Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on March  1, 2005, 15:38:00
Hi Spacebass,

Maak die tekeningen maar eens, dan worden de plannen alweer een stuk duidelijker alhoewel ik mij, denk ik, wel enige voorstelling kan maken van hoe het zou moeten gaan worden.

Je maakt iets in de vorm van een kader om het scherm heen ... Hierin zou eigenlijk best een masking-systeem verwerkt kunnen worden...

mvrg

Patrick
Klopt. door het kader waar het frame in hangt iets dieper te maken, kan ik een soort schuif maken aan de boven en de onderzijde.Bij volledig oppervlak schuif ik ze geheel open en bij de beruchte balkjes schuif ik ze simpelweg naar binnen, al naar gelang dit nodig is.

De gordijnen worden vermaakt zodat ze beter gaan passen bij het geheel, dus ditmaal met plooien die achter de verlaging komen te hangen zodat lichtinval optimaal vermeden wordt. De verwarming wordt een verhaal apart omdat ik de gordijnen niet meer geheel door wil laten lopen voor de verwarming langs. Ook de kleuren van de wanden en lambrisering zullen iets donkerder gaan uitvallen. Wat dat betreft heeft Jowi's HT een positieve kijk gegeven op bruikbare kleuren voor muren!  :)

Valt nog veel te verbouwen EN bouwen dus!

patrick_vdb

Hi Spacebass,

Quote from: Spacebass on March  1, 2005, 15:48:06
Klopt. door het kader waar het frame in hangt iets dieper te maken, kan ik een soort schuif maken aan de boven en de onderzijde.Bij volledig oppervlak schuif ik ze geheel open en bij de beruchte balkjes schuif ik ze simpelweg naar binnen, al naar gelang dit nodig is

Haha, ik wist wel dat ik ergens het licht had gezien ;D

De kleurstelling en sfeer van Jowi's HT zou werkelijk goed staan bij jullie in de kamer, ik zou zeggen "ga ervoor" maar wel snel want dan kan ik weer eens komen kijken ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

Gisteren waren Martin en Miranda bij mij op luisterbezoek.

We hebben het eigenlijk lange tijd uitgesteld want lange tijd geleden hadden wij al eens besloten om dat eens te doen. Met name om dat grote delen van onze smaak (via het forum, maar ook tijdens de BBQ) behoorlijk overeen kwamen.

Ik had toch een bepaalde verwachting...dat het toch behoorlijk anders zou zijn wat mij set neer zet. Simpelweg omdat ik nog nooit bij iemand het geluid heb ervaren zoals ik dat thuis heb (ook niet op audiobeurzen ed).

Tot mijn grote verassing bleek hun eerste indruk dat het erg overeenkomt met hun eigen set. Omdat ik zoals altijd weer eens met de luidsprekers aan het schuiven ben geweest (ik probeer nl een plek te vinden zodat ik voor normaal stereo gebruik mijn bank niet meer naar achteren hoef te schuiven) stonden ze op een plek dichter tegen de achterwand aan.

Door de speakers weer op hun "normale" plek te zetten en de bank weer naar achteren te schuiven, leek het blijkbaar zeer veel op het geluid van M&M omdat ze zichtbaar een herkenning op hun gezicht hadden. De soundstage werd dieper en meer naar achteren geplaatst en het typische "Amerikaanse" karakter werd zeer duidelijk. Maar ook bij een afstand van 60 cm naar voren van de schuifpui en 95 cm vanaf de zijwanden weet de Wilson een diepere soundstage te creeren. Duidelijk meer in de lijn van wat M&M willen. Ik hou zelf wel van een mix van voor tussen en achter de speakers, dus wat dat betreft is dat blijkbaar het enige grote verschil in mijn smaak en die van M&M (even de muziek keuze daargelaten  ;D), alhoewel het natuurlijk wel zo is dat die diepere soundstage van de Wilson's beter een live concert benaderd qua soundstage dan mijn set.
Beiden dachten ze dat de nieuwe Bryston amps wellicht beter in mijn set past dan bijv een Krell.

