Welke audiokabel gebruiken voor langere afstanden?

Started by Ryvm, April 9, 2019, 21:15:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ryvm

Mijn eerste vraag hier!

Ik ben momenteel druk doende mijn ht ruimte af te ronden.
Ik heb mijn receiver/processor achterin de ruimte en de Arcam p7 eindversterker + subwoofer(s) staan helemaal voorin.
Hiertussen heb ik nu vrij lange "kant en klare" goedkope interlinks van 10 meter.
Eigenlijk zijn deze nog te kort want ze liggen nu los over de vloer. Als ik ze op de juiste manier buitenom wil leggen heb ik wel 15 meter per kanaal nodig. Ik heb in totaal 5 kanalen die naar voren lopen (lcr + 2x sub)

Ik zou dus best een rol van bv 100 meter losse kabel kunnen hebben waar ik zelf goede kwaliteit connectoren aan zou kunnen solderen.

Maar wat is een goede kwaliteit kabel voor een nette prijs?

Laat maar horen, ik ben benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

mijkie

Kijk eens bij de TPR van Grimm

4,95 ex per meter
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ryvm

Lijkt goed! Zijn er nog meer opties?




Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

chansig

Op Amazon kan je op rol kopen. 30 a 40 euro. 4 mm en dan verzilverd koper oid. Gewoon prima werkend standaard spul. Zelf altijd veel plezier van gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ryvm

Ik zie dat Bax het merk klotz verkoopt? Ik heb er nooit van gehoord, is het wat?
Is het ofc? Verder weinig specificaties...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Dirk

Quote from: chansig on April  9, 2019, 21:43:14
Op Amazon kan je op rol kopen. 30 a 40 euro. 4 mm en dan verzilverd koper oid. Gewoon prima werkend standaard spul. Zelf altijd veel plezier van gehad.

Gr. Hans
het gaat volgens mij over interlinks, geen speakerkabels ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ryvm

Quote from: Dynky on April  9, 2019, 22:04:39
het gaat volgens mij over interlinks, geen speakerkabels ;)
Klopt...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Dirk

wat voor merk je ook koopt, op dat soort lengtes sowieso gebalanceerde interlinks (= XLR) gebruiken.
qua type kabel luistert het echt niet zo nauw...een goed afgeschermde microfoonkabel van een degelijke fabrikanten als Belden, Sommer, Tasker, Eurocable, Mogami oid op rol kopen en idd zelf ff solderen met Neutriks ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ryvm

Ja dat zou ik wel willen maar de Marantz receiver heeft geen gebalanceerde uitgangen en de Arcam p7 geen gebalanceerde ingangen.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

chansig

Quote from: Dynky on April  9, 2019, 22:04:39
het gaat volgens mij over interlinks, geen speakerkabels ;)

:D

Thanks...sorry...voutje bedankt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Janbo

Quote from: Ryvm on April  9, 2019, 22:13:20
Ja dat zou ik wel willen maar de Marantz receiver heeft geen gebalanceerde uitgangen en de Arcam p7 geen gebalanceerde ingangen.

Dan zijn dat niet de meest geschikte apparaten om deze lengtes ongebalanceerd te willen aanleggen. Er zijn converters in de handel maar dat wordt een kostbare zaak. Misschien de boel omdraaien en je speakerkabels 'lang' kiezen?

pameijer

De beste kabel voor interlinks is de voor video gespecificeerde kabel, die als het goed altijd zeker 2-voudige afscherming heeft. Als je echt een rol wilt zou ik niet bij een audiozaak gaan kijken, maar bij een zaak voor professionele audio, of een (grotere) muziekwinkel (eentje waar ze dus o.m. instrumenten verkopen). Veel betere kwaliteit kabels voor sensibelere prijzen dan de gekgeworden audiomarkt. Ik heb zelf net gisteren een interlink van 15 meter gekocht van het bekende merk  :hehe: HQproducts.com. Link mag ik hier niet geven maar zoek op bol.com op "HQ, Hoge Kwaliteit RCA Video Aansluitkabel 15m" en dan krijg je een mooie kabel voor een zeer lage prijs. Deze zelfde kabel wordt her en der aangeboden maar meestal voor minimaal de dubbele prijs.

Nogmaals, zoek het in de pro hoek, dus tussen de microfoonkabels en de PA installaties en vraag dan naar videosnoer. Succes!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Ryvm

Quote from: Janbo on April 11, 2019, 21:11:47
Quote from: Ryvm on April  9, 2019, 22:13:20
Ja dat zou ik wel willen maar de Marantz receiver heeft geen gebalanceerde uitgangen en de Arcam p7 geen gebalanceerde ingangen.

