Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

#150
Tjonge hoezo synergie met dezelfde kabels?

Na twee weken proef gedraaid te hebben met de eichmann sixes vandaag eens een setje kimber Select 1011 ertussen gehad...pfieuw...heb het nog niet gehad, maar werd muzikaal redelijk gegrepen door de kimbers  :'(  Echt prachtig!!!! Ik ben dan ook veel dank verschuldigd aan Rolf die mij deze test mogelijkheid aanbood en gewoon bereid was om 1,5 uur te rijden... Waarvoor enorm veel dank!!!

Het rare is echter dat op een of andere manier de sixes aangesloten op de bron, maar de kimbers tussen de dsp en de eindbak nog een tandje beter waren, meer druk in het laag en iets meer forward qua geluidsbeeld...al een stuk meer in de richting waar ik ze zou willen hebben  O0
Ik heb dat emotionele nooit gehad heb met volledig eichmann vanaf de bron tot en met de eindtrap. Normaliter is het regel om de beste kabel voor de bron te gebruiken, maar dat wil dus niet zeggen de duurste kabel  ;)

We hebben nog vergeleken tussen de  Hero en de Select, maar het was duidelijk dat de Hero minder detail had als de Select. Een prima kabel die Hero, maar in deze prijsklasse zou ik zeker voor de Eichmann sixes gaan.

ps.
Ook vandaag weer gemerkt dat de P7 met een enkele trap per front voor de wat heftigere muziek net wat te kort komt. Hou je het geluidsvolume bescheiden, dan is er meer detaillering, maar als je echt de muziek wilt voelen, dan geniet het vermogen van de parasound toch echt de voorkeur.

De p7 maakt het geluid veel platter en vrijwel dynamiek/detail-loos. De parasound is toch echt een hele verademing wat dat betreft.
De betere bekabeling maakt veel goed, maar de drukkere nummers laten het systeem toch behoorlijk dichtslibben. De Meridian/Para combi is toch echt superieur qua stereo muziek...misschien zal ik toch twee sets moeten maken...een voor stereo muziek en een voor multichannel film/audio. Ik ga nog proberen om de fronts te bi-ampen, maar dat betekent wel een hele korte kabel van een nauwlijks 10 cm om te kunnen bruggen.
Duidelijk is dat ik geen metal muziek kan draaien, maar dat was al eerder geen succes qua muzieksmaak...dus echt rauwig ben ik er niet om  ;D

Hoe dan ook, ik kom steeds dichter bij mijn einddoel.
Voorlopig is de keus dus.

Bron > Pre= Eichmann
Pre > Eindtrap = Kimber
Eindtrap > Speaker = VdH Magnum Hybride.

Ik hoop dat ik nog ff de tijd krijg van Frank om verder te experimenteren  O0

Scarp

#151
Spacebass, 't was geen probleem om langs te komen. 't is een leuke set die je hebt staan. Een andere keer kunnen we ook nog wel eens films bekijken en luisteren :)

Qua conclusies sluit ik me bij je aan. De eichmann/kimber combinatie werkte best goed. Die hebben we ook netjes blind vergeleken :) Alhoewel misschien er weer een invloed was van het aansluiten van twee kabels op dezelfde bron.

Ondanks het wisselen en af en toe technisch luisteren hebben we toch ook leuk muziek geluisterd. Voor mij persoonlijk vond ik beide met kimber hero (pre->amp & dvd->pre) toch het mooist. Alleen in de blinde test met beide kabels aansloten leek de eichmann een voorkeur te hebben. Is toch wel apart :)

Ow jah, het volume was af en toe ook een stuk hoger dan ik gewend ben. Met name in het begin schrok ik van het rauwe wat deze set dan geeft, terwijl ik het iets gladder gewend ben.

Anyway, was een leuk avondje :)

Bart_M

Hi SB,

Wat ga je nu qua eindversterking? Hou je het bij de P7 of toch para?