Mooiste compliment vond ik wel dat Martin zei dat hij heeel goed zou kunnen leven met mijn speakers  ;D Dat zou voor mij nl betekenen dat ik hoogstwaarschijnlijk ook bij Wilson terecht zou kunnen mocht het voorkomen dat ik op langer termijn met mijn Omega's in de knoop komen. Zo'n uitweg geeft een veilig gevoel als je eigen speakers niet meer geproduceerd worden zeg maar  ;D

Maar naar al dat metal geweld moeten mijn oortjes ff tot rust komen  ;D

Miranda en Martin bedankt voor het bezoekje (long over due) en ik moet toch echt een keer bij jullie komen luisteren!

Martin_M

#328
Hé Space,

Vanaf deze kant vonden wij het ook erg leuk om (eindelijk) eens bij jou te komen kijken/luisteren.

Wat ons betreft heb je gewoon een heerlijke set. Met muziek wel een stuk beter dan met film maar dat heeft alles te maken met de plaatsing van de fronts en de aanwezigheid van het scherm en de gordijnen tijdens het film kijken.

De bas liep af en toe wel wat vol maar we hebben daar meteen een vertaalslag mee gemaakt omdat we van mening zijn dat het niet aan je speakers ligt maar meer aan het feit dat de P7 het soms niet helemaal kan trekken en de speakers niet op spikes stonden (zal al veel schelen).

We hebben achteraf hier thuis natuurlijk nog even geluisterd en hier zijn nog even een paar punten die gisteren niet allemaal besproken zijn:
Op voor ons belangrijke punten komen de sets best overeen (live gevoel, gemak, snelheid (vooral in het laag), plaatsing, vanzelfsprekendheid ed.). Mensen die op andere aspecten letten kunnen het best wel weer een totaal ander soort set vinden. Dat is dus even afhankelijk waar je aandachtspunten liggen.

Tuurlijk zijn er ook verschillen; Zoals je zelf al zei, is onze stage dieper. Bij jou vond ik de stage mooi breed in een mooie verhouding. Die van ons is wat smaller maar ook in verhouding omdat alles wat verder weg speelt. Bij jou zit je bijv. op de 5e rij. Wij zitten daar weer 5 achter ;D Bij beide sets kan ik de band voor me zien staan in de juiste proporties (ook afhankelijk van de opnames natuurlijk).
Verder klinkt jou set wat 'vetter' en die van ons iets doorzichtiger/droger. Wazige benamingen, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven. Bij ons is de plaatsing iets vaster. Geluiden 'hangen' net wat precieser in de lucht. Onze set is ook wat helderder. Wat ons betreft mag dat ook een tandje terug. Daar zou onze set iets 'vergeeflijker' van worden. Dat heeft ook hoogstwaarschijnlijk met de kamer te maken want bij jou thuis hoor je de kamerinvloeden gewoon wat minder (kamer is ook wat breder). Jouw set heeft weer wat meer energie in het laag (vooral als wij RoomEQ gebruiken).

Dus gewoon een heerlijke set waar wij ons wel een middagje mee vermaakt hebben. De complexe muziek van 'Cradle of Filth' live werd behoorlijk compromisloos gebracht. Alles bleef keurig overeind en alle instrumenten waren keurig te volgen voor zover de opnames het toelieten.

Wat ons betreft hebben we een gezellig middagje gehad en gingen natuurlijk weer wat later dan geplanned naar huis. Maar dat is een goed teken zullen we maar denken ;D

Martin & Miranda
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

#329
Quote from: Martin_M on March 13, 2005, 15:17:51
Hé Space,

Vanaf deze kant vonden wij het ook erg leuk om (eindelijk) eens bij jou te komen kijken/luisteren.
O0

QuoteWat ons betreft heb je gewoon een heerlijke set. Met muziek wel een stuk beter dan met film maar dat heeft alles te maken met de plaatsing van de fronts en de aanwezigheid van het scherm en de gordijnen tijdens het film kijken.
Absoluut! De speakers stonden bij het eerste deel (film) idd dichter op het scherm dan normaal, dus refectiepunten via het scherm en een minder strakke bass bij film zullen zeker hun invloed hebben gehad op de ruimtelijke afbeelding bij de film demo.  Maar ik denk dat het grotendeels komt door dat ik bij cd "echte" interlinks gebruik ipv die 17,95 euro toslink van de handyman  ;D  (verklarend: heb last van uitvallend geluid als ik een coax gebruik, liever minder geluid dan dat ik uit de filmbeleving gehaald wordt door zo'n uitval  ;) )

