Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Quote from: wil on August  1, 2005, 14:14:11
Eigenlijk vind ik Spiderracks heel lelijk en eigenlijk vind ik zilverkleurige componenten mooier dan zwarte, maar deze foto doet me een beetje bekeren:



mooie foto!

Top foto, ik denk alleen dat die dv 27 bij mij beter staat in mijn spider met zilveren componenten ;). Je had eigenlijk de zwarte levels moeten hebben SB, dat lijkt me mooier bij de rest passen. Ik ga de mijne misschien een kleurtje geven.

mradem

Die arcam set is van jouw en die G68 van iemand anders? Of is dit je nieuwe pre?

R

De G serie is van markvl. het was een luistersessie zoals de naam van het topic misschien doet verhullen ;)

mradem

Ah ;D . Mja het topic is zo groot dat ik dacht dat een topic digger deze weer tot leven had gebracht 8) .

Spacebass

#529
Quote from: wil on August  1, 2005, 14:14:11
Eigenlijk vind ik Spiderracks heel lelijk en eigenlijk vind ik zilverkleurige componenten mooier dan zwarte, maar deze foto doet me een beetje bekeren:
mooie foto!
Ik vond het een vreselijke foto  ;D, mja je maakt er tig en daarvan zijn 99% niet zo best en dan kies je de minst slechte eruit  ;)  ;D. De DV27 stamt nog uit de pre projectie tijd. Nu zou ik absoluut zwart kiezen!

ps
Ik zit al enige tijd te loeren naar dat spider rack ;D  Misschien dat ik hem verkoop en een DIY rack bouw dat het testen van componenten wat eenvoudiger maakt ;D

Quote from: Ruben on August  1, 2005, 14:24:00
Top foto, ik denk alleen dat die dv 27 bij mij beter staat in mijn spider met zilveren componenten ;). Je had eigenlijk de zwarte levels moeten hebben SB, dat lijkt me mooier bij de rest passen. Ik ga de mijne misschien een kleurtje geven.
Zie bovenstaand  ;)

De DV27 gaat trouwens pas weg als standalone HD DVD spelers hun intrede hebben gedaan. Als een HD DVD speler ook normale DVD's en CD's op gelijke kwaliteit (liefst  beter uiteraard) weet af te spelen, dan is de stap van verkoop DV27 voor een schijntje natuurlijk snel gemaakt ;D

De speakers zijn een heel ander verhaal. Ik zie weinig kans een speaker te vinden die mij op zowel MC als Stereo weet te bekooren (in mijn ruimte).
MAW de rest is expandable, waarbij uiterlijk mij in eerste instantie niet boeit. Wat dus niet wil zeggen dat ik niet achteraf enorm van genieten van een prachtig apparaat zoals de G68  :-*  ;D  Hopelijk kwam dat gevoel een beetje terug in de foto's die ik ervan genomen heb  :)

bmateijsen

Hoe deed de Onix buizenversterker het eigenlijk op de IRS omega??

Groet Bjorn

Spacebass

Quote from: bmateijsen on August  1, 2005, 14:59:00
Hoe deed de Onix buizenversterker het eigenlijk op de IRS omega??

Groet Bjorn
Gaan we nog een heel verhaal over schrijven. Verwacht vanavond de uitgebreider review te plaatsen  ;)

Raphie

Schitterende foto's man! je bent redelijk handig geworden met je camera zie ik :D
JBL PRX Power!

blue-eyes

SB:

naar aanleiding van onze chat mbt de ML380s een update:

Het Tjechische exemplaar wordt nu voor 3000 euro aangeboden! Dit is echt absurt zo laag. Je zou haast denken dat er wat mis mee is!

Linkje
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

wil

ik zag hem ook al staan, net als de cd-speler, ook uit Praag... Tis ff rijden, maar misschien de moeite  :-\

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Quote from: Blue-Eyes on August  1, 2005, 15:53:41
SB:

naar aanleiding van onze chat mbt de ML380s een update:

Het Tjechische exemplaar wordt nu voor 3000 euro aangeboden! Dit is echt absurt zo laag. Je zou haast denken dat er wat mis mee is!

Linkje

Hmm, iemand weekendje praag? Ik vind het ook verdacht goedkoop. Moet haast wel iets mee zijn.

blue-eyes

#536
Ik wil best als chauffeur dienen, maar ja. Of een chauffeur, of een doos ;D Ben vaker die kant op gereden voor een ander ;)

En ik ga niet alleen voor een ander een pakje ophalen. Iemand anders met een leaseauto die mag tanken in het buitenland? Leuk uitje met SB. SB neemt zijn TOM TOM mee, weet je ook zeker dat je nog Disneyland ziet :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Mafia, rij je eerst naar Praag, kan je daar je geld afgeven ;D
JBL PRX Power!

blue-eyes

Highend brooker de zaak laten opknappen en Highend Brooker 500 euro betalen voor de handel en risico.

