Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

LOL  ;D  Ik heb ook genoten al ga ik luistersessie wel steeds vermoeiender vinden. De plank wordt immers steeds hoger gelegd.

Als ik zelf een film kijk of een cd luister, dan ben ik tegenwoordig een stuk minder kritisch als het luister/kijk materiaal in lijn van mijn smaak ligt  :)
Elke verbetering die ik nog kan aanbrengen gaat gewoon heel veel geld kosten, en zo ver wil ik momenteel niet meer gaan. Ben best tevreden zo..

Tweaks en aanpassing van de akoustiek is iets waar ik nog wel aandacht aan moet besteden.

QuoteHet geluid viel wel mee toch, met die enkele Ultra-driver?   
;D
Ik denk dat het het resultaat is van 4 x fulllrange en een subwoofer! Tis een hoop luchtverplaatsing met 4 x 12" woofers extra ipv alles naar 1 cs-ultra routen met monitoren ;)

QuotePrima plan. gauw sparen voor nog eens 5x Kimber dan maar, Spacebass... ;-)
LOL  ;D  Ik wil eerst weten wat het HD-materiaal allemaal voor eisen met zich meebrengt. Voor sec DVD-A/DVD-V vind ik grote investeringen momenteel overkill. Maar ik ben wel gecharmeerd van het idee om alle DA conversie door de DVD speler te laten doen, dus we kunnen de volgende keer wellicht jouw DV27A geheel voor mijn set instellen en het geheel eens vergelijken met mijn DV27.

Ook het coax > lichtschakelaar proleem zou opgelost worden door de upgrade...aarggh trek er maar een hele dag voor uit  ;D  Zal wel een lijstje maken  ;)

Spacebass

Quote from: Harry HT on June 12, 2005, 11:19:45
Hoi,Tja... wat moet ik zeggen, ik heb enkele weken geleden tijdens een nacht m&G kennis gemaakt met de set van Spacebass. Zwaar vermoeid (na de M&G bij Markvl) heb ik toen geluisterd (en gekeken) naar z'n set, wat ik toen hoorde was een anders soort geluid dan ik gewend ben om naar te luisteren, maar ik hoorde wel dat het iets bijzonders was en indrukwekkend.  ;D
Als je de hele dag met iemand optrekt die je set nog nooit gehoord heeft, dan jeukt het gewoon om niet te laten horen waar je al die tijd nou over hebt zitten mekkeren. Vooral als je weet dat de meeste mensen full-range sec als "meer bas" begrijpen. Hopelijk heb ik "mijn" full-range begrip wat tastbaarder kunnen maken.

QuoteDe 4 zwarte Towers in je huiskamer lieten (zonder sub) de laagste tonen van de cd Hatfield's end horen, waar hebben we het dan nog over  O0 O0 O0
Ik vind het bijzonder om naar 4 x Real full range speakers te luisteren, het is volgens mij wel verslavend zulk geluid, en naar mindere set luisteren lijkt me dan weer lastig.
Die CD ligt hier overigens nog! We hebben ze beluisterd in stereo (direct) dus er waren maar 2 zwarte torens actief ;)
1 freq. miste de volle druk, maar de nog lagere tonen waren weer wel hoorbaar, daar loop ik dus (waarschijnlijk) tegen de rariteiten van mijn ruimte aan.

QuoteHet is echt ongelofelijk wat met film full range naar de achterkanalen wordt gestuurd, op deze set was dat zeer goed te horen. Thuis heb ik monitoren achter, dit is voor multichannel en muziek dvd geen probleem, maar nu heb het eens goed kunnen horen wat ik allemaal met film mis. :'(
Als het goed is mis je natuurlijk niets als je het naar de sub rout, het effect/beleving is wel anders. Wat mij irriteert is dat het LFE kanaal zulke hoge frequenties bevat. Dat maakt een sub veel te plaatsbaar.

