruimte groter of kleiner moet.
Schermgrote is geen issue. 3meter is de max, en wordt aangepast aan de uiteindelijke ruimte.

Ruimte moet geschikt zijn voor 5P (fixed zitplaatsen), uiteraard kan er altijd een beanbag naar binnen gekruid worden mocht het uit de hand lopen.
Momenteel zijn we met 2, maar wie weet gaat dat ooit veranderen...
Voorbereid op 11.x.y, maar zal bij aanvang 9.x.y worden.

Zoals te zien sowieso beamer en 4K EN HDR. Hierbij ben ik uitgegaan van het afstand advies van:
https://www.projectorcentral.com/Optoma-4K550ST-projection-calculator-pro.htm

Recommended Seating
13.48 m – 3.89 m

Verder voor 4K lees ik een kijkhoek van 60 graden
En voor fullhd 36 graden:
http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/
Deze geven aan:
36 to 60 degrees in de ideale viewing angle.

Dit laat gelijk mijn probleem zien qua scherm, hierbij zouden de seats naar het scherm toe moeten om beide binnen deze sweatspot te vallen.
En dan reist de vraag, is mijn ruimte te groot voor een 3m scherm.

Zouden jullie kunnen adviseren?
(Lengte zijn geen probleem om te veranderen)

sprins

Ik hoorde laatst van iemand die er (meer) verstand van heeft (dan ik) dat de ideale afstand van het scherm naar de zitplaats 2x de schermhoogte is. Dichterbij is niet meer fijn.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

blue-eyes

#2
Quote from: sprins on April 14, 2019, 16:45:23
Ik hoorde laatst van iemand die er (meer) verstand van heeft (dan ik) dat de ideale afstand van het scherm naar de zitplaats 2x de schermhoogte is. Dichterbij is niet meer fijn.

Edit

Fout draadje :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Dirk

Quote from: Blue-Eyes on April 14, 2019, 17:03:25
Met verjaardagen wel ja :D

Mijn ouders zijn er indertijd naar toe verhuisd, woonde toen nog thuis, maar ging dagelijks met de brommer naar het vorige dorp, bleef daar vaak slapen of kwam laat thuis. Direct daarna studeren en kamers. Nee. Ik heb niet zoveel met Aduard :D :D
foute draadje?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

N1v3K

Quote from: sprins on April 14, 2019, 16:45:23
Ik hoorde laatst van iemand die er (meer) verstand van heeft (dan ik) dat de ideale afstand van het scherm naar de zitplaats 2x de schermhoogte is. Dichterbij is niet meer fijn.

Volgens mij 3x de schermhoogte.

Ryvm

Ik vraag mij wel eens af waarom je je schermgrootte niet gewoon zo groot mogelijk kiest? In de bioscoop is het scherm toch ook gewoon volledige breedte van de ruimte? Hierbij kun je zelf natuurlijk de kijkafstand bepalen. De beleving is in mijn ogen een stuk intenser met een zo groot mogelijk scherm.
Beperking zit hem natuurlijk wel in de output van de gebruikte beamer en plaatsing van luidsprekers + hoogte ruimte.

Ik zelf gebruik een scherm van 3.4 meter breed met 1:2.35 verhouding. De beamer is een Epson tw9300 met in mijn ogen voldoende lichtopbrengst. Mijn ruimte is 6.5x4.5 meter en de kijkafstand +/- 4.5 meter op de achterste rij.
Ik heb echt het wauw gevoel elke keer als ik de ruimte binnenloop!
Het is natuurlijk allemaal niet theoretisch verantwoord maar volgens mij gaat het toch om de beleving in zo'n ruimte!




Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

reza

#7
Met 4k kan je gewoon 1op1 zitten. Dit wil zeggen de breedte van het scherm = de kijk afstand.
Met de laatste generatie projectoren is er veel met die kijkgaatje gebeurt. Ze zijn zo goed geworden dat je dichterbij kan gaan zitten als een paar jaar geleden waar je toen nog pixels zag dicht bij het scherm is dat nu zo goed als weg.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"