Blijft het nog een koopje van 3500 euro ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Quote from: Raphie on August  1, 2005, 15:16:31
Schitterende foto's man! je bent redelijk handig geworden met je camera zie ik :D
Ik zal het niet over de 35 andere mislukte foto's hebben  :-X  ;)

Quote from: Blue-Eyes on August  1, 2005, 16:00:13
Highend brooker de zaak laten opknappen en Highend Brooker 500 euro betalen voor de handel en risico.

Blijft het nog een koopje van 3500 euro ;)
Mee eens! Maar eerst maar eens kijken wat de Meridian G68 goed ingesteld allemaal kan betekenen.  ;)

Spacebass

#540
De luistertests SB deel 1

Setting 2: Standaard setting met Onix Reference 1 als speakers.
(Arcam FMJ DV27
Arcam FMJ AV8
Arcam FMJ P7
Finite Elemente Spider rack
Interlinks: Kimber KS-1030
Speakerkabel: VDHul Magum Hybrid WBT 645 Terminated
DIY Lapp Powercords (Furutech-Marinco)
Kemp stekkerblok (Niet voor eindtrappen))

De luistertest muziek
Om de tests te structureren  hebben we vooraf besloten dat we steeds dezelfde 4 audio tracks zouden gebruiken..gedemagnetiseerd en wel ;)

Mijn 2 keuzen zijn gevallen op:
Haugtussa nummer 9: Møte
Het nummer bevat veel muzikale details die in meerdere ruimtelijke lagen geplaatst zijn Heeft een heerlijk diepe en brede soundstage. Haar prachtige stem komt heerlijk uit de verf. Ik versta er geen ruk van, maar ik voel het daardoor wellicht beter ;D

Fourplay Yes,Please nummer 5: Blues Force.
Vind ik een geweldig nummer dat ik zelf zeer genietbaar vind! Zeer meeslepend en af en toe lekker dynamisch. Een instrumentaal Blues nummer dat veel verborgen energie, details en muzikaal versluierde instrumentlijnen in zich heeft. Moet je gewoon op een Lekker volume draaien en geeft een heerlijke "live experience" ondanks het in de studio opgenomen is.

De keuze van MarkVL en de uitleg daarvan zal Mark zelf moeten doen, aangezien ik de nummers niet ken.

De bespreking van mijn standard setting laat ik eerst  aan MarKVL en Harry (als hij zich daartoe geroepen voelt) over.

Onix Reference 1


Het merk Onix heeft al 2 malen mijn aandacht positief weten te trekken. De eerste keer bij Ettepet en de tweede keer bij MarkVL. Eigenlijk was dit de reden  waar de hele luistersessie om begonnen was. Ik heb nu 4 reuzen staan, en indien ik de kans krijg om kleiner te gaan binnen een betaalbaar budget, dan heeft dat absoluut mijn voorkeur.

Luidspreker plaatsing:
De Ref 1.s hebben een andere luidsprekerplaatsing gehad omdat zij niet zo over uit elkaar konden staan als de Omega's. De Omega's staan echter ook niet onbedoeld zo ver uit elkaar. Het projectiescherm moet er nl tussen passen ;D Dat heeft ook gevolgen op het geluid door de reflecties tegen de zijwanden. De Omega's stonden tijdens de luistersessie  langs de zijwanden, ongeveer op de plek waar je een diffuser zou plaatsen ;D

Het rare is echter dat het gaande weg de luistersessie meer een Large VS Small verhaal werd. De standaard verhalen dat monitor luidsprekers een bepaalde precisie hebben bleken in "tranentrek" nummers, zoals Harrydat noemt, is in mijn setup in ieder geval bewaarheid. Ik heb het over een bepaald soort finesse die de Ref 1 liet horen wat "ruwer" uit de Omega's komen. Ik verwar het echter niet met het gladgepolijste geluid wat ik bij Sonus Faber ervaren heb. Kortom de plaatsingsvrijheid met kleinere luidsprekers in een onbehandelde ruimte is zeker niet een te onderschatten factor. De noodzaak voor akoestische aanpassingen worden zo nog eens extra uitvergroot.

Muziek....
Het nummer Møte klonk werkelijk prachtig  :-* ! Ze hadden een enorme soundstage en het laag was onwaarschijnlijk diep :o . Er is echt gecontroleerd of de sub niet stiekem aanstond ;D! Ik had niet het gevoel iets te missen van het nummer zelf. Pas als je gaat analyseren (tis tenslotte een luistertest) hoor je dat een deel van het diepste laag niet direct uit de speakers komt, maar als een laag golf de kamer in vloeit. Die kleine krengen wisten zelfs de betonnen vloer aan het trillen te krijgen! Qua dynamiek, gingen ze verbazingwekkend ver. Ze waren goed in staat korte maar krachtige snelle bursts te geven. Voor mijn smaak is het wel net iets te veel een puntbron.