Scarp

Nee ... vraag 'm dat nou niet want dan gaat ie weer twijfelen :)

FrankB

Quote from: Scarp on July  7, 2004, 10:10:59
Nee ... vraag 'm dat nou niet want dan gaat ie weer twijfelen :)

Het hele probleem van dit forum ... je bent nooit meer tevreden. Het is een vloek, ga het ip van het forum maar blocken in de router  >:D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Scarp

't is geen kwestie van ontevredenheid volgens mij. Beide versterkers zijn gewoon anders en hebben ieder hun eigen plus en min punten. De parasound heeft geen moeite met hogere volumes welke Spacebass ook draait. De Arcam amp heeft daar wel moeite mee (alhoewel het misschien met bi-ampen verbetert?). Voor film geeft de arcam een betere integratie vanwege de identieke versterking.

Het is dus een kwestie van afwegen en wat ie nou wil uiteindelijk en dan bij een keuze blijven.

Voor zover ik het kan zien, lijkt mij arcam all-the-way de beste keuze. Muziek is hierop erg genieten alhoewel je het niet superhard kan zetten. Voor film zal het vast ook erg mooi zijn (heb ik niet gehoord gister, maar heb daar wel vertrouwen in). Daarnaast is het praktischer en is het een mooie set zo samen :)

Maar goed, dat is aan spacebass om te kiezen :)

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Spacebass on July  7, 2004, 00:45:05
Tjonge hoezo synergie met dezelfde kabels?

Hadden jullie de bron dan ook voorzien van de ks1011 toen de pre/pro en amp met deze interlink was aangesloten, of doel je op de volledige Eichmann-situatie?

Misschien is het een goed idee voor SB om zijn Para gewoon te behouden, puur voor te genieten van tweekanaals stereo.

QuoteMet name in het begin schrok ik van het rauwe wat deze set dan geeft, terwijl ik het iets gladder gewend ben

Absoluut, de N802 is wat dat betreft toch een glad-strijker, maar daarmee niet minder mooi, beter of slechter. Het contrast tussen beide speakers is idd behoorlijk.

Mvrg

Patrick

Martin_M

Ik heb laatst de P7 gehoord in een demo-opstelling. Ik wilde nl. weten of de TAG Dual Processor upgrade wel z'n geld waard was.
In deze opstelling stond een AV32R SP (en later de AV192R met DP), een TAG DVD32R, de Arcam P7, Wilson Benesch Curve speakers en NordOst bekabeling.
Heel raar maar met de AV32R vond ik deze set erg 'engels' klinken en Fear Factory (om maar een band te noemen) kwam hier niet uit de verf. Ik werd al bang dat ik met deze demo niet veel zou kunnen. Maar toen de AV192R ertussen werd gezet werd het geluid echt vele malen beter (naar mijn smaak dan) en zelfs metal met veel strakke bass kwam er zeer goed uit (met TMREQ werd dit helemaal geweldig).

Volgens mij kan de P7 dus best wel gecontroleerd 'beuken' maar is best gevoelig voor wat ervoor hangt (its all in the combination).
Deze Wilson Benesch lijkt me niet zo'n heel moeilijke speaker om aan te sturen (88db 4Ohm minimum).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

@patrick: we hebben het volgende beluisterd:
1) dvd->pre: Eichmann. pre->amp: Eichmann
2) dvd->pre: KS1011. pre->amp: KS1011
3) dvd->pre: Kimber Hero. pre->amp: KS1011
4) dvd->pre: Eichmann. pre->amp: KS1011

Nummer 2 was waar Space op doelde van dat ie dat mooi vond klinken en ikzelf het meeste echt genoten heb van de muziek.
Nummer 3 was zeer dichtbij situatie 2. De Hero komt echt een eind in de richting, maar de select maakt het allemaal meer af.
Nummer 4 kwam uit als "beste" naar voren via een blinde test waarbij we schakelden op de pre tussen bron horen via KS1011 en Eichmann kabel. Hierbij dus wel de 1011 op pre->amp.

