Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

LOL  ;D

Dan heet hij voor een dagje "Scarf"  ;D  ;D

Spacebass

#251
Oh jaaa, hier een "patroontje" Linkje  ;D

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on December 16, 2004, 20:54:52
Dan heet hij voor een dagje "Scarf"  ;D  ;D

En ik kom dan niet met lege handen whoahahahahaha ;D

Thanks voor de strik-instructie, hiermee moet het wel lukken.

mvrg

Patrick

Scarp


Spacebass

LOL ;D

Kan je trouwens Hugh's weer meenemen? Die andere CD heb ik hier ook  ;) dus die gaan we mooi als eerste beluisteren  ;D

patrick_vdb

Hi Space,

Ik neem ome Hugh weer mee (heb je 'm nog steeds niet?) en zal ook een cd van Ben Allison meenemen. En die timpani's wil ik bij jouw idd wel eens horen O0

mvrg

Patrick

Spacebass

Mijn bestelling stond al een tijdje bij Jeroen in backorder, maar deze keer lijkt het goed te komen  O0

Scarp

Klein verslagje van het bezoek van Patrick en ik aan Spacebass:
Ten eerste zaten we fijn een uur in de file bij Rotterdam omdat ze zo nodig van 2 van de 3 rijbanen dicht moesten zetten. Dus we waren wat later dan geplanned, maar goed, uiteindelijk zijn we er toch gekomen.

De hele dag veel geluisterd en ook veel gepraat :)

De vorige keer dat ik voor het eerst bij Spacebass luisterde schrok ik in eerste instantie van de rauwheid van zijn systeem. Vergeleken met B&W is het zo enorm rauw. B&W zelf strijkt de boel wat gladder en is echt een totaal ander geluid.

De Arcam was bi-amped vergeleken met de vorige keer en dat leek inderdaad een stuk te helpen. De infinity's hadden het iets makkelijker.

Aangezien ik een copie al had van Haugtussa, hebben we die ook geluisterd. Op het volume waarmee bij spacebass gedraaid wordt (vrij hard) kreeg ik echt weer kippevel ervan. Maar wel bij de enorme uithalen en dynamisch stukken merkte dat de speakers werden teruggehouden. Ik vond het erg goed klinken. Het is jammer dat ik zelf nooit op zo'n volume kan spelen, want het klinkt allemaal toch nog mooier. Je mist toch een hoop bij laag volume.

Uiteraard nog veel andere cd's gespeeld. Een leuke van Patrick was Ben Allison met Buzz. Die cd ga ik ook maar eens bestellen :)

Ook deze keer een film gekeken. De film The Gathering hebben we bij de lokale videotheek opgehaald en bekeken. In eerste instantie was het beeld nogal blauwig en niet echt goed, zelfs een totale projector leek als ik kon dat wel zien. Blijkt meneer Spacebass geknoeid te hebben met z'n instellingen, dus eerst de boel weer instellen en daarna konden we eindelijk eens kijken :P

Ik moet toch zeggen dat het een mooie belevenis is zo'n projector. Samen met z'n geluid was het echt behoorlijk mooi.

Ik heb me prima vermaakt, veel geluisterd naar muziek (weer wat nieuwe muziek ideeen opgepakt) en weer eens een CRT PJ gekeken.

Dank aan Spacebass, z'n vrouw en kids (waaronder spidey :)) voor een gezellig dagje. En dank aan Patrick voor het rijden :)

blue-eyes

#258
Er is ook een stelling dat zegt dat alles mooier gaat klinken bij hardere volumes, dus indirect negatief voor de kwaliteit.

Ik neem aan dat je dat hebt meegenomen? Dus niet zo bedoeld? Persoonlijk wordt ik sneller "luistermoe" bij hardere volumes.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Quote from: Blue-Eyes on December 19, 2004, 10:46:19
Er is ook een stelling dat zegt dat alles mooier gaat klinken bij hardere volumes, dus indirect negatief voor de kwaliteit.

Ik neem aan dat je dat hebt meegenomen? Dus niet zo bedoeld?
Blue, het is een feit dat je gehoor pas "recht" is bij luistervolumes van 90 db dus die grens zoek ik altijd op  :)

blue-eyes

#260
Ik denk ook zeker dat de kwaliteit van de set daar HET wezenlijk verschil in is. Het lijkt me dat de Infinity's daar geen probleem mee hebben.

Ik zal vandaag eens de dB meter pakken om te meten op hoeveel ik luister. Ik heb werkelijk geen idee. Misschien speelt Scarp wel extreem zacht :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Met voldoende pauzes ertussen is het prima te doen. Het ligt ook wel aan de muziek die je speelt. Bij een cd van Gotan Project die ik meehad deed het hoge volume wel redelijk pijn na een poosje, omdat daarin de extremen van de instrumenten werden opgezocht.

Scarp

Quote from: Blue-Eyes on December 19, 2004, 10:53:46
Misschien speelt Scarp wel extreem zacht :)
Nu wel aangezien ik geen pre heb, maar normaliter viel het op zich mee. Echter in een flat heb je toch je beperkingen qua volume wat voor de buren nog acceptabel is.

Spacebass

#263
Tja schaam schaam, ik verzuim het altijd om voor een luisterbezoekje eerst eens alles te controleren...
Soms zijn de speakers verschoven, en soms heb ik zitten experimenteren met de barco.

Als je dan een film wilt kijken, dan moet je er dus wel voor zorgen dat je niet als een gek moet gaan afstellen etc...
en ach wie weet ga ik een ISF/HAA cursus volgen kan ik eerst vrolijk op mijn eigen CRT experimenteren ;D

Maar sowieso was het reuze gezellig en hebben we ook over andere dingen dan onze gemeenschappelijke hobby kunnen babbelen  :)

Ik heb hier wel de foto's, maar de "jongens" willen ze vast zelf plaatsen  :)

En idd, bij de echte uithalen merk je dat de arcam (p7) te kort komt, da's iets waar ik rekening mee moet houden, helaas!
Maar mijn doel is op dit moment zoals ik gisteren al zei, eerst eens een set te completeren en alles eruitpersen wat erin zit.
Dan een hele tijd genieten van muziek, en daarna pas weer evalueren wat ik verbeterd zou willen zien.

Verder is het echte dynamische zoals de meridian/parasound combi veel relaxter en gladder. Iets wat ik sowieso met muziek mis.
Bij korte "bursts" tijdens een film heb ik er totaal geen last van overigens.

Maar waar ik blij om ben is dat ik niet de enige ben die merkt dat de SVS een ander soort laag heeft dan de Omega.
Zoals Patrick terecht opmerkte, komt dat waarschijnlijk omdat de meeste speakers niet in dat zelfde gebied kunnen opereren. Daardoor valt het klankverschil daar dan niet op.

Oh ja, misschien kunnen we een CD lijstje maken naar de muziek die we beluisterd hebben?

Ik had de CD Global sounds 3 gebruikt met een nummer Solea van Eric Vaarzon (2 euro 99!  ;D) De originele CD klinkt raar genoeg minder goed dan deze compilatie.
Verder hebben we een stukje Matrix revolutions bekeken om het laag te vergelijken tussen de SVS en de Omega. De SVS heeft een veel dikker tapijt, maar de omega laat de klappen veel "dieper" golven in de ruimte. Je voelt als het waren een golf door het beton heen denderen.

Spacebass

#264
Nou ja hier alvast een foto dan...

Patrick vond het tapijt wel mooi  ;D
En een foto'tje van de HCA die te wachten staat op zijn nieuwe baasje  ;)

Scarp

Verrassing, daar zijn we eindelijk:


Linksvoor de SVS en de front speaker:


Rechtsvoor de andere front speaker en de apparatuur.


Spiderrack met spullekes:


Hey, daar staat nog een Parasound bovenop ... waar zou dat voor zijn?


Samen meten waar de bank moet komen:



En vanaf het midden punt, waar staan dan de rear speakers:



Kabouterperspectief:



Klooien aan de kabels:


ff de instellingen van de barco opzoeken (uit een enorm groot excel sheetje):


Waardes aanpassen terwijl Christina Ricci in beeld is (wat van mij best mag :)):

blue-eyes

Dat plaatje waar jij  opstaat met de kerstboom moet je bewaren Spacebass. Voor als je ooit weer in een discussie (afterhours uiteraard ;D) belandt...... Dit is op en top integratie ;D ;)

Ik had de Infinity's nog nooit gezien, iig nooit zo gezien waarop de verhoudingen duidelijk waren. Ze zijn groot! En dan heb je vier van die dingen in je kamer staan!

Laatste foto: Hoe krijg je Scarp stil ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Ik heb net even snel gemeten met de dB meter. Een CD van Simply Red zat nog in de speler. Mijn luisterniveau ligt tussen de 70 en 80dB. Veelal rond de 72-75dB. Echter, ver van 90 dB! Wel even getest ;D . Daar krijg ik last mee. Als het niet van de vriendin is, is het wel van de buren. Dat is echt hard!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

#268
QuoteDat plaatje waar jij opstaat met de kerstboom moet je bewaren Spacebass. Voor als je ooit weer in een discussie (afterhours uiteraard ;D) belandt...... Dit is op en top integratie ;D ;)
LOL ;D We hebben eigenlijk altijd sinterklaas en kerst gevierd. Het wordt voor mij pas een issue als ik zo'n boom "moet" plaatsen ;)  ;D Het is gewoon reuze gezellig zo'n boom in huis en vooral de sfeer die er om heen hangt. We zijn eigenlijk net begonnen met versieren. de boom is stap 1. Vandaag zijn de ramen de schuifpui en de toogg aan de beurt.
Tis reuze kaal als je het allemaal weer weghaalt  :(

QuoteIk had de Infinity's nog nooit gezien, iig nooit zo gezien waarop de verhoudingen duidelijk waren. Ze zijn groot! En dan heb je vier van die dingen in je kamer staan!
Ja maar naast Pat lijken ze wel heel erg nietig  ;D

QuoteLaatste foto: Hoe krijg je Scarp stil ;D
LOL  ;D


QuoteIk heb net even snel gemeten met de dB meter. Een CD van Simply Red zat nog in de speler. Mijn luisterniveau ligt tussen de 70 en 80dB. Veelal rond de 72-75dB. Echter, ver van 90 dB! Wel even getest  . Daar krijg ik last mee. Als het niet van de vriendin is, is het wel van de buren. Dat is echt hard!
Ach bij een film kan het er wel eens heftiger aan toe gaan. Korte piekjes van 115 db moet kunnen volgens THX toch ;D

patrick_vdb

#269
Hi,

Quote from: Spacebass on December 19, 2004, 11:42:18
Ja maar naast Pat lijken ze wel heel erg nietig  ;D

LOL ;D Maar idd dit was ook het eerste wat ik dacht toen ik de foto zag...de nadruk moet echter liggen op 'lijken' want in het eggie zijn ze niet zo klein als op die foto ;D

Het was weer een heerlijk dagje geworden, met uitzondering van de file bij Rotterdam...Mag je tenminste nog 50 rijden volgens de matrix-borden, gaat iedereen stil staan ???

Ik was reuze benieuwd hoe de set van Spacebass in de, toch best wel, korte tijd (want zeg nu eerlijk, wie gooit zijn set-up in een kleine 7 maanden bijna compleet om) ge-evolueerd was. De laatste keer dat ik bij hem op bezoek was (zie de openingspost van deze topic) speelde hij nog met de Meridian 565 V6.0 Z3 pre/pro, de Parasound HCA2200 en HCA3500, was er geen SVS en was de set anders bekabeld.  Autoriteit, een vanzelfsprekende rust, ongelimiteerde dynamiek maar altijd de muzikaliteit gewaarborgd, zijn enkele kenmerken die me zo tebinnen schieten als ik aan destijds denk...benieuwd of dit ook nu weer gewaarborgd bleef met de Arcam voor- en eindversterking. Rust, muzikaliteit, een diepe gelaagdheid waren zaken die direct positief opvielen maar in de extremiteiten werd er minder gezocht door de Arcam. Soms iets terughoudend op momenten dat je weet dat er nog een extra trap erboven op moet komen, Spacebass is zich er van bewust maar heeft er duidelijk voor gekozen. Niet omdat hij die extra 'schop onder de kont' niet meer wil hebben maar meer vanwege het complementeren van een basis die hem in staat stelt om eerst eens tot rust te komen en te genieten. En dat is precies wat de Arcam doet, rust brengen, ruimtelijkheid scheppen maar bovenal de luisteraar laten genieten ondanks zijn 'tekortkomingen'. Het gegeven dat we niet zozeer hebben zitten freaken maar juist lekker naar muziek hebben geluisterd om de muziek, zegt wat dit betreft al meer dan genoeg ;)

De nummers:

Hugh Masekela's "Stimela"
Shostakovich's "The Bolt - Variation" uitgevoerd door het Russian National Orchstra olv Vedernikov
Ben Allison's "Buzz"
Nils Lofgren ... maar helaas had ik alleen het hoesje meegenomen en zat de CD nog thuis in de speler ;D

QuoteZe zijn groot! En dan heb je vier van die dingen in je kamer staan!

De Omega's zijn geen kleine luidspreker maar ook niet overdreven groot. Door hun teruglopende behuizing, robuust degelijke uiterlijk en mooie afwerking ogen ze absoluut als een mooi pronkstuk. En ja, 4 van die dingen in een huiskamer is eerder een genot (en vereiste aangezien ze ook als fronts worden ingezet) dan een nadeel. Sterker nog, een kleine luidspreker als surround zou een duidelijk nadeel opleveren in het surroundveld zoals later die avond zou blijken. Iedereen kent "Matrix Revolutions" en iedereen weet wel hoe imponerend de stem 'Deus ex Machina' klinkt, maar wie weet hoe imponerend deze stem eigenlijk zou moeten zijn? Geheel los van het gegeven dat er identieke luidsprekers werden gebruikt was het eerder het full-range karakter van de Omega als surround die de ware kracht van een scene als deze liet horen (en voelen), het laag wat in de surroundkanalen zit gemixed is overweldigend en wanneer dit ook als zodanig wordt weergegeven dan klinkt de stem niet langer meer enkel imponerend maar wordt het karakter 'Deus ex Machina' als een ware buitenaardse entiteit tot leven geroepen. Het herrouten van het laag zal deze dimensie niet tot leven weten te roepen.

En dan nog even verder over het SVS verhaal wat al eerder in deze topic naar voren kwam. Het laag van de SVS is simpelweg anders dan het laag dat door de Omega wordt neergezet. Dieper maar ook anders wat betreft kleuring en resolutie, echte punch maakt plaats voor het meer tapijtenlaag. Een andere amp zal de SVS beter onder controlle weten te houden, de teugels aantrekken en de kwaliteiten van de SVS beter exploiteren...Maar het is en blijft een SVS en daar zal weinig aan gaan veranderen ben ik bang.

Alhoewel ik pas rond een uur of half drie 's morgens thuis weer aankwam was de dag toch weer veels te kort.



Mvrg

Patrick

ps...aangezien ik overwegend foto's van het mooie tapijt heb gemaakt wil ik het bij deze ene laten ;D

Scarp

Hmm.. ik moet eens naar de kapper :)

Die Matrix Revolutions scene was inderdaad vrij imponerend zonder SVS. Je voelde gewoon de gehele betonnen vloer bewegen terwijl dat met de SVS een stuk minder was.

Spacebass

QuoteHet gegeven dat we niet zozeer hebben zitten freaken maar juist lekker naar muziek hebben geluisterd om de muziek, zegt wat dit betreft al meer dan genoeg
Idd  O0 jammer genoeg wilde nog het "demagnetiseren" testen van een CD maar we hadden helaas geen 2 identieke CD's  :( Ga van de week toch eens experimenteren.
Ben van plan nog exemplaar van 2,99 te kopen  ;D

patrick_vdb

Hi,

Idd, het demagnetiseren zijn we nog compleet vergeten, zal het thuis zeker ook eens gaan uitproberen.

mvrg

Patrick

garmtz

Doe het NIET met 2 identieke CD's!!! Gewoon de CD draaien, daarna demagnetiseren en weer opnieuw draaien. Tussen de CD's kunnen persingsverschillen zitten en andere zaken die niet gelijk zijn (net andere materialen in het label verwerkt, minder dikke reflectielaag, noem maar op...). Het effect is zo schokkend groot, dat je geen moeite hoeft te doen om het te horen, geloof me...

patrick_vdb

Hi,

Ik vraag me eigenlijk hoe we ook alweer op het idee van twee dezelfde cd's zijn gekomen???? Oh ja, Space wacht nog steeds op de CD van Ome Hugh die ik had meegenomen ;D Het was eigenlijk ook maar flauwekullen maar blijkbaar heeft het zich toch ergens genestelt...

Ik moet je natuurlijk gelijk geven Garmt dat een vergelijk met twee dezelfde CD's onzinnig zou zijn vanwege de persingsverschillen etc.

Mvrg

Patrick