Bij het nummer Blues Force werd voor mij zeer goed duidelijk dat dit echter nooit een speaker(formaat) kan zijn wat mij persoonlijk tot in lengte van dagen zal kunnen bekoren. Dit nummer bracht de monitors duidelijk in de stress. Het laag drukte de finesse en de detaillering van het midden / middenhoog bijna geheel weg. Eigenlijk ga je dan tegen de door mij bekende problemen van monitor systemen aanlopen. Ik heb nog geen enkele monitor (lees 2,5/2 of 1 weg) gehoord die dit soort muziek op een krachtige manier kan laten horen. Maar het zijn wel het type nummers die een groot deel van mijn collectie beslaan...mijn nick is niet voor niets Spacebass! Tuurlijk zou dit te ondervangen zijn met een sub die de speaker ontlast, maar dat gaat in mijn beleving altijd ten kostte van de homogeniteit van het geluidsbeeld. Het is nl niet een kwestie van het laag alleen, maar van de totale impact die daaruit voortvloeit. Daarnaast krijg ik dan in de AV8 het probleem dat ik dan het analoge pad digitaal ga "bewerken" wat echt ten koste gaat van diezelfde finesse waar ik deze monitor nou juist om roem.

De volgende 2 nummers zal ik iets minder uitgebreid omschrijven, omdat ik de nummers/opname niet ken en dus heel moeilijk kan bepalen of het aan de opname ligt of aan de speakers.

Kerkkoor
Vervolgens bracht MarkVL een kerkkoor in stelling. Hier liepen we waarschijnlijk tegen een akoestiekprobleem aan. Ook nu weer werd de definitie tussen de verschillende koorpartijen troebel, zoals dat bij mijn Omega's ook gebeurde. De leadvocal was, als de speaker niet op zijn tenen hoefde te lopen, voor mij zeer zuiver en vrijelijk waarneembaar van de overige muziek. De vele instrumenten waren waarneembaar, maar niet zo strak omlijnt. Wie weet lopen we ook een beetje tegen de in deze thread eerder genoemde stereo beperkingen van de AV8 op ???

2 meter sessie
Verder werd er nog een 2 meter sessie CD opgezet (naam is mij ontschoten) met een prachtig emotioneel gitaar/vocaal arrangement. Af en toe werd dit net een beetje te veel en de compressie van de speaker werd bij vlagen hoorbaar. Het hoog werd soms bijna snijdend zo fel!

Oorzaak?
De speaker is denk ik net "te klein" voor mijn kamer. Af en toe was het zoals eerder beschreven op of over het randje. Een groter model in de Ref reeks zou wat dat betreft misschien soelaas kunnen bieden.

Mijn conclussie
Ik miste in mijn set thuis een deel van de kracht die ik bij Mark thuis toch echt anders heb ervaren. Daar voelde zij zich veel vrijer en veel meer op hun gemak. Ik denk echt dat het grotendeels komt door de match luisterruimte en de set die voor de speakers hangt. Zoals ik lang bezig ben geweest om het in mijn ruimte naar mijn smaak te krijgen heeft Mark het ongetwijfeld (en bewezen!) bij hem gedaan. Het voelde af en toe echt aan als een regelrechte mishandeling van speakers die zo fijngevoelig kunnen klinken. Het is zoals eerder gezegd geen Omega VS Ref 1 geweest maar een Large VS Small in mijn setting. We hebben op een best hoog geluidsniveau eerst naar de standaard set geluisterd. En dat heeft de lat in mijn ruimte wellicht iets te hoog gelegd voor deze monitor luidsprekers. Ik denk dat mensen die nu al monitoren gewend zijn, verbaasd zullen staan waar deze kleine "reuzen" toe in staat zijn en voor een prijs/kwaliteits verhouding waar veel andere speakers niet tegen op kunnen boksen. Op finesse verslaat hij mijn Omega's wat mij betreft duidelijk, maar zou ik er te veel op moeten inleveren. Het blijft een compromie.
Ik heb in iedergeval weer veel van geleerd  8)  8)

Dank
Ik doe het bedankje nu al, terwijl er nog wat meer review delen aankomen! Maar ik kan niet duidelijk genoeg mijn waardering laten zien.  ;)
Vooralsnog bedankt Mark dat je zoveel tijd en moeite genomen hebt om deze luistertest bij mij thuis aan te willen gaan  8). Naast deze luistertest vond ik de gezelligheid en de leuke en leerzame gesprekken minstens zo belangrijk! Ik hoop dat ik het enigzins heb kunnen compenseren met het lekkere etentje (ondanks de menukaart waarvan de helft niet meer "leverbaar" was  ;D ) en gezelligheid.  8)

Harry jij uiteraard ook bedankt dat je ons als onafhankelijke luisteraar hebt willen bijstaan met jouw inzichten en mening!  O0  O0

edit:

Wat ik geprobeerd heb is om zoveel mogelijk het noemen van verschillen tussen de Omega en de Ref 1 te vermijden. Natuurlijk ben ik niet geheel onbevangen, maar het is in mijn verhaaltje hopelijk gelukt om deze scheiding aan te houden.