Het idee om te Para te houden voor muziek en de Arcam voor surround te gebruiken is inderdaad ook een zeer goede optie, welke Space gister ook aangaf.

@martin: op een harder volume kwam Windowpane (de beroemde track 1 van Opeth) totaal niet uit de verf. Het klonk niet lekker. Liep dicht. Met de Para was het meer goed te luisteren. Op de Arcam was track 1 van Deliverance van Opeth ook niet echt om aan te horen. Waar het aan ligt weet ik niet, maar het is niet de set die hier lekker mee overweg kan. Wat ook niet uitmaakt voor spacebass, want z'n eigen muziek klinkt er allemaal goed op :)

patrick_vdb

Hi,

@Scarp,

Thanks voor de verheldering. SB weet wat hij zoekt en er zitten best wel wat individuele kenmerken in die wellicht de KS1011 alleen niet kan bieden?  het combineren met een andere kabel is dan wel een goede tweak natuurlijk.

Ik kan me overigens best inleven in het feit dat de P7 niet kan bieden op volle oorlogssterkte wat SB zoekt, de Omega met z'n niet al te hoog rendement en nominale impedantie van 4 Ohm en een best grillig verloop ervan heeft best wel behoefte aan flink wat stabiele stroom.

Mvrg

Patrick

Spacebass

@Scarp
Bedankt dat je voor mij ingesprongen bent...klopt helemaal wat je verteld.

@Patrick
Idd 2,83 V/1m 87 DB  ;D

Ik weet niet of ik blij moet zijn met deze conclussie.

Even erbij vermelden dat we source direct modus hebben beluisterd zonder sub/eq of wat dan ook voor kunstmatige correcties.

Vooral het verrassende deel dat in de semi "blind" test ik echt overtuigd was de kimber te horen  ;D
In het hoog, vond ik ze vrij veel op elkaar lijken, in het laag en de afbeelding van instrumenten verschilden de kabels nogal.
Wat Scarp terecht opmerkte is dat ik om te kunnen vergelijken de twee uitgangen van de DV27 tegelijk heb gebruikt. Puur uit gemak. Tis natuurlijk niet een optimaal vergelijk omdat zodoende de uitgangsimpedantie en afscherming door de twee kabelparen anders is, dan wanneer deze enkelvouding aangesloten zijn....een beetje verwijzend naar Garmtz ervaring met de Apogee kabel.

Toen we enkel de kimber aangesloten hadden, (ben een kerel, behalve als het om muziek en menselijk leed gaat  ;D ) werd ik enorm emotioneel van een Diana Krall nummer. Dat heb ik dus nog nooit gehad terwijl ik het nummer door en door ken.

Vanuit dat gevoel heb ik belsoten de Kimber aan te schaffen. Pas als ik nog een setje heb, zal ik een definitief besluit nemen.
Moet even een setje bestellen bij de lokale Kimber boer  ;)

Overigens heb ik op mijn werk besloten de Parasound toch van de hand te doen. Ik moet mijn plan aanhouden. Daarna zie ik wel weer wat ik doe  ;)

patrick_vdb

Hi SB,

Quote from: Spacebass on July  7, 2004, 19:47:20
Toen we enkel de kimber aangesloten hadden, (ben een kerel, behalve als het om muziek en menselijk leed gaat  ;D ) werd ik enorm emotioneel van een Diana Krall nummer. Dat heb ik dus nog nooit gehad terwijl ik het nummer door en door ken.

Kijk..dat zijn nog eens goede parameters waarop je kunt baseren/vertrouwen. Had je het enkel bij het nummer van Diana Krall of ook nog bij meerdere?

