Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Quote from: patrick_vdb on June 13, 2005, 20:28:41
Hi Eisse,

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden wat er ten grondslag ligt aan die bepaalde suggestieve opmerkingen?

mvgr

Patrick

Niets , SB begrijpt mijn kronkels ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ettepet

Quote from: Spacebass on June 13, 2005, 19:03:12
Verder is mijn grote wens dat zij afstappen van "kanalen" maar zich meer gaan bezighouden met zones in de ruimte. Dus ipv het standaard L-C-R, SL. SR. RL en RR meer vanuit het 360 graden standpunt  werken (+ hoogte kanalen evt.). Al naar gelang er meer speakers geplaatst worden, kunnen de "zone berekeningen" dan aangepast worden.
Ik ben zelf wat aan het experimenteren in hoeverre totaal verschillende luisterplekken succesvol kunnen worden ondersteund door het switchen van wat simpele settings.  Da's het leuke van switchen tussen de digitale ingang en (anders aangesloten) gedecodeerd analoog.  Er zitten redelijk wat truckendozen in zowel de Arcam als de Pioneer dus je komt zowiezo een aardig end.  Leuk speelgoed 8), maar van mij mogen ze ook (heel) wat meer vrijheden en parameters in de processor inbouwen die grotendeels automatisch kunnen worden ingeregeld (meetmicrofoon, enz).

Ik vraag me af in hoeverre speakers beiden (per paar) naar buiten moeten staan, of dat ze enkel dezelfde draaiingshoek t.o.v. de luisteraar moeten hebben (reflecties tegen de muur daargelaten).  Voor 'audiofiel' stereo luisteren zal het wel noodzakelijk zijn om beide speakers symmetrisch te plaatsen, maar met niet overspannen verwachtingen zul je vanuit een volledig andere (handig gekozen) positie toch ook een redelijk resultaat moeten kunnen krijgen voor  zowel muziek als films.  Over de (on)mogelijkheden hiervan moeten er wel ergens uitwijdingen staan lijkt me. :)

Martin_M

Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 22:10:17
Maar goed, zoals Martin al suggereerde, mogelijk gebeurt dit al automatisch als je alle afstanden correct (en nauwkeurig) in hebt gegeven. :)

Tja, ik ging er eigenlijk altijde al gemakshalve van uit dat het zo zou werken. Anders krijg je toch echt grote problemen lijkt mij. Maar daarom snapte ik de probleemstelling ook niet zo (nu wel ;D).

Aan deze grondslag ligt volgens mij ook het probleem wat ik met enkele dvd's heb. Omdat mijn phantom-center en phantom-sub perfect in fase zijn met de fronts (logisch, deze kanalen worden door dezelfde speakers weergegeven) worden sommige geluiden echt helemaal uitgecanceld als men bij deze opnames bijv. center- en frontkanalen wat uit fase hebben gezet voor een 'ruimtelijk' effect.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

#403
Nou het wachten is op een bijdrage van Audiofiel die mij net voor de vakantie vereerde met een bezoekje! De meeste leden die wel eens langs zijn geweest kunnen zich vast de ellelange gesprekken(!) en nachtelijke terugreis herinneren dus ik verwacht een uitgebreid verslag Arjen!  ;D
Ik zou dit eigenlijk in de stereo sectie moeten plaatsen, want het gaat hier uiteraard om Stereo ge-emmer!

Ik kan alvast een tipje van de sluier oplichten: Of ik moet een hele goede DSP vinden die prijs/kwaliteit zo aantrekkelijk is dat ik er wel voor moet gaan sparen of er komt een Analoge Mark Levinson Stereo pre met pass-trough (ML38/ML38s/ML380/ML380s)  ;D  Tjezzzz wat een pracht verbetering brengt zo'n Analoge pre  :o  Arcam heeft het opzich best goed voor elkaar (Stereo direct), maar met stereo materiaal is de ML No 28 van Audiofiel minstens 2 stappen nauwkeuriger. Wat een verfijning! De combi FMJ DV27, ML No 28, FMJ P7, IRS Omega is echt een genot om naar te luisteren met stereo content!

