Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Ik heb nog steeds de knop niet teruggevonden hier, maak me een beetje zorgen. Ik weet nog dat ik hem bij jou op de salontafel heb gelegd, bij die zakjes met kabels. Maar wat ik daarna er mee heb gedaan, weet ik niet meer. Hopelijk komt hij nog boven water, staat anders zo stom op een verder perfecte machine in nieuwstaat, zonder krassen. Raphie had ook niets gevonden, zei hij. Jij nog geluk gehad?

Quote from: Spacebass on August  6, 2005, 23:48:01
Ben nu bezig met een verslagje schrijven van een verslag van het "dynamische luisterduo" bij Audiofiel en nee hij heeft mij niet omgekocht voor een positief verhaal  >:D  ;D

Ik denk dat de handigste plek voor een verslag trouwens hier is: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28551.0 Daar was Patrick al begonnen met zijn verslag over surround en stereo bij mij. Is leuk als alles in 1 thread terecht komt, net zoals bij die van jou.

Wat betreft XLR-verloopjes maken: er bestaan zoals ik al zei kant-en-klare verloopjes van XLR-female-cinch zonder bekabeling er tussen (worden ook veel gebruikt bij de M-Audio Super DAC). Maar er bestaan ook verloopjes van camac-naar-female-cinch. Veel bedrijven die ooit Mark Levinson verkochten hebben daar nog wel wat van liggen -voor weinig-, dus dat is ook een simpele optie om unbalanced aan te kunnen sluiten.

Groetjes, Arjen
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Neutrik heeft van die verloopjes, ik heb ze hier ook.

Kosten bijna niets. Ik dacht dat Conrad ze zelfs te koop heeft.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Quote from: Audiofiel on August  7, 2005, 09:10:19
Ik heb nog steeds de knop niet teruggevonden hier, maak me een beetje zorgen. Ik weet nog dat ik hem bij jou op de salontafel heb gelegd, bij die zakjes met kabels. Maar wat ik daarna er mee heb gedaan, weet ik niet meer. Hopelijk komt hij nog boven water, staat anders zo stom op een verder perfecte machine in nieuwstaat, zonder krassen. Raphie had ook niets gevonden, zei hij. Jij nog geluk gehad?
Nee , ik zo bar weinig spullen in mijn woonkamer staan (!) dan valt hij direct op. Iedereen thuis gevraagd maar helaas...

QuoteIk denk dat de handigste plek voor een verslag trouwens hier is: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28551.0 Daar was Patrick al begonnen met zijn verslag over surround en stereo bij mij. Is leuk als alles in 1 thread terecht komt, net zoals bij die van jou.
Ik nam aan dat je mij wel zo slim inschatte, maar nu laat je mij toch een beetje schrikken  :o  ;D


QuoteWat betreft XLR-verloopjes maken: er bestaan zoals ik al zei kant-en-klare verloopjes van XLR-female-cinch zonder bekabeling er tussen (worden ook veel gebruikt bij de M-Audio Super DAC). Maar er bestaan ook verloopjes van camac-naar-female-cinch. Veel bedrijven die ooit Mark Levinson verkochten hebben daar nog wel wat van liggen -voor weinig-, dus dat is ook een simpele optie om unbalanced aan te kunnen sluiten.
Ik snuffel wel op het net  ;)

Spacebass

#603
Arcam FMJ AV8 vs Meridian G68
Deel 1 Stereo




Zoals Blue al eens een keer eerder aankaartte hebben we een hoop stereo shoot-outs maar is een echt vergelijk op Multichannel gebied niet of nauwelijks aan de orde geweest.
Alhoewel we qua nieuwwaarde over een prijsverschil van meer dan 2000 euro praten, was ik toch zeer benieuwd hoe verschillende Pre Pro's zich tot elkaar verhouden en hoeveel kwaliteit en functionaliteit je nu extra krijgt.

