Gelukkige eigenaar van de Pioneer LX901! Wat vraagjes

Started by audio_stabilo, April 13, 2019, 18:29:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Vandaag ben ik eigenaar geworden van deze mooie Pioneer LX 901.
Net alles ingesteld en geluisterd. Klinkt erg goed!

Echter wel (weer) wat vraagjes.
Net heb ik alles voor muziek op gehoor alles aangepast zodat het voor mij goed klinkt. Voor muziek luister ik liever op de large setting met daarbij de sub hee iets aan. Zo is het geluid een stuk voller en voor mij fijner. Is er ook een instelling te maken dat voor films alles op small gaat met een crosover instelling ? Dit kan namelijk bij marantz en denon wel. Daar kan je voor elke sources je instelingen maken. Helaas slaat de MCACC functie alleen maar die instellingen op van de meting en geen crosover settings etc.

Ook zie ik nergens de LPF for Lfe functie. Ik wil weten of deze nog op 120 staat. Uiteraard in de handleiding gekeken maar ik zie het niet.

De instelingen nu voor muziek

Speaker: large
Subwoofer: ja
Crosover: 50 hz

Luidsprekers:

Klipsch RP 280F
Klipsch SPL 120
Klipsch RP402S


Ralf67


audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on April 14, 2019, 08:31:06
Waarom muziek luisteren op een HT versterker ?

Waarom niet de vraag beantwoorden ?
Omdat de aanpassingen hier in huis goed doen en ik het geluid zo mooi vind :) persoonlijke smaak lijkt mij iets belangrijker

Tabcam

Je wilt je sub harder zetten voor films? Indien nee zou ik de fronts gewoon op large laten staan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

audio_stabilo

Quote from: TabCam on April 14, 2019, 09:41:09
Je wilt je sub harder zetten voor films? Indien nee zou ik de fronts gewoon op large laten staan.

Nee ik zou verschillende instellingen willen maken. Bijv voor films op small.
Klopt het dat je bij Pioneer de LPF for LFE setting niet ziet ? Ik vraag met af of deze gewoon op 120 hz staat nu alles op large ingesteld staat en mijn sub op 50 hz in de receiever

Tabcam

Als het goed klinkt met de luidsprekers op large heeft dat mijn voorkeur omdat je meer bas wel met ruimtecorrectie weg kan werken en met alleen een sub je een grotere kans op nullen hebt. In het ideale geval zijn er vier subs.

Ik heb geen Pioneer. Ik gok dat je op avsforum en avforums een grotere kans hebt op mensen met de Pioneer. Qua instellingen zie ik in de handleiding een double bass functie staan die je waarschijnlijk al aan hebt staan. Verder zie ik niks waarmee ik je zou kunnen helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fluissie

In de lx modellen die ik gehad heb kon je maar 1 cross over instellen voor alle speakers (lx 75 , 58 en 78) ....

Er is zeker wel een lpf voor lfe instelbaar al weet ik 123 even
Niet meer waar ,maar t zit erop !

Geluid van de lx modellen is erg ondergewaardeerd en echt wel goed , Het menu is echter ZWAAR k

Succes

FrankBe

Als je de home toets op de AB indrukt, kom je bij de instellingen. Bij systeeminstellingen ga je via luidspreker naar crossover en daar kan je alles netjes aanpassen: large/small voor alle kanalen, de scheidingsfrequentie en dubbele bas aan/uit. Verder is er geen shortcut om deze instelling te wijzigen. De crossover dient enkel op de frequenties onder de gekozen waarde naar de sub te sturen. De LFE track van een film gaat volgens mij ongewijzigd naar de sub. Vandaag dat je ook best de filtering op de sub zelf zo hoog mogelijk zet.


FrankBe

Quote from: Ralf67 on April 14, 2019, 08:31:06
Waarom muziek luisteren op een HT versterker ?