Toegegeven...ik lever in deze combi in op diepte, maar de instrumenten en geluiden zijn zo verfijnd en gepinpoint  :-*  Daar wil ik best op diepte inleveren. Maar er moet wel gezegd worden dat we hebben zitten "kloten" met verloopjes om de speciale aansluitingen van deze ML te koppelen met mijn Kimber kabeltjes. De verbetering was echter zo duidelijk hoorbaar EN emotioneel voelbaar dat ik er van uit ga dat het alleen maar beter kan worden als ik mijn kimbertjes direct op een ML38 kan koppelen en wellicht dat de diepte dan weer wat toeneemt.

Ik heb al eens aangegeven dat ik rust in de tent wil en dat heb ik aardig lange tijd dan ook gehad, maar neem van mij aan dat ik eventueel zelfs tijdens een overbruggingsperiode tijdelijk weer terug wil gaan naar mijn oude Yammie voor film!  :o  ;D (met de P7 als voorlopige eindbak die het dus verbazingwekkend goed deed kwa match met de ML)

Niets analytisch/zielloos en dat soort anti Mark Levinson gemekker, gewoon een hele verfijnde weergave van instrumenten zonder digitale randjes en klinische kilheid. Mjjn speakertjes zijn gewoon dol op deze pre  ;D Nou zijn mijn speakers zeker luisteraar smaak gebonden, maar een ding doen ze zeker goed: ze laten goed horen wat je in het voortraject hebt lopen uitspoken. Zo zijn een aantal dingen die ik voorheen als negatief puntje beschouwde van de speaker verdwenen met de ML28, wat mij dus misschien een vals gevoel van euforie geven, maar wat the hell! Als het werkt, dan werkt het!  ;D  Ik had de 390 van Jiri als eens gehoord bij Garmt en ook daar merkte ik de precisie en "klankechtheid" op, maar in mijn set is dit gevoel werkelijk subliem, zeker met het bijna compressieloze van de Omega's.

Omdat ik ook heeel veel naar stereo materiaal luister ben dus al aan het nadenken of ik de AV8 niet gewoon moet verkopen. Shokking? Yep, maar ja ik kan mijn geld maar 1 x uitgeven  :'(

Ik ben verdorie steeds meer aan het geloven in het analoge...

Er moet gewoon een regelrechte Stereo shoot-out komen tussen een ML 38/ML28 en de geikte top DSP/Pre's die hier op het forum rondzwerven, want ik denk dat de ML28 van Audiofiel moeilijk te verslaan is op stereo gebied.

bmateijsen

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 13:28:04
Er moet gewoon een regelrechte Stereo shoot-out komen tussen een ML 38/ML28 en de geikte top DSP/Pre's die hier op het forum rondzwerven, want ik denk dat de ML28 van Audiofiel moeilijk te verslaan is op stereo gebied.

Pak een ML 26.5 en de ML28 is verslagen ;)

Spacebass

#405
Heeft iemand hier op het forum die dan?

edit En is het een DSP?

wil

#406
Irritant hé, dat zo'n No. 28 het telkens weer weet te flikken. Als een ML No. 38 dat ook zo kan kunnen we bijna een ML powerbuy gaan starten (:o) want het geëmmer met analoog en digitaal en stereo en multichannel moet ooit maar eens ophouden. Steeds vaker blijkt de losse stereopre (of geïntegreerde stereobak) het weer te winnen van MC-receivers en prepro's tot aan de AV8 en meridian's aan toe.

Waar moet dat heen in deze wereld? Iig zal er voor mij liever dus geen high-end prepro komen maar een stereopre met pass-through. Je kan geld idd maar een keer uitgeven.

