Beste betaalbare dac: RME ADI-2 Pro FS Black Edition

Started by Tabcam, April 8, 2019, 20:27:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Na flink twijfelen heb ik toch de sprong gewaagd en de RME ADI-2 Pro FS besteld. Waarom deze DAC? Ik had mijn oog al een tijdje op ofwel de Chord Hugo 2 ofwel de Chord Cutest. Ik was echter ook op zoek naar een AES out apparaat en kwam de ADI-2 Pro tegen. Wat maakt de RME ADI-2 Pro FS zo bijzonder?

Als eerste is zijn broertje, de ADI-2, bijzonder goed getest op audiosciencereview.com. De specs zijn indrukwekkend. SNR 114 dB, THD 0,0003% op 1,2 V bij de hoofdtelefoonversterker, kanaalscheiding 110 dB op XLR. Kortom een goed ontworpen apparaat.

Ten tweede is het zowel een DAC als ADC, vandaar de naam , Analog Digital Interface. Op 768 kHz AD/DA in 24 bit (20 bits significant) conversie doen vind ik al indrukwekkend, Daar komt nog gebalanceerd en ongebalanceerde uitgangen voor zowel XLR als 6.3mm TS jack voor een gebalanceerde hoofdtelefoon. Tel op AES. Direct werkend op Win10 en MacOS is vooral gemak. Met AES/SPDIF/ADAT in en out heb je volgens mij een apparaat dat de komende jaren mee kan.

Tel op dat er ook nog software bij zit met EQ en dynamisch volume. Mij lijkt een 5 kanaals-EQ mogelijkheid aan de ene kant beperkt lijkt maar wie weet. Interessanter lijkt mij de dynamisch volume ofwel curves aanpassen afhankelijk van het volume.


Vandaag binnengekomen en aangesloten. Specs zijn leuk maar het moet wel klinken! Ik weet niet wat ik hoor, mijn Alpha Prime hoofdtelefoon :music: is een klasse hoger maar nog beter, ook op de grote set is het zo mogelijk een nog grotere stap voorwaarts. Ik had niet verwacht dat de ADI-2 FS zoveel meer detail uit de Usher Mini Dancer 2 DMD's kon toveren!

Wat hoor ik dan? Een heel mooi voorbeeld is Het nummer Roadhouses & Automobiles van Chris Jones van het gelijknamige album. Behalve dat het een heerlijk luisteralbum is, is het ook nog eens goed opgenomen. In het nummer komt vlak voor Chris Jones gaat zingen een stilte voor waarin krekels te horen zijn. Nu kon ik die zowel op de grote set als op mijn IEM's (Sleek Audio SA6) als op de Alpha Prime horen. Op de IEM's kon ik horen dat er meer krekels op andere plekken zaten. Nu hoor ik niet alleen een krekelkoor gedurende het hele nummer op vele plekken, ik hoorde ook ineens vogels. En dat op de grote set! Die had ik niet zien aankomen!

Bas en kleine percussie zijn veel gedefiniëerder en alhoewel er veel meer detail te horen is blijft het muzikaal. Herrie blijft herrie maar is dan wel natuurlijker herrie :headbanging:. Ik heb nog niks gevonden wat ik niet beter vond klinken terwijl het wel natuurlijk blijft. Ik heb altijd moeite gestoken om een set te maken die alles zou moeten kunnen afspelen en de RME ADI-2 Pro FS (wat een naam :wacko:) past daar erg mooi bij.

Jullie lezen het al, ik ben enthousiast. Ik ben benieuwd wat er nog meer te ontdekken valt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Goede review over deze dac gelezen, reviewer vond m beter dan Hugo chord en mytec. Werkt de volumeknop ook op de xlr uitgang of is deze uitgang vast.

