Luisterbezoek Spacebass

Started by patrick_vdb, May 11, 2004, 13:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Tuurlijk zal er zal misschien vast wat onder de 25 Hz gebeuren zo niet misschien we; in de toekomst  ;)

Alleen tja, als de filmbeleving blijft steken omdat ik de laatste paar Hz niet uit mijn speakers krijg..dan zal het vast geen heftige film zijn  ;D

reMC

;D

Overigens..Zijn er veel films die bijvoorbeeld onder de 20 hz duiken? Volgens mij niet..

garmtz

#27
Quote from: reMC on May 13, 2004, 13:56:07
Overigens..Zijn er veel films die bijvoorbeeld onder de 20 hz duiken? Volgens mij niet..

Absoluut! 8 Hz is geen uitzondering (technisch gezien gaat LFE tot 3 Hz). Kijk eens hier: http://www.svsubwoofers.com/faq.htm#moviedemos

Ik vind zelf "full-range" speakers kopen en het laagste octaaf (beneden 30 a 40 Hz) door een sub laten doen het ALLER-mooiste.

reMC

Dat het kan ok, dat had ik me al voorgesteld.

Maar het zijn er toch niet veel? Ik kan zelf niet goed bepalen hoe diep een klank is. Hoe diep zijn de eerste onderwater explosies in U-571 bijvoorbeeld?

garmtz

Quote from: reMC on May 13, 2004, 14:04:57
Maar het zijn er toch niet veel? Ik kan zelf niet goed bepalen hoe diep een klank is. Hoe diep zijn de eerste onderwater explosies in U-571 bijvoorbeeld?

Meer dan je denkt... Toen ik mijn REL Storm ging vergelijken met mijn BagEnd Infrasub-18 (destijds) hoorde/voelde ik met de naderende tank in SPR gewoon een actaaf meer laag leek het! En de REL claimt 20 Hz en de BagEnd 8 Hz.

De explosies hebben de meeste energie tussen 40-60 Hz, met lage harmonischen onder de 10 Hz.

reMC

Ok, ik snap het. 

bedankt, laten we SB z'n topic dan niet verder vervuilen :D

Spacebass

#31
Ik bedoelde overigens met het laagste wat er uit de full-range kasten komen...voor de zekerheid  ;)
Dat er veel meer uit de subwoofer komt lijkt mij vrij duidelijk :)

Nou ja topicvervuiling ... tis iets wat mij en mijn keuzes tekent natuurlijk...tis een beetje uitdiepen...en uitdiepen dat mag heeft Garmt mij ooit eens verteld  ;)

ps
als ik een sub heb tzt dan wil ik absoluut experimenteren met die laagste octaven...die zijn tenslotte niet richtinggevoelig...heb bij Garmt ervaren dat je niet het gevoel hebt dat het ergens uit een hoekje komt of zo. Tis echt rondom je aanwezig..

Shorty

Kevin Voecks van Revel zegt dat 4 subwoofers eigenlijk het beste resultaat geven  O0

VrGr,

Bart J.  ;D


Spacebass

...uhm draait hij dan 0.4   ;D  ;)

Shorty

.4!  8)

Je wilt niet weten hoe na afloop z'n haar zit  :P

VrGr,

Bart J

BarcoCRT

#35
Tijdens mijn bezoek van gisteren aan SB zijn verschillende zaken aan de orde geweest, ik zal ze stuk voor stuk benoemen.

Combi Meridian-Parasound-Infinity
Aangezien ik zelf ook met de combinatie Meridian-Parasound speel, herken ik hier veel van. Het grote verschil zijn de luidsprekers. Voor degene die de Inifinities goed kennen zal ik de mijne beschrijven zodat de verschillen duidelijk worden. Ik zelf speel met zelfbouw luidsprekers opgebouwd uit Scanspeak en Vifa eenheden, omdat ik ze reeds lang in mijn bezit heb, zijn ze maximaal getweakt, en ken ik inmiddels de tekortkomingen maar al te goed. Ze presteren goed met rustige muziek, gitaar + zangeres e.d, maar met groot klassiek werk wordt het snel onrustig en daar luister ik dan ook niet graag naar.
Bij Sb was bij luisteren naar 2.0 de plaatsing heel nauwkeurig, en het systeem was erg snel, engelsen noemen dat 'pace'. Het zat er echt in. Een genoegen om naar te luisteren, alles zat er in, en was goed van elkaar te onderscheiden. Voor mij was het luisteren naar de infinities een eye-opener, ik heb ze eigenlijk nog niet eerder gehoord. Bij muziek met veel en drukkend laag, gaf het hele systeem geen krimp, iets waar SB zichtbaar van genoot, en ik ook wel moet ik zeggen.

Het 4.0 verhaal.
Ik zelf speel met een sub in 5.1 opstelling (op weg naar 7.1), en dat bevalt mij prima om de wel bekende reden van subwooferplaatsing. Ook hier zorgde de 4.0 opstelling van SB wedereom voor een eye(ear)-opener. Echt leuk, sub-laag uit je rears, dat heeft een bepaalde impact die je eigenlijk gehoord moet hebben om het op waarde te schatten. Op de manier zo als ik het gisteren hoorde kan ik het zeker waarderen. Hoewel SB over laag problemen in de ruimte sprak, vond ik het wel meevallen, en hij heeft wel min of meer geboft met zijn ruimte, want in de meeste ruimtes is het laag veel problematischer dan bij SB.
Ook hier weer was de set in staat om een massief en overdonderend compleet geluidsbeeld neer te zetten, waar ook weer alles in zat, elk detail was hoorbaar, er ging niets verloren. Om te beoordelen hoe de set presteerd zonder center werd BOTW opgezet, en dan met name de commentaar stem. Gezeten op de ideale luisterpositie ervaarde ik de ontbrekende center niet als een gemis. Met name door al eerder genoemde goede plaatsing van de set was de stem echt gelockt aan het midden van het scherm. De stem klonk mooi, vol en rustig, er was niet weg uit het geluid. Aangezien ik jaren zonder center heb gedraaid, kan ik hier SB goed in volgen, immers liever geen center dan een slechte center.
4.0 betekend dus ook geen sub. Hoewel de weergave bij SB echt op een heel hoog nivo staat, zou een hele goede, en waarschijnlijk ook hele dure, sub wel wat kunnen toevoegen. Op zich niet raar, want film geluid is nu eenmaal veeleisender dan muziek. Maar toch zou het in deze extreme set niet misstaan.

Kabeltestje.
In 2.0 en later met 4.0, waarvan alleen de front-kanalen, hebben twee van mijn QED Qunex-2 interlinks gebruikt in plaats van zijn dropveters.
Het verschil was groot, de toename aan detaillering was schokkend, echt een hele vooruitgang tov zijn eigen dropveter! Toch ook hier kwam het analytische karakter weer om de hoek kijken, hoewel ik de hele tijd van dit karakter genoten heb, ging zijn set icm deze kabels toch de fout in. In de scene uit BOTW waar de messen en zwaarden getrokken worden voor een gevecht, klonk het ijzig koud en schril wanneer de messen tegen elkaar kwamen, dit was echt teveel van het goede, en deze kabels zullen het voor hem dan ook zeker niet worden! Toch opmerkelrijk, dit effect is namelijk in mijn set geheel afwezig. Zo regeert elke combinatie van spullen weer anders wanneer je een nieuwe varabele introduceert, voorspellen is dan ook moeilijk, ik werd er iig onaangenaam door verrast.

Beeldweergave
Ook nog even gekeken naar de 808s met de HOLO-II. Na 15 minuten spelen met de afstandsbediening kwam er een herkenbaar plaatje uit de projector. Vervolgens voor mij wat bekende scenes opgezet, en wat schetst mijn verbazing, geen Chroma Delay! Echt raar, ik heb scenes genomen uit BOTW en Star Wars I die ik op een set heb gezien met Chroma Delay en hier is het geheel afwezig. Ik heb zojuist bij mijzelf ook dezelfde scenes bekenen, en waar ik mogelijk over twijfelde of het Chroma Delay was, kan ik nu melden dat dat het niet is, want hier ziet er het hetzelfde uit. Opm: Ik speel met een HTPC als bron. Hier heb ik geen verklaring voor. De holo stond in beide gevallen helemaal recht.

Ik kan in details nog meer uitweiden, maar hier laat ik het voor nu bij. Kortom, een huiskamer waar zeker genoten kan worden van HT (en stereo!) weergave op hoog nivo. Zoals we allemaal weten is de set van SB nog een 'work in progress', maar hij is volgens mij zondermeer op de goede weg. Moeilijk om te kiezen wat nu als eerste aan te pakken. Ik denk dat er met interlinks en mogelijk luidsprekerkabel nog heel veel meer uit deze set is te halen.

Afijn, het was een lange 'sessie' waarbij veel zaken de revue zijn gepasseerd. SB, het was gezellig, en tot de volgende keer.

BarcoCRT
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Spacebass

Als eerste wil ik Reinier bedanken voor zijn eerlijke en uitgebreide review. Ik vond het reuze gezellig en heeeeel erg leerzaam om met iemand die toch al wat langer met HT bezig is en absoluut veeeel meer ervaring heeft op HT gebied dan ik. Je merkt gewoon aan mensen als ze boordenvol met kennis zitten. Bij mensen als Garmt en Patrick merkte ik al dat ik nog een hoop te leren heb...gewoon thuis en niet op mijn plek in een gecontroleerde studio of voor een poppodium, waar ik mij veeel meer op mijn gemak voel, met name omdat ik daar meer ervaring en kennis over heb. Deze hobby dwingt mij eerlijk gezegd om ook tijdens deze bezigheden veel kritischer te zijn ;D
We zitten hier gewoon op een forum met resencenten  O0

:o Reinier, je overdonderd mij een beetje om eerlijk te zijn...  :o
WAT!! was dat dus toch geen Chroma Delay!!  Ik wordt helemaaal gek!!!  :o  :o nou weet ik het helemaal niet meer! AARGGG!!
Nou ja, ik kan het natuurlijk ook zo stellen dat ik blijkbaar waanzinnige mazzel heb!  :)

Ik weet niet of er meer mensen tegen het eind van het jaar aan de SVS Sub gaan, maar hoogstwaarschijnlijk ben ik er een van ;D
Drie mensen met alledrie de zelfde mening kan haast niet anders als kloppend beschouwd worden...ik moet er dusgewoon een sub bij hebben :D Zou wel cool zijn als ik ooit Garmt zo gek krijg om zijn SVS naar mijn huis te slepen om te kunnen vergelijken  ;D Heb nu wel door dat dat toch net meer wat meer brengt dan nu en dat het blijkbaar best een gemis is voor mensen die wel met een goede sub werken...ben een beetje laat, geef ik toe...mja beter laat dan nooit  ;D

QuoteNa 15 minuten spelen met de afstandsbediening kwam er een herkenbaar plaatje uit de projector
;D  ;D  ;D Spelen noemt hij dat! jez wat jij in 15 minuten gedaan hebt, daar doe ik 5 jaar over! Heb gisteren naar Starship troopers 2 gekeken en helaas niet kunnen genieten van de goed afgeregelde projector, wat een bout transfer is dat zeg!

QuoteAfijn, het was een lange 'sessie' waarbij veel zaken de revue zijn gepasseerd. SB, het was gezellig, en tot de volgende keer.
Absoluut!  O0

Nogmaals bedankt dat je uberhaupt tijd wilde besteden voor je verhaal! Ben blij dat het Chroma Delay ding nu definitief uit de weg geholpen is.
Zie je snel weer om die foute buis eruit te slopen  ;)

patrick_vdb

#37
Hi,

Zondag hadden we ook nog met de neus aan het scherm gehangen om te kijken naar de chroma delay problematiek, enkele twijfelgevallen maar geen harde conclusie omdat de projector ook niet top stond afgesteld, mooi om te lezen dus dat Reinier ook niks heeft gezien na wat instellingen verandert te hebben 8)

Dus toch aan de sub ;D Voor Garmt zal het niet te lastig zijn om z'n SVS mee te nemen, zo zwaar zijn ze tenminste niet, het is alleen een beetje een romslomp. Als ik straks knusjes in m'n eigen HT'tje zit en andere speakers ;) heb aangeschaft zal ik zeker ook weer eens met verschillende subs gaan werken, alvast een vrijwilliger wie naar het Zuiden wil afreizen met z'n SVS? ;D

Mvrg

Patrick

Scarp

Patrick, je hebt toch al een mooie sub? Of ga je die ASW4000 wegdoen dan?

garmtz

Quote from: patrick_vdb on May 14, 2004, 08:17:30
Voor Garmt zal het niet te lastig zijn om z'n SVS mee te nemen, zo zwaar zijn ze tenminste niet, het is alleen een beetje een romslomp.

Heb jij mijn auto wel eens gezien??? :D

patrick_vdb

#40
Hi Scarp,

Dat ligt eraan in hoeverre de asw4000 gaat integreren met de eventuele nieuwe speakers ;)  En alhoewel de asw4000 z'n mannetje best wel staat kan het natuurlijk altijd beter, het is ook maar wat in de toekomst kijken wat ik nu doe...

@Garmt,

QuoteHeb jij mijn auto wel eens gezien???  :D

Alleen maar op plaatjes en van afstand tijdens de shoot-outs ;D Past íe er niet in dan?

Mvrg

Patrick

garmtz

Quote from: patrick_vdb on May 14, 2004, 08:23:05
Past íe er niet in dan?

Misschien op de passagiersstoel met het dak open, maar ik denk dat zelfs dat niet gaat...  ::)

patrick_vdb

Hi Garmt,

Dan neem je toch gewoon een aanhangwagen voor erachter ;D

Ok, er zullen best nog wel mensen zijn wie Space de kans willen geven een SVS thuis te beluisteren?

mvrg

Patrick


BarcoCRT

#43
Sb, idd geen Chroma delay in jouw situatie. Ik heb expres thuis nog even dezelfde scenes bekeken om alle twijfel weg te nemen. Met name in de openingscene van BOTW bij de verticale pan langs het gebouw. Daar zagen we bij jouw duidelijk lichtgroen randjes links van overgangen. Bij mij zie ik ze net zo duidelijk, dus het zit gewoon in de transfer. En ook in scenes van Star Wars I, met name rechts van hoofden naast een lichte achtergrond was er zowel bij jouw als bij mij niks te zien.

Maar, ga nu niet direct een sub aanschaffen, je heb nu al een set waar je enorm van kan genieten, dus doe dat ook zou ik zeggen. Maar ja, het is ook gewoon een menselijke eigenschap om op zoek te gaan naar onvolkomenheden en die vervolgens aan te pakken, wie is daar nou niet gevoelig voor op dit forum?

BarcoCRT
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

Reinier, ik heb een opmerking geplaatst onder het H3DII board.
Dit is iets wat ik al heel lang roep.
Het probleem met de H3DII is dat ze een 2-3 pixel aanpassing hebben, chromadelay kan op VEEL plaatsen optreden waaronder de transfer (wat veel mensen vergeten).
Bij sommige combinaties zul je GEEN chromadelay hebben (schaars) en bij de meeste tussen de 1-2 pixels.
Dit is normaliter met 1 pixel chromadelay te verhelpen, jammer genoeg doet de H3DII dat op DIT moment nog niet waardoor sommige mensen dus maximaal met 2 pixels delay kunnen blijven zitten.

Dat is het hele probleem, ik vindt nog steeds dat het een probleem is dat aangepakt moet worden maar ben nog steeds van mening dat het niet ALLEEN aan de H3DII ligt, zoals je nu zelf gezien heb (en ik al vaker) zijn er gewoon setups die GEEN last hebben van chromadelay, en zijn er setups die 1-2 pixels delay hebben.

Het kan zijn dat SB een probleem heeft in zijn bekabeling en een probleem in zijn speler die elkaar opheffen bv, het kan ook zijn dat hij simpel weg NERGENS een probleem heeft, de variabelen zijn eindeloos.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

QuoteHet kan zijn dat SB een probleem heeft in zijn bekabeling
Ik hoop het niet...of bedoel je van mijn HT setup  ;D

Quotehet kan ook zijn dat hij simpel weg NERGENS een probleem heeft, de variabelen zijn eindeloos.
Zal vast door mijn DIY Schotelbekabeling komen  ;D

Zal ik ook maar een thread openen met "Kijkbezoek bij Spacebass"  ;D

Quote
Maar, ga nu niet direct een sub aanschaffen, je heb nu al een set waar je enorm van kan genieten, dus doe dat ook zou ik zeggen. Maar ja, het is ook gewoon een menselijke eigenschap om op zoek te gaan naar onvolkomenheden en die vervolgens aan te pakken, wie is daar nou niet gevoelig voor op dit forum?
Tuurlijk Reinier tis niet zo dat ik hals-overkop ga rennen..interlinks hebben een iets hogere prioriteit maar bovenal de Barco :)


Spacebass

MMM wat kan het raar lopen en ineens razendsnel gaan....ben inmiddels ook gepromoveerd tot SVS schaap  ;D
Als ik nu nog het diepste laag mis, dan houdt het echt op ;D Dan wordt het eerst een paar jaren sparen voor een top sub  ;)

Spacebass

Nou het zal vast beter kunnen, maar na 9 jaar zat mijn vrouw mij voor het eerst aan te kijken" of ik gek geworden was, na de beruchte Finding Nemo "aquarium" scene   ;D

"Je gaat toch niet 's nachts om 2 uur ook zo kijken"  ;D ;D ;D (Kopjes trilde vroeger ook, maar nu staan er 5 X 12" woofers te "pompen" en tja da's misschien net iets te veel bij elkaar  >:D

Ik heb al geprobeerd om alle speakers op small te zetten met een X-Over op 40 Hz (ik mik op +/- 30 Hz vanwege curve) maar dan kan ik net niet genoeg druk maken en lijkt het beeld iets te licht.

Alles op large en de sub slechts voor LFE werkt verbazingwekkend wel goed (ok, ok.. ik geef toe dat ik sceptisch was  ;) ).
Het meest heftige wat ik merk is dat er veel meer ruimte is gekomen in het geluid. De Omega's klinken een stuk losser en nog relaxter.
Nadeel nog wel is dat ik het LFE toch een beetje in de ruimte (het hogere frequentie deel van het LFE) enigzins kan localiseren, maar als Garmt tzt langskomt (en ik het zelf nog niet voor elkaar heb gekregen) hoop ik dat we een beter plekje kunnen vinden.

Het rare is dat de Omega's een veel warmere punch hebben en de SVS een echte heftige "beuk" punch. Bij zware klappen ( BHOTW) is het meewerken van de fronts bijna onontbeerlijk. Aangezien de SVS veel dieper zou moeten gaan in specs, ben ik daar een beetje verbaast over. Jammer dat mijn calibratiedisk stopt bij 20 hz  :( Ik hoor wel een bepaald verschil in klankkleur als het LFE alleen aan het werk is, maar goed, tis hopelijk een kwestie van wennen  :)

Absoluut is er meer trillaag aanwezig... ik ben reuze tevreden, alleen ben ik bang dat ik net over de grens ben waarbij de buren het niet leuk vinden..
(Mijn vrouw maakt zich het meeste zorgen dat ze vol schaamte de voordeur moet opendoen voor eventuele boze buren)

Nou ga vanavond maar eens een filmpje kijken...geen idee welke het wordt...als er maar ultra diep laag in zit  ;D

Mandragore

Ik heb ook net een paar dagen mijn SVS'je ;)

De Pod Race uit Star Wars 1 werkt wel aardig om het gebruik van het LFE kanaal te demonstreren over een iets langere periode. Bij mij maakt het in ieder geval duidelijk dat ik behoorlijk wat te doen heb aan de integratie met mijn speakers en aan de akoestiek van de ruimte.

Veel plezier met wat je ook gaat kijken, luisteren en voelen ;D
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Spacebass on May 22, 2004, 21:18:15
maar na 9 jaar zat mijn vrouw mij voor het eerst aan te kijken" of ik gek geworden was

LOL ;D

QuoteAlles op large en de sub slechts voor LFE werkt verbazingwekkend wel goed (ok, ok.. ik geef toe dat ik sceptisch was  ;) ).
Het meest heftige wat ik merk is dat er veel meer ruimte is gekomen in het geluid. De Omega's klinken een stuk losser en nog relaxter

Een mooi moment om te zeggen....."We told you so!" ;D ;)

Dat wordt dus weer een ritje plannen hoor ik al :D

mvrg

Patrick