Vooropgesteld dat het volgende dan ook blijft kloppen:
QuoteEr moet gewoon een regelrechte Stereo shoot-out komen tussen een ML 38/ML28 en de geikte top DSP/Pre's die hier op het forum rondzwerven, want ik denk dat de ML28 van Audiofiel moeilijk te verslaan is op stereo gebied.
waarbij die pass-through functionaliteit ook daadwerkelijk ingezet wordt voor zowel stereo áls mc.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Spacebass

#407
Quote from: wil on July 20, 2005, 13:40:07
Irritant hé, dat zo'n No. 28 het telkens weer weet te flikken.
Juist niet irritant! Heerlijk om te weten dat je "gevoel" het beter doorheeft dan een reviewer van Stereophile  ;D  ;D

QuoteAls een ML No. 38 dat ook zo kan kunnen we bijna een ML powerbuy gaan starten (:o) want het geëmmer met analoog en digitaal en stereo en multichannel moet ooit maar eens ophouden. Steeds vaker blijkt de losse stereopre (of geïntegreerde stereobak) het weer te winnen van MC-receivers en prepro's tot aan de AV8 en meridian's aan toe.
Klopt! Alhoewel ik vanaf het aller eerste begin al opmerkte dat ik de AV8 "processed" vond "klinken". Een DV27 analoog aansluiten heeft al langere tijd mijn overtuiging, maar in dit geval is het niet helemaal het zelfde. Als je stereo direct gebruikt bij een AV8, dan is het hele signaalpad ook echt Analoog en alle DSP paden worden echt uitgeschakeld, dus in feite ben je hem echt als een analoge stereo pre aan het gebruiken. Tis dus echt de match in mijn set die zo veel beter klopt, niet zozeer het DSP of Analoog verhaal. Wellicht dat ik iets te voortvarend ben met mijn conclussie...mja de euforie hè  ;D

bmateijsen

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 13:37:02
Heeft iemand hier op het forum die dan?

edit En is het een DSP?

Is ook een stereo voorversterker van ML, maar dan de mooiste die ooit gemaakt is!

garmtz

Een AV8 in pass-through blijft gewoon een voorversterker en voorversterkers kunnen verschillend klinken... Dus niet onlogisch dat een ML 28 die compleet is ingericht voor stereo en zwaar overengineered is (voeding!!!!) een AV8 verslaat!

Wat mij betreft is het niet perse het verschil tussen een DSP pre en een stereo pre, maar het verschil in absolute kwaliteit...

Spacebass

#410
Quote from: bmateijsen on July 20, 2005, 13:54:52
Is ook een stereo voorversterker van ML, maar dan de mooiste die ooit gemaakt is!
Ik gaf dan ook niet aan dat ik een betere Analoge ML wilde vergelijken maar de top DSP's die hier op het forum gebruikt worden  ;)

Quote from: Garmt on July 20, 2005, 13:57:12
Een AV8 in pass-through blijft gewoon een voorversterker en voorversterkers kunnen verschillend klinken... Dus niet onlogisch dat een ML 28 die compleet is ingericht voor stereo en zwaar overengineered is (voeding!!!!) een AV8 verslaat!

Wat mij betreft is het niet perse het verschil tussen een DSP pre en een stereo pre, maar het verschil in absolute kwaliteit...
Dat is wat ik ook al aangaf  ;)

Wat niet wil zeggen dat we niet eens al die DSP's eens zouden moeten doorlichten op hun stereo kwaliteiten!  ;D

garmtz

#411
Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 14:07:55
Wat niet wil zeggen dat we niet eens al die DSP's eens zouden moeten doorlichten op hun stereo kwaliteiten!  ;D

Ik denk dat er geen enkele maar weinig DSPs zijn met een 'transparante' doorvoer... Hoogstens relays die alles omzeilen... En dan heb je NOG steeds een minder signaal, omdat er (meer) relays tussen zitten.

EDIT: even genuanceerd...  ;D

Spacebass

Dus wat jouw betreft een nutteloze shootout omdat de ML 28 alle huidige DSP's (maximaal uitgevoerd Balanced/Extreme DAC's etc etc etc...) weg speelt qua kwaliteit (smaak even daargelaten)?

garmtz

#413
Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 14:28:37
Dus wat jouw betreft een nutteloze shootout omdat de ML 28 alle huidige DSP's (maximaal uitgevoerd Balanced/Extreme DAC's etc etc etc...) weg speelt qua kwaliteit (smaak even daargelaten)?

Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, ik denk alleen wel dat je HEEL hoog moet grijpen voor zo'n processor (lees: zeeeeer duur). Ik kan eigenlijk maar een paar geduchte concurrenten verzinnen, de Bryston surround processor, Audionet MAP en Mark Levinson No.40, aangezien die eigenlijk gewoon een stereo voorversterker als alternatief pad hebben voor stereo en er surround aan is 'vastgeplakt' (van Theta weet ik het niet zeker). Veel pre-pros hebben een architectuur die volkomen op surround is gedesigned.

