Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Dank je Mandragore  :)

Ik denk dat het moeilijk uit te leggen is, dat de podrace/the haunting/u-571 behoorlijk heftig klinken bij mij thuis, zonder een krimp te geven en op vol "oorlogssterkte" zonder sub...ik kan het helaas niet aan iedereen laten horen... Er zijn maar weinig sub's die ik mijn huis in zou halen die iets toe te voegen zouden hebben rond een voor mij betaalbare kwaliteitsklasse. Deze sub doet bij mij thuis op het eerste gehoor met verve zijn werk.  Ik zal eerst een tijdje moeten experimenteren met hoe en wat deze sub allemaal toevoegd in mijn set. Dus veel spelen met plaatsing en X-Over frequenties ed...

Zal straks wel vertellen welke film het is geworden...als mijn huis nog staat en mijn vrouw mij niet verlaat  ;D

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on May 22, 2004, 21:42:43
Een mooi moment om te zeggen....."We told you so!" ;D ;)

Dat wordt dus weer een ritje plannen hoor ik al :D

mvrg

Patrick
;D Nee joh, tuurlijk krijg je een ontlasting van het laag en dus is een hogere resolutie mogelijk...er zijn echter nog wat integratie issues die ik uit moet zoeken... tis een heel ander soort laag...een beetje "Hip-Hop-Auto-die-voorbij-rijd"...en ja dat is wat je blijkbaar nodig hebt bij HT merk ik aan jullie  ;D Ik heb gewoon veels te fijne oortjes ;D 

(HT moet gewoon beuken geng...geng...geng >:D )

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on May 22, 2004, 21:58:14
een beetje "Hip-Hop-Auto-die-voorbij-rijd"...en ja dat is wat je blijkbaar nodig hebt bij HT merk ik aan jullie  ;D

Ho ho, dat heb ik niet gezegt ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

 ;D

Ik moet toch wat terug zeggen, na een "I Told You So" opmerking  ;)  ;D

patrick_vdb

LOL ;D Daarom was ik ook zo veilig met ... we told you so ;D

mvrg

Patrick

Spacebass

Helemaal waar  ;D Hij legt trouwens een pracht tapijtje van laag neer  O0  O0  O0  O0  O0
Ik ben dik tevreden (ff stukje Starwars II gekeken...ben te moe, morgen de hele dag bezig om de voortuin opnieuw te bestraten...)

Harry HT

Ha SPACEbASS,  :)

Jeemig weer een (dure) update, je hebt het virus aardig te pakken.

Quote from: Spacebass on May 22, 2004, 21:58:14
tis een heel ander soort laag...een beetje "Hip-Hop-Auto-die-voorbij-rijd"...en ja dat is wat je blijkbaar nodig hebt bij HT merk ik aan jullie  ;D Ik heb gewoon veels te fijne oortjes ;D 

(HT moet gewoon beuken geng...geng...geng >:D )
Ligt dat nou het model, zo'n tube zie je toch ook vaak in auto's?

Misschien zal een blokkendoos van SVS je beter bevallen, gewoon een andere klank(muziekaler/minder kofferbakgeluid/meer live achtig/?).

Succes met je speurtocht,

Harry

p.s. heb je nog iets gedaan met interlinks?
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

#57
Quotep.s. heb je nog iets gedaan met interlinks?
Nee ik wacht een beetje op Garmt en ga nog even wat lenen hier en daar, en dan hak ik de knoop door, want op dat punt stagneert alles een beetje  :(

QuoteMisschien zal een blokkendoos van SVS je beter bevallen, gewoon een andere klank(muziekaler/minder kofferbakgeluid/meer live achtig/?).
Nou, ik ben opzich dik tevreden met de sub, alleen het LFE signaal bevat blijkbaar ook richtinggevoelige frequenties en daardoor hoor ik gewoon waar de sub staat. (op aanraden van garmt zoveel mogelijk in de hoek).

Ik moet dus nog ff spelen...misschien dat ik nog wat kan met de Meridian, door een mono signaal gefilterd op 40Hz naar de sub te sturen, maar dan met het level spelen om het geheel beter te laten integreren. Dan zou ik niet mogen horen waar de sub staat...nu voel ik alles naar rechts trekken...

Zou bijna denken dat ik nog een SVS'sje nodig heb  :D

Martin_M

Er gaat nog een andere theorie over richtinggevoeligheid van bastonen.

Een collega van mij (die vroeger zelf een speakerlijn heeft gebouwd) had het erover dat de mens niet gevoeliger is voor de richting van hogere tonen (dus hoe hoger de frequentie hoe beter te lokaliseren) maar dat dit te maken had met de steilheid van de curve.
Hoe steiler de curve hoe beter wij de plaatsing kunnen bepalen.

