Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Quote from: garmtz on December 21, 2004, 14:23:28
Tussen de CD's kunnen persingsverschillen zitten en andere zaken die niet gelijk zijn (net andere materialen in het label verwerkt, minder dikke reflectielaag, noem maar op...). Het effect is zo schokkend groot, dat je geen moeite hoeft te doen om het te horen, geloof me...

Moet ik dan nu echt gaan luisteren in de winkel: "hoeveel exemplaren heb je? kan ik ze alle 21 ff luisteren?"  ;D
JBL PRX Power!

R

Wou je dan ook heel je set meeslepen naar de winkel :D. Die zooi daar laat de verschillen toch niet horen.....

Spacebass

Als de verschillen zo groot kunnen zijn, dan dan kan je toch ook eerst de twee CD's met elkaar vergelijken?

Zoals wij toen met die compilatie CD en de originele CD gedaan hebben  :)
Dat was echt een heeel groot verschil. Ga de artiest nog ff een mailtje sturen! Ik wil een andere CD!!!  ;D

garmtz

Quote from: Spacebass on December 23, 2004, 06:44:34
Als de verschillen zo groot kunnen zijn, dan dan kan je toch ook eerst de twee CD's met elkaar vergelijken?

Dat kan... Maar ik beloof je dat dat echt niet nodig is... :)

Spacebass

Quote from: garmtz on December 23, 2004, 07:11:26


Dat kan... Maar ik beloof je dat dat echt niet nodig is... :)
OK, probeer het vanavond ff  ;)

garmtz

Gewoon doen alsof je je cassettedeck demagnetiseerd, dus in 1 soepele beweging langs je woofer en in dezelfde soepele, niet te snelle beweging weer ervanaf. Gelijk spelen! Haal je hem er weer uit, dan moet de procedure herhaald worden.

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on December 23, 2004, 06:44:34
Zoals wij toen met die compilatie CD en de originele CD gedaan hebben  :)

Ja, schrikbarend om te horen hoeveel ruimtelijker, en gestructureerder de compilatie-versie klonk :o Iets watje normaliter niet zo snel verwacht bij compilatie-cd's...

mvrg

Patrick

Spacebass

#282
Nou, tis eigenlijk een luistersessie thread maar toch! Moet ik even vertellen!  ;D

De kriebels waren te sterk! Zit al een hele poos tegen een scherm aan te hikken met een aantal minpunten, maar daar is vanaf vandaag een einde aan gekomen  O0 . Omdat Illusions zoals altijd weer met een pracht "kriebel" aanbod komt, kon ik de verleiding niet weerstaan! (ook een beetje Krunk zijn schuld!)
Heb zijn scherm overgenomen en tjee wat een pracht scherm is dit! Dus bij deze Illussions waanzinnig bedankt! (sowieso was het kort maar reuze informatief en gezellig!!)

Voor de duidelijkheid, ik ga het electrische scherm dus vervangen door het onderste vaste scherm.
Ik moet daar echter nog een speciale constructie voor maken zodat ik het doek naar het plafond kan wegklappen. Dit zal ik tzt uiteraard beschrijven op het forum  ;) Het nieuwe scherm is 10 cm smaller maar dat verschil valt reuze mee!

ps
Enne binnenkort een bezoekje bij mij Sjaak!  ;)

Raphie

Space, dit is toch je huiskamer of niet? wat is die zwarte achterwand gordijn of verf?
Wel erg flexibel van je vriendin/vrouw  ;D

Ik hoop dat de mensen nu niet gaan denken dat je een flisotrap naar de 1ste hebt gemaakt ;D
Maar ondertussen wel een supergaaf scherm FELI
JBL PRX Power!

Spacebass

Quote from: Raphie on January  6, 2005, 23:13:02
Space, dit is toch je huiskamer of niet? wat is die zwarte achterwand gordijn of verf?
Wel erg flexibel van je vriendin/vrouw  ;D

Ik hoop dat de mensen nu niet gaan denken dat je een flisotrap naar de 1ste hebt gemaakt ;D
Maar ondertussen wel een supergaaf scherm FELI
bedankt!! ben er heel erg blij mee  :)

De hele wand kan afgesloten worden met een zwart fluwelen gordijn die ook nog gevoerd is, dus overdag is het redelijk film kijken (nog niet perfect vanwege de lichte muren en de ontbrekende koof boven en voorlangs het gordijn)

lekker voor het contrast en ik heb absoluut een flexibele liefde! Tja het is meer een HT/Luisterruimte dan een woonkamer, maar ja ik heb geen toonzaal, ook wel woonkamer genoemd  ;D

Dus hopelijk krijg ik ooit de kans om een echte dht te bouwen waar ook de wanden en het plafond aangepakt zijn ;)

patrick_vdb

Hi Spacebass,

Mooi strak scherm dat absoluut een mooie upgrade zal zijn tov het scherm dat je al had hangen. Misschien is het voor de toekomst makkelijker als je de upgrades 'planned' vlak voor mijn bezoekjes...dat scheelt weer een ritje ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

Hmmm, beetje een domper vandaag  ::)

Na maanden van "overdenkingen" heb ik vanavond eens mijn set in de kamer een kwartslag met de klok meegedraaid. Dus zoals het pré projectietijd stond. Ik was toch wel benieuwd omdat vooral het laag in mijn beleving toen veeeeel beter klonk.
Kanttekening die ik erbij moet maken is dat op de speakers en speakerbekabeling na een totaal andere set had.
Naast de ander set is trouwens ook de 32" sony en tv/audiorack niet meer op de oude plek (staan nu in de slaapkamer)

Maar goed het ging mij om de akoestiek en de luidsprekerplaatsing.
Nou ben ik een "instellingen noteer figuur" en heb daar mijn spreadsheetjes voor ;D en heb de oude posities gereconstrueerd.

Tot mijn grote verbazing was de hele plaatsing en het ruimtelijke beeld totaal overhoop. Het leek bijna uitfase achtig gerommel in de verte  :o
Ondanks dat de speakers verder de kamer staan dan ik ze de laatste tijd heb staan. Het laag was geheel verdwenen ???

Ik heb vervolgens de speakers 20 cm dichter naar de muur gebracht en floep, daar was het diepe laag weer terug. Beter gedefinieerd en strakker, MAAR veel meer "kamer" akoestiek vanuit het middenlaag en nog steeds een slecht geluidsbeeld. De gehele tonale balans was naar de "klote" zeg maar. Vreselijk!

Tis jammer maar heb alles maar weer terug geplaatst. Weer een illusie armer ;) Weer eens het bewijs dat er zoveel variabelen zijn die de boel kunnen verzieken maar ook verbeteren.

ps
En ja wellicht dat akoestische hulpmiddelen de boel zou kunnen verbeteren, doe ik dat liever zoals ik de set nu heb staan, omdat dat voor het projecteren een betere positie is.

plasmal

Hi Spacebass,

je bent klaar met uitrusten?  ;D

gr alex


Spacebass

Uitrusten?  ;D

Qua set voorlopig wel, maar dat finetunen probeer ik weer een beetje op gang te krijgen  :D Ik moet mij er wel enorm toe zetten om iets te doen...te veel stress gedoe op werk en zo  ::)  Dacht dat hobbien stressverlagend werkte...vandaag helaas niet  ::)

Harry HT

Hoi SB,
Quote from: Spacebass on January 28, 2005, 22:51:48
ps
En ja wellicht dat akoestische hulpmiddelen de boel zou kunnen verbeteren, doe ik dat liever zoals ik de set nu heb staan, omdat dat voor het projecteren een betere positie is.
Misschien kun met de software Room Optimizer van RPG nog wat aan je plaatsing doen. RPG maakt ook acoustische producten indien het allemaal niet lukt.
Bekijk anders de gratis demo eens.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

plasmal

ach, je weet nu in ieder geval dat de set de laatste tijd op de goede plaats gestaan heeft

en door alle upgrades wist je ook niet precies meer hoe die bas, die in je herinnering zo goed klonk, nu werkelijk klonk, waarschijnlijk nog minder dan    uit fase achtig gerommel in de verte
maw je bent er vandaag achter gekomen dat je set veeeel beter klinkt dan een tijdje geleden en dat alle upgrades ook upgrades zijn geweest
eigenlijk best een goede reden om een goed gevoel van je hobby te krijgen

gr alex

Spacebass

Quote from: alex on January 29, 2005, 00:07:52
ach, je weet nu in ieder geval dat de set de laatste tijd op de goede plaats gestaan heeft

en door alle upgrades wist je ook niet precies meer hoe die bas, die in je herinnering zo goed klonk, nu werkelijk klonk, waarschijnlijk nog minder dan    uit fase achtig gerommel in de verte
maw je bent er vandaag achter gekomen dat je set veeeel beter klinkt dan een tijdje geleden en dat alle upgrades ook upgrades zijn geweest
eigenlijk best een goede reden om een goed gevoel van je hobby te krijgen

gr alex
Bedankt voor je positieve benadering! Kon ik wel ff gebruiken ja  ;D  Ik denk dat de set zoals hij nu is gewoon veel rauwer/sneller/opener is en minder saus heeft. Dat het laag ook beter was in de oude positie kon mij minder boeien dan het totaalplaatje wat ik te horen kreeg. Ik denk idd dat ik de set momenteel gekozen/getuned heb naar de huidige positie of zoiets  ;D

@Harry  ga ik zeker proberen! Bedankt voor de tip...

jaco

Quote from: Spacebass on January  6, 2005, 22:58:56
Voor de duidelijkheid, ik ga het electrische scherm dus vervangen door het onderste vaste scherm.
Ik moet daar echter nog een speciale constructie voor maken zodat ik het doek naar het plafond kan wegklappen. Dit zal ik tzt uiteraard beschrijven op het forum  ;) Het nieuwe scherm is 10 cm smaller maar dat verschil valt reuze mee!
Dan maak je wat minder goed gebruik van het fosfor, of ga je je CRT ook wat naar voren hangen ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Klopt helemaal Jaco! 

Ik heb de keuze om of het scherm dichter naar de kijkplek te brengen of de CRT dichter naar het scherm. Bij de eerste situatie schiet ik niks op. Ik heb geloof ik ergens al aangegeven dat ik bij sommige snelle scènes net iets te dicht bij zit.
Dus kom ik uit op de CRT dichter naar het sowieso 10cm kleinere scherm. Logisch gevolg is dat als ik enigzins op dezelfde hoogte wil kunnen projecteren (liever laagte  ;) ) dan zal de CRT ook lager moeten komen te hangen...maar dat schuif ik ff naar voren als het scherm eenmaal hangt. (Vandaar ook mijn zoektocht naar een Barco beugel)

Voorlopig ga ik mij eerst bezighouden met de constructie van het scherm. Ik heb al wat ideeen maar moet dat eerst op papier uitwerken.

jaco

Met een barco beugel kun je inderdaad ook wel wat naar voren schuiven (die lift beugel dan). De hoogte is helemaal geen probleem.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Hmmm hoeveel cm naar voren?

jaco

Goede vraag. Niet al te ver denk ik want dan krijg je steeds een groter moment op de draadeinden.

In de PDF file lijken er 3 mogelijkheden te zijn waar de draadeinden in bevestigd kunnen worden.
Maar de bovenplaat die met 2 x 5 gaten aan het plafond moet (10 schroeven maximaal) zou je ook aan 8 op kunnen hangen en zo een paar CM winnen.

Je zal ten opzichte van je huidige ophanging toch wel wat moeten veranderen vrees ik.

Je moet even kijken in de CM100 dpf file die ik je gestuurd heb, dan kun je ongeveer zien wat ik bedoel.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Bedankt voor de PDF jaco...zal hem eens uitpluizen  ;)

patrick_vdb

Hi Spacebass,

Hmmm, vol enthousiasme vertelde je altijd over de andere plaatsing van de set, we zouden het zelfs nog eens uit proberen maar dat was er de laatste keer niet meer van gekomen. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en zelf aan de slag gegaan .... met (helaas) een illusie armer?

Er is natuurlijk ontzettend veel veranderd ten opzichte van het referentiekader welke je had ten tijde toen de set in de andere richting stond opgesteld. Het zal hierdoor wel behoorlijk lastig worden om een precieze oorzaak aan de discrepantie in de beleving nu en de herinnering aan de beleving destijds.

Ik zou nog het een en ander in een of ander programmaatje voor je zetten, zal de andere opstelling er ook eens bij nemen, kijken wat daar uit komt ;)

mvrg

Patrick

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on February  1, 2005, 22:21:35
Hi Spacebass,

Hmmm, vol enthousiasme vertelde je altijd over de andere plaatsing van de set, we zouden het zelfs nog eens uit proberen maar dat was er de laatste keer niet meer van gekomen. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en zelf aan de slag gegaan .... met (helaas) een illusie armer?

Er is natuurlijk ontzettend veel veranderd ten opzichte van het referentiekader welke je had ten tijde toen de set in de andere richting stond opgesteld. Het zal hierdoor wel behoorlijk lastig worden om een precieze oorzaak aan de discrepantie in de beleving nu en de herinnering aan de beleving destijds.
Er is heeel veel veranderd..ik ga terug naar mijn YAMMIE!!!!  ;D

Quote
Ik zou nog het een en ander in een of ander programmaatje voor je zetten, zal de andere opstelling er ook eens bij nemen, kijken wat daar uit komt ;)
Ben benieuwd...

Heb gisteren eens de stoute schoenen aan getrokken en zelf zowel de firmware van de DVD-ROM als de software van de DV27 geupdate. Hij lijkt sneller het fornaat te herkennen  8) en er schjnen wat problemen met MP3 bestandsformaten te zijn opgelost. Ook dropouts bij DTS signalen zouden hiermee opgelost moeten zijn.
Maar het belangrijkste is voor mij dat hij nu ook DVD-/+R en DVD-/+ RW kan lezen  O0 

En als het fout zou gaan tijdens de update...ach had ik een excuus om mijn DV27 ook hardwarematig te laten upgraden  ;D