QuoteDe bas liep af en toe wel wat vol maar we hebben daar meteen een vertaalslag mee gemaakt omdat we van mening zijn dat het niet aan je speakers ligt maar meer aan het feit dat de P7 het soms niet helemaal kan trekken en de speakers niet op spikes stonden (zal al veel schelen).
Blijft vervelend idd! Ik moet het nog ff volhouden tot ik echt weet wat ik met mijn set van plan ben :-\

QuoteWe hebben achteraf hier thuis natuurlijk nog even geluisterd en hier zijn nog even een paar punten die gisteren niet allemaal besproken zijn:
Op voor ons belangrijke punten komen de sets best overeen (live gevoel, gemak, snelheid (vooral in het laag), plaatsing, vanzelfsprekendheid ed.). Mensen die op andere aspecten letten kunnen het best wel weer een totaal ander soort set vinden. Dat is dus even afhankelijk waar je aandachtspunten liggen.
Kan ik mij wel wat bij voorstellen.

QuoteTuurlijk zijn er ook verschillen; Zoals je zelf al zei, is onze stage dieper. Bij jou vond ik de stage mooi breed in een mooie verhouding. Die van ons is wat smaller maar ook in verhouding omdat alles wat verder weg speelt. Bij jou zit je bijv. op de 5e rij. Wij zitten daar weer 5 achter ;D Bij beide sets kan ik de band voor me zien staan in de juiste proporties (ook afhankelijk van de opnames natuurlijk).
Verder klinkt jou set wat 'vetter' en die van ons iets doorzichtiger/droger. Wazige benamingen, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven. Bij ons is de plaatsing iets vaster. Geluiden 'hangen' net wat precieser in de lucht. Onze set is ook wat helderder. Wat ons betreft mag dat ook een tandje terug. Daar zou onze set iets 'vergeeflijker' van worden. Dat heeft ook hoogstwaarschijnlijk met de kamer te maken want bij jou thuis hoor je de kamerinvloeden gewoon wat minder (kamer is ook wat breder). Jouw set heeft weer wat meer energie in het laag (vooral als wij RoomEQ gebruiken).
klopt. Ik gaf al aan dat de arcam set enorm veel in de soep te brokkelen heeft. Deze heeft een hoop van het rauwe gepolijst. Dat werkt voor mij afhankelijk van mijn bui goed, maar als ik een Live opname opzet, dan mis ik de hardheid van mijn vorige set wel een beetje. De gedetailleerdheid van de Kimber compenseert een hoop overigens.


QuoteDus gewoon een heerlijke set waar wij ons wel een middagje mee vermaakt hebben. De complexe muziek van 'Cradle of Filth' live werd behoorlijk compromisloos gebracht. Alles bleef keurig overeind en alle instrumenten waren keurig te volgen voor zover de opnames het toelieten.
LOL, Dat heeft mij behoorlijk verbaasd eerlijk gezegd! De emims zijn behoorlijk hard kwa karakter en ik vermoedde van te voren dat scheurend gitaarwerk wel eens te veel van het goede zou zijn.


QuoteWat ons betreft hebben we een gezellig middagje gehad en gingen natuurlijk weer wat later dan geplanned naar huis. Maar dat is een goed teken zullen we maar denken ;D
Ik hoop niet dat de honden uitgedroogd waren  :-[

Voor de volgende keer zal ik de boel wat beter beter voorbereiden!  ;D  Dus weer een demo zonder sub, maar deze keer zonder "klapperende" linkerfront  ;)  ;D

QuoteGeluiden 'hangen' net wat precieser in de lucht.
oh ja, dat is wat mij boeide! Als je de volgende keer weer langskomt moeten we dat eens nader onderzoeken. Ik heb vaak het idee dat ik mijn set steeds slechter kan beoordelen op dit soort zaken.