QuoteIk vond het erg gezellig, wel veel gepraat, het waren absoluut geen suffe gesprekjes, en soms ging het allemaal wel erg snel.
LOL  ;D Heerlijk!!  ;D

Ettepet

Quote from: Spacebass on June 12, 2005, 11:55:48
Als het goed is mis je natuurlijk niets als je het naar de sub rout, het effect/beleving is wel anders. Wat mij irriteert is dat het LFE kanaal zulke hoge frequenties bevat. Dat maakt een sub veel te plaatsbaar.
Het verbaast mij dat blijkbaar geen enkele fabrikant weet wat goed bass-management inhoud.  Als je per speaker (en voor het LFE kanaal) precies kunt bepalen wat naar de sub(s) gaat, en ook de fase ervan bij kan stellen (per speaker!!!) zodat het geheel klopt dan is een goede sub altijd een uitkomst, zelfs al gaan je speakers zelf al strak tot 24Hz.  Wat ik op de markt zie zijn allemaal halve oplossingen, zelfs van firma's zoals $$Lexicon en dat valt me toch wat tegen.

Quote from: Spacebass on June 12, 2005, 11:35:10
dus we kunnen de volgende keer wellicht jouw DV27A geheel voor mijn set instellen en het geheel eens vergelijken met mijn DV27.

Ook het coax > lichtschakelaar proleem zou opgelost worden door de upgrade...aarggh trek er maar een hele dag voor uit  ;D  Zal wel een lijstje maken  ;)
:)  we trekken er binnenkort een dagje voor uit, ik ben ook heel benieuwd wat de Arcam allemaal in huis heeft.. 8)

Spacebass

Quote from: Ettepet on June 12, 2005, 13:12:18
Het verbaast mij dat blijkbaar geen enkele fabrikant weet wat goed bass-management inhoud.  Als je per speaker (en voor het LFE kanaal) precies kunt bepalen wat naar de sub(s) gaat, en ook de fase ervan bij kan stellen (per speaker!!!) zodat het geheel klopt dan is een goede sub altijd een uitkomst, zelfs al gaan je speakers zelf al strak tot 24Hz.  Wat ik op de markt zie zijn allemaal halve oplossingen, zelfs van firma's zoals $$Lexicon en dat valt me toch wat tegen.
Ik denk dat voor sommigen van ons het inderdaad een mooie oplossing zou zijn als we wat meer controle kregen over het hoe en wat..dus algemene instellingen(zoals nu) en daarnaast een wat gedetailleerd menu..

QuoteWe trekken er binnenkort een dagje voor uit, ik ben ook heel benieuwd wat de Arcam allemaal in huis heeft.. 8)
Doen we!  O0

garmtz

Quote from: Ettepet on June 12, 2005, 13:12:18
Het verbaast mij dat blijkbaar geen enkele fabrikant weet wat goed bass-management inhoud.  Als je per speaker (en voor het LFE kanaal) precies kunt bepalen wat naar de sub(s) gaat, en ook de fase ervan bij kan stellen (per speaker!!!) zodat het geheel klopt dan is een goede sub altijd een uitkomst, zelfs al gaan je speakers zelf al strak tot 24Hz.  Wat ik op de markt zie zijn allemaal halve oplossingen, zelfs van firma's zoals $$Lexicon en dat valt me toch wat tegen.
:)  we trekken er binnenkort een dagje voor uit, ik ben ook heel benieuwd wat de Arcam allemaal in huis heeft.. 8)

Wat zie jij nog voor beperkingen in het bass management van de Lexicon? Ben benieuwd...

GerritZ

Quote from: Garmt on June 12, 2005, 18:45:49
Wat zie jij nog voor beperkingen in het bass management van de Lexicon? Ben benieuwd...

Ik eigenlijk ook, vind zelf het bass-mangement van Lexicon behoorlijk uitgebreid, net als die van mijn TAG, kan alles per speaker instellen.......


Gerrit

Ettepet

Quote from: Garmt on June 12, 2005, 18:45:49
Wat zie jij nog voor beperkingen in het bass management van de Lexicon? Ben benieuwd...
De belangrijkste zat in de quote die je noemde: het kunnen instellen van de fase van het cross-over signaal per speaker.  Zover mij bekend biedt geen enkele pre/pro deze functionaliteit, wellicht met uitzondering van DEQX, TacT, en andere processors die (d.m.v. een meetmicrofoon) ook fase-correctheid nastreven voor frequenties beneden de 250-300Hz.  Als de Lexicon die functionaliteit wel biedt (sinds V4?) dan heb ik daar niks over gelezen (heb net nog even het internet afgespeurd om zeker te zijn). ;)

