Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Hm... ik begrijp de wens van een aparte stereopre maar al te goed. Maar vooral omdat zo'n ML 28 of 38 zo ontzettend veel mooier is dan een prepro. Muziek kent maar één vector en dat is luchtdruk. Die luchtdruk wordt omgezet via je hersenen in emotie. Bij film is het beeld zeker zo belangrijk. Aangezien film via een andere vector werkt (licht) hebben je hersenen meer te verwerken hetgeen enerzijds emotie oproept (via licht) en anderzijds emotie wegneemt; je kán niet je 100% concentreren op meer dan 1 ding, mensen zijn niet 100% multi-tasking  :P.
Anderzijds is de wens voor ook goede surround logisch. Dat is gewoon domweg extrapoleren en daar is niets mis mee. Dat het sloten met geld kost is dan weer jammer.

Opvallend blijf ik het echter vinden dat fabrikanten blijkbaar niet écht in staat zijn om goede stereo-pre's domweg om te zetten in een 5-kanaals uitvoering. Want wat wil SB eigenlijk? en verschillende met hem:
Een multichannel-pre die dezelfde specificaties heeft als een gewenste stereo-pre, waar aan gekoppeld een processor die vergelijkbaar is met dat wat verschillende mensen nu al hebben staan: Raphie's en BE's TAG, SB's AV8, Audiofiel's Aragon, mijn Marantz (;)). Dat dat 5-10 keer meer moet kosten kan ik écht niet begrijpen. Veel geld gaat in ontwikkeling zitten, en maar een (relatief) minority in onderdelen. Bovendien wil men alleen maar 2 tot 6 kanalen (van 4.0 tot 7.1) méér in de voorversterker, de rest blijft allemaal hetzelfde.
Maar tot op heden wordt er net gedaan alsof het technisch allemaal onmogelijk is om in één kastje het beste uit all worlds te stoppen, en dat geloof ik niet.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Spacebass


Audiofiel

Quote from: Garmt on July 21, 2005, 11:08:59
Je brengt het allemaal alsof het zo IS Audiofiel...
Nee, Garmt, ik zeg toch duidelijk:
Quote from: Audiofiel on July 21, 2005, 11:06:15
De kans dat je dan die laatste 5% verbetering in geluid hoort tijdens het kijken van een film is mijns inziens ZEER klein (tegen zegt eens een verdubbeling van de kosten).
Volgens mij is 'mijns inziens' duidelijk genoeg verwoord dat het mijn mening is.

QuoteIk moet zeggen dat ik ook tijdens de film wel een verschil hoor tussen Lexicon MC-12 en Meridian G68... Ik hoor namelijk minder 'processor'. Dat kun je je pas voorstellen als je de echte top-processoren hebt gehoord (ik vind voor film de MC-12 echt de beste).
Maar jij bent dan geen gewone luisteraar. Zit je in de film en gaat het ALLEEN om de film (surround), dan zal zonder kritisch luisteren dat laatste beetje meer minder snel worden opgemerkt.

Mijn (kijk, daar is dat belangrijke woordje weer die het persoonlijk karakter van de opmerking aan wil duiden) punt is dat je dat verschil met stereo juist wel heel snel opmerkt. Zowel op de sweetspot, als in de (open) keuken. Je bent dan immers alleen met geluid bezig.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Quote from: wil on July 21, 2005, 11:33:46
Hm... ik begrijp de wens van een aparte stereopre maar al te goed. Maar vooral omdat zo'n ML 28 of 38 zo ontzettend veel mooier is dan een prepro. Muziek kent maar één vector en dat is luchtdruk. Die luchtdruk wordt omgezet via je hersenen in emotie. Bij film is het beeld zeker zo belangrijk. Aangezien film via een andere vector werkt (licht) hebben je hersenen meer te verwerken hetgeen enerzijds emotie oproept (via licht) en anderzijds emotie wegneemt; je kán niet je 100% concentreren op meer dan 1 ding, mensen zijn niet 100% multi-tasking  :P.
Anderzijds is de wens voor ook goede surround logisch. Dat is gewoon domweg extrapoleren en daar is niets mis mee. Dat het sloten met geld kost is dan weer jammer.