Zou een linieare voeding aansluiten wordt t geluid nog veel beter
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Roeland

Nog een paar leuke albums om details te horen;

Eva Cassidy - Live At Blues Alley
Eels - With Strings Live in Town Hall
Johnny Cash & Willie Nelson - VH1 Storytellers
Joe Driscoll & Sekoe Kouyate - faya
Sting - Fields of Gold- The Best of Sting 1984-1994

Gewoon lekker om je DAC te testen  O0

Tabcam

Quote from: frank2 on April  9, 2019, 08:05:53
Goede review over deze dac gelezen, reviewer vond m beter dan Hugo chord en mytec. Werkt de volumeknop ook op de xlr uitgang of is deze uitgang vast.

Zou een linieare voeding aansluiten wordt t geluid nog veel beter

Dat samen met de grotere flexibiliteit en functionaliteit, heeft me over de streep getrokken. Dacht eerst aan een Chord Cutest maar ben erg blij met de keuze voor de ADI-2 Pro FS.

Vlak na mijn bestelling las ik nog deze beschouwing van Archimago. Hij gaat hem gebruiken voor het doormeten van audioapparatuur.

Met dit soort cijfers verwacht ik niet veel winst met een lineaire voeding. Wie weet als ik weer upgraderitus krijg, voorlopig denk ik zelfs niet eens meer aan andere luidsprekers, dit is echt een grote verbetering.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Tabcam

Quote from: Roksan on April  9, 2019, 19:37:48
Wat kost zoiets moois?

De "normale" variant zonder AES kost €989. Wel gebalanceerd en verder dezelfde geluidskwaliteit. De zwarte variant is met AES is €565 duurder.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: frank2 on April  9, 2019, 08:05:53
Goede review over deze dac gelezen, reviewer vond m beter dan Hugo chord en mytec. Werkt de volumeknop ook op de xlr uitgang of is deze uitgang vast.
Oh ja, ik heb zelf helaas geen XLR versterker, alleen een gebalanceerde hoofdtelefoon. Wat ik wel weet is dat output 1/2 (ook KLR) met Phones 1/2 verbonden is en daarvan kan je het volume regelen. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen, maar voor zover ik het begrijp is het een digitale volumeregeling. Het zou dan alleen verzwakking kunnen zijn.

Quote from: frank2 on April  9, 2019, 08:05:53
Zou een linieare voeding aansluiten wordt t geluid nog veel beter

Rechtstreeks uit de handleiding:
In order to make operating the ADI-2 Pro as flexible as possible, the unit has a universal DC input socket, accepting voltages from 9.5 Volts up to 15 Volts. An internal switching regulator of the latest technology with high efficiency (> 90%) prevents internal hum noise by operating above audible frequencies. Internally the switching regulator is followed by standard linear regu- lators, followed by super low-noise linear regulators. Therefore the ADI-2 Pro achieves its tech- nical specs even with less optimal power supplies. Or in other words: the choice of power supply is not critical.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Precies. Volgens mij wordt de invloed van de voeding nogal overschat. Als hij voldoet, dan is dat genoeg.
Ikzelf heb ook een dac uit de professionele wereld, een Apogee Minidac. Dat bevalt zo goed dat ik al besloten had dat mijn volgende dac wederom eentje uit de profiwereld gaat worden (gaat nog even duren, de Apogee doet t nog prima).
Veel waar voor je geld, weinig gebakken lucht. Allereerst een prima review gelezen op SoundOnSound over de RME ADI-2. Nu hecht ik niet veel waarde aan reviews, maar reviews uit de professionele wereld willen nog weleens nuttiger en praktischere info opleveren.  ;D

Zie www.soundonsound.com/reviews/rme-adi-2-dac en https://www.soundonsound.com/reviews/rme-adi-2-pro

Daarna kwam ook nog de test van Archimago. Ik ben om. Vooral benieuwd naar die dynamische (volumeafhankelijke) contourregeling.

Begrijp ik het goed dat je duidelijk verschil hoort en dat je de RME duidelijk beter vind klinken dan de Chord Hugo? Ik had eigenlijk niet verwacht dat er een zo groot verschil zou zijn tussen 2 moderne goede dacs, vandaar mijn vraag... Is geen poging tot discussie.
Misschien ten overvloede: stond de RME in zijn "neutrale" stand tijdens het vergelijken. Er kan nogal wat geregeld worden aan de ADI-2...