Spacebass

#414
ff concreet: mocht je stereo net zo belangrijk vinden als MC dan is Theta/Lexicon/Meridian niet het te bewandelen pad, maar eerder Bryston of Audionet MAP?
oeps edit van jou ertussen door  ;D

mmm het zou dus een:
ML No 40
Theta
Bryston
Audionet MAP

moeten worden?

(at random order)

garmtz

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 14:40:29
ff concreet: mocht je stereo net zo belangrijk vinden als MC dan is Theta/Lexicon/Meridian niet het te bewandelen pad, maar eerder Bryston of Audionet MAP?
oeps edit van jou ertussen door  ;D

Mwah, niet als je ultra-kritisch bent. Alle bovengenoemde processoren zijn op zich zeer competent in stereo... Of heb jij het bijvoorbeeld bij mij, jou of Martin altijd maar prut gevonden? ;D

Quotemmm het zou dus een:
ML No 40
Theta
Bryston
Audionet MAP

moeten worden?

(at random order)

In principe wel... Vooral de Bryston is gewoon echt zwaar value-for-money. Extreem transparant als stereo pre. Koop dan gelijk maar Bryston eindbakken, je Infinity's zullen je dankbaar zijn... ;D

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on July 20, 2005, 13:35:52
Pak een ML 26.5 en de ML28 is verslagen ;)

Als je een 26.5S neemt, dan ben ik het met je eens. Maar dan hebben we het wel over een prijsverschil van al snel 300%. ;) Onnodig te vertellen dat het geluid niet 3x zo goed wordt. Voor mij geldt: het is een keer genoeg en verschrikkelijk goed is gewoon voldoende. Zet het bedrag van de pre (4500 nieuw en nu) 1100 euro af tegen wat je anders kunt kopen en het wordt nog een makkelijkere vergelijking. Iemand een tweedehands surround pre die analoog beter klinkt of voor mijn part even goed voor 3000 euro? Of een surround pre die analoog beter klinkt tegen een nieuwprijs van 10.000 euro? ;D

Ik probeer later vandaag een beschrijving te geven van mijn bezoek aan Spacebass, want niet alleen hij, maar ook ik had zeker weer interessante zaken er bij geleerd. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#417
Quote from: Garmt on July 20, 2005, 13:57:12
Een AV8 in pass-through blijft gewoon een voorversterker en voorversterkers kunnen verschillend klinken... Dus niet onlogisch dat een ML 28 die compleet is ingericht voor stereo en zwaar overengineered is (voeding!!!!) een AV8 verslaat!
We hebben het natuurlijk wel over het instapmodel van Levinson van dik 10 jaar geleden. ^-^

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 14:40:29
mmm het zou dus een:
ML No 40
Theta
Bryston
Audionet MAP
moeten worden?
Of toch een ML stereo pre (met SSP) en daarnaast een leuke surround pre? Volgens mij een totaalprijs die lager ligt dan de genoemde surround pre's (zowel nieuw als tweedehands).... ;)

(edit typo)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Quote from: Garmt on July 20, 2005, 14:53:29
Mwah, niet als je ultra-kritisch bent. Alle bovengenoemde processoren zijn op zich zeer competent in stereo...

Of heb jij het bijvoorbeeld bij mij, jou of Martin altijd maar prut gevonden? ;D
Nu ik de ML 28 gehoord heb in mijn set, leg ik mijn lat inderdaad een stuk hoger  :-\

QuoteIn principe wel... Vooral de Bryston is gewoon echt zwaar value-for-money. Extreem transparant als stereo pre. Koop dan gelijk maar Bryston eindbakken, je Infinity's zullen je dankbaar zijn... ;D
;D Het rare is dus dat de p7 in combi met de ml 28 veel beter matched met mijn Omega's. Zoveel beter, dat ik voorlopig niet naar een andere eindbak omkijk...nou ja...of er moet iets heeeel goed en betaalbaars voorbijkomen die het toch weer wat stappen (minimaal 2) meer muziek weet te produceren tov nu.