Harry HT

Hoi,

Het luisteren naar de Ref 1's is normaliter een feest, deze speaker kan prachtig klinken en is klein van stuk.
Bij Spacebass thuis moest ie het opnemen nemen tegen emit/emim reuzen die ook nogeens een ver uitslaande 12" woofer hebben. 

Spacebass heeft al veel geschreven, hij heeft de belangrijkste punten die we besproken hebben wat mij betreft genoemd.
Quote from: Spacebass on August  2, 2005, 13:08:15
Mijn conclussie
Ik miste in mijn set thuis een deel van de kracht die ik bij Mark thuis toch echt anders heb ervaren. Daar voelde zij zich veel vrijer en veel meer op hun gemak. Ik denk echt dat het grotendeels komt door de match luisterruimte en de set die voor de speakers hangt. Zoals ik lang bezig ben geweest om het in mijn ruimte naar mijn smaak te krijgen heeft Mark het ongetwijfeld (en bewezen!) bij hem gedaan. Het voelde af en toe echt aan als een regelrechte mishandeling van speakers die zo fijngevoelig kunnen klinken. Het is zoals eerder gezegd geen Omega VS Ref 1 geweest maar een Large VS Small in mijn setting. We hebben op een best hoog geluidsniveau eerst naar de standaard set geluisterd. En dat heeft de lat in mijn ruimte wellicht iets te hoog gelegd voor deze monitor luidsprekers. Ik denk dat mensen die nu al monitoren gewend zijn, verbaasd zullen staan waar deze kleine "reuzen" toe in staat zijn en voor een prijs/kwaliteits verhouding waar veel andere speakers niet tegen op kunnen boksen. Op finesse verslaat hij mijn Omega's wat mij betreft duidelijk, maar zou ik er te veel op moeten inleveren. Het blijft een compromie.
Ik heb in iedergeval weer veel van geleerd  8)  8)
Met een iets lager volume zouden de Ref's nog een kans hebben gehad denk ik. Maar goed het doel was natuurlijk, zouden ze de Omega's kunnen vervangen.
De monitor speakers kunnen prima tranentrek muziek weergeven, veel details met veel emotie.

Maar voor HT (in de luisterruimte van Markvl) is deze monitor prima geschikt, deze monitor laat zeker zijn tanden laten zien en klinkt dynamisch en heeft veel laag. Dat deze monitor deze potentie heeft was te horen tijdens de luistertest, alleen het was effe teveel van het goede wat gevraagd werd  :)

Ik heb van de luistertest ook veel geleerd en heb nog steeds veel vertrouwen in het kunnen van deze monitoren.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

#542
Voorwoord
Ik heb een tijdje nagedacht of ik over de volgende luistertest wel een "uitgebreid" verhaal wilde vertellen. Ik dacht dat ik het eigenlijk met 1 zin ook wel af kon doen, maar het gaat niet alleen om de producten zelf, maar ook om de beleving van een Luistersessie en deze zo eerlijk mogelijk op het forum te plaatsen.
Wat wat mij betreft de doorslag geeft is, dat ik het product in een veel betere omstandigheid heb gehoord, en dat er dus niets mis is met het product. Het is simpelweg een mismatch tussen componenten. Dus alsnog mijn beleving...

De luistertests SB deel 2

Setting 3: Onix SP3 Buizenversterker
Arcam FMJ DV27
Finite Elemente Spider rack
Interlinks: Kimber KS-1030
Speakerkabel: VDHul Magum Hybrid WBT 645 Terminated
DIY Lapp Powercords (Furutech-Marinco)
Kemp stekkerblok (Niet voor eindtrappen))

De luistertest muziek
Ook nu weer de eerder genoemde cd-tracks:
Haugtussa nummer 9: Møte
Fourplay Yes,Please nummer 5: Blues Force.