Nu ken ik een beetje het Meridian geluid, maar dat was wel van hun eerste Multichannel pre pro. Ik had zelf eigenlijk verwacht dat de AV8 met op zijn rug zou gaan liggen met zijn powerkabel tussen zijn trilling absorberende pootjes, maar uiteindelijk deed hij dat wat mij betreft toch wel met enig verzet. We hebben dus ook naar de stereokwaliteiten geluisterd, omdat daar voor mij een probleem punt ligt tav digital pre/pro's. Daarom gaat deel 1 sec over stereo ;)

Voor mij de pluspunten van de AV8 tov de G68
Stereo:
-   Dynamisch "rauw"
-   Ruimtelijk geluidsbeeld (Van muur naar muur en van plafond naar vloer)
-   Geheel analoge pass-through (die waarschijnlijk voor mij wel eens voor de twee bovengenoemde pluspunten zorgt!)
-   Wat vergefelijker bij agressieve muziekstukken zonder op de dynamiek in te boeten.

Voor mij de pluspunten van de G68 tov de AV8
Stereo:
-   Zeer precieze en gedetailleerde afbeelding
-   Een zeer schoon geluid
-   Rust
-   Gaat dieper in het laag en heeft daar veel meer controle

Het meest opvallende punt:
De G68 was uitnodigender en "op zijn lekkerst" bij rustige en zeer gedetailleerde muziek.

Andere voor mij opvallende punten:
-   Waar mijn AV8 het minstens 2 stappen tov de Mark Levinson verloor op gebied van precisie, rust en detail, was dat verschil geminimaliseerd tot een gevoelsmatige 1 stap beter.
-   De DV27 kon met onze bekabeling het beste analoog aangesloten worden op de G68, waarbij het upsampelen door de G68 uitgeschakeld diende te worden
-   Er is duidelijk verschil waarneembaar tussen de IXOS coax en de door Meridian geleverde digitale coax. Waarbij de coax van Meridian een veel minder troebel geluidsbeeld opleverde. De Ixos maakte er echt een zooitje van in het laag.
-   Met een toslink leek het verschil op het eerste gehoor minimaal tov de Meridian coax, maar de Meridian coax leek het laag en het tophoog "aannemelijker" weer te geven.
-   Bij dynamische muziek leek de Meridian wat ingetogener te zijn (geen speakerprotection)
-   Bij het digitaliseren van het analoge signaal lijkt het erop dat bij het opnieuw samplen van het analoge signaal wat ruimtelijke informatie/ galmpjes verloren gaat. Het kan echter heel goed zijn dat we de versmering niet meer hebben!
-   De KS-1030 maakt gehakt van de KS-1011 in mijn set!  ;D

Conclussie
Ondanks ik de Meridian wat ingetogener vond klinken en af en toe wat ruimtelijke informatie miste, deed de Meridian zoveel goed, dat ik op stereo gebied voor de Meridian zou gaan. De vraag blijft natuurlijk of ik dit op langer termijn ook "lekkerder" vind klinken.  De Mark Levinson weet het bij mij thuis echter nog steeds te winnen, maar wel met een veel kleinere marge. De marge is klein genoeg om nog eens goed na te denken.

Ik hoop dat ik zo het "anders" zoals Garmt het eerder al aangaf, goed heb kunnen omschrijven. Want daar had hij zeker gelijk in!

Disclaimer
Dit is een smaakgebonden subjectieve weergave  ;D
Alle punten zoals vermeld zijn (zoals ik eigenlijk altijd doe) op voorhand met de overige aanwezigen terplekke besproken en dus geen verrassing, hooguit wat meer uitgediept ;)

edit:
Onix coax was Meridian coax  :-[

Spacebass

#604
Mmm ik wil ff iets "verduidelijken" nadat ik het zo teruggelezen heb.