Martin_M

Quote from: Spacebass on March 13, 2005, 17:24:54
Voor de volgende keer zal ik de boel wat beter beter voorbereiden!  ;D  Dus weer een demo zonder sub, maar deze keer zonder "klapperende" linkerfront  ;)  ;D
oh ja, dat is wat mij boeide! Als je de volgende keer weer langskomt moeten we dat eens nader onderzoeken. Ik heb vaak het idee dat ik mijn set steeds slechter kan beoordelen op dit soort zaken.

Ik heb dus wel gemerkt dat als je weer eens ergens anders gaat luisteren je daarna met een wat frissere blik en opener naar je eigen set gaat luisteren. Je raakt immers gewend aan je eigen geluid.
Ons viel het op dat het hier wel erg helder kan zijn.

Maar hierdoor zijn we wel wat aan het experimenteren geslagen waardoor we erachter zijn gekomen waar ons 'metalige' geluidje vandaan komt. Waar de TEAC CD-speler heel veel voordeel heeft bij het filter in de Kemp powerstrip krijgt de TAG hier dat metalige geluidje van. De resultaten zijn precies andersom. De TEAC gaat zonder filter erg fel en vlak klinken. De TAG krijgt zonder filter meer diepte en pinpointen kan beter. We gaan hier in de toekomst nog even verder mee experimenteren. De TAG hangt nu in een gewone wandcontactdoos wat dus zeer on-highenderig is ;D Doet er niet toe, zo klinkt het beter, dus....... (hebben we het gisteren ook over gehad).
Zal eens wat Isotek en ExectPower spul proberen te lenen hier en daar.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Quote from: Martin_M on March 13, 2005, 18:06:02
Ik heb dus wel gemerkt dat als je weer eens ergens anders gaat luisteren je daarna met een wat frissere blik en opener naar je eigen set gaat luisteren. Je raakt immers gewend aan je eigen geluid.
Ons viel het op dat het hier wel erg helder kan zijn.
Dat zijn de momenten waarop een rijbewijs heel handig kan zijn  :-X Moet er meer op uit om andere sets te beluisteren! Al was het alleen maar om de "flaws" van mijn eigen set beter te pinpointen!

QuoteMaar hierdoor zijn we wel wat aan het experimenteren geslagen waardoor we erachter zijn gekomen waar ons 'metalige' geluidje vandaan komt. Waar de TEAC CD-speler heel veel voordeel heeft bij het filter in de Kemp powerstrip krijgt de TAG hier dat metalige geluidje van. De resultaten zijn precies andersom. De TEAC gaat zonder filter erg fel en vlak klinken. De TAG krijgt zonder filter meer diepte en pinpointen kan beter. We gaan hier in de toekomst nog even verder mee experimenteren. De TAG hangt nu in een gewone wandcontactdoos wat dus zeer on-highenderig is ;D Doet er niet toe, zo klinkt het beter, dus....... (hebben we het gisteren ook over gehad).
precies het soort info waar je wat aan hebt! Ga van de week eens de stoute schoenen aantrekken eens bekijken wat de powerstrip nu werkelijk doet in mijn set. Heb dat te lang uitgesteld ben ik bang. Juist met de vrees dat ik weer ontzettend technisch ga luisteren, met als gevolg dat ik weer weken niet normaal kan genieten! Maar dat betekend wel dat ik mogelijk een betere beleving in de weg sta. Dat soort "set kennis" is meer waard dan welke upgrade dan ook.

QuoteZal eens wat Isotek en ExectPower spul proberen te lenen hier en daar.
Laat ff weten wat de uitkomst is. Wellicht dat ik toch echt aan actieve filtering moet gaan denken.

Raphie

[quote  :Dthor=Martin_M link=topic=17182.msg358005#msg358005 date=1110733562]
Ik heb dus wel gemerkt dat als je weer eens ergens anders gaat luisteren je daarna met een wat frissere blik en opener naar je eigen set gaat luisteren. Je raakt immers gewend aan je eigen geluid.
Ons viel het op dat het hier wel erg helder kan zijn.