Wat een mooi apparaat is dit toch!  :-*  :-*


Opwarmen
De SP3 heeft vrijwel direct vanaf aankomst staan opwarmen. Het opwarmen van buizen zelf is mij niet vreemd...ik ben zelf ook een "buizen"  bezitter! En voordat jullie denken dat ik iets stiekem verborgen houdt, nee ik doel niet op audio buizen maar op Barco buizen ;D

Maar goed, nadat luistertest 2 afgerond was en ik de nodige nicotine tot mij genomen had, konden we de Omega's weer redelijk op hun oorspronkelijke plek krijgen. Tis heel raar om je DVD(!) speler met twee interlinks direct aan zo'n buizenamp te koppelen. Tjee dat scheelt weer aardig wat kabels...je zou er bijna voor terug gaan naar Stereo ( >:D  ;D !!!)
Nadat ik de woofers van de Omega in eerste instantie vergeten was aan te sluiten ::) , kon de luistertest eindelijk beginnen. Ik was waanzinnig benieuwd, want bij Mark thuis was het een groot feest van muzikaliteit!  8) Tis een beetje wachten op het openen van een cadeautje zeg maar :-* .

Muziek...
Maar oh oh oh, wat een verdriet  :'( :'(! De Omega's bleken een 8 cilinder Cadillac te zijn met een benzineverbruik van 0,5 op 1  :o ! Powersucking Creatures Out of Hell! Er kwam geluid uit, maar daar is alles mee gezegd  :( . Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoeveel nummers we geluisterd hebben, of dat wij het eerste nummer sowieso afgeluisterd hebben, maar we zaten volgens mij behoorlijk beteuterd op de bank. :-\
Ik had echt gehoopt op een beetje van de Magie bij Mark thuis te mogen ervaren, maar twas overduidelijk..  :'(
Ik heb begrepen dat de SP3 iets van 36 buizenwatts per kanaal hebben en dat er een groter broertje is die iets van het dubbele kan leveren.

Mijn conclussie
De Omega's en de Onix SP3?.. geen goede match :'(




Spacebass

Quote from: Harry HT on August  2, 2005, 21:28:57
Maar voor HT (in de luisterruimte van Markvl) is deze monitor prima geschikt, deze monitor laat zeker zijn tanden laten zien en klinkt dynamisch en heeft veel laag. Dat deze monitor deze potentie heeft was te horen tijdens de luistertest, alleen het was effe teveel van het goede wat gevraagd werd  :)

Ik heb van de luistertest ook veel geleerd en heb nog steeds veel vertrouwen in het kunnen van deze monitoren.

Gegroet,

Harry
Harry, ik ben het helemaal met je eens! Ik denk dat deze speaker met recht een allrounder genoemd mag worden. Als je beide wilt, kan je beide krijgen. Kies alleen wel het model wat bij je ruimte past  8)

Ik bedenk mij ineens dat het misschien wel het "allrounder" gevoel is wat mij liet vragen naar een luistertest  ;)

Raphie

Heb je dan toch een ML of Classe nodig?
JBL PRX Power!

Spacebass

Quote from: Raphie on August  2, 2005, 21:49:16
Heb je dan toch een ML of Classe nodig?
Wie weet  ;D
Momenteel doet de P7 het prachtig voor HT. Hij stuurd alle luidsprekers inclusief de subwoofer aan en geeft geen krimp! 8)  Ik heb er dan ook op HT gebied niets op aan te merken. De speakers/amp combi is zeer dynamisch en snel, ze tonen vrijwel geen compressie.
Bij muziek gaan er andere dingen een rol spelen...Je gaat in mijn set als vanzelf op zoek naar de eerder genoemde "live experience", omdat dat ook kan. Op het moment dat de korte pieken ondersteund worden door langdurige energieslurp momenten, loopt de amp tegen zijn top aan en alleen dan knars ik ff op mijn tanden ;D

Ik heb overigens al wat "heftige" amps in huis gehad, dus ik weet hoe het ook kan klinken ;) Alleen nog geen ML  ;D  ;D

markvl

Bij mij is inmiddels de sessie ook genoeg bezonken om een verslagje te doen.

De rit

Na enige vertraging omdat ik mijn apparatuur liever niet in de stromende regen in de auto wilde zetten, en wat wegwerkzaamheden onderweg, arriveerde ik 8 minuten te laat bij Tropicana in Rotterdam.
Hier stond Harry al een half uur te wachten in de stromende regen... Gelukkig haaden ze een afdakje. ;)
Nu met gids werd de weg vervolgd, en na een uitgebreide rondleiding door Den Haag kwamen we aan bij onze bestemming.
De auto stond nog niet stil of de deur ging open en SB kwam ons begroeten.
Met gezamelijke inzet werd de auto leeggehaald alles in de hal gezet. Dat paste net... :D
Onder het genot van (erg goede!) koffie met stroopwafel hebben we zitten kletsen en bijpraten en ons mentaal zitten voorbereiden op de luistersessie. Ik heb ook mijn eerste indruk van de luisterruimte opgedaan.
De inrichting zou ik omschrijven als 'comfortabel minimalisties en doelgericht'. Het is duidelijk dat hier met overgave naar muziek geluisterd wordt!
Verder heeft Harry lekker met ballonnen gespeeld. ;)

Mijn muziekkeuze

Ik heb mijn standaard test compilaties meegenomen. Hierop staat van alles en nog wat en ik ken de nummers inmiddels erg goed.
De keuze voor deze gelegenheid viel op:

"Thou tun'st this world below, the spheres above" uit: "Ode for St. Cecilia's Day" van Purcell uitgevoerd door de "Gabrieli Consort and Players" olv. Paul McCreesh met Susan Hemington Jones (Sopraan).
Opgenomen in een kerk in een 'live' setting (zonder microfoons op de lip van de artiesten) is de akoestiek van de ruimte duidelijk aanwezig.
In dit nummer zijn 3 delen te onderscheiden:
1. houtblazers met basso continuo
2. sopraan met luit
3. koor met ensemble
De houtblazers zitten in timbre zeer dicht bij elkaar, en je hebt een goede set nodig om ze duidelijk te plaatsen.
In het tweede deel is de sopraan nadrukkelijk aanwezig en mocht een set moeite met scherpte hebben dan zal dat meteen duidelijk worden.
Het koor hoort zeer breed opgesteld te staan, met de diverse groepen duidelijk onderscheidbaar.

"Street of dreams" door Lindsey Buckingham van "Twee meter sessies - deel 3"
Een live opname met een microfoon voor de gitaar en een voor de stem.
Dit nummer heeft een extreme dynamiek, waarbij some een snaar nauwelijks aangeraakt wordt en op het einde van het nummer geprobeerd is om zoveel mogelijk geluid uit de gitaar te halen.
Je hoort in de zang hoe de heer Buckingham soms verder weg van de microfoon gaat voor de volle uithalen, en er soms bijna in gaat zitten voor fluisterzachte (letterlijk) delen.
Dus met name een nummer om te horen hoeveel 'attack' een set heeft in het mid/hoog.

De Spacebass set ofwel de SBS ;)

Aangezien ik geen enkel onderdeel van de set uit ervaring ken kan ik alleen maar praten over het geheel.
De componenten zijn al beschreven, maar een lijstje apparaten is absoluut niet voldoende om je voor te bereiden op de realiteit.
De foto's helpen al wat meer, maar de Omega's moet je gewoon zien, er omheenlopen en je moet ze aanraken. Wat een speakers.
En dan ga je zitten, en begint de muziek.
Ik heb mijn ogen dicht gedaan en na een minuut wist ik precies wat Spacebass zoekt in zijn set.
Dit is gewoon het dichtst bij een live concert dat ik in een huiskamer gehoord heb.
Het beeld is hoog, breed, diep, met een impact die me deed vergeten dat het 'maar' speakers zijn die staan te spelen.
Ik heb me laten gaan in de muziek, en dat gebeurde eigenlijk bij ieder nummer dat gespeeld werd.

De Ref1's
Na de basis gelegd te hebben werden de Omega's terzijde geschoven (wat behoorlijk wat inspanning kostte...) en de Onixen opgesteld.
We hebben veel tijd nodig gehad om de speakers goed te plaatsen. Ze zijn erg gevoelig voor de onderlinge afstand, de afstand tot de luisterplek en de mate van toe-in.
Zet ze op de goede plaats en je gelooft je oren niet, maar als de plaatsing van de speakers niet klopt dan stort het hele beeld in.
Dat heb ik in mijn eigen kamer ervaren en hier wederom.
Uiteindelijk hebben we mede dankzij de professionele geluidsman oren van SB een positie gevonden die werkte.
En het luisteren werd weer hervat.

Møte Waarom heb ik deze CD nog niet? Dat speelde 2 seconden door mijn hoofd, daarna dacht ik nergens meer aan :)
Dit is het soort muziek waarbij monitors tot hun recht komen. Er zit veel detail in en het hele frequentiegebied is aanwezig, en de opname is zodanig dat de speaker de tijd en ruimte heeft om dat allemaal te laten horen.
En dat gebeurde ook! Iets duidelijker nog dan bij de Omega's werden de kleine 'rondom' geluidjes neergezet en de stem was net een tikkeltje natuurlijker.
Als ik deze speakers zou moeten verkopen is dit het nummer waarmee je een koper over de streep trekt.

Blues Force Hier kreeg ik medelijden met de Refjes. Ze deden erg hun best, maar het was vechten tegen de bierkaai.
Op het moment dat de lage lusten van SB bevredigd dienden te worden bleek dat een kamervullend laag te hoog (???) gegrepen was.
De bas/midden unit verloor controle, waarschijnlijk omdat hij te veel bij grenzen van zijn uitslag zat.
Dit veroorzaakte een dusdanige vervorming van het middengebied dat we na een minuut maar besloten het martelen te stoppen.