QuoteHet meest opvallende punt:
De G68 was uitnodigender en "op zijn lekkerst" bij rustige en zeer gedetailleerde muziek.
Tis dus niet zo dat bij "drukkere" muziek er geen voordeel behaald werd. Je kon juist alle instrumenten beter waarnemen en beter plaatsen, maar als het een beetje te dynamisch werd, dan vond ik het zelf een beetje "geknepen" klinken (overdreven gezegd, maar om het duidelijker te krijgen!).



markvl

Na een wat kortere nachtrust dan normaal (vanochtend was het 04:30 voor ik in bed lag :P) heb ik voor mezelf wat gedachten op een rijtje gezet.

En zoals altijd was SB me weer voor! ;)
Quote from: Spacebass on August 14, 2005, 14:49:24
Disclaimer
Dit is een smaakgebonden subjectieve weergave  ;D
Alle punten zoals vermeld zijn (zoals ik eigenlijk altijd doe) op voorhand met de overige aanwezigen terplekke besproken en dus geen verrassing, hooguit wat meer uitgediept ;)
Wat 'puntiger' bedoel je ;)

Maar inderdaad, om met Radiohead te spreken: "No alarms and no surpises"
De door SB genoemde conclusies worden absoluut door mij gedeeld.

Voor mij zijn de highlights van deze sessie:
1) De set van SB, die me weer verbaasde met het gemak waarmee om het even welke opname wordt weergegeven (eervolle vermelding voor de P7!)

2) Wat een verschil tussen de 2 digitale coaxen (het was trouwens een gratis kabeltje van Meridian, niet Onix :)) en tussen de 2 Kimbers!

3) Simpel kan erg mooi zijn: de ML liet prachtige dingen horen. Of beter gezegd: gaf muziek door zonder zich ermee te bemoeien.
Maar complex hoeft zeker niet slecht te zijn. Het verbaasde mij hoe goed de Meridian nog met de ML mee kwam, zeker als je beseft wat er allemaal met het signaal gebeurt.

4)  De twee Britten zijn zeer aan elkaar gewaagd. SB heeft de verschillen al genoemd, en daar heb ik niets aan toe te voegen.
Wat mij opvalt (maar wat eigenlijk voor de hand ligt) is dat de positieve punten van ieder apparaat nu juist dingen zijn waar hun eigenaren naar op zoek zijn. Voor SB zijn dynamiek en ruimtelijkheid erg belangrijk, terwijl ik vooral detaillering en plaatsing zoek.
Maar als je hoort hoe goed beide processoren presteren dan zijn dit nuance verschillen tussen apparaten uit de topklasse.
En zelf zou ik absoluut met ieder van de twee heel gelukkig zijn.

5) De koffie van SB: errug lekker!

Nog een belangrijke conclusie: luistersessies moeten zo weinig mogelijk variabelen hebben.
We hebben deze keer eigenlijk alleen maar de G68 en de AV8 vergeleken (en even gespeeld met een CD speler versus de DV27) en daar krijg je de tijd absoluut mee vol.
Vergeleken met de vorige sessie was dit een veel rustigere dag, waarbij we ruim de tijd konden nemen om details uit te pluizen, te praten over wat we horen, nog even terug te gaan naar dat ene geluidje, etc. Verder regelmatig even de frisse lucht in om alles te laten bezinken en de spieren weer wat los te maken.
Het gevolg is dat je veel meer plezier in het luisteren hebt, en dat je nog energie hebt om aansluitend een filmpje te kijken.  8)
Wat voor deze film ook wel nodig was...

Dus het advies voor iedereen die een luistersessie organiseert:  :-*  KISS!
Keep It Simple, Stupid!

Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Spacebass

Sjezz man! ben je nog ff wezen stappen met Harry  :o  ;D
En ja zou je zou het ook wat puntiger kunnen noemen ja, wat scherper omlijnt inderdaad! ;D

Overigens heb ik echt altijd die P7 als een "probleem" ervaren, maar dat begint steeds meer te veranderen in een "zegen" :-*
Ik denk dat ik aan Onix kabeltje kom omdat je gratis zei!  :-[ ;D ;D Zal het tzt ff wijzigen  ;)

QuoteNog een belangrijke conclusie: luistersessies moeten zo weinig mogelijk variabelen hebben.
Helemaal mee eens!, lekker de tijd nemen en genieten zorgen voor een betere ervaring en vergelijk. Uiteindelijk gaat het om de "genietingsfactor" die een apparaat mogelijk maakt.

QuoteWe hebben deze keer eigenlijk alleen maar de G68 en de AV8 vergeleken (en even gespeeld met een CD speler versus de DV27) en daar krijg je de tijd absoluut mee vol.
Ik ga nog wel een apart verhaaltje hierover schrijven. Ik vind dat zeker de moeite waard.

Die rust tussen door om het te laten bezinken is ook echt nodig. Eigenlijk is het vreselijk om zo kritisch met een vergrootglas te gaan zitten luisteren, mja er zijn mensen die beide apparaten zogenaamd "blind" hebben getest en ik snap niet dat ze "blind" eigenlijk geen verschillen hebben kunnen waarnemen! Alhoewel dat ging over Multichannel. Maar goed dat is deel 2 en die moet ik nog schrijven. Want daar hebben we wel wat interessants ontdekt!  ;)

QuoteKeep It Simple, Stupid!
Mee eens  ;D

Hoewel een proc vergelijken die eigenlijk een computer herbergt, met alle mogelijke instellingen van dien, is ff wat anders dan een eindtrap een kabeltje of een CD speler  ;D

GerritZ


Ben erg nieuwsgierig naar jullie bevindingen in surround......heb hier zelf ook de G68 thuis gehad en heb deze alleen in surround beluisterd.


Gerrit

Spacebass

#608
Quote from: GerritZ on August 15, 2005, 13:29:01
Ben erg nieuwsgierig naar jullie bevindingen in surround......heb hier zelf ook de G68 thuis gehad en heb deze alleen in surround beluisterd.
Gerrit
Komt er zo snel mogelijk aan..eerst een filmpje kijken en ehmmm..... oh ja ff alles weer aansluiten  ;D

Oh ja ik wilde nog ff vermelden dat dit toch een waanzinnig forum is  O0  O0
Krijg gewoon ff via PM van Ettepet en Stef te horen dat op AVS firmware 4 aangekondigd is voor de AV8  O0  O0  O0
Bedankt jongens!

Ga nog ff uitzoeken wat voor verbeteringen/toevoegingen er aan komen  O0

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on August 15, 2005, 19:09:21
Ga nog ff uitzoeken wat voor verbeteringen/toevoegingen er aan komen  O0

klikkerdeklik ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

LOL ;D

Bedankt Pat!  Heb hem meteen opgeslagen op mijn desktop  O0

patrick_vdb

Hi Space,

Quote from: Spacebass on August 15, 2005, 06:58:24
Alhoewel dat ging over Multichannel. Maar goed dat is deel 2 en die moet ik nog schrijven. Want daar hebben we wel wat interessants ontdekt!  ;)

Hmmm, de nieuwsgierigheid wordt met de dag groter....volgens mij wacht je gewoon express extra lang met het neerpennen van deel 2 ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on August 19, 2005, 17:58:05
Hi Space,

Hmmm, de nieuwsgierigheid wordt met de dag groter....volgens mij wacht je gewoon express extra lang met het neerpennen van deel 2 ;D

mvrg

Patrick
LOL  ;D  Nee joh, ben weer aan het werk dus overdag geen tijd voor .....ehmmm.... de hobby en 's avonds weer ff relaxen/wennen ;D
Maar goed probeer het verslag dit weekend af te ronden..heb Mark nu lang genoeg de kans gegeven  ;D

markvl

Huh? Wat?