Natuurlijk is de curve het steilst bij de hoogste tonen. Maar ook bij harde knallen in de laagste regionen kan deze curve steil zijn (en dus plaatsbaar). Dit is dan alleen te horen bij speakersystemen die deze aanzwelling dan ook erg snel kunnen weergeven.

Bij Garmt heb ik de SVS gehoord en vond 'm erg accuraat ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Ik kon bij Garmt niet echt tijdens muziek of film bepalen waar de subwoofer stond, in iedergeval niet in die mate dat mijn aandacht getrokken werd...
Ik was juist reuze verbaasd hoeveel het in de kmaer aanwezig was...daarom juist mijn verbazing dat ik het bij mij zo gemakkelijk kon horen...

Ik zal vast nog een hoop moeten uitzoeken...misschien dat ik die lui van SVS een mailtje stuur met een tekening...dat zou een service moeten zijn van hen  ;)

De theorie lijkt wel iets aan te raken waar ik mij wel in kan vinden...juist bij Strakke en droge tikken krijgt het laag geen tijd om super te ontwikkelen. Pas bij die trage lage tapijtjes hoor ik de kamer vullen...dat is denk ik ook wat Patrick hoorde....

Nou ja, hij hoeft voorlopig niet weg  :D

patrick_vdb

#60
Hi SB,

Je moet me effe updaten (internetten onder de huidige condities is geen pretje :-[ ), wat dacht je dat ik ook hoorde?

Over de lokaliseerbaarheid van laag speelt de curve van de toegepaste filter ook een ontzettend grote rol, 2de order of bv 4de order is een wereld van verschil, vooral wanneer het op de hogergelegen octaven aankomt (en daarmee ook beter plaatsbaar, steilere curve, geluid). Daarnaast bestaat een lage toon veelal uit meerdere frequenties ipv een enkele, transienten zoals Martin aanhaalt bevatten in hun top-energie vaak hoger gelegen frequenties welke natuurlijk ook weer de lokaliseerbaarheid beinvloeden.

Mvrg

Patrick

Spacebass

QuoteJe moet me effe updaten (internetten onder de huidige condities is geen pretje  ), wat dacht je dat ik ook hoorde?
Het vollopen van de ruimte met laag...dus als het aanhoudendende lage tonen zijn, deze de "kans" krijgen om de gehele ruimte te vullen waardoor de oa eigenmode (indien van toepassing) van de ruimte aangesproken kan worden.

garmtz

Spacebass, zowel de fase van de sub, de luisterafstanden in de Meridian, de plaats van de sub in de kamer en het volume zijn van uitermate groot belang voor een goede integratie. Ik heb daar uren luisteren in zitten, door het moeten spelen met AL die variabelen...

Spacebass

Precies Garmt, dat is iets wat ik zoals aangegeven ook helemaal vanuit ga...anders had ik het bij jouw ook moeten horen, maar bij jouw staat hij perfect in het geluidsbeeld. Tis dus echt iets wat bij mij nog allemaal vorm moet krijgen  ;)

garmtz

Sterker nog, bij mij is de sub ONGEFILTERD, dus krijgt tot 120 Hz signaal... Je moet wel goed bedenken dat ik de sub ALLEEN voor LFE gebruik. Met CD etc. doet hij dus NIET mee. Dan heb je waarschijnlijk de goede integratie van mijn side subs gehoord, die overigens nu beter integreren, stonden namelijk beide uit fase...  ::)

Spacebass

Uit fase  :o  Hahaha ik vond het wel mooi klinken hoor  ;D Maar heb je nu niet dat het laag meer "in je hoofd zit"  ??? Ik dacht dat dat nou juist he bedoeling was om dat tegen te gaan, dus dat je het zo bedoeld had...

garmtz

Quote from: Spacebass on May 25, 2004, 07:49:17
Uit fase  :o  Hahaha ik vond het wel mooi klinken hoor  ;D Maar heb je nu niet dat het laag meer "in je hoofd zit"  ??? Ik dacht dat dat nou juist he bedoeling was om dat tegen te gaan, dus dat je het zo bedoeld had...

Het verschil is ook niet verschrikkelijk groot, maar absoluut wel merkbaar (beneden de 70 Hz wordt fase al iets minder belangrijk). Het "bass enhancement" wat jij bedoeld draait de fase van het complete laag van de linker en rechterkant van de ruimte met 90 graden (-45 aan de ene en +45 aan de andere kant). Dit is dus wat anders dan het 180 graden uit fase staan van beide subs. Ik heb nu gewoon een wat steviger laag (meer druk).

Spacebass

Zo vandaag ROTK bekeken...

