thuis bios anders indelen

Started by JeroenGRT, April 12, 2019, 21:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

Al een paar jaar genieten we nu van onze dedicated ht ruimte, maar ik ben erg benieuwd hoe ik het beeld en geluid het beste kan verbeteren. Eigenlijk met dezelfde spullen (wellicht wel een keer met een 4k beamer of extra speakers) maar anders indelen. Projectie gebeurt nu op een witte muur. Ik zit nu te dicht op de achterspeakers, ik had het idee om in de lengte te gaan projecteren, en een elektrisch of handmatig projectiescherm voor het raam te bevestigen. De garagedeuren worden nog wel gebruikt als doorloop, dus daar kan het scherm niet komen te hangen.

Set bestaat uit:
Denon AVR-X3500H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Optoma HD141X, BK Monolith plus en projectie op een witte muur.
Ruimte is 6,3m x 3,6m x 2,36 hoog, met tegelvloer. De binnenmuren zijn opgebouwd uit Ytong blokken, en glad gestuct .

Vragen waar ik o.a. mee zit:
- een projectiescherm; handmatig/elektrisch welke grootte moet ik nemen? Zo groot mogelijk als ik kwijt kan? Zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden? Gaan die uitrol schermen niet golven? Ik heb deze op het oog: Elite Screens M120XWH2 (16:9) 273 x 167 of Elite Screens M128NWX (16:10) 283 x 197
- de wanden; zijn nu glad en wit, op zich hangen er wel wat posters en ligt er een kleedje en staat er een stoffen bank, zullen een paar akotherm absorptie panelen nog nuttig zijn?
- speakers; waar kan ik deze het beste plaatsen? ik speel nu nog met 5.1, mijn receiver heeft atmos ondersteuning maar dat betekend dat ik er wat extra speakers bij moet kopen...gaat het hierdoor echt beter klinken in zo'n ruimte?
- wil graag nog een kleine koelkast in plaatsen, een soort minibar met glas en licht erin. iemand nog tips?

Ik zie verder hier altijd hele mooie projecten voorbij komen ook qua inrichting, maar ik weet nog niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Tabcam

In de lengte staan de muren erg dichtbij. Dan krijg je veel last van reflecties. Het is mooiste is als je luidsprekers een eind (meter) van zowel voorwand als zijwanden kan zetten. Dat heb ik helaas ook niet met mijn woonkamer. De achterspeakers zijn bij mij ook te dicht bij de muren. Het blijft een compromis.

In een HT-ruimte zou ik zeker de atmos-hoogteluidspreker ophangen. Met een goed inmeetsysteem à là Dirac of ARC krijg je een hele mooie sound bubble. Audyssey helpt ook. Absorptiepanelen aan de zijmuren in de lengte is haast een must als je in de lengte gaat kijken. Sowieso kan je met donkere panelen de ruimte meer te verduisteren.

Met schermen heb ik vrijwel geen ervaring. Qua aanpak zou ik erns behinnen met schuiven en kijken hoe het nu klinkt als je in de lengte alles plaatst. Kost een paar uur maar dan kan je uitproberen en horen of het enigzins de goede kant op gaat. Als dat zo is kan je een ontwerpje maken en gaan kijken welke schermen, hoogteluidsprekers en andere apparatuur (andere/extra versterker) je wilt plaatsen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

Altijd leuk om weer eens aan de klus te gaan natuurlijk.

Speakers wat ruim opzetten zou wel een pre zijn zoals tabcam aangeeft, maar wellicht kun je hier akoestisch wat aan compenseren.
Gooi de ruimte een keer in rew roomsimulator, kun je een beetje zien wat t laag gaat doen, kan in de lengte nog wel eens een dingetje zijn en dan ben je qua geluid (beleving) misschien slechter af dan nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Emmertje Sikken Alphacryl Pute Matt tegen de muren en plafond in een donkere kleur maak het lekker donker binnen, dat zal het beeld zeker ten goede komen.