Oh ja, dat moest nog...
Vooruit dan:

Management summary
De verschillen in klank in surround zijn vrijwel gelijk aan die in stereo.
De absolute verschillen zijn kleiner

Wat specifieker

De gebruikte scenes waren:
- LotR - FotR - EE - DTS-EX - scene 36 & 37
- the Haunting - DTS - Creaking pipes

De Meridian gebruikte de standaard 'cinema' setting.

Wat er weer uitsprong:
Arcam:
+ Ruimtelijkheid
Meridian:
+ Plaatsing
+ Bas/lfe

Een paar details
- In de mijnen van Moria sta je midden tussen de Orcs.
Met de Arcam was dat een golf van Orcs; met de Meridian klonk het minder massaal, maar je kon ze bijna wel stuk voor stuk aanwijzen.

- Iets later in de zelfde scene worden er boogschoten gelost, waaronder een pijl die van voor je naar links achter langs komt.
Met de Arcam verdween hij in de linker achterspeaker. Bij de Meridian kwam de pijl iets minder ver.
Ik heb bij mij thuis dezelfde scene beluisterd, waarbij de pijl weer mooi naar achter liep.
Dus lijkt me dit een kwestie van het aanpassen van een instelling.

- In de bekende 'Haunting' scene waren het onder andere de doffe dreunen die het verschil bepaalden.
Die klonken op de Meridian net iets gecontroleerder.

Conclusie
In surround is het verschil tussen de twee minder groot dan in stereo.

Volgens mij komt dat deels omdat in surround materiaal de nadruk meer ligt op het matchen van beeld en geluid dan op pure geluidskwaliteit.
Met als gevolg dat het eigen karakter van de pro's veel minder ruimte heeft om zich te etaleren.

Natuurlijk zijn er verschillen, maar op dit niveau doen beide apparaten zo veel goed (en belangrijker nog: eigenlijk niets verkeerd) dat je niet kunt zeggen dat een van de twee duidelijk 'beter' is dan de ander.
Om met SB (die Garmt aanhaalde) te spreken: het klink met name 'anders'.

Addendum
We hebben op de Meridian ook nog even naar de 'THX' mode geluisterd.
Hierin kwam het karakter van het geluid dichter naar dat van de Arcam toe: met name de surround kanalen werden iets diffuser.
Open deur: het gebruikte algoritme is dus behoorlijk van invloed op het geluidsbeeld.


Ps. We hadden Harry toch ook nog voor de onafhankelijke review?
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

myself

om het even nog wat lastiger te maken. heb je de laatste sw versie op de AV8 gezet? v4.0 geeft wat betere mogelijkheden om te calibreren (met 0.5dB)  en mogelijk dat in v3.0 of v4.0 ook nog iets aan de decodingalgoritmes aangepast is.  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Spacebass

#615
Arcam FMJ AV8 VS Meridian G68
Deel 2 Multichannel

Stereo is voor mij even belangrijk als Multichannel!

Zo!!Dat wilde ik even gezegd hebben  >:(  ;D

Ik weiger dan ook te accepteren dat ze beide niet in 1 setup kunnen hokken. Toch sluimert altijd het woord "compromis" in een gecombineerde Stereo/Multichannel omgeving.
Kort door de bocht: Sommige stereogangers gaan schijnbaar over hun nek als ze de stereo kwaliteiten van een HT set horen en sommige HT setters die een DVD film in stereo of zelfs bij ongelijke speakers/versterkers etc horen, zitten met tranen op de bank voor het geweld wat hun lievelingsfilm wordt aangedaan en in sommige extreem lieve sets zelfs het gebrek aan geweld!  ::)  ;D

Dan hebben we nog de verwende mazzelpikken die twee top sets hebben (en blijkbaar een hele vette bankrekening)  ;D...tenminste als zij beide sets even kritisch, zorgvuldig beoordeeld en gekocht hebben. Maar goed die hebben geen "probleem" dus die zijn klaar!  8)

Terug naar het vergelijk.