Waarom niet? Ik heb een aparte eindversterker op mijn SC-LX901 aangesloten en ook voor een zuivere stroomvoorziening gezorgd en dit klinkt volgens mij redelijk fenomenaal. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel ik moet uitgeven voor een aparte high-end voorversterker om deze combinatie te overtreffen?

Arcenon

Het simpele antwoord op je vraag, deze (en waarschijnlijk geen een Pioneer) receiver heeft een LPF voor het LFE kanaal. Oftewel de crossover die je algemeen gebruikt wordt ook gebruikt voor je subwoofer.


''Crossover 80Hz When there are speakers that have been set to
"Small", set the Hz under which you would like
other speakers to play bass, and also set Hz under
which you would like the LFE (low frequency effect)
to play the bass.
The value from "50Hz" to "200Hz" can be set''
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audio_stabilo

Kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Crosover instellingen voor gewoon muziek enzo staan goed. Large en de sub 50 hz. Alleen zie ik nergens de LPF for LFE instelling. Wil niet wat missen. Zou willen of die op 120 hz staat. Bij de Lx70 etc zit het er sowieso op. Op de LX901 nog niet kunnen ontdekken

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 14, 2019, 12:25:00
Het simpele antwoord op je vraag, deze (en waarschijnlijk geen een Pioneer) receiver heeft een LPF voor het LFE kanaal. Oftewel de crossover die je algemeen gebruikt wordt ook gebruikt voor je subwoofer.


''Crossover 80Hz When there are speakers that have been set to
"Small", set the Hz under which you would like
other speakers to play bass, and also set Hz under
which you would like the LFE (low frequency effect)
to play the bass.
The value from "50Hz" to "200Hz" can be set''

Oke. Maar ga ik dan niks missen met films ?

Arcenon

Quote from: audiogek on April 14, 2019, 12:27:01
Kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Crosover instellingen voor gewoon muziek enzo staan goed. Large en de sub 50 hz. Alleen zie ik nergens de LPF for LFE instelling. Wil niet wat missen. Zou willen of die op 120 hz staat. Bij de Lx70 etc zit het er sowieso op. Op de LX901 nog niet kunnen ontdekken

Op het moment dat de optie ontbreekt staat de LPF voor LFE altijd op 120hz zoals Dolby heeft voorgeschreven. Bij bijv marantz en Denon kun je hem wel aanpassen maar altijd naar beneden. Fronts full range, sub duplicaat signaal vanaf 50hz en sub krijgt volledig bereik LFE.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 14, 2019, 12:35:04
Op het moment dat de optie ontbreekt staat de LPF voor LFE altijd op 120hz zoals Dolby heeft voorgeschreven. Bij bijv marantz en Denon kun je hem wel aanpassen maar altijd naar beneden. Op het moment dat je large en de sub op 50hz met double bass zegt wil dat zeggen dat er bij LFE content zowel naar de sub (pas vanaf 50hz) als de fronts (full range) wordt gestuurd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dus ik mis nu laag met films ?
Want ik deed net met een film op 150 zetten en dat klonk veel lekkerder met film. Maar voor muziek natuurlijk niet.
Ik hoef toch niet steeds mijn crosover in te stellen?
Want ik hoor ook verschil als ik hem op 80 hz zet met film. Terwijl dat niet de lpf for lfe is. Als die met films automatisch op 120 zou staan zou ik toch niet zoveel verschil moeten horen ?

audio_stabilo

Ik heb echt het vermoeden dat er geen 120 hz uit komt met film... Aangezien ik verschil hoor tussen 50 hz en 80 hz.