Oja... gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :smile:

Groet van Evert

Tabcam

Quote from: Ohm Ivo on April  9, 2019, 21:44:32
...

Begrijp ik het goed dat je duidelijk verschil hoort en dat je de RME duidelijk beter vind klinken dan de Chord Hugo? Ik had eigenlijk niet verwacht dat er een zo groot verschil zou zijn tussen 2 moderne goede dacs, vandaar mijn vraag... Is geen poging tot discussie.
Misschien ten overvloede: stond de RME in zijn "neutrale" stand tijdens het vergelijken. Er kan nogal wat geregeld worden aan de ADI-2...

Oja... gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :smile:

Groet van Evert

Dank je wel. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verschil op de grote set ook niet had verwacht. Nu weet ik dat het zeker invloed had omdat een audionet streamer ook al beter klonk bij mijn luisterdemo van de Ushers bij W&W.

Ik heb nog niks veranderd anders dan het volume. Ik wil nog de NOS stand uitproberen maar moet eerst een rustige avond vinden voor het meten met REW voor een nieuw convolutiefilterbestand. Het oude voldoet, zonder filter heb ik room boom, maar het is niet ideaal.

Oh, misschien wel nuttig om te weten is dat het de "gewone" Chord Hugo 1 betreft. Ik heb de Hugo 2 gehoord en daar hoorde ik met mijn Alpha Prime veel meer detail op. De Chord Hugo 2 is echter €2189,- en de Chord Cutest €1395,- en heeft geen hoofdtelefoonversterker.

Ook leuk om te lezen is het review van de ADI-2 op audiosciencereview. De nieuwe ADI-2 pro FS staat er nog niet op, de oude had duidelijk meer jitterproblemen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjettepet

Als ik Archimago goed begrijp dan wordt bij gebruik van de volumeregeling alles geconverteerd naar PCM. Dus een no-go voor mijn DSD-bestandjes.... houd ik het voorlopig bij mijn Luxman DA-250 met analoge volumeregeling.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Tabcam

Quote from: Sjettepet on April 10, 2019, 08:23:16
Als ik Archimago goed begrijp dan wordt bij gebruik van de volumeregeling alles geconverteerd naar PCM. Dus een no-go voor mijn DSD-bestandjes.... houd ik het voorlopig bij mijn Luxman DA-250 met analoge volumeregeling.

Dat is het voordeel van professionele apparatuur, ook daar hebben ze rekening mee gehouden!

To be able to digitally adjust the volume, DSD data must be converted to PCM. This is done automatically within the DA converter chips. In DSD Direct mode there is no PCM conversion – and consequently no volume control anymore. In mode DSD Direct balanced headphones can not be used.

Qua analoge volumeregeling hebben ze een een hoofdstuk (pagina 88 van de manual) gewijd aan waarom de digitale volumeregeling superieur is aan bv potmeters. Bij deze wat een stukje daaruit:

Typical disadvantages of setting with potentiometers:

  • Synchronicity errors lead to panoramic shifts and significant volume deviations left / right, in particular near the end points of the adjustment range.
  • In the middle setting range, there is an increased crosstalk and changes in the frequency response. Changes in the frequency response also occur at the end regions of the adjustment path.
  • Higher THD/THD+N. A point well known to measurement technicians. As soon as an analog potentiometer is in the signal path, the unstable contact between wiper and resistive track causes noise, which contains both THD (distortion) and N (noise), even in the stationary state. Thus the -110 dB of a DAC quickly gets reduced to for example -80 or -70 dB.
Ze hebben een meting gedaan met 16 bits op -40dB dat de ruisvloer op -170 dB blijft liggen bij 24 bit is dat zelfs -190 dB. In beide gevallen 40 dB onder het kleinste signaal van het ingangssignaal.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjettepet

O ja, het verschil tussen analoge en digitale volumeregeling zal inmiddels onhoorbaar zijn. Maar zoals elke 'freak' op dit Forum heb ik recht op mijn principes!  ;D

Die RME is prachtig ontworpen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Ohm Ivo

TabCam, heb je inmiddels al een grondigere indruk van je RME? Gebruik je hem toevallig ook in een setup met een windows-pc?