Arcam FMJ AV8
Omdat we als laatste de AV8 in de set hadden gehad, hebben we eerst de Arcam beluisterd.

Afregelen
Normaliter gebruik ik liever een test DVD, omdat ik vind dat je het geheel vanaf de bron moet instellen. Maar goed en eenvoudig opzetten en afregelen van een set hoort natuurlijk ook bij een vergelijk en dat is op zich bij de Arcam vrij gemakkelijk.
Dus afstanden meten en invoeren , compressie mogelijkheden (Uitschakelen!!), THX Ultra II settings nalopen,  aantal speakers/subs en large/small toestanden en een db meter erbij voor de levels en je bent klaar..
Als makkelijk echter ook hiaten blijkt op te leveren dan is dat toch een noemenswaardig minpunt. Ik vond de sub en de rears na gebruik van de interne testtonen en DB meter iets te hard staan en ben gehoormatig weer aan het sleutelen gegaan ( :P !)

Geluidsweergave
Zelfde verhaal als bij stereo: ook hier verdwenen weer de muren, het plafond en de vloer. Alleen omdat het gordijn dicht is, hoor je een afname van het ruimtelijk beeld achter de speakers (hier ga ik tzt nog een oplossing voor bedenken). De kamer werd een deel van de filmbeleving. Objecten bewegen naadloos dwars door de kamer heen. Mokerslagen zijn ook mokerslagen, dus de dynamiek, die zeker bij film nodig is, lijkt onbeperkt. Geluiden worden prachtig rondgestuurd..tja niets mis mee buiten de bij stereo al genoemde minpunten.

Meridian G68

Afregelen
Ga maar ff zitten als je dit klusje moet klaren want dit heb je echt niet ff in een uurtje gedaan. En neem meteen maar een laptop/pc erbij, want het aantal parameters is gigantisch en volgens mij kan je dat niet eens anders! Naast het invoeren van afstanden en met de interne ruistonen de geluidsniveaus bepaald te hebben, komt er nog een legio aan mogelijkheden. Zo kan je per speaker bepalen in welke mate zij in het laag protectie nodig hebben. Zo op het gehoor was standje "15" bij mij wel het maximum tot wij rare bijgeluiden begonnen te horen en ik meen dat max groter is dan 30!! (?). Zou natuurlijk kunnen dat de versterker de controle verloor, maar goed, ik kan dat niet met zekerheid zeggen.  Later hebben we dat op mijn verzoek uitgeschakeld omdat ik dynamiekbeperking vreselijk vind! Dan liever de set zachter zetten of zo! Ik heb eigenlijk de woofer van de omega nooit los beoordeeld maar 1 woofer van de omega leek echt de zelfde druk te genereren als de gemiddelde commerciële sub! Ach de kamerakoestiek zal ook wel meehelpen.  >:D

Roomcorrection
Dat is meteen een mooie bruggetje want deze prepro biedt voor dit geld ook roomcorrection aan! En niet zomaar een flatresponse correctie die probeert om de frequenties "even hard" te laten klinken  ( ::) ) bij roze ruis, maar een die zich focused op de uitsterftijden van frequenties. Je geeft dus eigenlijk aan hoelang een frequentie "mag" blijven rondhangen in de ruimte. (corrigeer mij maar als ik het niet juist heb Mark)
We hebben deze tijdens het vergelijk uit gelaten, maar daar kom ik straks op terug.
Elke speaker wordt individueel getest, beoordeeld en afgeregeld.

Geluidsweergave
Zelfde verhaal eigenlijk als bij de AV8! Gewoon identiek aan de stereo beleving.
Preciezer, strakker laag maar minder ruimtelijkheid en net iets minder dynamisch. Je kon geluiden beter pin pointen en de omlijningen waren zondermeer strakker.
Naar mijn smaak echter op de rearchannels te strak. Net iets te duidelijk aanwezig zeg maar. De ruimtelijkheid om de geluiden bij de AV8 en de iets minder precieze omlijning, veroorzaken schijnbaar een iets diffuser geluid van de rears wat in mijn gehoor prettiger ligt.
Mark heeft nog THX Movie geprobeerd, maar daarmee verloor je teveel aan precisie omdat hij dan volgens Mark boven de +/- 4 Khz  begint te verzwakken. In eerste instantie dacht ik: Héééé, da's het zelfde geluid als de AV8!!!! Maar bij objecten die oversteken van de fronts naar de rears ontstonden er gaten in het geluidsbeeld en kwamen de objecten zeg maar niet meer aan bij de rear spakers. Nu kent Meridian zoveel instelbare parameters dat het wellicht nog wat af te regelen valt, maar goed daar heb je tijd en rust voor nodig en we wilden toch echt ook een filmpje kijken!

Ace!!
Nu had ik al wat verteld over de Ace die de G68 achter de hand had: Roomcorrection!
Aangezet en paf, het laag was veel strakker! Ik miste echter wel het "gevoel" ehmmm zeg maar minder spectaculair. Er ontstond een soort afstand tussen het film en mijzelf. De mokerslagen waren veel minder intens. Een gat tussen het doek en de luisterplek. Nu is dit natuurlijk gewenning en de Roomcorrection bevat ook weer tig parameters om dit enigszins naar persoonlijke voorkeuren af te regelen, mja zoals gezegd net te weinig tijd....Jammer, want ik denk dat nou juist dit een doorslag had kunnen geven. Ik vond het glimpje van de betere definitie in het laag namelijk wel een schokkende verbetering!! Mja ik kan er nu dus eigenlijk geen oordeel over geven zonder er zelf langdurig mee te hebben gestoeid. De automatische afregeling is voor mij in ieder geval veel te ingrijpend.

Conclusie
Beide producten bieden waar voor hun geld en geven je de mogelijkheid om met veel geluidsgenot naar een film te kijken. Als je de koop eenmaal gedaan hebt, accepteer je bepaalde zaken binnen notime en ben je er volgens mij tijdens het film kijken echt niet mee bezig. Het vergrootglas gaat als vanzelf weer in het laatje.

Eindconclusie Stereo en Multichannel
Als ik alles optel dan zou de Meridian voor mij meer punten scoren vanwege een technisch perfectere weergave en een achtergrond filosofie die mij aanspreekt. Maar als ik muziek luister of een film kijk, dan loop ik "belevingsmatig" niet tegen deze technische beperkingen op en de ruimtelijke afbeelding en dynamiek zijn zoals Mark al aangaf voor mij enorm belangrijk. Ik denk dat ik met beide prepro's dan ook uiteindelijk even "gelukkig" zou zijn  ;) ..alhoewel de precisie van de Meridian mij toch wel prikkelt.... :-\


Ps
Patrick! Wanneer kom je weer eens langs met je Theta?
Garmt! Wanneer kom je langs met je Lexicon?
Martin/Blue! Wanneer kom je langs met je TAG?

At Myself..

Waar kan ik die downloaden?  ;D

myself

Quote from: Spacebass on August 20, 2005, 13:03:37
Ik weiger dan ook te accepteren dat ze beide niet in 1 setup kunnen hokken. Toch sluimert altijd het woord "compromis" in een gecombineerde Stereo/Multichannel omgeving.
Kort door de bocht: Sommige stereogangers gaan schijnbaar over hun nek als ze de stereo kwaliteiten van een HT set horen en sommige HT setters die een DVD film in stereo of zelfs bij ongelijke speakers/versterkers etc horen, zitten met tranen op de bank voor het geweld wat hun lievelingsfilm wordt aangedaan en in sommige extreem lieve sets zelfs het gebrek aan geweld!  ::)  ;D
whoehaaaa ;D ;D
Quote
mooi verslag hoor ! 2 korte opmerkingen van mijn kant:
- ik heb zelf het gevoel dat equalising (wat roomcorrection toch is) goed is in de lage tonen. Op het moment dat je boven de zeg 200 hz komt dan ga je het geluidsbeeld aantasten en teveel schakels tussen de bron en je oren zetten waardoor het geluid mi 'vervormt' wordt. Je haalt dan ook een stuk puurheid uit het geluid
- beleving is voor mij heel erg belangrijk, als je dat krijgt met minder details of minder straks oid dan gaat dat nog steeds boven het kippenvel, emotie etc die ik in geluid zoek.
Quote
At Myself..