Tabcam

De hogere cross-over kan het gemakkelijker maken voor jouw versterker. Die hoeft zich alleen op de minder vermogen kostende midbas en hoger te focussen. Echter, een minder strakke sub klinkt al snel minder goed voor muziek. Voor films maakt het iets minder uit tenzij het muziekfilms/orkestregistraties betreft.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Arcenon

Quote from: audiogek on April 15, 2019, 20:32:32
Dus ik mis nu laag met films ?
Want ik deed net met een film op 150 zetten en dat klonk veel lekkerder met film. Maar voor muziek natuurlijk niet.
Ik hoef toch niet steeds mijn crosover in te stellen?
Want ik hoor ook verschil als ik hem op 80 hz zet met film. Terwijl dat niet de lpf for lfe is. Als die met films automatisch op 120 zou staan zou ik toch niet zoveel verschil moeten horen ?

Nee nee, even goed opletten:

Feit: LPF voor LFE staat op 120 HZ
Feit: Double bass (met de nadruk op double)
Feit: Large (FULLRANGE)
Feit: Variabele crossover sub
----------------------------------------------------------
Op het moment dat speakers op LARGE staan EN op DOUBLE bass staan, krijgen zij het volledige L of R kanaal EN het LFE kanaal met zich mee. Dus jouw fronts ontvangen een FULL RANGE signaal >>> er gaat NIKS verloren. De subwoofer heb je echter op 50HZ staan, maar vanwege large en double bass neemt hij GEEN signalen OVER van de fronts maar DUPLICEERT hij deze tonen onder de 50hz, dus de sub ontvangen zowel het geluid van het LARGE FULL RANGE L of R kanaal als het LFE kanaal ONDER de 50hz.

Bovenstaande lijkt me in niet veel gevallen wenselijk vanwege meerdere factoren:
-Je fronts zijn niet in staat om op ref volume bass tonen onder de 60-80hz te tonen, laat staan subsonic (onder de +-25) en je vraag ze dat nu wel te doen wat de dynamiek van deze kanalen niet ten goede komt (op het moment dat je dus een normale crossover, bass op LFE zet gebruikt worden de drivers ontlast en gaan deze signalen naar je sub die deze tonen veel beter kan weergeven).
-Het is soms al lastig om 1 sub fatsoenlijk in te regelen, laat staan als de bass vanuit meerdere posities komt (kakofonie effect) 

De enige reden om jouw settings aan te houden:
-De subwoofer die je hebt is ruk of de ruimte te groot en je wilt dat compenseren door je fronts ook mee te laten spelen
-Je hebt full range fronts (met een -3db punt van rond de 20hz), die zo goed als niemand heeft, en dan nog is het niet wenselijk omdat ze ook tonen krijgen toegespeeld van onder die frequentie wat weer ten koste gaat van de dynamiek

Gebaseerd op jouw speakers zou ik de volgende settings aanhouden, zeker gezien je geen CENTER* hebt volgens je openingspost:

-Alle speakers op small
-Crossover op 80hz
-Double bass uit >> Subwoofer for LFE

*Op het moment dat je geen center gebruikt en je speakers full range of laag filtert is het mijn ervaring dat alles wat ''muddier'' klinkt, voornamelijk stemmen en soms andere effecten zijn wat minder te onderscheiden van elkaar. Op het moment dat je een dedicated center hebt kun je imo je fronts wat lager crossen gezien ze dan maar af en toe een stem moeten weergeven (dat merk je het snelste).

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 16, 2019, 09:25:19
Nee nee, even goed opletten:

Feit: LPF voor LFE staat op 120 HZ
Feit: Double bass (met de nadruk op double)
Feit: Large (FULLRANGE)
Feit: Variabele crossover sub
----------------------------------------------------------
Op het moment dat speakers op LARGE staan EN op DOUBLE bass staan, krijgen zij het volledige L of R kanaal EN het LFE kanaal met zich mee. Dus jouw fronts ontvangen een FULL RANGE signaal >>> er gaat NIKS verloren. De subwoofer heb je echter op 50HZ staan, maar vanwege large en double bass neemt hij GEEN signalen OVER van de fronts maar DUPLICEERT hij deze tonen onder de 50hz, dus de sub ontvangen zowel het geluid van het LARGE FULL RANGE L of R kanaal als het LFE kanaal ONDER de 50hz.

Bovenstaande lijkt me in niet veel gevallen wenselijk vanwege meerdere factoren:
-Je fronts zijn niet in staat om op ref volume bass tonen onder de 60-80hz te tonen, laat staan subsonic (onder de +-25) en je vraag ze dat nu wel te doen wat de dynamiek van deze kanalen niet ten goede komt (op het moment dat je dus een normale crossover, bass op LFE zet gebruikt worden de drivers ontlast en gaan deze signalen naar je sub die deze tonen veel beter kan weergeven).
-Het is soms al lastig om 1 sub fatsoenlijk in te regelen, laat staan als de bass vanuit meerdere posities komt (kakofonie effect) 

De enige reden om jouw settings aan te houden:
-De subwoofer die je hebt is ruk of de ruimte te groot en je wilt dat compenseren door je fronts ook mee te laten spelen
-Je hebt full range fronts (met een -3db punt van rond de 20hz), die zo goed als niemand heeft, en dan nog is het niet wenselijk omdat ze ook tonen krijgen toegespeeld van onder die frequentie wat weer ten koste gaat van de dynamiek

Gebaseerd op jouw speakers zou ik de volgende settings aanhouden, zeker gezien je geen CENTER* hebt volgens je openingspost:

-Alle speakers op small
-Crossover op 80hz
-Double bass uit >> Subwoofer for LFE

*Op het moment dat je geen center gebruikt en je speakers full range of laag filtert is het mijn ervaring dat alles wat ''muddier'' klinkt, voornamelijk stemmen en soms andere effecten zijn wat minder te onderscheiden van elkaar. Op het moment dat je een dedicated center hebt kun je imo je fronts wat lager crossen gezien ze dan maar af en toe een stem moeten weergeven (dat merk je het snelste).

Dank voor het duidelijke antwoord. Ik ga het vanavond eens op smal zetten. Mijn ervaring was idd dat ik dan een wat dun geluid krijg.
Maar snap ik het goed dat op large en double bass ik bass mis met .1 lfe effecten en op smal en de crosover op 50 hz niet? Dat die dan bij .1 wel 120 hz pak ? Want het lijkt net of die met films ook alleen maar onder de 50 hz doet

Arcenon

Quote from: audiogek on April 16, 2019, 14:17:43
Dank voor het duidelijke antwoord. Ik ga het vanavond eens op smal zetten. Mijn ervaring was idd dat ik dan een wat dun geluid krijg.
Maar snap ik het goed dat op large en double bass ik bass mis met .1 lfe effecten en op smal en de crosover op 50 hz niet? Dat die dan bij .1 wel 120 hz pak ? Want het lijkt net of die met films ook alleen maar onder de 50 hz doet

Nee je mist geen bass alleen heb je het niet optimaal ingesteld. Zoals je het nu hebt staan gebeurd het volgende bij een 5.1 track:
-Fronts ontvangen FULL RANGE respectievelijk links en rechts.
-Subwoofer ontvangt onder de 50HZ de kanalen van de linker front en rechter front en de LFE effecten onder de 120 hz.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 16, 2019, 15:39:53
Nee je mist geen bass alleen heb je het niet optimaal ingesteld. Zoals je het nu hebt staan gebeurd het volgende bij een 5.1 track:
-Fronts ontvangen FULL RANGE respectievelijk links en rechts en FULL RANGE LFE (10hz t/m 120hz) effecten
-Subwoofer ontvangt onder de 50HZ de kanalen van de linker front en rechter front en de LFE effecten onder de 50 hz, dus je hebt feitelijk nu een gat in je sub weergave tussen 50hz en 120hz (LPF voor LFE) en dit wordt nu wel weergegeven, echter nu door je fronts ''vanaf'' 120hz. Dit is uiteraard minder indrukwekkend dan wanneer je sub dit doet, dus op het moment knijp je de boel.

Ik snap het. Alleen het hele lage komt nu dus door de sub met films en van 60 tm 120 door de fronts. Als ik hem op smal zet en gewoon op 50 hz laat staan is het dus w3el goed ?

Arcenon

Quote from: audiogek on April 16, 2019, 16:28:25
Ik snap het. Alleen het hele lage komt nu dus door de sub met films en van 60 tm 120 door de fronts. Als ik hem op smal zet en gewoon op 50 hz laat staan is het dus w3el goed ?

Nee, je hebt double bass, oftewel een dubbel, duplicaat:
Subwoofer ontvangt:
<120hz LFE kanaal
<50HZ bass van ALLE kanalen

Fronts ontvangen:
FULL RANGE

Zoals ik aangaf, gebruik eens deze settings:
-Alle speakers op small
-Crossover op 80hz
-Double bass uit >> optie moet staan op: Subwoofer for LFE
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 16, 2019, 16:42:31
Nee, je hebt double bass, oftewel een dubbel, duplicaat:
Subwoofer ontvangt:
<50HZ LFE kanaal
<50HZ bass van ALLE kanalen

Fronts ontvangen:
<120HZ LFE kanaal
<10HZ - miljoen khz FULL RANGE

Zoals ik aangaf, gebruik eens deze settings:
-Alle speakers op small
-Crossover op 80hz
-Double bass uit >> optie moet staan op: Subwoofer for LFE

Ga ik zo eens proberen.
80 hz vind ik denk ik wel veel. Bang dat die dan te lokaliseren is.
Subwoofer voor lfe zie ik niet staan. Is uit of aan of double.

Wat ik bedoelde is op smal en double bass uit en crosover op 50 hz. Dan doet die met film wel veel tot 120 hz door de sub toch

Arcenon

Quote from: audiogek on April 16, 2019, 16:57:00
Ga ik zo eens proberen.
80 hz vind ik denk ik wel veel. Bang dat die dan te lokaliseren is.

Wat ik bedoelde is op smal en double bass uit en crosover op 50 hz. Dan doet die met film wel veel tot 120 hz door de sub toch

80hz is in heel veel gevallen de beste optie, lokalisatie ligt natuurlijk aan je ruimte en positie van de sub. 80hz kan perfect integreren.

Bij:
Speakers all - small
Bass output - LFE
Crossover 50hz

Gebeurd het volgende:

Subwoofer ontvangt:
<120Hz LFE kanaal
<50Hz bass van alle SMALL kanalen

Fronts ontvangen:
>50Hz - miljoen khz
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

FrankBe

Hier nog een mooie uitleg: http://www.subwoofer101.com/setting-up-your-gear/large-vs-small-lfe-main-double-bass-etc/

Waarbij ik deze quote wel amusant vond:
QuoteMy thoughts are that some people will refuse to set their towers to "Small" out of sheer pride

Ik heb mijn eigen vloerstaanders overigens ook op small staan. Op de huidige positie krijg ik immers een te sterke piek rond 80Hz als ik ze op large laat staan.

audio_stabilo

Quote from: Arcenon on April 16, 2019, 17:00:25
80hz is in heel veel gevallen de beste optie, lokalisatie ligt natuurlijk aan je ruimte en positie van de sub. 80hz kan perfect integreren.

Bij:
Speakers all - small
Bass output - LFE
Crossover 50hz

Gebeurd het volgende:

Subwoofer ontvangt:
<120Hz LFE kanaal
<50Hz bass van alle SMALL kanalen

Fronts ontvangen:
>50Hz - miljoen khz

Ik ga het straks eens proberen

Hoe kan het trouwens dat ik gister zoveel verschil hoorde toen ik de sub op 80 hz deed (crosover in de receiver) terwijl die dit bij films al weergeeft tot 120 hz ? Want het klonk als of die alleen onder de 50 hz deed