Maar hierdoor zijn we wel wat aan het experimenteren geslagen waardoor we erachter zijn gekomen waar ons 'metalige' geluidje vandaan komt.
Zal eens wat Isotek en ExectPower spul proberen te lenen hier en daar.

Martin
Quote
Kijk, was ik toch niet de enige die dat hoorde :D, ben benieuwd wat dat softe randje gaat brengen
JBL PRX Power!

Martin_M

#333
Quote from: Raphie on March 13, 2005, 18:43:39
Kijk, was ik toch niet de enige die dat hoorde :D, ben benieuwd wat dat softe randje gaat brengen

Haha, als je de AudioAnalyse komt halen kan ik het je wel laten horen.
Grappig is dat het niet is opgelost met een soft randje. Er is juist meer punch (in het laag) en strakheid (in het hoog). Hierdoor staan stemmen muurvast op hun plek.
En natuurlijk is er een maar....... soms klinkt het een beetje gedrukt, komt net niet helemaal los. Dat zal wel komen omdat we nu de dedicated kabel vanuit de meterkast (Kemp) missen voor de pré. Maar dit effect is minder erg dan het metalen randje dus we doen het hier voorlopig even mee.
Vanavond de hele avond weer wat bekende CD's en DVD's opgezet en weer wat nieuwe dingen gehoord. Leuk hoor!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Raphie

Goed man, kan anders m'n Isotek binnenkort ook wel een keertje meenemen, kijken of de wat minder schel is als de Kemp
JBL PRX Power!

Martin_M

OK, hebben we dan nog wel even kontakt over.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi Martin, Miranda en Space,

Leuk verslag alweer :D

Spacebass lijkt het maar niet te leren, steevast gaat hij schuiven met zijn luidsprekers wanneer er forumleden op luisterbezoek komen, en steevast worden ze later weer naar de 'normale' positie verschoven...Laat die dingen nu eens staan daar waar je van mening bent dat ze het best tot hun recht komen ;D

De dingen die beschreven worden klinken best bekend, alhoewel ik de set van Martin en Miranda nog niet ken. Echter van de diverse ontmoetingen tijdens de shoot-outs weet ik wel zo ongeveer waar ze op letten en wat hun voorkeuren zijn, de resultaten zijn dan allerminst verassend te noemen (let wel, dit bedoel ik uiterst positief naar de set van Spacebass toe!). Dat de film-demo, met de luidsprekers wat meer naar het scherm dan normaal, wat achterbleef door bv het last hebben van early-reflections van het scherm kan ik me wel wat bij voorstellen. In hoeverre vonden jullie (M&M) echter dat de gordijnen een nadelig effect hadden? Van wat ik mij herinner levert de set wat in op ruimtelijkheid, wat hoog-definitie en plaatsing met de gordijnen dicht (die echter dicht moeten vanwege invallend licht!!) maar het is alweer een tijdje geleden dat ik er was....

mvrg

Patrick

Martin_M

#337
Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 07:34:31
In hoeverre vonden jullie (M&M) echter dat de gordijnen een nadelig effect hadden? Van wat ik mij herinner levert de set wat in op ruimtelijkheid, wat hoog-definitie en plaatsing met de gordijnen dicht (die echter dicht moeten vanwege invallend licht!!) maar het is alweer een tijdje geleden dat ik er was....

Eigenlijk precies hoe je het beschrijft. Volgens mij bleef het geluid ook meer aan de speakers plakken.

Met film viel het me op dat het geluid erg lijkt op menig bioscoop.
Het kan met gemak hard zonder te vervormen (ik doel hier even niet op de soms pulserende bas die ik ook van vele subs ken) maar het geluid klinkt wat 'bedompter' en minder natuurlijk in vergelijking met wat de later op de middag hoorden. Je mist lucht en het mooie uitsterven van de stemmen en instrumenten.

Maar er zijn dan ook wel wat verschillen tussen stereo en film bij Space. In stereo waren de gordijnen open, het scherm omhoog en (niet het minst belangrijke) hij gebruikt dan de DAC van de speler.

Het lijkt er idd op de de DAC-werking van de Pre echt achterblijft met die van de speler (toch dezelfde DAC's). Voor de gein hadden wij onze Transparent Digital Reference meegenomen. Naast de € 17,50 (geloof ik) glasvezel van Space was er best wel verschil maar toch minder groot dan ik in menig andere installatie heb gehoord. Geeft voor mij aan dat er ergens anders een bottleneck zit.
Het is heel erg duidelijk dat Space kiest voor de DAC's van z'n speler.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

#338
Hi Martin,

Dan was m'n beeld toch nog correct :D De EMIT-tweeter aan de achterzijde wordt natuurlijk in zijn werking gedempt door het gordijn, wat ook het een en ander verklaart..Misschien moet Space de glazen pui maar opgeven en er een betonnen/stenen muur plaatsen ;D

Als ik mij niet vergis zit er een duidelijk verschil tussen de DAC's van de Arcam speler en pre/pro waarbij de laatste het moet ontgelden. Het is dan ook jammer dat er niet dezelfde DAC's worden gebruikt in de pre/pro of dat er geen uitgebreide set-up in de speler zit...

mvrg

Patrick


Martin_M

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 11:07:12
Als ik mij niet vergis zit er een duidelijk verschil tussen de DAC's van de Arcam speler en pre/pro waarbij de laatste het moet ontgelden. Het is dan ook jammer dat er niet dezelfde DAC's worden gebruikt in de pre/pro of dat er geen uitgebreide set-up in de speler zit...

Als ik het goed van Space heb begrepen zitten er wel dezelfde DAC's in. Het kan natuurlijk zo zijn dat de overige digitale onderdelen in de pré ervoor zorgen dat er meer last is van jitter. Er zijn natuurlijk legio redenen te verzinnen waarom dezelfde DAC's anders kunnen klinken.
Misschien is het zelfs wel zo dat de digitale uitgang van de speler een stuk minder is. Wie zal het zeggen, blijft gissen.
Blijft de ervaring en die leert dat het met gebruik van de spelerDAC een stuk lekkerder is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi Martin,

Absoluut, de implementatie van een DAC maakt of breekt ontzettend veel. Als de DAC's inderdaad al hetzelfde zijn, zou goed kunnen, dan blijft er overigens toch het gegeven dat de optical output gelimiteerd is in bandbreedte tov coaxiaal. Dit kan natuurlijk ook nog eens meewerken in de geconstateerde verschillen :D Maar je hoort het van iedereen, de DV27 analoog aan de AV8 klinkt het lekkerst!

mvrg

Patrick

BOUBOU

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 11:52:48
Hi Martin,

Absoluut, de implementatie van een DAC maakt of breekt ontzettend veel. Als de DAC's inderdaad al hetzelfde zijn, zou goed kunnen, dan blijft er overigens toch het gegeven dat de optical output gelimiteerd is in bandbreedte tov coaxiaal. Dit kan natuurlijk ook nog eens meewerken in de geconstateerde verschillen :D Maar je hoort het van iedereen, de DV27 analoog aan de AV8 klinkt het lekkerst!

mvrg

Patrick

Is het motto van Arcam niet "waarom geld steken in DAC's van pre en dvd, als je er toch maar 1 gebruikt"  ???

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Martin_M

Quote from: BOUBOU on March 14, 2005, 11:57:47
Is het motto van Arcam niet "waarom geld steken in DAC's van pre en dvd, als je er toch maar 1 gebruikt"  ???

MvGr. BOUBOU

Dan had ik liever gewild dat de prio naar de pre ging. Daar heb je immers je bass-management (en RoomEQ in mijn geval) en de mogelijkheid om andere digitale bronnen aan te sluiten.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Tjee er is al weer een hoop gebeurd in deze thread!  ;D