Dan zijn dat niet de meest geschikte apparaten om deze lengtes ongebalanceerd te willen aanleggen. Er zijn converters in de handel maar dat wordt een kostbare zaak. Misschien de boel omdraaien en je speakerkabels 'lang' kiezen?
Ja klopt natuurlijk maar dat heb ik nu eenmaal niet. Ik ben niet van plan de apparatuur te vervangen. Misschien ooit...

Ik moet zeggen dat ik met de huidige goedkope kabel op 10 meter ook geen brom of ruis heb dus dat valt wel mee.


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Quote from: pameijer on April 12, 2019, 00:01:03
De beste kabel voor interlinks is de voor video gespecificeerde kabel, die als het goed altijd zeker 2-voudige afscherming heeft. Als je echt een rol wilt zou ik niet bij een audiozaak gaan kijken, maar bij een zaak voor professionele audio, of een (grotere) muziekwinkel (eentje waar ze dus o.m. instrumenten verkopen). Veel betere kwaliteit kabels voor sensibelere prijzen dan de gekgeworden audiomarkt. Ik heb zelf net gisteren een interlink van 15 meter gekocht van het bekende merk  :hehe: HQproducts.com. Link mag ik hier niet geven maar zoek op bol.com op "HQ, Hoge Kwaliteit RCA Video Aansluitkabel 15m" en dan krijg je een mooie kabel voor een zeer lage prijs. Deze zelfde kabel wordt her en der aangeboden maar meestal voor minimaal de dubbele prijs.

Nogmaals, zoek het in de pro hoek, dus tussen de microfoonkabels en de PA installaties en vraag dan naar videosnoer. Succes!
Bedankt voor de tip(s).

Ik gebruik nu ook de HQ kabel van Nedis (ik kan zakelijk bestellen) alleen de stekers zijn van matige kwaliteit. Daar kunnen natuurlijk wel andere op gemonteerd worden...

Ik vraag me wel af of videokabel wel geschikt is voor audio, deze hebben toch een impedantie van 75ohm?
Ze zijn in ieder geval wel beter afgeschermd!


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

PascalP

75ohm video/digitale kabel werkt prima voor analoge audio.

De impedantie heeft betrekking tussen de core en de shielding (en niet 75ohm weerstand over de lengte van de kabel zoals soms gedacht).
Voor analoge audio maakt het niet uit daar de frequenties lager liggen dan voor video, als je het andersom zou doen, dus analoge audio kabel voor video toepassing kan het voorkomen dat je problemen met je beeld krijgt zoals ghosting.
Maar dan praat je ook over signalen in een veel hoger frequentiebereik dan audio.

Dus kort samengevat, 75ohm digitale kabel kan altijd voor analoog en is ook goed afgeschermd, andersom kan wel/niet afhankelijk hoe goed de kabel is afgeschermd
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Ryvm

Quote from: PascalP on April 12, 2019, 08:55:05
75ohm video/digitale kabel werkt prima voor analoge audio.

De impedantie heeft betrekking tussen de core en de shielding (en niet 75ohm weerstand over de lengte van de kabel zoals soms gedacht).
Voor analoge audio maakt het niet uit daar de frequenties lager liggen dan voor video, als je het andersom zou doen, dus analoge audio kabel voor video toepassing kan het voorkomen dat je problemen met je beeld krijgt zoals ghosting.
Maar dan praat je ook over signalen in een veel hoger frequentiebereik dan audio.

Dus kort samengevat, 75ohm digitale kabel kan altijd voor analoog en is ook goed afgeschermd, andersom kan wel/niet afhankelijk hoe goed de kabel is afgeschermd
Ja dat is natuurlijk ook zo... Impedantie is frequentie afhankelijk.
Ik zal eens kijken naar dergelijke videokabel. Deze zijn meestal ook wat dikker, staat ook wat mooier, ondanks dat ik ze weg werk.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

De optie professionele microfoon kabel lijkt me ook een goeie, maar dan met 2x0.025 mm2 aders zodat ik dezelfde kabel ook kan gebruiken bij een gebalanceerd systeem.

Kans is groot dat het de Tasker wordt.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

bles

Je kan ook even een mailtje naar Hifisupply sturen wat zij voor je kunnen doen  8)

Ryvm

Inmiddels is het de Tasker c128 black geworden.

Wat is de beste manier om deze aan te sluiten? Semi gebalanceerd? Of gewoon 1 ader gebruiken voor signaal en aardscherm voor massa?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2