Purcell (Kerkkoor) Zoals ik al zei is dit een nummer waarbij de akoestiek van de luisterruimte belangrijk is.
De Ref's stralen naar mijn indruk wat breder af dan de Omega's en hebben dan ook een ruimte nodig die niet te 'hard' is.
Het resultaat was zoals SB al schreef. In drukke koorpartijen met veel verschillende details in het frequentiegebied van de menselijke stem hoorde ik wat versmering.
Dit klinkt in mijn kamer absoluut strakker.

Street of dreams (2 meter sessie) Stem en gitaar, de basis van de popmuziek. En als iemand die zo goed gitaar speelt en zoveel emotie in zijn stem legt in mijn huiskamer op bezoek komt dan ben ik doodstil en staan de haren op mijn armen overeind.
Wat er voor mij uitspringen zijn de natuurlijkheid van de stem en de attack van het gitaarspel. Gewoon genieten.

Conclusie
Voor een iets kleinere ruimte met een beheerste akoestiek is dit een luidspreker die meekan met heel veel topmerken.
Als vervanger voor de Omega's in de set van Spacebass is hij niet geschikt. Hij mist het vermogen om zonder problemen ruimtevullend laag strak weer te geven.

Harry heeft het zeer juist samengevat: bij de Omega's luister je naar een grote concertzaal, bij de Ref's naar een klein podium.

Ik ben erg blij dat ik de gelegenheid heb gehad om mijn kleintjes in een 'moeilijke' omgeving te proberen.
Het heeft me geleerd wat ze niet kunnen, maar ook waardeer ik nu nog meer wat ze bij mij thuis doen.

De Sp3 buizenversterker
Dit was absoluut geen succes. De Omega's vragen veel meer dan de SP3 kan geven.
Logisch nadenken hat dat al kunnen voorspellen, maar je blijft op een wondertje hopen...
Maar er is hoop: deze jongens:

QuoteNew Melody / ONIX 1688 Pre-Amp and KT-88 Mono-Blocks (one shown)...
High End --- for SURE... Bigger dollars... You betcha... The sound... Simply Priceless...
Finished in Black Chrome (you will NEVER believe what these look like in person)...
The 1688 will retail for $3495 and the KT-88 monoblocks will retail for $995 each.
;D

De Meridian
Heel simpel: we hadden geen tijd meer voor een goede test, maar dat gaat absoluut nog een keer gebeuren.

P.s.
Zoals ik al schreef is de apparatuur van SB mij compleet onbekend. Daarom is het volgende een vermoeden maar niet meer dan dat.
Nu ik dit alles aan het opschrijven ben vraag ik me af of akoestiek het enige was dat de verschillen in de luistersessie bij SB en bij mij thuis veroorzaakt.
Als mogelijk verschilpunt denk ik ook aan de bron: de DV27. Het is een DVD-speler die CDs speelt, en bij mij heb ik een dedicated CD speler staan.
Nogmaals, niets ten nadele van de Arcam, ik zou hem in mijn eigen set moeten horen om dit vermoeden te kunnen bevestigen.
Hmm, stof voor een andere vervolgsessie?
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

patrick_vdb

Hi,

Leuke verslagen, en wat een uitgebreide luistersessie zeg :o

Effe snel een reactie aan SB en dan verder lezen ;D Ik denk dat wanneer je een buizenamp aan de Omega's wilt gaan hangen je toch al sneller uitkomt bij de krachtige jongens zoals de VTL's..De Omega's vragen gewoonweg vanwege hun gemiddelde gevoeligheid, 4 ohmse nominale impedantie en vermoedelijk grillige impedantiekarakter nogal wat 'current' van een amp.

mvgr

Patrick

Spacebass

Quote from: markvl on August  2, 2005, 22:02:55
Verder heeft Harry lekker met ballonnen gespeeld. ;)
Woehahaha  ;D  ;D  Mijn zoontje was de vorige dag jarig, ik had alleen geen verjaardagstaart meer voor Harry  ;D

Mijn muziekkeuze

Quote"Thou tun'st this world below, the spheres above" uit: "Ode for St. Cecilia's Day" van Purcell uitgevoerd door de "Gabrieli Consort and Players" olv. Paul McCreesh met Susan Hemington Jones (Sopraan).
O0  die wil ik zeker ook hebben!

Quote"Street of dreams" door Lindsey Buckingham van "Twee meter sessies - deel 3"
Cool! Nog een voor de collectie!  Je wordt er helemaal stil van, die man neemt je echt mee op reis!

QuoteIk heb mijn ogen dicht gedaan en na een minuut wist ik precies wat Spacebass zoekt in zijn set.
Dit is gewoon het dichtst bij een live concert dat ik in een huiskamer gehoord heb.
Wow  :o , MarkVL, je hebt  het absoluut door!  8)

QuoteUiteindelijk hebben we mede dankzij de professionele geluidsman oren van SB een positie gevonden die werkte.
LOL  ;D  Het was een thuiswedstijd dus een aantal parameters heb ik al in mijn hoofd  ;)

QuoteMøte Waarom heb ik deze CD nog niet? Dat speelde 2 seconden door mijn hoofd, daarna dacht ik nergens meer aan :)
Daarom kies ik de laatste tijd steeds voor dit nummer en niet de veelgebruikte nummer 5  ;)

QuoteIets duidelijker nog dan bij de Omega's werden de kleine 'rondom' geluidjes neergezet en de stem was net een tikkeltje natuurlijker.
Dat is inderdaad de finesse waar ik het over had. Tis net wat preciezer dan de Omega's. Ik denk zelf dat er net te veel ongecontroleerde energie in de kamer kortom wat het beeld vertroebeld. Het geluidsbeeld gaat van muur naar muur en van plafond naar vloer. Iets waarvan ik hoop dat akoestische aanpassingen een verbetering zullen opleveren. Maar goed, feit blijft dat de Onix evenredig nog meer finesse zal laten horen, dus het zal ook met aanpassing een gelopen race zijn! De Onixen winnen het absoluut op finesse wat mij betreft!

QuoteOp het moment dat de lage lusten van SB bevredigd dienden te worden bleek dat een kamervullend laag te hoog (???) gegrepen was.
Woehahaha  ;D  ;D Die Mark!!  ;D  ;D Heerlijk man! Ik zei al dat je reviews moet schrijven...prachtig!!  ;D

QuoteStreet of dreams (2 meter sessie) Stem en gitaar, de basis van de popmuziek. En als iemand die zo goed gitaar speelt en zoveel emotie in zijn stem legt in mijn huiskamer op bezoek komt dan ben ik doodstil en staan de haren op mijn armen overeind.
Wat er voor mij uitspringen zijn de natuurlijkheid van de stem en de attack van het gitaarspel. Gewoon genieten.
Ik vond hier nou juist dat de Onix wat van die finesse liet liggen raar genoeg. Ik denk zelf dat dat komt doordat de Emit en de Emim gewoon veel sneller transcienten weer kunnen geven. Maar ik weet eerlijkgezegd niet of ik dit nummer gehoord heb op de sweetspot.

QuoteHarry heeft het zeer juist samengevat: bij de Omega's luister je naar een grote concertzaal, bij de Ref's naar een klein podium.
Dat heeft ie inderdaad mooi omschreven!

QuoteIk ben erg blij dat ik de gelegenheid heb gehad om mijn kleintjes in een 'moeilijke' omgeving te proberen.
Het heeft me geleerd wat ze niet kunnen, maar ook waardeer ik nu nog meer wat ze bij mij thuis doen.
Prachtig geschreven Mark!!  8)  8)

QuoteLogisch nadenken hat dat al kunnen voorspellen, maar je blijft op een wondertje hopen...
Dat had ik nou ook!  ;D

QuoteDe Meridian
Heel simpel: we hadden geen tijd meer voor een goede test, maar dat gaat absoluut nog een keer gebeuren.
We moeten hier inderdaad een afspraak voor maken!!  8)  8)

QuoteP.s.
Nu ik dit alles aan het opschrijven ben vraag ik me af of akoestiek het enige was dat de verschillen in de luistersessie bij SB en bij mij thuis veroorzaakt.
Als mogelijk verschilpunt denk ik ook aan de bron: de DV27. Het is een DVD-speler die CDs speelt, en bij mij heb ik een dedicated CD speler staan.
Nogmaals, niets ten nadele van de Arcam, ik zou hem in mijn eigen set moeten horen om dit vermoeden te kunnen bevestigen.
Hmm, stof voor een andere vervolgsessie?
LOL  ;D  Misschien wel, echt veel tijd hoeft dit natuurlijk niet te kosten!..ehmm terwijl ik dit schrijf, zoek ik naarstig naar batterijen  :-X  ;D

De volgende keer hoop ik dat ik de ML van Audiofiel mag lenen. Ik denk dat het duidelijker wordt waarom ik naar een analoge Pre zoek  ;)

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on August  2, 2005, 22:07:12
Effe snel een reactie aan SB en dan verder lezen ;D Ik denk dat wanneer je een buizenamp aan de Omega's wilt gaan hangen je toch al sneller uitkomt bij de krachtige jongens zoals de VTL's..De Omega's vragen gewoonweg vanwege hun gemiddelde gevoeligheid, 4 ohmse nominale impedantie en vermoedelijk grillige impedantiekarakter nogal wat 'current' van een amp.
Heb jij die toevallig liggen?  ;D