Uiteindelijk draait het er toch om dat je gegrepen wordt door de emotionele toon van een nummer, wanneer dit door een of ander component niet wordt overgedragen op de luisteraar dan kan het component technisch gezien nog zo perfect zijn...het voldoet dan toch niet ;)

mvrg

Patrick

Spacebass

Ik heb eigenlijk ter confirmatie een heel scala aan muziek over ons heen gestort. Daar zit ook "muzikanten muziek" tussen en minder "gevoelig" zeg maar  ;)

Daarbij ging het mij puur of de muzikale informatie behouden bleef. De sensatie werd over de hele linie "stabieler" en alle instrumenten kwamen zeer goed tot hun recht.

Spacebass

Even de boel weer updaten....

CD/DVD speler digitaal > Handyman optisch kabeltje > DSP

CD/DVD speler analoog > Kimber Select KS-1030 > DSP

DSP fronts > Kimber Select KS-1030 > Eindtrap fronts

DSP rears > Kimber Select KS-1011 > Eindtrap rears

DSP sub > Touwtje > Eindtrap Sub

Tis denk ik wel duidelijk dat ik er weer behoorlijk blut ben in mijn HT Potje  ;D

Nu eerst weer eens rustig luisteren en voorqal genieten  :)

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on July 27, 2004, 21:18:43
Tis denk ik wel duidelijk dat ik er weer behoorlijk blut ben in mijn HT Potje  ;D

Een goed HT-potje is ook meer leeg dan vol ;D ;)

Congrats met de Kimbers Space O0

Ik heb helaas nog niks nieuws te melden ;)

mvrg

Patrick

Scarp

Leuke kabeltjes spaceb :)

veel plezier met inspelen

Spacebass

Ik zit net nou verhaal te lezen op MyHiFi  ;D

Krall is idd druk bezig  :)

Spacebass

#167
Ik heb een tijdje de KS 1011 in huis en heb er ook naar kunnen luisteren in een volledige KS-1011 bekabeling vanaf de analoge uitgangen naar de Pre.

De Eichmann tussen de DVD speler en de Pre/pro gaf echter meer een "Forward" geluid zoals ik gewend was en ook het laag was iets voller.
Maar toch heb ik het beter gehoord met de IRS Omega.
Metname een geheel kamer vullend orkest en twinkelende belletjes en triangels/acoustische gitaren, maar in het bijzonder zouden vrouwelijke vocalen subliem met deze speaker weergegeven moeten kunnen worden.

Ik moest dus een kabel hebben die de kwaliteiten van zowel de 1011 als de Eichmann six combineerde zonder de emphasis op het middenlaag.
Het mid moest iets meer open gegooid worden...

Dat zou heel moeilijk worden bleek al na verschillend vragen aan de wat oudere audiofielen die ik ken. De 1030 voldeed aan deze wensen omdat metname de bassextensie nog iets verder gaat en ook de betrokkenheid wordt met deze kabel op je schoot geworpen. Veel meer in het middengebied gelijkend op wat de eichmann six deed, maar zonder dat het middenlaaggebied kleurde in mijn set.
Dus ik ben simpel weg gaan luisteren wat de verschillen waren tussen de 1030 en de 1011 en werd aangenaamd verrast. Metname de differentiatie tussen verschillende instrumenten, ook wel "lucht" genoemd, werd weer een paar tandjes beter. Ik snap dat deze kabel niet voor niets aangeprezen wordt als een van de beste interlinks die er is. Of het verschil in geld het waard is, durf ik niet te zeggen. Ik ben alleen zo'n typ die als hij iets eenmaal gehoord heeft, dat heel moeilijk opzij kan zetten. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en heb twee setjes  besteld. Dat ik de kabels met wat korting heb kunnen aanschaffen, speelt ook een grote rol. Als ik de adviesprijs had moeten betalen, had ik nog wel wat langer nagedacht  :)

Doordat ik uit nood echter de Kimber 4PR als luidsprekerkabel moet gebruiken, zal ik voorlopig nog niet optimaal kunnen genieten, want dat blijf ik een afschuwelijke kabel vinden in mijn set  :(

Er heerst nu nl nog een vreselijk middenlaag die de goedkopere kimber speakerkabels in mijn set lijken te hebben. Dit was tijdens het testen met de Magnum van vd Hull totaal niet aanwezig.
De speakerkabels van de Kimber Select serie zijn voor mij niet betaalbaar  :( dus ook daarnaar luisteren heeft geen zin.
Dan investeer ik liever in de akoestiek en inrichting  :)

Spacebass

FF een updateje...
Ben nu redelijk lang aan het luisteren geweest en kan niets anders zeggend dat ik details hoor die tot nog toe verborgen bleven...heb steeds bij verschillende kabels dezelfde CD's beluisterd en er niet naar op zoek geweest. (cd's die ik al ruime tijd in bezit heb en dus behoorlijk goed ken)
Laat alles gewoon op mijn afkomen en ervaar de muziek. Had ik bij de 1011 een nummer waar ik van onder de indruk was, dan kan ik nu nog 3 nummers erbij plaatsen in het lijstje.

Metname hele fijne geluidjes die lekker veel trancienten bevatten komen veel beter door.
Acoustische gitaar solo op de eerste Fourplay CD is waanzinnig en zal zeker vaker in de cd-lade  terecht komen. Enorm emotioneel om de muziekstukken zo intens te beleven!  O0

Als ik het inspelen mag geloven dan staat mij nog heel wat te wachten...
pff nu nog die speakerkabels  ;D

Jinsu

Hoi Space,

Minstens 100 uur inspeeltijd met hier en daar een dipje als ik me niet vergis, maar het is al duidelijk dat het geen miskoop was ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Spacebass

Idd geen miskoop...ik wil overigens meteen al verbeteringen horen...dat het beter wordt op hele kleine gebieden, wil ik best geloven, maar dat de kabel van slecht ineens naar goed gaat...ben ik niet helemaal van overtuigd  ;)

MarcoV

Mooi verhaal SB!

Ik denk inderdaad ook dat het inspeelproces vaak een subtiele verandering geeft, maar bij sommige apparatuur/sets weet je het nooit...het inspelen van de de Powerstrip bijvoorbeeld gaf absoluut geen subtiel verschil  ;)

Marco

Spacebass

Echt ik heb geen ideee wat die powerstrip in mijn  set doet  ;D
Ik heb rond dezelfde tijd een hoop veranderingen meegemaakt, dus eigenlijk nooit individueel dingen kunnen vergelijken.
Als ik de set een paar maandjes heb draaien dan ben ik wel van plan om mijn oude DIY blok te vergelijken met de Powerstrip...
als dat niets oplevert...tja dan heb ik een duur stekkerblok  ;D

MarcoV

Zo keek ik er ook tegenaan  ;)

Ik bedoelde het eigenlijk meer illustratief: dat de invloed van inspelen per merk/onderdeel/set verschillend kan zijn...ik heb zelf met bekabeling (bijna) altijd subtiele veranderingen gemerkt, terwijl andere zaken (amp, Powerstrip) juist een grote verandering lieten horen na inspelen.

Marco

Spacebass

Ahhh zoo  :)

Ben er niet helemaal bij geloof ik...mijn tweede foutje vandaag  :P
Ik heb eigenlijk bij nieuwe dingen (vroeger) nooit zo gelet op verbeteringen...Ik vond het meestal meteen al mooi.
Tegenwoordig koop ik zelden splinternieuwe dingen, omdat mijn oor regelmatig valt op veel te dure dingen  ::)

Dus echt bewuste ervaring met inspelen heb ik in alle eerlijkheid niet.

Hmmm bedenk mij eigenlijk dat ik pas sinds ik op dit forum zit 2e hands spullen aankoop  ;D  ;D  ;D
Het ultime bewijs dat ik eindelijk onder het juk van pappa weg  ben ;D Jippie!!!  ;D