SVS iets uit de hoek gehaald (staat nu gelijk met de fronts), theedoeken in twee van de drie flowports...en einde gebeuk, veel beter geintegreerd met de rest.
Geen enkele clip kunnen waarnemen op de amp, dus is een goede match tussen de twee.

Heerlijk diep laag met gebeuk als het moet...

Mijn broer had het geveol dat het vroeger ook zo klonk, en dus gaan we volgende week een vergelijk doen...ik denk dat hij verbaast zal zijn.
Ik hoor dat onderste randje nu ook, is voor mij absoluut een verbetering, maar voor mijn buren echter niet...tis ongelovelijk wat ze uit zo'n relatief klein kastje weten te proppen O0  Ik ben normaal nooit zenuwachtig qua buren, maar ben het sinds de SVS wel moet ik zeggen...

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Spacebass on May 27, 2004, 00:42:35
Ik ben normaal nooit zenuwachtig qua buren, maar ben het sinds de SVS wel moet ik zeggen...

Wat een heerlijk luxe-probleem toch ;D

Ben je al eens gaan vragen aan de buren of ze sinds de komst van de SVS meer horen dan voorheen? De volumes waar je voorheen op kon draaien waren ook niet mis, als men dat al niet hoorde dan zit het met de isolatie van het huis toch wel behoorlijk goed. Het kan net zo goed een psychologische rem zijn welke je nu ervaart.

Mvrg

Patrick

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on May 27, 2004, 08:35:50
Ben je al eens gaan vragen aan de buren of ze sinds de komst van de SVS meer horen dan voorheen?
Ik heb het nog niet durven vragen moet ik eerlijk zegen...zal dat vanavond eens gaan doen  ;)

marc b

#70
Quote from: garmtz on May 25, 2004, 07:53:18


Het verschil is ook niet verschrikkelijk groot, maar absoluut wel merkbaar (beneden de 70 Hz wordt fase al iets minder belangrijk). Het "bass enhancement" wat jij bedoeld draait de fase van het complete laag van de linker en rechterkant van de ruimte met 90 graden (-45 aan de ene en +45 aan de andere kant). Dit is dus wat anders dan het 180 graden uit fase staan van beide subs. Ik heb nu gewoon een wat steviger laag (meer druk).

Twee luidsprekers die dezelfde afstand tussen de beluisteraar  en zichzelf hebben ,leveren vergeleken met 1 luidspreker +6 db.Een 90 graden fasedraaiing tussen deze speakers leverd 3 db minder op, dus +3 db.
Het kan zo zijn dat er bepaalde frequenties wegvallen door de positie van de sub t.o.v. de muur.Hierdoor kan het zijn dat als je een 45 graden fasedraaing toepast dat je meer laag hebt. De subs staan dan eigenlijk verkeerd,want bij een 90 gaden fase draaien moet je bij een goede opstelling 3 db minder krijgen.

Indien je kamer niet breder is dan +/- 5 meter,moet je ze maar eens op een kwart van de breedte van de kamer zetten(hart speaker).
Zodat de afstand van een luidspreker tot de muur en terug ,hetzelfde is als de afstand tussen de twee luidsprekers.Dan meet je de afstand tussen de muur en de luidspreker(hart speaker) deelt dit door 3 en maal 4 en dat maak je de afstand tot de achtermuur.Het laag zal hierdoor niet toenemen(daar heb je de volumeknop voor)maar wordt gelijkmatig verdeeld,tevens ben je een hoop faseproblemen kwijt.
Dit gaat alleen op als je luidsprtekers niet verder uit elkaar staan dan +/-2,5 meter( + +/- 1,25 x2)Als je kamer dus niet breder is dan +/- 5 meter.

Marc

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on May 27, 2004, 13:13:01
...zal dat vanavond eens gaan doen  ;)

En wat was het antwoord? ;D

Mvrg

Patrick

Jinsu

Quote from: patrick_vdb on May 28, 2004, 00:26:28


En wat was het antwoord? ;D

Mvrg

Patrick

Hoi,

De buren zijn langsgekomen met het resultaat dat SB nu zonder subwoofer zit ;D :P .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Point7

Quote from: Whistler on May 28, 2004, 09:00:58

De buren zijn langsgekomen met het resultaat dat SB nu zonder subwoofer zit ;D :P .


Of erger.....SB zit nu in de subwoofer......gepropt  >:D  ;)
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Spacebass

 ;D

Ze hebben wel wat gehoord, maar hadden blijkbaar zelf ook een feestje...zal van de week weer eens een filmpje opzetten meten wat het niveau is en dan, de volgende dag vragen hoe en wat...niet aangekondigd, anders gaan ze er misschien erop letten  ;)