Opvallend blijf ik het echter vinden dat fabrikanten blijkbaar niet écht in staat zijn om goede stereo-pre's domweg om te zetten in een 5-kanaals uitvoering. Want wat wil SB eigenlijk? en verschillende met hem:
Een multichannel-pre die dezelfde specificaties heeft als een gewenste stereo-pre, waar aan gekoppeld een processor die vergelijkbaar is met dat wat verschillende mensen nu al hebben staan: Raphie's en BE's TAG, SB's AV8, Audiofiel's Aragon, mijn Marantz (;)). Dat dat 5-10 keer meer moet kosten kan ik écht niet begrijpen. Veel geld gaat in ontwikkeling zitten, en maar een (relatief) minority in onderdelen. Bovendien wil men alleen maar 2 tot 6 kanalen (van 4.0 tot 7.1) méér in de voorversterker, de rest blijft allemaal hetzelfde.
Maar tot op heden wordt er net gedaan alsof het technisch allemaal onmogelijk is om in één kastje het beste uit all worlds te stoppen, en dat geloof ik niet.

wil
WIL!! je bent mijn held! Je snapt precies wat ik bedoel  O0

wil

tja, niet meer blond hé  ;D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Quote from: Audiofiel on July 21, 2005, 11:34:44
Nee, Garmt, ik zeg toch duidelijk:Volgens mij is 'mijns inziens' duidelijk genoeg verwoord dat het mijn mening is.
Maar jij bent dan geen gewone luisteraar. Zit je in de film en gaat het ALLEEN om de film (surround), dan zal zonder kritisch luisteren dat laatste beetje meer minder snel worden opgemerkt.

Mijn (kijk, daar is dat belangrijke woordje weer die het persoonlijk karakter van de opmerking aan wil duiden) punt is dat je dat verschil met stereo juist wel heel snel opmerkt. Zowel op de sweetspot, als in de (open) keuken. Je bent dan immers alleen met geluid bezig.

Akkoord.

Spacebass

Arjen, je bezoek moet wel een keer naar huis gaan hoor!  ;D

Spacebass

#457
Bryston sp1.7 fan die hem vergeleken heeft met de AV8  :)

QuoteSo after four days of listening to my SP 1.7, I know that I made the correct decision. To be fair, I went through a somewhat extensive evaluation process when I decided to upgrade from my Rotel RSP-1098. I auditioned an Anthem Statement D1 and an Arcam AV8, as well as the 1.7 of course. It would have been easy for me to simply get the 1.7 without a lot of hoopla but considering that I clearly wanted a significant step up from the Rotel RSP-1098, I wanted to take my time and explore a few other options as well. The D1 has received a lot of mention of late as it enters the market with a splash. In the audition, I found it very, very good but in most instances not significantly discernable from the 1098 that I was able to a/b in the same demo room. It is an incredible piece and perhaps its best days are to come with future upgrades but for now, it was no contest with the 1.7 as far as pure sonics go. The Arcam AV8 was very intriguing. It had more features than the 1.7 and it's sound was superb but it still didn't beat the 1.7 in my opinion. It was, however, the closest sounding pre/pro to the 1.7 I have heard. A clear downside to this pre/pro is that it has been available for two years and has yet to be upgraded. The dealer also has not heard of any firmware upgrades to be released either.

I'll admit my bias in that I am a huge Bryston fan, as I own a couple of their amps. Adding the SP 1.7 was a simple choice but as I explained, I wanted to be certain to explore some other options. The 1.7 didn't disappoint during the audition, hasn't disappointed in the first few days I've owned it, and I am confident won't disappoint in the days, weeks, and months ahead. As I have said many times in this review, it is an incredible unit. Would I ever consider upgrading from this unit in the future? Well ... you never say never in this wacky hobby but the leap would have to be significant and at a reasonable price point to cost justify the move. After all, your ears (really) can only hear so much. That being said though, who knows what new options will be available in the months and years ahead and whether Bryston will allow the 1.7 to be upgraded. But for now, I am one VERY happy camper!