Als je de speakers achter het scherm plaatst kun je de volledige breedte pakken, dan staan ze zeker niet in het zicht. Dan moet je wel een akoestisch transparant scherm kopen\maken en wat ruimte opofferen achter het scherm, want je speakers moeten niet pal tegen de muur staan. Geen idee hoeveel lichtopbrengst jouw projector heeft, een scherm van > 3 M vraagt wel 'veel' lichtoutput. Volgens mij is dat met de calculator van projectorcentral uit te rekenen hoe groot die kan.

Een koelkast zou ik niet in mijn cinema willen, die maken geluid bij het aanslaan dat mij zou storen tijdens een film of concert. De ruimte daarnaast is wel handig. :)

Die absorptiepanelen zou ik niet nu al kopen, wat RalphH al aangaf, zou ik eerst een of meer  testopstellingen maken en een keer meten met REW. Die resultaten zou ik posten en in het akoestiek subforum en daar om advies vragen

Succes!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

JeroenGRT

Dank voor de goede tips, zal eerst eens een testopstelling maken in de lengte. Het geluid moet er natuurlijk niet slechter op worden. Ik zit er nu ruim 3 meter vanaf met een beeld van zo'n 240cm breed. Dat is groot genoeg, maar als je er verder vanaf zit dan moet het beeld dus ook groter worden. Zijn er bepaalde ideale verhoudingen voor, of wat is gangbaar?

Speakers achter het doek, eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Ik zal eens gaan testen wat voor invloed het heeft op het geluid. De optoma beamer die ik nu gebruik, is een full HD met voldoende lichtopbrengst maar behoort wel tot de goedkopere modellen van optoma. Ik zit nu met een schuin oog te kijken naar de goedkopere 4K beamers (UHD300X, W1700, PX727) maar eerst maar eens investeren in een echt projectiescherm.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Quote from: JeroenGRT on April 13, 2019, 14:17:35
Speakers achter het doek, eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Ik zal eens gaan testen wat voor invloed het heeft op het geluid.

Wij merken daar weinig tot niets van met ons zelfgemaakte scherm van lycra (badpakkenstof). Wat wel een dingetje is, dat is de gain van het scherm, dat is best wel laag (ik schat 0.6) waardoor er licht verloren gaat. Wanneer je projector voldoende lichtopbrengst heeft is dat niet direct een probleem. De stof is niet heel duur, dus je zou het kunnen proberen. Wij hebben destijds bij Glitterstof besteld, een wit en zwart doek. Zwart lycra span je achter het witte doek om reflecties na doorschijnen tegen te gaan. In mijn topic staat er meer over, mocht je het interessant vinden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

#7
Had ff 5 min over en je kamer in roomsim gegooid. Zomaar wat afstanden gegokt, maar dat geeft misschien een beeld met wat je al gewend bent.
Enkel de sub r even ingetekend. 2 posities huidige situatie enkel voor in de kamer bij potentiele nieuwe situatie.

Huidig1 (Zat laagoutput over het hele bereik, maar laag onder de 30Hz is r niet)

Huidig2 (redelijk egaal laag onder de 30, al dipt t wel, maar niks tussen 50 en 100)

Nieuw1 (redelijk ok, al dipt t wel onder 50, maar dat kun je wellicht wat opvangen met volumes. echter ga je maar iets naar achter gaat t al snel mis, zie hieronder)

Nieuw 2 (Matig dus, komt me wel bekend voor van mijn eigen ruimte dit grafiekje, ben met 2 subs aan de slag gemoeten om r wat van te maken)


Het is maar een simulatie hè. Gaat er wel vanuit dat de kamer redelijk afgesloten is. Staan er ergens deuren open, dan verandert dat de uitkomst weer.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

JeroenGRT

#8
Dankjewel! Ben vanmiddag even 2 uurtjes aan de gang geweest, alles even een klokslag gedraaid.
Wat meteen opvalt is dat ik het volume wat hoger moet zetten dan dat ik gewend ben. De front luidsprekers lijken wat minder mid/laag te hebben en dreunen minder door. Wel is alles goed te volgen, en klinkt het lekker dynamisch.

