Na flink twijfelen heb ik toch de sprong gewaagd en de RME ADI-2 Pro FS besteld. Waarom deze DAC? Ik had mijn oog al een tijdje op ofwel de Chord Hugo 2 ofwel de Chord Cutest. Ik was echter ook op zoek naar een AES out apparaat en kwam de ADI-2 Pro tegen. Wat maakt de RME ADI-2 Pro FS zo bijzonder?
Als eerste is zijn broertje, de ADI-2, bijzonder goed getest op audiosciencereview.com. De specs zijn indrukwekkend. SNR 114 dB, THD 0,0003% op 1,2 V bij de hoofdtelefoonversterker, kanaalscheiding 110 dB op XLR. Kortom een goed ontworpen apparaat.
Ten tweede is het zowel een DAC als ADC, vandaar de naam , Analog Digital Interface. Op 768 kHz AD/DA in 24 bit (20 bits significant) conversie doen vind ik al indrukwekkend, Daar komt nog gebalanceerd en ongebalanceerde uitgangen voor zowel XLR als 6.3mm TS jack voor een gebalanceerde hoofdtelefoon. Tel op AES. Direct werkend op Win10 en MacOS is vooral gemak. Met AES/SPDIF/ADAT in
en out heb je volgens mij een apparaat dat de komende jaren mee kan.
Tel op dat er ook nog software bij zit met EQ en dynamisch volume. Mij lijkt een 5 kanaals-EQ mogelijkheid aan de ene kant beperkt lijkt maar wie weet. Interessanter lijkt mij de dynamisch volume ofwel curves aanpassen afhankelijk van het volume.
Vandaag binnengekomen en aangesloten. Specs zijn leuk maar het moet wel klinken! Ik weet niet wat ik hoor, mijn Alpha Prime hoofdtelefoon

is een klasse hoger maar nog beter, ook op de grote set is het zo mogelijk een nog grotere stap voorwaarts. Ik had niet verwacht dat de ADI-2 FS zoveel meer detail uit de Usher Mini Dancer 2 DMD's kon toveren!
Wat hoor ik dan? Een heel mooi voorbeeld is Het nummer
Roadhouses & Automobiles van Chris Jones van het gelijknamige album. Behalve dat het een heerlijk luisteralbum is, is het ook nog eens goed opgenomen. In het nummer komt vlak voor Chris Jones gaat zingen een stilte voor waarin krekels te horen zijn. Nu kon ik die zowel op de grote set als op mijn IEM's (Sleek Audio SA6) als op de Alpha Prime horen. Op de IEM's kon ik horen dat er meer krekels op andere plekken zaten. Nu hoor ik niet alleen een krekelkoor gedurende het hele nummer op vele plekken, ik hoorde ook ineens vogels. En dat op de grote set! Die had ik niet zien aankomen!
Bas en kleine percussie zijn veel gedefiniëerder en alhoewel er veel meer detail te horen is blijft het muzikaal. Herrie blijft herrie maar is dan wel natuurlijker herrie

. Ik heb nog niks gevonden wat ik niet beter vond klinken terwijl het wel natuurlijk blijft. Ik heb altijd moeite gestoken om een set te maken die alles zou moeten kunnen afspelen en de RME ADI-2 Pro FS (wat een naam

) past daar erg mooi bij.
Jullie lezen het al, ik ben enthousiast. Ik ben benieuwd wat er nog meer te ontdekken valt!