En: heb je die dynamische volumeregeling ook al eens gebruikt?
Ik had n tijdje terug de handleiding van de RME gedownload in de hoop dat die wat meer inzicht zou geven in deze regeling. Mijn Behringer Ultracurve roomprocessor heeft ook een dynamische (volumeafhankelijke) eq aan boord (naast graphic en parametric eq) en ik hoopte via die handleiding erachter te kunnen komen hoe ik die kon instellen. Helaas, de opzet van de RME is heel anders (en véél gebruiksvriendelijker) dan die van de Behringer. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.

Veel vragen, ik weet het. Mocht je geen zin/tijd hebben dan snap ik dat, uiteraard. ;D

Groet van Evert

Tabcam

Quote from: Sjettepet on April 11, 2019, 10:59:03
O ja, het verschil tussen analoge en digitale volumeregeling zal inmiddels onhoorbaar zijn. Maar zoals elke 'freak' op dit Forum heb ik recht op mijn principes!  ;D

Die RME is prachtig ontworpen.
Natuurlijk, iedereen heeft zijn "stokpaardjes" en daar ook recht op, ik ook :angel: Ik leer nog elke keer zelfs als ik skeptisch ben :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: Ohm Ivo on April 12, 2019, 12:05:10
TabCam, heb je inmiddels al een grondigere indruk van je RME? Gebruik je hem toevallig ook in een setup met een windows-pc?

En: heb je die dynamische volumeregeling ook al eens gebruikt?
Ik had n tijdje terug de handleiding van de RME gedownload in de hoop dat die wat meer inzicht zou geven in deze regeling. Mijn Behringer Ultracurve roomprocessor heeft ook een dynamische (volumeafhankelijke) eq aan boord (naast graphic en parametric eq) en ik hoopte via die handleiding erachter te kunnen komen hoe ik die kon instellen. Helaas, de opzet van de RME is heel anders (en véél gebruiksvriendelijker) dan die van de Behringer. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.

Veel vragen, ik weet het. Mocht je geen zin/tijd hebben dan snap ik dat, uiteraard. ;D

Groet van Evert

Dat komt nog. Ik wilde gisteren meten maar het stereobeeld verschoof steeds. Bleek achteraf een kapotte interlink te zijn :mad:. Heb gemeten maar ik ga dat over doen.

Voorlopige ervaringen zijn divers. Opnames klinken ruimtelijker maar had ook een paar die tegen vielen. Ik heb mijn Chord Hugo van mijn werk meegenomen om te gaan vergelijken.

Qua bediening merk ik dat het erg wennen is. De 1 en 2 knop werken verschillend afhankelijk waar je zit en dat werkt voor mij in het begin verwarrend maar het begint te wennen. Een kapotte interlink werkt ook niet mee, ik heb de Adi-2 Pro wel 5x gereset omdat ik dacht dat ik een verkeerde instelling had gemaakt :nopompom:.

Ik ben alleen nog met de filtering bezig geweest maar wil ook zeker het dynamisch volume in gaan stellen. Voorlopig heb ik het alleen nog het volume op max omdat de voorversterker wel een afstandsbediening en app heeft, de Adi-2 dac heeft wel een afstandsbediening!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#15
Ik ben inmiddels iets verder met de luistertests. Op de grote set maakt volume meer uit dan de dac. Zowel de Hugo als doe RME doen het uitstekend.