Waar kan ik die downloaden?  ;D
vraag even aan je dealer of nog sneller aan chris op het arcam forum (crustyloafer)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Spacebass

Quote from: myself on August 20, 2005, 13:24:32
mooi verslag hoor !
;)

Quote2 korte opmerkingen van mijn kant:
- ik heb zelf het gevoel dat equalising (wat roomcorrection toch is) goed is in de lage tonen. Op het moment dat je boven de zeg 200 hz komt dan ga je het geluidsbeeld aantasten en teveel schakels tussen de bron en je oren zetten waardoor het geluid mi 'vervormt' wordt. Je haalt dan ook een stuk puurheid uit het geluid
Klopt Meridian zet het volgens mij ook niet in boven de 250 Hz.

Quote- beleving is voor mij heel erg belangrijk, als je dat krijgt met minder details of minder straks oid dan gaat dat nog steeds boven het kippenvel, emotie etc die ik in geluid zoek.
Klopt, alleen wil ik wel zo schoon mogelijke ramen om het hart van de content te kunnen zien/ervaren/voelen.  Die duidelijkheid is mij ook heel veel waard. De ramen zijn er nou eenmaal omdat het een momentopname op een medium is. Ik wil gewoon alles minstens "goed" hebben, aangezien extreem goed voor mij zonder 2e hypo niet haalbaar is ;)

Quotevraag even aan je dealer of nog sneller aan chris op het arcam forum (crustyloafer)
Thanks!  O0 Ga ik doen  ;)

Martin_M

#618
Quote from: myself on August 20, 2005, 13:24:32
whoehaaaa ;D ;Dmooi verslag hoor ! 2 korte opmerkingen van mijn kant:
- ik heb zelf het gevoel dat equalising (wat roomcorrection toch is) goed is in de lage tonen. Op het moment dat je boven de zeg 200 hz komt dan ga je het geluidsbeeld aantasten en teveel schakels tussen de bron en je oren zetten waardoor het
Klopt wel. Maar je wilt niet weten wat er kan veranderen in de rest van het frequentiesprectrum als je alleen tot 200 Hz. aanpakt.
Het is niet alleen zo dat de bas strakker wordt waardoor er meer definitie kan worden gegeven maar juist het zo belangrijke middengebied kan enorm winnen aan kwaliteit waar anders lage tonen die in de kamer blijven 'hangen' de boel wegdrukken en verdoezelen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

myself

Quote from: Martin_M on August 20, 2005, 14:13:27
Klopt wel. Maar je wilt niet weten wat er kan veranderen in de rest van het frequentiesprectrum als je alleen tot 200 Hz. aanpakt.
Het is niet alleen zo dat de bas strakker wordt waardoor er meer definitie kan worden gegeven maar juist het zo belangrijke middengebied kan enorm winnen aan kwaliteit waar anders lage tonen die in de kamer blijven 'hangen' de boel wegdrukken en verdoezelen.

Martin
weet ik maar ik dacht dat de meridian het gehele frequentiegebied aanpakte. Dat is gelukkig niet zo
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

markvl

Quote from: myself on August 20, 2005, 14:14:41
weet ik maar ik dacht dat de meridian het gehele frequentiegebied aanpakte. Dat is gelukkig niet zo
Je zou bijna denken dat er over is nagedacht ;)
Als je meer over de achtergronden wilt weten moet je dit pdf document maar eens lezen.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.