Homecinema 2.0

Started by Sasje, May 28, 2019, 20:52:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sasje

Dag mede forum lede!


Ik ben opzoek naar wat kennis en ervaring over akoestiek, ik heb namelijk bedacht om mijn lege zolder om te toveren tot een dedicated home cinema :headbanging: .
Ik ben van plan absorptie panelen rond om mijn projectie scherm te plaatsen. En aan de achterkant van de ruimte (achter de bank) nogmaals Absorptie met de zelfde panelen aan te brengen.

Mijn interesse is gevallen op de "Akotherm Basic D20 K0415 1200 x 1000 x 50 Zwart" omdat het prijs verschil t.o.v de D40 of GG gewoon de helft is.
En uit hun grafieken lees ik vooral af dat het vooral om de dikte van het materiaal gaat, wil het meer laag frequent absorberen.

Klopt mijn interpretatie?





Of hebben jullie beter/goedkopere alternatieve ?  Tips/ideeën ?

Gr. Sasje

Sjaak_Banaan

Met alleen schuim ga je geen lage frequenties absorberen.
Misschien beter eerst meten en dan een plan trekken. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jvanhambelgium

Die paneeltjes van 5cm dikte gaan idd wel "iets" doen, maar dat zal dan eerder in de hogere frequenties zijn.
Wil je lager doorgaan, zal je een stuk dikker moeten gaan en/of een stukje van de muur moeten komen. Reken op minstens 10cm dikte voor een meer merkbaar werkgebied in het lager (vanaf 125hz)

Met dit soort paneeltjes los je geen echt sublaag-problemen op ... dan ga je echt de grote middelen moeten bovenhalen en hele hoeken opvullen bijvoorbeeld.
Ik heb er zelf verschillende hangen, allen dikte 5cm maar wel op 5cm van de muur (alsook vooraan en achteraan grotere perforated absorbers van zeker 10cm dikte) en dat heeft echt wel verbetering gebracht, zowel meetbaar als hoorbaar.

Staat ergens in m'n topic.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sasje

Bedankt voor jullie reactie's!

Het idee is ook zeker om eerst te meten en dan tot aanschaf van materiaal over te gaan.
Ik ga ook een (stoffen) bank plaatsen, en verwacht dat het schuim van de bank ook zeker invloed heeft op de meting.

Mijn idee is vooral om staande golven en reflecties/nagalm te voorkomen/weg te nemen.

@jvanhambelgium jouw topic is wat ik zocht, interessant om te lezen hoe jij alles hebt aangepakt!