Quote from: Ohm Ivo on April  9, 2019, 21:44:32
...
Begrijp ik het goed dat je duidelijk verschil hoort en dat je de RME duidelijk beter vind klinken dan de Chord Hugo? Ik had eigenlijk niet verwacht dat er een zo groot verschil zou zijn tussen 2 moderne goede dacs, vandaar mijn vraag... Is geen poging tot discussie.
Misschien ten overvloede: stond de RME in zijn "neutrale" stand tijdens het vergelijken. Er kan nogal wat geregeld worden aan de ADI-2.
Dikke fout van mij :nopompom:. Ik had de RME op de Arcam CD ingang aangesloten en het bleek dat die wel op analoog maar met Dolby Volume (van de Arcam) ingesteld stond. Doe je dat ook met de Hugo dan hoor je ook meer details  :wacko:  :-X.

Op de Alpha Prime hoor ik wel meer verschillen. Het is echter nog veel moeilijker deze op hetzelfde volume in te stellen. Ik heb al moeite met de grote set op 0.1 dB nauwkeurig in te stellen.

Mijn ervaring totnogtoe is dat qua geluidskwaliteit de volgorde voor een dac op mijn set:

  • bit-perfect afspelen
  • volume
  • op-amp/voorversterker
  • dac
Echt slecht ontworpen dacs uitgezonderd.

Ik vind de RME ADI-2 Pro FS nog steeds zijn geld waard door de andere functionaliteit en de RME ADI-2 dac helemaal.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ohm Ivo

Beste TabCam, ik heb je laatste bericht een paar maal gelezen en laten bezinken, maar eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je wilt zeggen. Ik begrijp dat de verschillen tussen beide dacs qua geluidskwaliteit toch niet zo groot zijn, maar hoe je tot die conclusie komt is me niet duidelijk. De makke van geschreven taal ipv gesproken taal danwel beperkingen in mijn begripsvermogen ;D. Kun je eea iets verduidelijken? :)

Groet van Evert

Sjettepet

Ik ben ook in verwarring:

bit-perfect afspelen geeft de beste geluidskwaliteit, maar met Dolby Volume processing klinkt een dac nog beter...???

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Tabcam

Poging 2  :angel:

Ik hoorde duidelijke verschillen bij de eerste luistertest. Daarna heb ik 2 zaken ontdekt. Als eerste is er een interlink stuk gegaan. Die bezat een hele kleine capaciteit en verstierde het gehele stereobeeld. Dat had gevolgen voor beide maar ook dat alle metingen van vorige week niet goed zijn gegaan behalve de laatste.

Ten tweede had ik beide dac's aangesloten op de analoge ingang van verschillende poorten van de Arcam. Alleen die van de RME Adi-2 FS stond op een ingang met Dolby Volume van de Arcam aan gesloten. Dat ontdekte ik omdat door de kapotte interlink ik van alles aan het testen was en na testen op de Anthem het volume van beide had gelevelt. Na terugkeer naar de Arcam als voorversterker bleek er nogal een volumeverschil was ontdekte ik dat één van de twee dus niet op analog direct ingesteld stond. Daarna smolten de verschillen als sneeuw voor de zon.

Kortom, de verschillen zijn minimaal in klank en ik alhoewel ik nog meer wil testen is de voorlopige conclusie dat het filter (b.v. NOS) meer verschil maakt dan de dac. Dat geldt ook voor Dolby Volume, die maakt dat het anders klinkt. Door het verhogen van de bas en de treble klinkt het gedetailleerder maar minder natuurlijk. Eerste indruk is wel , wow, wat hoor ik veel meer details. Dynamisch volume op de RME wil ik nog testen. Dat is dan voornamelijk voor mijn hoofdtelefoon/IEM. Het is echter niet een eenvoudig in te stellen apparaat. Het menu is enigzins verwarrend en ik wil niet te snel gaan roepen hoe het werkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Oops, helemaal vergeten te posten hoe het is verder gegaan. Heb nog geprobeerd de RME dynamische volumeregeling te testen. Helaas ging eerst een usbkabel stuk en vrij snel daarna het linkerkanaal van de hoofdtelefoonversterker.

Uiteindelijk heb ik besloten om de RME terug te sturen, niet voor reparatie maar voor terugbetaling. Twee redenen spelen daarbij de hoofdrol. Ten eerste is het verschil met de Chord Hugo te klein. Een klein verschil in volume is groter dan de onderlinge apparaten. Ten tweede zat de aansluiting van de voeding nogal los. Niet erg als je een hele stabiele set hebt, wel als je nog wel eens experimenteert.

Van het geld kan ik ook een Dirac Studio SHD en eventueel een Daphile streamer erbij als de Volumio streamer niet bevalt. Ik denk dat ik dan veel meer mogelijkheden en verbetering krijg voor de grote set. Alleen het dynamische volume was niet goed genoeg voor mij, zeker miet omdat er geen ab bij zit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Quote from: TabCam on April  8, 2019, 20:27:02
Op de IEM's kon ik horen dat er meer krekels op andere plekken zaten. Nu hoor ik niet alleen een krekelkoor gedurende het hele nummer op vele plekken, ik hoorde ook ineens vogels. En dat op de grote set! Die had ik niet zien aankomen!

Maar dat van die vogels is toch niet zo heel verwonderlijk? Op welke set en in welke configuratie hoor je ze niet?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ohm Ivo

Quote from: TabCam on April 15, 2019, 17:49:54
Poging 2  :angel:

Duidelijke uitleg, dank je. Begrijp ik het nu goed dat er eerst een interlink stuk ging, vervolgens een usb-kabel en daarna het hoofdtelefoonversterkergedeelte in je RME? :crazy: :blink: Da's wel veel pech. En jammer (maar begrijpelijk) dat je de RME weer heb teruggestuurd. Ik was wel benieuwd naar een uitgebreidere impressie van de contourregeling van de RME.

Overigens schijnt de netkabel van de rme een bijzonder geval te zijn. Je moet hem achter inpluggen en dan een kwartslag draaien om hem goed vast te zetten. Meen ik me uit de handleiding te herinneren...

Groet van Evert

Tabcam

Ik denk dat de interlink al langer stuk was. Kreeg een tijd lang al geen goede Diracmetingen. Maar het zou ook aan de versterker kunnen liggen, die is nu weg voor een tweede reparatieronde  :nopompom:.  De USB kabel was wel vreemd maar het was een hele oude. Mijn laatste printer komt uit '95 :o.

Dat daarna de RME hoofdtelefoonaansluiting kapot ging was dikke pech ja. Had ook graag geëxperimenteerd met de dynamische volume/contourregeling.

Stom, dat van die kwartslag draaien lees ik nu pas :o ergens wel logisch, zo werken Neutrik/SPEAKON  aansluitingen ook en ergens werkt dat, als je het eenmaal weet werkt het erg fijn!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

StereoMike

Sinds kort hebben we de kleine broer van de Pro FS de RME RME ADI-2 DAC in gebruik als hoofdtelefoonversterker (noodzakelijk wegens geluidsoverlast uit ons atelier) en ik moet eerlijk toegeven.... wat een lekker apparaat.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Shorty

#24
Het zou jammer zijn als mensen aan dit draadje de indruk overhouden dat dit apparaat alleen een DAC|ADC is. De RME ADI-2-Pro FS is méér: het maakt in de meeste gevallen je voorversterker overbodig.

Er zit, behalve de gebruikelijke digitale RCA, Toslink en USB ingangen, namelijk ook een (gebalanceerde) analoge ingang op. Ook heeft het apparaat vrij uitgebreide 5-bands parametrische digitale EQ-instellingen (frequentie en Q regelbaar) om de luidsprekerrespons (links en rechts apart instelbaar) aan je kamer aan te passen en je hoofdtelefoon aan je voorkeuren. En die constant variabele loudness is natuurlijk het ei van columbus als op de late avond de Fletcher-Munson Curve  :devil: roet in het eten dreigt te gooien.

Daarom is een vergelijking tussen deze ADI en de Hugo een beetje als die tussen een Leatherman en een aardappelschilmesje ;) , en is bovendien het prijsverschil maar liefst €900  :pompom: in het voordeel van de RME.

VrGr,

Bart J.