link naar review

zegt natuurlijk niet bijzonder veel, andere setup en andere ruimte en bovenal, andere oortjes, maar aan de andere kant zegt het ook weer wel wat  ;)

http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-61880.htmlVerdomd ook hier duikt Garmt weer op  ;D

wil

Quote from: Spacebass on July 21, 2005, 20:58:15
Bryston sp1.7 fan die hem vergeleken heeft met de AV8  :)

link naar review

zegt natuurlijk niet bijzonder veel, andere setup en andere ruimte en bovenal, andere oortjes, maar aan de andere kant zegt het ook weer wel wat  ;)

http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-61880.htmlVerdomd ook hier duikt Garmt weer op  ;D
En alweer van 2 jaartjes geleden, zegt ook niet alles, maar ook wel weer wat. Wel leuk te lezen overigens, maar die lay-out, Man, hier moet je al een echte die-hard zijn om er aan te beginnen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

#459
Verslag luisterbezoek Spacebass

"Je moet ook eens bij Spacebass langsgaan", zei Patrick, toen we samen naar Almere reden om daar bij Bryan te gaan luisteren naar zijn 'ArtSpeak-set'. Het heeft een paar maanden geduurd, maar inmiddels heb ik ook kennis kunnen maken met de sympathieke Spacebass, zijn vrouw, zijn twee kinderen en zijn vier... ja, hoe zeg je dat... zijn vier Reuzen! Want groot zijn ze, die Infinity Omega's. En ze klinken zeer zeker indrukwekkend. Het is mijn eerste kennismaking met een surround-systeem van 4 identieke FULL-range luidsprekers.

Zonder meer een indrukwekkende kennismaking met deze reuzen die een flinke geluidsdruk kunnen geven (Compressie? Hoezo compressie? Expansie!) en dat toch weten te paren aan een verfijnd en gedetailleerd middenhoog en hoog, welk laatste gebied mij toch veel aan mijn electrostaten doet denken. Iets minder doorzichtig en ongekleurd misschien, maar voor mij is het een enorm compliment aan de EMIM en EMIT-units. Enige minpuntje is dat ik de indruk heb het overgangsgebied tussen de twee dynamische units en de EMI*'s te kunnen horen. Niet storend, maar ik ben gewend daar geen 'karakter'-verschil te horen en zou graag de transparantie verder doorgetrokken zien naar het midden en middenlaag er onder. Ik vind dat deze Omega's een zeer compleet plaatje kunnen weergeven en kan mij goed voorstellen dat er een schare aan Infinity-fans bestaat. Ze hebben in positieve zin mijn aandacht getrokken!

Kentucky Fried overdenkingen
We zouden een middagje gaan luisteren en kletsen en we hadden afgesproken dat ik in ieder geval de Levinson voorversterker mee zou nemen om eens te gaan vergelijken met de surround pre van Spacebass. Een middagje werd het niet, want ik ging pas ruim na middernacht weg. Hoeveel meer zou deze analoge pre kunnen geven in vergelijking met mijn Arcam surround pre, vroeg Space zich af. Het antwoord daarop zou hij diezelfde dag nog krijgen, maar niet voordat we eerst flink wat bijgekletst hadden. Tegen zessen hadden we eigenlijk alleen nog maar zijn set gehoord en de rest van de meegenomen apparatuur van 'voeding' voorzien. Na een paar minuten kort luisteren naar de Levinson werd het vrij stil bij onze Hagenees. "Dit had ik niet verwacht", was zo ongeveer het enige dat ik er uit kreeg voordat we met zijn vijven even de deur uit gingen om onszelf bij Kentucky Fried Chicken van de nodige voeding te voorzien.