Maar de oude opstelling is iets aangenamer om naar te luisteren, wellicht dat dit met wat demping is op te lossen. De surround luidsprekers klinken nu veel beter, je zit er nu echt middenin. En dan de subwoofer, ik wist niet dat die BK Monolith Plus zo'n diep laag had...wow...dat is gewoon schrikken 😂.
Naar mijn smaak iets teveel, heb de audessey meting gedaan maar daar moet nog wat aan gesleuteld worden....de bas "rolt" nu wat meer....bij gebrek aan een betere omschrijving. Maar bij sommige filmfragmenten denk ik weer..zo dat klinkt strak...In ieder geval rijkt de bas in deze opstelling veel dieper...de simulatie van Ralph lijkt dat te ondersteunen.

Ik denk dat het wel mooier te krijgen is, die surround bubble is zo wel veel mooier dan de oude situatie. Misschien moet ik maar eens wat gaan experimenteren met een paar oude matrassen ofzo.
Kijken of dit de moeite waard is om alles om te gaan gooien en te investeren in een projectiescherm.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Tabcam

#9
Ik heb vandaag opnieuw ingemeten met Dirac Live. De opstelling eerst goed gezet zonder Dirac en had juist last van teveel laag. Is echt prettig voor de "sound bubble" na de ruimtecorrectie maar wel wennen. Veel minder laag maar wel een rustiger geluidsbeeld.

Dat je nu minder laag hebt kan kloppen, misschien gaan je luidsprekers minder ver dan de staande golven in de lengte. Ik zou zeker gaan proberen met matrassen. Helpt goed om een beeld te krijgen van welke reflecties je last hebt en waar je met absorptiepanelen kan winnen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

BJF

Quote from: JeroenGRT on April 13, 2019, 20:50:08
Dankjewel! Ben vanmiddag even 2 uurtjes aan de gang geweest, alles even een klokslag gedraaid.
(...)
Die is mooi, benieuwd wat dat in de praktijk inhoudt ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

JeroenGRT

#11
Quote from: BJF on April 14, 2019, 07:42:28
Die is mooi, benieuwd wat dat in de praktijk inhoudt ;)

Hmm nu ik het zo teruglees....volgens mij iets wat alleen een achterhoeker kent ;D

Twijfel nog een beetje over de schermgrootte, de zitplek is zo'n 2m40 van het tv meubel af, eigenlijk kan het scherm misschien ook wel wat kleiner...omdat je er dichter op zit...eigenlijk wil ik op termijn ook wel een 4K scherm. Waarom eigenlijk geen 75inch tv...? Ik weet niet of het wat is maar een Samsung 75inch koop je voor onder de 1200 euro. https://tweakers.net/pricewatch/1170553/samsung-ue75nu7170-zwart.html
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

JeroenGRT

Toch maar voor een projectiescherm gegaan, een elite screens 120inch. Vandaag opgehangen, beamer aan het plafond gemonteerd en de eerste serie gekeken. Ziet er gaaf uit! 

Wel nu wat meer last van de lichte wanden, daardoor lijkt zwart nu wat meer op grijs. Binnenkort wat gaten opvullen en meteen de muren wat donkerder maken.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

JeroenGRT

De muren wat donkerder gemaakt, had niet verwacht dat het zo'n positief effect op het beeld had!
Nu nog eens experimenteren met wat dempingsmateriaal. Een paar matrassen deden het al behoorlijk goed.

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

JeroenGRT

#14
Matrassen deden het al goed, ik zit te denken aan het aanschaffen van 4 Akotherm Facet zwarte panelen van 120x60cm en die per 2 aan de zijde te bevestigen. Ik heb er al een vloerkleed liggen en gordijnen hangen. Zal dit de holle klank wat wegnemen? Graag jullie mening.

Hoe is jullie ervaring met de audessey MultiEQ app? Is het de 22 euro waard? Mijn denon avrx3500 staat niet in de lijst van compatible apparaten, maar daaronder staat wel weer dat de nieuwere modellen wel worden ondersteund.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Tabcam

Als het compatible is, dan zal het zeker voor films goed (genoeg) werken. Muziek is veeleisender, dan helpt een betere ruimtecorrectie. Qua geld zal je er geen buil aan vallen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jvanhambelgium

Geen optie om volgende aanpak te volgen ? -> Projectie in de lengte-richting. Echter vanwege "slechts" 3.2m breedte werken met een frame waarachter je de speakers gaat zetten. Die kunnen dan voldoende van zijwanden & voorwanden gehouden worden. Dan met een akoestisch-transparant scherm werken

Met je 6m diepte kan je dan netjes de "prime seat" ergens op 1/3 of 2/3 kamerlengte parkeren (vb op +- 2m van de achterwand). De "diepte" van de frame-constructie vooraan waarachter je front  + center zit kan je zelf kiezen hoe diep, maar aangezien ik speakers zeker op 1 meter van welke wand dan ook zou zetten denk ik dat je zeker ook 1.3m ofzo moet rekenen voor die setup.

Voor zo'n redelijk smalle ruimte is dat wel een nette oplossing, je ziet geen speakers meer, kan qua projectie netjes naar 2.7m (hell, in theorie zelfs 3m) etc
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

JeroenGRT

Dat was inderdaad ook een mooie optie geweest, maar goed de ruimte is dus 3,6m breed. Ik heb er nu en 120 inch scherm hangen en de speakers staan zo'n meter van de achterwand en zo'n halve meter vanaf de zijwanden.

Enige wat ik nu dus wil doen is het geluid wat verbeteren, de zijwanden zijn nog behoorlijk kaal dus daar wil ik wat akotherm op plakken. Weet alleen nog niet precies welke.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

jvanhambelgium

Quote from: JeroenGRT on June  4, 2019, 07:19:30
Dat was inderdaad ook een mooie optie geweest, maar goed de ruimte is dus 3,6m breed. Ik heb er nu en 120 inch scherm hangen en de speakers staan zo'n meter van de achterwand en zo'n halve meter vanaf de zijwanden.

Enige wat ik nu dus wil doen is het geluid wat verbeteren, de zijwanden zijn nog behoorlijk kaal dus daar wil ik wat akotherm op plakken. Weet alleen nog niet precies welke.

Akotherm D40 van 5cm dikte ? Dan nog de keuze rechtstreeks tegen de muur of "zwevend" zodat je hem zoals een 10cm dik exemplaar kan laten "renderen"
Je zou dmv de spiegelmethod ongeveer kunnen inschatten waar 1e reflectiepunten liggen.

Ik heb gewoon de 2 wanden voorzien van een reeks paneeltjes, gewoon om zoveel mogelijk paralelle wanden te breken (flutter-echo)

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.msg2747445#msg2747445
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

JeroenGRT

Dat heb je mooi gedaan Jan! Inmiddels ook even contact gehad met de akoestiekwinkel, ze adviseren ook om te kijken naar https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-gg-absorptie . Deze platen zou ik dan kunnen afwisselen met de filmposters zodat het mooi 1 geheel vormt.
Is 5cm dikte echt noodzakelijk? Of ga ik ook al verschil merken met de 2cm variant?

Akotherm GG is een stevige polysterwolplaat met een extra hoge densiteit (40 Kg/m³) en dubbelzijdig glad afgewerkt. Dit type polysterwol plaat is wellicht de fraaiste in zijn soort en is uitermate geschikt om in het zicht te worden geplaatst voor het verbeteren van de akoestiek in een galmende ruimte. Akotherm GG kan tegen wand en plafond worden gemonteerd, het product kan tegen een stootje.

Kun je wat meer vertellen over de spiegelmethod?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

blue-eyes

Als je zekerheid wil kan je ook een prof. bedrijf een meeting laten doen. Dat kost niet het eind van de wereld, en is dan exact wat goed is, wat niet. etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey