Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

#175
Na een weekje "gewoon" luisteren ben ik uit. Ik heb vrij lang de vdhMagnum  gebruikt voor mijn fronts, maar door een wijziging kon ik de kabel niet meer gebruiken...ze waren te kort.

De huidige Kimber 4 PR past gewoon niet op mijn set en je wil niet weten wat een verademing die V d H bracht...
Niet zo zeer vanwege de bekabeling alleen (Die klinkt behoorlijk goed in mijn set) , maar des te meer omdat Bi-Amping van de fronts een stuk meer druk en detaillering in de muziek laten horen.

Mensen kinderen wat een verademing om dat toch weer terug te horen, en dat het niet eens zo'n verkeerde stap was om mijn set te herzien!

Heb samen met Robert (die ik vorig weekend te logeren had) nog zitten luisteren wat de verschillen waren met 4.0 en 4.1.
Finding Nemo klinkt gewoon echt veel strakker in 4.0. De walvis is gewoon oorverdovend realistischer (in hoevere weet je hoe dat klinkt  ;) ) Enorm veel kracht. De muren leken wel de wanden van het aquarium! Het laag leek wel van de muren te komen. Ook Matrix revolutions klonk lekkerder zonder sub. Het laag van de Omega's is gewoon lekkerder en voller dan die van de SVS..let wel...bij mij thuis ;) Met SVS is het zonder twijfel dieper  :o , maar niet lekkerder!

Waar het wel fout gaat is bijvoorbeeld bij Monsters & Co. Daar zit net dat diepe lage tapijt in (backstage deuren scene) dat je mist. Pas als je het een stuk harder zet, dan komt die lage vloer er ook bij. Ik baal vreselijk dat ik die X-OVER van de AV-8 niet lager dan 40 Hz krijg  :'(

Zal eens een mailtje sturen naar Arcam..hopelijk willen ze er ook iets mee doen.

Nu nog een 3e setje KS-1030's en de rears en sub van VdH magnums voorzien, en ik kan eindelijk weer sparen voor andere dingen,
zoals:
1. Nieuwe blauwe buis (helaas weer verzet  :'( ) + colorfiltering + calibratie + montage
2. Upgrade Arcam DV27..misschien zelfs de kap en het frontje vervangen door de zwarte versie.

patrick_vdb

Hi SB,

Quote from: Spacebass on August 21, 2004, 20:54:43
Mensen kinderen wat een verademing om dat toch weer terug te horen, en dat het niet eens zo'n verkeerde stap was om mijn set te herzien!

LOL ;D Toch mooi dat je ook met de P7 weer kunt jagen en druk opbouwen, eigenlijk zoek je dus nog een tweede P7 om elk kanaal te bi-ampen voor in surround-weergave?

Dat de SVS dieper het laag induikt is niet zo verwonderlijk natuurlijk maar meer of dieper laag is idd niet automatisch ook beter laag. Ik heb de SVS nog niet gehoord in jouwn opstelling maar de Omega is nu redelijk bekend, wat bedoel je precies met voller en lekkerder? Is het vooral de resolutie in het laag, de pitch en snelheid? Leuk dat Robert trouwens lekker is komen logeren :D ;)

Een X-over op 40Hz lijkt mij idd ook wat te hoog voor de Omega, 30Hz was een betere optie geweest (met de Casablanca lukt dat wel ;D ). Voor stereoweergave ben ik er allang uit thuis, geen cross-over en de Thiels full-range aansturen, de B&W sub houdt dat gewoonweg niet bij en geeft bij lange na niet de resolutie dat de Thiel in het laag kan geven. Voor het surroundgebeuren moet ik nog wat dingen uitproberen (oa beluisteren in hoeverre de Parasound de beperkende factor is wanneer er 4 Thiels aanhangen), voor puur LFE is die B&W echter wel een behoorlijk monstertje >:D

Wat doet de Magnum in jouwn set waardoor je er juist zo over te spreken bent, waarin liggen de kippevel-momenten? Ik ben weer nieuwsgierig, kan maar weer beter komen luisteren ;D

mvrg

Patrick


Spacebass

Quotetweede P7
Die gedachte schoot wel bij mij binnen  ja  ;D LOL

Quotewat bedoel je precies met voller en lekkerder?
DE SVS geeft "slechts" mooi laag..een laag dat goed past bij "normale" hifi speakers. Speakers die uit zichzelf geen onvoorwaardelijke "punch" geven maar een mooi egaal geluid. De Omega kan echter een beuk in je maag geven met idd veel meer resolutie en veel strakker en korter. Bij de walivis scene lijkt het wel randje oorverdovend en bij de matrix voel je elke klap ook in je maag. De SVS gaat pas lekker en geintegreerd werken vanaf je broekspijpen zeg maar.
En wie weet is een casablanca wel een volgende stap  ;) Maar dat gaat heel wat jaartjes duren  ;D

Wat ik bedoel met de X-over is dat ik het liefst zou willen dat de SVS...ook bij surround alleen alles beneden de 30 Hz voor zijn rekening neemt. 4 12" woofers verplaatsen nou eenmaal meer lucht dan een enkele en bij "beuk" scenes merk je dat. Het klinkt iets minder "industrieel".