Tis natuurlijk wel dat ik alles enorm uitvergroot en zeeeer kritisch ben tav van mijn eigen set, ook openlijk hier op het forum. Als ik hier bijv. zeg dat de P7 vermogen tekort komt bij hogere geluidsdrukken, dan speelt dat probleem in mijn set en echt niet in een gemiddelde set hier op het forum. We praten dan we over behoorlijke db's en een enorme dynamiek, niet over speakers die een ingebouwde compressor hebben  ;D

Maar goed, dat weet "de harde kern" geloof ik inmiddels wel. Ik wilde alleen voorkomen dat mensen die mijn set nog nooit gehoord hebben, denken dat het hier zwaar klote is  ;D  ;D

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Audiofiel on July 20, 2005, 15:08:04
Of toch een ML stereo pre (met SSP) en daarnaast een leuke surround pre? Volgens mij een totaalprijs die lager ligt dan de genoemde surround pre's (zowel nieuw als tweedehands).... ;)

Als stereo het belangrijkste binnen de weergave-keten is wel, anders een dikke no-go ;D ;)

Ben benieuwd naar het verslag, werd eens tijd dat je bij SB ging luisteren ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

#420
Quote from: Audiofiel on July 20, 2005, 14:58:09
Als je een 26.5S neemt, dan ben ik het met je eens. Maar dan hebben we het wel over een prijsverschil van al snel 300%. ;) Onnodig te vertellen dat het geluid niet 3x zo goed wordt. Voor mij geldt: het is een keer genoeg en verschrikkelijk goed is gewoon voldoende. Zet het bedrag van de pre (4500 nieuw en nu) 1100 euro af tegen wat je anders kunt kopen en het wordt nog een makkelijkere vergelijking. Iemand een tweedehands surround pre die analoog beter klinkt of voor mijn part even goed voor 3000 euro? Of een surround pre die analoog beter klinkt tegen een nieuwprijs van 10.000 euro? ;D
dat is iets wat ik dus ondervonden heb  8)  Ik ben inderdaad heel bang dat als je stereo belangrijk vind dat je zoveel geld moet neertellen, dat je inderdaad beter kan investeren in een goede bijpassende en veel goedkopere 2e hands High End pre

QuoteIk probeer later vandaag een beschrijving te geven van mijn bezoek aan Spacebass, want niet alleen hij, maar ook ik had zeker weer interessante zaken er bij geleerd. :D
Ben benieuwd  ;D

Quote from: patrick_vdb on July 20, 2005, 15:18:37
Als stereo het belangrijkste binnen de weergave-keten is wel, anders een dikke no-go ;D ;)
Ik ben dus weer aan het twijfelen geslagen  :-\
Het is bijna niet betaalbaar om een ML 40 in huis te halen zonder een lening te nemen  ;D

Of je moet voor de zoveelste keer langskomen en dan samen met Audiofiel, zodat we de Theta en de ML38 (SSP) van Audiofiel eens in mijn set kunnen vergelijken  O0  Een tweede hands Theta (II) (minimale uitvoering analoog CD input en 5.1 kaart) zou nog te doen zijn, een tweede hands ML40 is nog steeds behoorlijk prijzig  :o

BOUBOU

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 15:17:28
Ik wilde alleen voorkomen dat mensen die mijn set nog nooit gehoord hebben, denken dat het hier zwaar klote is  ;D  ;D

>:D


De No38 met SSP is dan toch de oplossing?
Goede kwaliteit in stereo, en geen noodzaak tot het wisselen van kabels bij multichannel?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Tja ik wil zo min mogelijk apparaatjes eigenlijk  :( 

Maar je hebt best kans dat ik ineens een ML heb  ;D

BOUBOU

Quote from: Spacebass on July 20, 2005, 16:02:56
Maar je hebt best kans dat ik ineens een ML heb  ;D

En dan niet meteen de No 40 hé!   :o 










;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Quote from: BOUBOU on July 20, 2005, 16:05:12
En dan niet meteen de No 40 hé!   :o 










;D
LOL  ;D  Zou zo maar ineens kunnen  ;)