Onder het genot van een paar pittige kippenboutjes (die veel smakelijker waren dan ik had verwacht) wisselen we de ervaring van een paar minuten eerder uit. Spacebass had niet verwacht dat de No.28 zoveel detail, rust en tevens muzikaliteit zou geven. Ik zie aan zijn gezicht dat hij staat te popelen om weer naar huis te gaan en een stapel CD's er doorheen te jagen. Na de parkeergarage vrijwel ongeschonden te hebben verlaten, keren we huiswaarts. Spacebass heeft zijn Arcam DVD/CD-speler analoog aangesloten op de Arcam AV8 omdat dat beter klinkt. Voordeel daarbij is dat we nu slechts 1 component in de keten wijzigen met de Levinson er tussen.

Commerciële dropveter
Aangezien de No.28 gebruik maakt van ofwel gebalanceerd (wat de AV8 en de P7 niet hebben), ofwel camac, hebben we wel een beetje een aansluitprobleem. Ik heb enkel een verloopje van camac-naar-cinch door middel van een stukje Monster interlink 300 kabel, meer een commerciële dropveter dan een serieuze concurrent van de Kimber's die Spacebass gebruikt. We besluiten de Kimber die van de Arcam DVD-speler komt aan te sluiten op het verloopkabeltje. Als uitgang gebruik ik de gebalanceerde uitgang van de Levinson, met een Monster Interlink 400 (weer geen partij) waarbij ik van XLR naar cinch ga (dus de – aan massa, net als ongebalanceerd) richting de Arcam P7 eindversterker.

Qua bekabeling begint de test met de Levinson natuurlijk op achterstand, laten we het een 'handicap' noemen. Als hij nu overtuigt, zal dat met betere kabels alleen maar meer overtuigend zijn. Nou, overtuigen deed het. De Omega's geven geen krimp en laten onverbloemd horen wat we ze voorschotelen. De ene na de andere CD wordt door Spacebass in de speler gestopt en we wisselen regelmatig van luisterplek. Hoewel, ook naast de hotspot is het verschil evident. Meer dynamiek, meer muziek, meer rust, ja meer analoog geluid. Wat wel duidelijk is dat het geluidsbeeld een ietsepietsie minder diep is, maar wel een stuk breder en vooral zeer precies. Ik zeg altijd voor de gein dat de Levinson 28 (en de 38 net zo) je de indruk geven van "Wil je een piano, je krijgt een piano. Ik zal je de exacte maten er bij geven. Hij is 5 meter 67 centimeter groot". Het is gewoon heerlijk genieten van de muziek en ik vergeet bijna dat ik ook nog twee eindversterkers heb meegenomen.

Potige kandidaat
Tijd om wat meer te freubelen. De 'dropveter' van Monster blijft nodig om de Arcam DVD-speler aan te sluiten, maar de uitgang van de Levinson 28 gaat nu met een HPC gebalanceerde kabel van Madrigal naar de meegebrachte Classé CA-100. De Arcam P7 viel mij in de vorige test al op als een zeer potige kandidaat, veel beter in ieder geval dan de voortrap als je analoog aanstuurt, maar ik ben benieuwd hoe de Classé gaat presteren. Kan het beter? Ja, het kan beter. Niet extreem schokkend, maar wel duidelijk. Vooral het middengebied maar ook het hoog knapt er toch van op naar mijn gevoel. Het laag is nog steeds heel goed, maar duidelijk niet het sterkste punt. De P7 is zeker niet slechter in dat gebied.

Ook Spacebass vind de combinatie beter klinken en we luisteren een aantal CD's nog een keer. Het is heerlijk genieten en het - voor mij inmiddels zeer bekende – karakter van de Levinson-Classé ademt het ontspannende van een goed huwelijk. Maar ook de Arcam P7 klonk al erg goed, dus ik zie daar weinig reden tot vervanging. Maar ik heb nog een laatste troef bij me...