Wat de VdH betreft diep laag, zachter en gedefineerder mid zonder overdreven te storen. Veel meer resolutie in het hoog, waardoor het misschien wel iets gladder overkomt.

Zal dat later proberen iets duidelijker te omschrijven  ;)

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on August 23, 2004, 07:59:13
Die gedachte schoot wel bij mij binnen  ja  ;D LOL

Ons kent ons ;D

mvrg

Patrick

BOUBOU

Quote from: Spacebass on August 21, 2004, 20:54:43

2. Upgrade Arcam DV27..misschien zelfs de kap en het frontje vervangen door de zwarte versie.

Verkopen is geen optie?

Ik weet namelijk wel een koper  ::)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Geen geld  ;D  dis goedkoper  ;)

BOUBOU

Quote from: Spacebass on August 23, 2004, 20:08:42
Geen geld  ;D  dis goedkoper  ;)


Zonde  ;) ;D

Dan toch maar een nieuwe aanschaffen tzt. (+/- over 5 jaar)  :)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Spacebass

Ik zag er overigens een te koop voor 2200 op hifi.nl  ;)

BOUBOU

Quote from: Spacebass on August 23, 2004, 20:37:48
Ik zag er overigens een te koop voor 2200 op hifi.nl  ;)

thnx......zal ff vragen of ie em de komende 5 jaar voor me wil vasthouden  ;D

Zal vast in de tussentijd wel iets anders leuks voorbij komen.
Heb eerlijk gezegt momenteel meer behoefte aan een fatsoenlijk cd-loopwerk voor al die beveiligde cd's
Mischien nog een aanbeveling ???

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

jaco

Quote from: Spacebass on August 23, 2004, 07:59:13
Wat ik bedoel met de X-over is dat ik het liefst zou willen dat de SVS...ook bij surround alleen alles beneden de 30 Hz voor zijn rekening neemt. 4 12" woofers verplaatsen nou eenmaal meer lucht dan een enkele en bij "beuk" scenes merk je dat. Het klinkt iets minder "industrieel".
Heb je al een LFE only stand geprobeerd, dus speakers full range, en alleen LFE naar de SVS ?
Dat zou wellicht voor jou het beste zijn als ik het zo lees.

Jaco

Spacebass

Dat is hoe ik nu al een tijdje draai. En dat valt dus tegen.

Als ik de mogelijkheid zou hebben om alles inclusief LFE naar mijn fronts te routen en alleen alles onder de 30 Hz naar de Sub, was ik een tevreden man  ;) Onder de 30 Hz wordt het definitie gebeuren bij mij thuis iets minder belangrijk en dat gebied kan de SVS dus een heel stuk beter laten horen dan de Omega's. Daarboven "handelen" de fronts het echt een stuk beter.

VlisChris

Maar denk je dat Arcam met iets kan komen om het bassmanagement te verlagen van die 40Hz naar de door jou gewenste 30Hz? Dat lijkt me niet zo eenvoudig om te doen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Hi Space,

Indien het echte diepe laag voor jouw minder belangrijk is en vooral de kwaliteit van de Omega's in het laaggebied wilt horen zijn twee extra Omega's als bass-towers LFE-only natuurlijk een mogelijkheid? ;D

mvrg

Patrick

markvl

Quote from: Spacebass on August 24, 2004, 12:25:15
Als ik de mogelijkheid zou hebben om alles inclusief LFE naar mijn fronts te routen en alleen alles onder de 30 Hz naar de Sub, was ik een tevreden man  ;)
Misschien je fronts op "large" en een low-pass filter voor de SVS?

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

VlisChris

4 posts eerder op deze pagina ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

#190
Quote from: patrick_vdb on August 24, 2004, 12:34:41
Hi Space,
Indien het echte diepe laag voor jouw minder belangrijk is en vooral de kwaliteit van de Omega's in het laaggebied wilt horen zijn twee extra Omega's als bass-towers LFE-only natuurlijk een mogelijkheid? ;D
mvrg
Patrick
Zo als tekst ziet het er wel erg fout uit, geef ik toe ;D De punch van de Omega is direct in je maag en de vloer/bankstel. De SVS zit eigenlijk veel meer aleen op de vloer, een soort laag gerommel van grondnoten, waar zelden echte snelheden bij komen kijken. Ik heb idd ook zitten denken om gewoon twee (omega spare)woofers op de kop te tikken en zelf een DIY SUB te maken...in een gesloten kast dan wel.

QuoteMisschien je fronts op "large" en een low-pass filter voor de SVS?
Dan blijft het LFE nog steeds naar de SUB gaan  :( . Mijn Yammie had ik vroeger een optie om het LFE zowel naar de fronts als een sub te routen...ik kan het niet direct vinden of dat kan...misschien ff in de handleiding snuffelen  ;)

patrick_vdb

#191
Hi Spacebass,

Quote from: Spacebass on August 24, 2004, 20:30:42
Ik heb idd ook zitten denken om gewoon twee (omega spare)woofers op de kop te tikken en zelf een DIY SUB te maken...in een gesloten kast dan wel.

Precies, my thoughts exactly ;D Net zoals je bij de grote systemen wel eens ziet...een aparte tower for bass only 8) Met een aantal "omega-woofers" moet dat wel lukken, desnoods andere drivers (als ze maar integreren) maar twee leuke DIY-subs moet zeker te maken zijn.

mvrg

Patrick

garmtz


Spacebass

Ik ben nog aan het luisteren...zo op de achtergrond....misschien moet je zelf ook langskomen...kunnen we samen luisteren  ;)  ;D

garmtz

Ik heb avonddienst... Kan deze week alleen vóór 13:00 uur of ná 0:00 uur...  ;)  Was anders direct even langsgewipt.

Spacebass

hmmmmm je weet dat ik pas na 24:00 slaap..en ik denk dat wij daar samen binnen een paar seconden wel achter kunnen komen  ;D
Dus van mij part kom je zelfs straks na werk nog ff...dat alles alleen als jij er zin in hebt natuurlijk  :)
en echt luid hoeft het niet te zijn om de verschillen te horen...PM mij maar anders...

Spacebass

Ok..heb gehoord wat de MIT shotgun bij Menno deed en wat de kimber ks-1030 deed...ik wilde deze dus ook bij mij thuis uitproberen, want het fascinerende vond ik de enorm brede soundstage.

Thuis op mijn set geen extra brede (of bredere) soundstage..sterker nog..eerder omgekeerd...de kimber weet de soundstage breder te maken...de vraag is natuurlijk hoe is dit bij mij mogelijk...
Ben dus weer eerst op de analytische toer gegaan..ik had mijzelf nog zo beloofd dat niet te doen...mja er moet een verklaring te vinden zijn.

Ik ben beide kabels dus flink aan het ontleden geweest.

Doordat de kimber bij mij thuis een hoop meer details en met name ruimte tussen de instrumenten weet te creeren lijken de instrumenten er meer uit te springen..wat een grotere dynamiek veroorzaakt.
De MIT lijkt de instrumenten in metname de drukkere passages meer bijelkaar te houden en veel minder ver door te lopen in de uiterste grenzen van het hoog.
Ook kreeg ik wat meer nadruk op het midlaag en het laag bij de MIT.
Dat de kimber overigens tijdens het inspelen wat rommelt met het middenlaag en laag en dat deze nog moet bloeien, heb ik al vanuit meerdere bronnen en reviews begrepen.
Ik vind de Kimber een stuk zuiverder klinken...tonaal net iets geavanceerder en bijna vloeibaar. Nauwlijks uitschietende pieken van specifieke klanken of zo.
Wat ik bij menno had...dat sommige klanken middels de MIT een soort van bleven hangen in het midhoog bleven geheel achterwege, maar daar kwam een zekere mate van gecomprimeerdheid uit voort...wellicht door de eerder genoemde verschillen in dynamiek daaraan debet zijn. Bijna tegen het holle aan af en toe.

De MIT toont aan de andere kant heeft een bepaald soort muzikaliteit ...juist als je de instrumenten solistisch hoort....
Zodra er wat meer bijkomt...dan heb ik echt de drang om hem er tussen uit te halen.
MIjn set gedraagt zich niet helemaal doorsnee heb ik het idee...  ;D

Ik moet wel zeggen dat ik eerlijkgezegd ff geschrokken was bij Menno...

Nope...mijn uitgestippeld traject kan gewoon doorgang vinden....  O0

FrankB

Mooie analyse SB, gelukkig maar dat je de juiste weg bent ingeslagen en het ultieme bewijs dat wat in de ene set goed is in de andere set helemaal niet goed hoeft te zijn :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Interessante bevindingen SB! Misschien hoor jij wel andere zaken omdat jouw set dynamisch zo weinig beperkt. De nadruk ligt dan meer op de afwezigheid van compressie van de Kimber (hoorde ik gelijk met de KS-1030) dan op de ruimtelijkheid van de MIT. Misschien moet je de KS-1030 toch maar meenemen naar mij de 26e... ;D Kun je nog meer horen wat er gebeurt in weer een andere set... :)

Ik denk dat ik aan jouw beschrijving wel genoeg heb trouwens, kom liever een keer weer luisteren naar jouw set zoals jij hem het mooiste vindt... ;)

reMC

HI Space!

Wat zijn nou de plannen met de SVS sub? Ik begrijp dat je maar niet tevreden wordt?