QuoteSpacebass lijkt het maar niet te leren, steevast gaat hij schuiven met zijn luidsprekers wanneer er forumleden op luisterbezoek komen, en steevast worden ze later weer naar de 'normale' positie verschoven...Laat die dingen nu eens staan daar waar je van mening bent dat ze het best tot hun recht komen
LOL  ;D  Ze stonden al een tijdje zo omdat ik eigenwijs toch een punt probeer te ontdekken waarbij ik de bank voor stereo niet naar achteren hoef te schuiven..mja de ruimte is eigenwijzer dan ik en trek ik dus (voorlopig) nog steeds aan het kortste eind  ;D (idd tijd voor een bezoekje akoestische aanpak Patrick  ;) )

QuoteDe EMIT-tweeter aan de achterzijde wordt natuurlijk in zijn werking gedempt door het gordijn, wat ook het een en ander verklaart..Misschien moet Space de glazen pui maar opgeven en er een betonnen/stenen muur plaatsen
Haha, idd de Emit aan de achterzijde verlangt echt naar een reflecterende achterwand. Wellicht dat ik bij film speciale emit reflectieschuiven aan de zijkanten uitschuif  ;D  ;D  ;D

QuoteAbsoluut, de implementatie van een DAC maakt of breekt ontzettend veel. Als de DAC's inderdaad al hetzelfde zijn, zou goed kunnen, dan blijft er overigens toch het gegeven dat de optical output gelimiteerd is in bandbreedte tov coaxiaal. Dit kan natuurlijk ook nog eens meewerken in de geconstateerde verschillen  Maar je hoort het van iedereen, de DV27 analoog aan de AV8 klinkt het lekkerst!
Klopt als een bus! Dezelfde DAC's maar omdat het analoge deel van de DV27 een eigen voeding heeft + het uitschakelen van de DSP door CD-direct lijkt het alsof het signaal muzikaal gezien veel zuiverder blijft. Daarnaast heb je ook de beperking van Toslink tot 48 Khz/24 Bit en coaxiaal 96kHz/24 bit, maar ik ga er niet vanuit dat dat zo'n probleem zal zijn, hoewel mijn standaard coax wel meer diepte biedt, heb ik last van uitvallend geluid en daar zit ik niet op te wachten tijdens het film kijken.

QuoteIs het motto van Arcam niet "waarom geld steken in DAC's van pre en dvd, als je er toch maar 1 gebruikt" 
QuoteDan had ik liever gewild dat de prio naar de pre ging. Daar heb je immers je bass-management (en RoomEQ in mijn geval) en de mogelijkheid om andere digitale bronnen aan te sluiten.

Wat mij betreft had dat idd gemogen, alleen vermoed ik dat zij de speler als totaaloplossing op de markt zette met het idee dat je zowel analoog als digitaal het beste uit het ontwerp weet te persen zonder afhankelijk te zijn van externe zaken. Vergeet niet dat de DV27 er eerder was dan de AV8 en zij denk ik inmiddels wel weten dat mensen ook verschillende apparatuur "matchen".

Als ik de DV27 upgrade naar een DV27A dan krijg ik er meteen een redelijk uitgebreid bass-management bij IN de dvdspeler zelf overigens (naast de uitgebreide ondersteuning voor verschillende formaten en DVD-A, nieuwe MPEG board, nieuw loopwerk, moederbord en een nieuwere silicon image chipset)

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Spacebass on March 14, 2005, 19:07:13
Als ik de DV27 upgrade naar een DV27A dan krijg ik er meteen een redelijk uitgebreid bass-management bij IN de dvdspeler zelf overigens (naast de uitgebreide ondersteuning voor verschillende formaten en DVD-A, nieuwe MPEG board, nieuw loopwerk, moederbord en een nieuwere silicon image chipset)

Als ze dan direct een analoge volume-control erop zetten kan de AV8 helemaal de deur uit ;D

Maar goed, het verhaal betreffende de dvd-speler is duidelijk, Arcam presenteerd het idd altijd vol trots en waarschijnlijk daarom dat er op de AV8 wat zaken zijn 'beknibbeld'? Elke fabrikant heeft zo zijn eigenaardigheden en daarmee ook zijn charme.

mvrg

Patrick

BOUBOU

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 19:15:47
Hi,

Als ze dan direct een analoge volume-control erop zetten kan de AV8 helemaal de deur uit ;D



Het is eigenlijk toch te gek voor woorden
Een volumeknop voor 4990 euro  :o

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 19:15:47
Als ze dan direct een analoge volume-control erop zetten kan de AV8 helemaal de deur uit ;D
Da's ook mijn idee!!  ;D  De AV8 met al zijn mogelijkheden is bij mij in feite zware overkil!

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 19:15:47
Maar goed, het verhaal betreffende de dvd-speler is duidelijk, Arcam presenteerd het idd altijd vol trots en waarschijnlijk daarom dat er op de AV8 wat zaken zijn 'beknibbeld'? Elke fabrikant heeft zo zijn eigenaardigheden en daarmee ook zijn charme.

QuoteThere's "direct" and then there's "direct." In the AV8 a direct stereo signal (or multi-channel signal via the DVD-A/SACD input) travels across one circuit board only, a board that contains no digital signals. In addition, the direct mode also shuts down the DSPs further decreasing noise levels. Arcam engineers tell us that the AV8 is actually the best stereo preamp they've ever made.

QuoteThe assumption is usually made that, while the digital circuitry in AV processors may be good enough for movies, it is rarely good enough for music. Thus most people would automatically use an analog input for their CD player.

With the AV8 that could be mistake. The DACs in the AV8 are outstanding. And, the AV8 is one of the few processors in this price range that incorporate a separate quartz crystal Phase Lock Loop circuit (most others rely on the rather ordinary PLL provided in the SPDIF input receiver chipset).  This separate PLL provides a very high Q (narrow bandwidth) filter.  This reduces jitter by an order of magnitude when compared to most AV processors.

So, the short answer is, "It depends on the CD player." Most CD players should be connected to the digital input. The rare exception would be something like the Arcam FMJ CD23 or CD33 in which the digital performance is being pushed to the theoretical limits.

Tja wellicht dat ze de DV27 er dan ook maar bij moeten zetten ::) Bij een loopwerk heb je weinig keuze dus tja, ik hou het voorlopig op analoog. De upgrade zal ik niet zo snel doen omdat ik dat geld liever aan een toekomstige HD speler wil besteden..of het moet een aantal jaren op zich laten wachten  :(

Ettepet

Quote from: patrick_vdb on March 14, 2005, 19:15:47
Als ze dan direct een analoge volume-control erop zetten kan de AV8 helemaal de deur uit ;D
Inderdaad, dat is precies wat gebeurde bij deze review: (en nog -zonder- echte volumeknop)

http://www.aslgroup.com/arcam/WidescreenIAR.pdf

Kijk op pagina 16 en 24, waar de dv27a rechtstreeks op de Arcam P7 en de McCormack DNA-HT5 werd aangesloten in zowel 5.1 als stereo, met spectaulaire resultaten.  De reviewer heeft ook zeer veel lof voor de uitmuntende kwaliteiten van de AV8 (en is minder te spreken over de P7 ;)).

Heb zelf een (geupgrade) dv27a in bestelling, en ben zeker van plan het een-en-ander uit te proberen.  Hij zal i.i.g. geen last hebben van "uitvallen" via coax, vanwege de snellere processors die de upgrade met zich meebrengt.

GerritZ

Quote from: Ettepet on May 13, 2005, 15:45:01
Heb zelf een (geupgrade) dv27a in bestelling, en ben zeker van plan het een-en-ander uit te proberen.  Hij zal i.i.g. geen last hebben van "uitvallen" via coax, vanwege de snellere processors die de upgrade met zich meebrengt.

Wat bedoel je met uitvallen ? Dat wanneer er een elektrisch apparaat aangaat even het geluid weg valt ?

Want dat heef met het soort interlink te maken, de audionote heeft daar last van en een MIT digital reference weer niet.

Gerrit

Ettepet

Quote from: GerritZ on May 14, 2005, 10:44:36
Wat bedoel je met uitvallen ? Dat wanneer er een elektrisch apparaat aangaat even het geluid weg valt ?
IK bedoel niks, ;D, dat is een uitspraak van Spacebass (en anderen op het net).  Ik vermoed dat de langzamere "Vaddis 3"-processor het af-en-toe niet allemaal bij kan benen. ;)