Wicky de Vicking
Mijn laatste aanwinst in de 'eindversterker-verzamel-woede' is een Electrocompaniet AmpliWire 100 Dual Mono Balanced of kortweg AW100 DMB. Deze eindversterker van Noorse bodem is een klasse A ontwerp en volledig dual mono opgebouwd met twee transformators. De DMB is de laatste versie en volledig gebalanceerd opgebouwd met zowel XLR als dubbel cinch (een Electrocompaniet eigenaardigheid met - cinch en + cinch). Op de Levinson heb ik hem nog niet aangesloten dus ik ben zeer benieuwd. Nou, deze Wicky de Vicking is duidelijk de overtreffende trap als het gaat om een huwelijk met de Levinson 28. Het middengebied wordt nòg mooier (klasse A!), maar ook het laag knapt op en wordt zowel strakker als sneller. Het is net een goede buizenversterker, maar dan met de kracht en de snelheid van een transistor. Een goede prestatie voor een versterker die nieuw maar net iets meer kostte dan de Classé. We hebben het hier natuurlijk wel over een voorversterker en eindversterker die beide volledig gebalanceerd zijn opgebouwd en ook zo zijn aangesloten (net als de CA-100).



Nadat Spacebass nog wat fraaie stukjes film laat zien op zijn CRT projector en demonstreert hoeveel laag er nog in de achterkanalen kan zitten bij surround (worden jouw kinderen dan echt NOOIT wakker?), praten we nog wat na. Ondanks verscheidene pogingen om net na middernacht te kunnen vertrekken, lukt het me door de gezellige gesprekken pas om 02.00 uur de thuisreis aan te vangen. Precies een etmaal later. Hoog tijd dat Spacebass een keertje hier langs komt, zou Patrick zeggen. Ik verwacht dat het weer zo gezellig wordt. En weer zo laat... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen,

Quote from: Audiofiel on July 22, 2005, 17:45:08
Ondanks verscheidene pogingen om net na middernacht te kunnen vertrekken, lukt het me door de gezellige gesprekken pas om 02.00 uur de thuisreis aan te vangen

LOL ;D Of je pakt resoluut je spullen in en vertrekt of je haalt de slaapzak maar uit de auto, een tussenweg is er haast niet bij een bezoek aan huize Spacebass ;D

Absoluut, Space moet zeker ook een keer bij jou gaan luisteren, en laat dan maar direct weten wanneer dat is want dan kom ik ook nog eens langs ;D

Goed verslag, redelijk herkenbaar eigenlijk zonder erbij te zijn geweest...maar hoe kom jij toch telkens aan die jolige plaatjes? ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

#461
Tjeee Audiofiel!

Pracht verhaal !

QuoteNa een paar minuten kort luisteren naar de Levinson werd het vrij stil bij onze Hagenees. "Dit had ik niet verwacht",
Woehahaha  ;D dit is absoluut de waarheid!  ;D Hoe krijg je Space stil!  ;D

QuoteEnige minpuntje is dat ik de indruk heb het overgangsgebied tussen de twee dynamische units en de EMI*'s te kunnen horen.
Klopt, die indruk gaf je vrijwel direct. Het mooie of zelfs rare was dat dat je met de ML28 niet of nauwlijks meer opviel  :-*
Ik zelf hoor het zelf overigens niet, maar dat is heel goed te wijden aan berusting/acceptatie. Daarom zijn luistersessies zo  8) omdat het kan helpen om dit soort rariteiten te ontdekken. Nu hebben de Omega's 4th order filters dus het is al knap van de ontwerpers dat ze voor mijn gehoor in iedergeval zo'n mooi homogeen naadloos geluid uit een 4 weg weten te persen. Maar ik ben ervan overtuigd dat filterexperts nog wel wat kunnen tunen. Dus wellicht dat ik ooit nog eens de stoute schoenen aantrek en een liefhebber een verbeterd filter vraag te ontwerpen. Zodat ik ze naast elkaar kan beluisteren. Ook de vervanging van de interne bekabeling zou wel eens een kleine verbetering kunnen opleveren, maar goed, dit soort dingen vind ik best gewaagd dus daar zal nog een tijdje over heen gaan.

QuoteNadat Spacebass nog wat fraaie stukjes film laat zien op zijn CRT projector en demonstreert hoeveel laag er nog in de achterkanalen kan zitten bij surround (worden jouw kinderen dan echt NOOIT wakker?),
Gelukkig niet  ;D Tis wel zo dat ik 'savonds/'s nachts in mijn eentje vaak op een wat "aangenamer" geluidsniveau kijk. Ik ben dan zelf een stuk rustiger en dan zoek ik daar ook balans in qua geluidsvolume. Wat ik als richtlijn meestal hanteer is dat ik het geluid bij het formaat beeld wil laten passen, dus geen groter klinkende mensen dan wat je op het scherm ziet. Krijg je niet altijd voor elkaar, want het verschilt per film en per scene...mja laten we er maar vanuit gaan dat dat de bedoeling is van de regisseur  :D Ik vind het geen gehoor als een zware explosie als een "rotje" klinkt  ;D

Ik meen mij overigens wel te herinneren dat ik stukjes met en zonder sub heb laten horen. We vonden beide dat het zonder sub net meer impact/sneller/homogener klonk. Ik hoorde je geloof ik nog iets zeggen dat de omega's meer lucht verplaatste en dieper gingen dan subs die je bij sommigen hebt gehoord  ;D Maar het is overduidelijk dat als de SVS aan gaat, dat daaronder nog een hoop getril/tapijt laag aanwezig is/kan zijn. Dat mis je echt als je het wel eens/eenmaal gehoord hebt.

Het was voor mij absoluut een hele leuke dag met prachtige momenten waar ik nog steeds vol ongeloof aan terug denk. Ben echt niet snel onder de indruk maar dit vond ik echt een hele belevenis. Ik ben je zeker dankbaar dat je de potenties die er nog inzitten hebt kunnen onthullen. Het mooie is dat het met de ML28 nog op een betaalbare manier zou kunnen ook!  8)  Het feit alleen al dat forumleden bereid zijn om te slepen met zulke kostbare apparatuur verbaast mij telkens weer, maar maakt wel duidelijk dat dit forum een enorme waarde heeft, Want ook vandaag bleek weer in een 2 tal audiozaken dat die vermeende service vaak geen moer voorstelt. Zo'n uitprobeer sessie met hobbygenoten is een stuk meer waard. Ik ben in iedergeval blij dat ik daar deel van uitmaak.

QuoteOndanks verscheidene pogingen om net na middernacht te kunnen vertrekken, lukt het me door de gezellige gesprekken pas om 02.00 uur de thuisreis aan te vangen.
Hahahaha  ;D  Dat kan alleen als de bezoeker meer raakvlakken dan de hobby alleen heeft ;D

QuoteAbsoluut, Space moet zeker ook een keer bij jou gaan luisteren, en laat dan maar direct weten wanneer dat is want dan kom ik ook nog eens langs
  8) HarryHT komt ook mee (rijmt) dus als Arjen en zijn vrouw het niet te druk vinden lijkt mij dat een heel gezellig plan  ;D

patrick_vdb

Hi SB,

Quote from: Spacebass on July 22, 2005, 19:09:32
8) HarryHT komt ook mee (rijmt) dus als Arjen en zijn vrouw het niet te druk vinden lijkt mij dat een heel gezellig plan  ;D

Bij Arjen staat maar 1 zetel op de sweetspot dus dat wordt dan vechten om de beste plaats ;D

mvrg

Patrick

Audiofiel

Quote from: Spacebass on July 22, 2005, 19:09:32
Klopt, die indruk gaf je vrijwel direct. Het mooie of zelfs rare was dat dat je met de ML28 niet of nauwlijks meer opviel  :-*
Ik hoorde het nog wel, maar het viel een stuk minder op. Waarschijnlijk hoorde ik het nog steeds omdat ik er eerder al op had gelet. Waren we direct met de Levinson begonnen, dan had ik het wellicht nooit opgemerkt.

