ROTEL RSP-1576 4K probleem

Started by Tambiman, April 11, 2019, 11:01:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tambiman

Hallo,
Ik heb net geüpgrade naar een Rotel RSP1576 voor de 4K-compatibiliteit. Altijd tevreden geweest van mijn Rotels, subliem geluid, ook deze 1576 ontgoochelt niet op dat gebied.

MAAR... qua beeld heb ik alleen maar problemen.
720p en 1080p zijn geen probleem, maar 4K lukt maar niet:
- de Apple TV 4K geeft zelfs geen 4K-optie bij instellingen.
- De Sony UHD BR X800 geeft alleen ruis door.
- De PS4pro geeft zelfs helemaal geen beeld.

Al deze apparaten geven een perfect beeld op de projector als ik ze rechtstreeks aansluit op de JVCRS440/X5900. Maar via de Rotel krijg ik hoogtens 1080p van de Apple TV, en de Sony X800 en PS4 zijn zelfs onbruikbaar. Ik heb op elk toestel de laatste firmware gezet. Ik heb alle HDMI-kabels meermaals gewisseld en gecheckt, allemaal nieuwe, kwalitatieve highspeed kabels.

Heeft iemand ervaring met deze Rotel? Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? Of is het een hardware probleem van de Rotel?
Het is echt een bummer, had lang uitgekeken naar het moment dat ik al mijn bronnen zonder problemen in 4K door de processor kon jagen, zonder altijd weer de kabels in de splitter te moeten versteken bij het wisselen van bron.

Ik heb bij Werner een Xtrem Daylight 1.1gen2 besteld om mijn 4K ervaring helemaal af te maken, zou binnen een drietal weken aankomen, ik hoop toch dat mijn systeem tegen dan klaar is om die 4K (oké, ja, e-shift4K ;) in volle glorie te projecteren.

Ik hoop dat iemand van jullie kan helpen!

Tambiman

Mag slotje op. De Rotel gaat terug naar de winkel, en ik ga voor een NAD.

gerard1

Maar wat was nu het probleem?

Tabcam

Ik gok niet gevonden en dus ook niet opgelost. Wat betreft de Rotel en NAD, merk je nog verschil in geluidskwaliteit voor muziek?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tambiman

Idd, niet gevonden en niet opgelost. Rotel helpdesk drie dagen geleden een bericht gestuurd, maar geen reactie. Verder online nog meldingen gevonden van de Apple TV 4K problems, maar zonder concrete oplossingen daarvoor.

De Rotels waren jaren geleden mijn eerste aankoop voor mijn HT, nog voor ik mijn projector kocht bij mijn huidige dealer, Werner van Cinedream. Aangezien ik altijd heel tevreden ben geweest van Werners service, heb ik dus besloten om ook voor het geluidsaspect over te stappen naar een merk dat hij aanbiedt. Ben dus zeer benieuwd naar de NAD. Ik heb de Rotels nooit laten caliberen, dus ik vermoed dat ik sowieso wel winst haal met de room-correction. Zeker ook omdat Werner die zal uitvoeren, want ik ben een echte NOOB op geluidstechnisch gebied.

@ TabCam: ik heb een dedicated HT-room, dus heb de Rotels nooit gebruikt voor muziek, dus als de NAD er staat, kan ik enkel een zinvolle uitspraak doen over filmsound.



denoontje

Geen 4k passtrough setting kunnen vinden?

Ik denk wel geluk bij ongeluk...je hebt denk ik nu dirac room correctie[emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

Quote from: Tambiman on April 12, 2019, 23:07:15
...
Ben dus zeer benieuwd naar de NAD. Ik heb de Rotels nooit laten caliberen, dus ik vermoed dat ik sowieso wel winst haal met de room-correction. Zeker ook omdat Werner die zal uitvoeren, want ik ben een echte NOOB op geluidstechnisch gebied.

@ TabCam: ik heb een dedicated HT-room, dus heb de Rotels nooit gebruikt voor muziek, dus als de NAD er staat, kan ik enkel een zinvolle uitspraak doen over filmsound.

Mijn ervaring is dat ruimtecorrectie, mits goed ingemeten, voor film altijd een flinke verbetering geeft. Muziek is lastiger maar daar heb je geen last van. Ik kan me wel voorstellen dat de NAD iets anders klinkt. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tambiman

Gisterenavond heb ik de NAD opgehaald. Vanavond installeren. Evt al een Dirac Live uitvoeren, en binnen een kleine maand komt Werner van Cinedream voor een full Dirac calibratie. Ben zelf ook erg benieuwd, en hou jullie op de hoogte.

De Rotel RMB1095 poweramp hou ik om de extra Atmos speakers aan te sturen (4xSvs Elevation). Behalve als ik daarmee de fronts en center kan aansturen en NAD-amps aan rears, surrounds en heights kan toewijzen. Maar de toewijsbaarheid vd interne NAD-amps lijkt op het eerste zicht niet erg flexibel. Anyway, moest dat niet gaan.... ik denk dat de (echte!) 80w per kanaal vd NAD ook genoeg power heeft om mijn Moraunt Short Performance speakers aan te sturen.

denoontje


Tabcam

Altijd leuk, nieuwe apparatuur. Bij de NAD kan ik je ook een Umik-1 adviseren. Met de meegeleverde mic is het ok. Je kan natuurlijk wachten op Werner en zien of je een betere microfoon het geld waard vind.

Trouwens, Dirac live is niet zo moeilijk, gewoon de aanwijzingen opvolgen. Je kan de eerste keer gewoon de curves de curves laten. Wel de metingen bewaren, (project->save) dan kan je zonder meten de curves aanpassen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tambiman

Quote from: denoontje on April 23, 2019, 20:00:48
veel plezier ervan!

Bedankt!

Quote from: TabCam on April 23, 2019, 20:16:14
Altijd leuk, nieuwe apparatuur. Bij de NAD kan ik je ook een Umik-1 adviseren. Met de meegeleverde mic is het ok. Je kan natuurlijk wachten op Werner en zien of je een betere microfoon het geld waard vind.

Trouwens, Dirac live is niet zo moeilijk, gewoon de aanwijzingen opvolgen. Je kan de eerste keer gewoon de curves de curves laten. Wel de metingen bewaren, (project->save) dan kan je zonder meten de curves aanpassen.

Ik heb het geluk dat Werner zijn eigen (betere) microfoon meebrengt voor de calibratie.

Het toestel is geïnstalleerd. Het ook nog een extra Rotel amp (2 kanalen) toegevoegd, zodat ik de Rotel RMB1095 toch ook voor Fronts en Mid kan gebruiken. De NAD klinkt geweldig, maar de extra headroom van 200w per kanaal vd Rotel geeft toch nog niet iets meer 'rust' in het geluid ivm de 80w vd NAD. Dus de NAD amp voor de Rears en Sides, en de Rotels voor Fronts, Mid en 4X Heights. (Als het had gekund had ik de surrounds ook aan de Rotels toegewezen, maar de NAD kan slechts twee Height-kanalen met zijn interne amps aansturen.)

Twee extra Height-speakers komen binnenkort, die zijn al bij Werner toegekomen, maar binnen een paar weken ontvangt hij ook nog een Xtrem-Scherm (Daylight 1.1 g2) en een JVC DLA-N5 voor me, dus ik wacht nog even zodat alles in één keer geïnstalleerd kan worden :) In één klap naar een 7.1.4 Atmos en een full 4K ervaring, jongens jongens, wat kijk ik er naar uit...

denoontje

dat zijn mooie toekomst beelden!