Ettepet

Quote from: GerritZ on June 13, 2005, 09:35:00
Ik eigenlijk ook, vind zelf het bass-mangement van Lexicon behoorlijk uitgebreid, net als die van mijn TAG, kan alles per speaker instellen.......
Ook de fase van de hergerouteerde (=crossover) bas? Dat is nl. niet zo 'normaal'..  :)

GerritZ

Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 10:29:50
Ook de fase van de hergerouteerde (=crossover) bas? Dat is nl. niet zo 'normaal'..  :)

Klopt, duidelijk  ;)

Martin_M

#384
Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 10:29:50
Ook de fase van de hergerouteerde (=crossover) bas? Dat is nl. niet zo 'normaal'..  :)

Deze leek snapt het geloof ik niet helemaal :-\ (heb zelf maar 4 full-range).

In de setup kan je de eigenschappen zoals afstand en volume van de speakers (dus ook een sub) aangeven. Bij een hergerouteerde bas zal het signaal onder de crossover door een andere speaker worden weergegeven. Vaak een sub maar soms ook de fronts afhankelijk van de situatie. Op de luisterplaats zal de fase dan toch goed moeten zijn??
Ik neem aan dat in het management de eigenschappen worden gebruikt van de speaker zoals opgegeven in de setup. Ookal hoort het signaal van origine bij een ander kanaal.

Of bedoelen jullie een simulatie van de faseknop op de sub zelf om de richting van de driver te compenseren??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 10:27:26
De belangrijkste zat in de quote die je noemde: het kunnen instellen van de fase van het cross-over signaal per speaker.  Zover mij bekend biedt geen enkele pre/pro deze functionaliteit, wellicht met uitzondering van DEQX, TacT, en andere processors die (d.m.v. een meetmicrofoon) ook fase-correctheid nastreven voor frequenties beneden de 250-300Hz.  Als de Lexicon die functionaliteit wel biedt (sinds V4?) dan heb ik daar niks over gelezen (heb net nog even het internet afgespeurd om zeker te zijn). ;)

In versie 4 krijg je room-eq en geeft de processor ook aan welke speakers uit fase staan. Ik vind dat zelf een 'gadget', aangezien je beter op het gehoor in kunt stellen. En wat bedoel je met de 'fase van het cross-over signaal'? Een soort traploze fase per speaker ofzo? Van 0-180 graden?

Ettepet

We zijn weer heerlijk off-topic aan het raken zie ik.. ;)

@Martin_M:  Het is mijn ervaring dat na het instellen van de fase op een sub (0-180 graden) voor 1 speaker de fase-overgang met de andere speakers niet automatisch ook goed is.  Dit kan natuurlijk liggen aan de onnauwkeurigheid van mijn apparatuur en instellingen, reden voor weer een upgrade.. :D 8)

garmtz

Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 12:33:51
We zijn weer heerlijk off-topic aan het raken zie ik.. ;)

@Martin_M:  Het is mijn ervaring dat na het instellen van de fase op een sub (0-180 graden) voor 1 speaker de fase-overgang met de andere speakers niet automatisch ook goed is.  Dit kan natuurlijk liggen aan de onnauwkeurigheid van mijn apparatuur en instellingen, reden voor weer een upgrade.. :D 8)

Als je de fase van de speakers gaat aanpassen aan de sub, kun je wel gedag zeggen naar een holografisch homogeen geluidsbeeld... Dus wat jij wilt is niet erg nuttig...  :-X  Wat je met time-alignment probeert is juist de fase van alle speakers een beetje gelijk te krijgen.

Spacebass

Ik zou liever zien dat alles wat nu met bijvoorbeeld een velodyne afgeregeld kan worden per kanaal afgeregeld kan worden, zodat al het rekenwerk in de Pre bij elkaar komt.

Daarnaast zou ik naast de x-over freq. veel meer controle willen hebben over hoe het laag vanaf een bepaald gebied naar welke sub geroute wordt en des gewenst ook bijgezet kan worden als LFE ondersteuning. Dat laatste heeft de Lex idd, maar ik zou zelf in de hand willen hebben hoe dat gebeurd.

En als slagroom op de taart..het moet allemaal veeeeeel goedkoper  ;D

Verder is mijn grote wens dat zij afstappen van "kanalen" maar zich meer gaan bezighouden met zones in de ruimte. Dus ipv het standaard L-C-R, SL. SR. RL en RR meer vanuit het 360 graden standpunt  werken (+ hoogte kanalen evt.). Al naar gelang er meer speakers geplaatst worden, kunnen de "zone berekeningen" dan aangepast worden.

garmtz

Quote from: Spacebass on June 13, 2005, 19:03:12
Verder is mijn grote wens dat zij afstappen van "kanalen" maar zich meer gaan bezighouden met zones in de ruimte. Dus ipv het standaard L-C-R, SL. SR. RL en RR meer vanuit het 360 graden standpunt  werken (+ hoogte kanalen evt.). Al naar gelang er meer speakers geplaatst worden, kunnen de "zone berekeningen" dan aangepast worden.

Is er al, in de vorm van Ambisonics. Wordt alleen geen gebruik van gemaakt door de industrie.

Spacebass

Quote from: Garmt on June 13, 2005, 19:06:32
Is er al, in de vorm van Ambisonics. Wordt alleen geen gebruik van gemaakt door de industrie.
Hmmm de term zegt mij wel iets...een hele tijd geleden had iemand al eens wat gepost daarover???  Zal eens zoeken..

patrick_vdb

Hi Space,

Hmmm, de Meridian die je hebt gehad kwam wellicht nog wel het meest in de buurt van wat Gerzon met Ambisonics heeft bewerkstelligd. De vier hemisferische componenten waaruit Ambisonics het geluidsveld opdeelde, gekoppeld aan de luidsprekerplaatsing en de manier waarop wij waarnemen (psycho-akoestiek) is een mooie theorie die het helaas niet tot standaard heeft gered. Tri-Field van Meridian is er deels op gebasseerd als ik mij niet vergis.

mvrg

Patrick

Spacebass

je hebt dan ook grote kans dat ik ooit weer eens richting een Meridian switch  ;)  ;D  Die g-serie van MarkVL is echt O0
Hopelijk wil hij die ook meenemen kenne we eens pielen ;D

Maar goed, da's langertermijn denken  ;)

Eerst eens in kaart brengen wat mij nou echt niet bevalt...momenteel staat met stip op 1...de akoestiek  ;D

patrick_vdb

Hi Space,

Quote from: Spacebass on June 13, 2005, 19:24:32
...de akoestiek  ;D

Aargghh, that reminds me....we zouden nog eens gaan meten etc..

mvrg

Patrick

Spacebass

Yep!! Daar moeten we weer eens een leuke datum voor gaan prikken!  ;)

blue-eyes

Wat kwam dat er toevallig uit SB ;D

;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

#396
Nee hoor Blue...tis slechts een afspraak die door omstandigheden pas geleden niet door kon gaan ;)

ps
Ik begin je denkwijze aardig te leren kennen zo  ;D  ;)

patrick_vdb

Hi Eisse,

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden wat er ten grondslag ligt aan die bepaalde suggestieve opmerkingen?

mvgr

Patrick

Ettepet

#398
Quote from: Garmt on June 13, 2005, 15:29:31
Als je de fase van de speakers gaat aanpassen aan de sub, kun je wel gedag zeggen naar een holografisch homogeen geluidsbeeld... Dus wat jij wilt is niet erg nuttig...  :-X  Wat je met time-alignment probeert is juist de fase van alle speakers een beetje gelijk te krijgen.
Verkeerd om interpreteren is ook een kunst.  Waar zeg ik dat ik de fase van de speaker(s) aan wil passen?  Juist, ik geef aan de fase van het geherrouteerde signaal aan te passen, en daar is niks mis mee, sterker nog dat moet eigenlijk. ;)

Maar goed, zoals Martin al suggereerde, mogelijk gebeurt dit al automatisch als je alle afstanden correct (en nauwkeurig) in hebt gegeven. :)

garmtz

Quote from: Ettepet on June 13, 2005, 22:10:17
Verkeerd om interpreteren is ook een kunst.  Waar zeg ik dat ik de fase van de speaker(s) aan wil passen?  Juist, ik geef aan de fase van het geherrouteerde signaal aan te passen, en daar is niks mis mee, sterker nog dat moet eigenlijk. ;)

Maar goed, zoals Martin al suggereerde, mogelijk gebeurt dit al automatisch als je alle afstanden correct (en nauwkeurig) in hebt gegeven. :)

Ik probeer inderdaad te interpreteren wat je bedoelt, omdat het me niet bepaald duidelijk was...  ;)  Maar het is me nu duidelijk...