QuoteMaar ik ben ervan overtuigd dat filterexperts nog wel wat kunnen tunen. Dus wellicht dat ik ooit nog eens de stoute schoenen aantrek en een liefhebber een verbeterd filter vraag te ontwerpen. Zodat ik ze naast elkaar kan beluisteren. Ook de vervanging van de interne bekabeling zou wel eens een kleine verbetering kunnen opleveren, maar goed, dit soort dingen vind ik best gewaagd dus daar zal nog een tijdje over heen gaan.
You will be amazed! ;D

QuoteIk meen mij overigens wel te herinneren dat ik stukjes met en zonder sub heb laten horen. We vonden beide dat het zonder sub net meer impact/sneller/homogener klonk. Ik hoorde je geloof ik nog iets zeggen dat de omega's meer lucht verplaatste en dieper gingen dan subs die je bij sommigen hebt gehoord  ;D Maar het is overduidelijk dat als de SVS aan gaat, dat daaronder nog een hoop getril/tapijt laag aanwezig is/kan zijn. Dat mis je echt als je het wel eens/eenmaal gehoord hebt.
Klopt, we hebben ook met en zonder sub geluisterd. Ik vind de Omega's zo compleet dat ik zei dat ik hier wel "zonder sub toe kon". De sub had behoorlijk moeite de snelheid van de Omega's bij te houden en (het ontbreken van een stukje) integratie valt dan toch wel op. Voor mij zou de sub niet nodig zijn bij dit soort speakers. Wel zou ik dan een paar basshakers onder de bank willen, afgestemd op <35 Hz.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on July 22, 2005, 19:22:33
Bij Arjen staat maar 1 zetel op de sweetspot dus dat wordt dan vechten om de beste plaats ;D

Een echte sweetspot is maar een zetel breed, toch? ;D

Overigens staat er voor de surround-opstelling wel een bank om met meer mensen tegelijk te kunnen genieten. Twee mensen tegelijk. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen,

Quote from: Audiofiel on July 22, 2005, 20:11:57
Een echte sweetspot is maar een zetel breed, toch? ;D

Een echte sweetspot wel 8)

QuoteOverigens staat er voor de surround-opstelling wel een bank om met meer mensen tegelijk te kunnen genieten. Twee mensen tegelijk. ;)

Nou kijk eens aan, dat is dan direct een verdubbeling ;D

mvrg

Patrick

blue-eyes

Spacebass,

realtief koopje: Mark Levinson 380s stereo voorversterker voor 3500 euro, nieuwwaarde 11000 euro

ML 380s
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

#467
WOW  O0  Dat is zeker een koopje  O0

Thanks Blue  O0

blue-eyes

Geen dank.

Wel op voorwaarde dat ik hem een jaartje mag testen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Ik vind het best ik heb toch pas tegen die tijd geld ervoor  ;D dus ehmmm als jij hem alvast koopt  ;D

blue-eyes

Hmmmm...

Ik ben bezig om mijn hypotheek te verdubbelen. Heb mijn upgrades derhalve voor een aantal jaren in de kast gezet. Had daarom de stille hoop om zo een mooie stereo pre te kunnen luisteren ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Quote from: Blue-Eyes on July 23, 2005, 15:51:18
Mark Levinson 380s stereo voorversterker voor 3500 euro, nieuwwaarde 11000 euro

Op zich een hele mooie prijs voor de 380s. Persoonlijk zou ik liever voor de helft de 38 kopen en met de rest van het geld wat anders doen (eindversterkers upgraden bijvoorbeeld). Het verschil tussen de 38 en 380s vind ik het geld namelijk niet waard.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Over het kwaliteits verschil kan ik niet oordelen. Echter een ML38 voor de helft van dit bedrag te vinden lijkt me stug. Alhoewel ik de kans heb gehad voor 1650 euro.

Ik dacht dat de verkoopprijs van een 38 rond de 22-2700 euro lag.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

#473
Je bent denk ik in de war met een 38s, met teflon PCB's. De 'gewone' 38 kun je best vinden voor 2000 euro, mits je een beetje zoekt. De 380s kost normaal tweedehands trouwens een stuk meer, eerder iets van 4000-4500 euro. Mijn opmerking over de helft geldt dan ook vooral voor de vergelijking 4000 en 2000 euro. ;)

Overigens, als een 38 2700 euro oplevert, dan mag je de mijne wel kopen. Koop ik voor 800 euro meer die 380s. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Ok.

ik heb net nog even gezocht, maar kon niet zo snel iets vinden voor SB ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey