Verbeteren (stereo) sound - SR7012

Started by Rob Eric Blank, April 7, 2019, 20:21:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Vorig jaar heb ik een Marantz SR7012 aangeschaft, dit omdat mijn eindversterker Marantz SR14 (aangestuurd door een AV7005 pre) er mee op had gehouden. De SR7012 is geweldig kwa doorgifte van 4K, spotify server, Apple Airplay e.d. Deze kan de Elac FS208.2 goed aansturen.

Toch mis ik wat aan de sound. De SR14 was een beest van een machine (waarvan ik alleen de eindtrappen nog gebruikte). Nu mis ik wat in de sound (vooral bij audio). Wat raden jullie aan om te doen? Mogelijk alleen een stereo bak als eindversterker gebruiken, andere eindbak. Of gehele set-up over hoop???

Tabcam

Ja, mijn ervaring is dat een stereo-eindversterker kan flink veel schelen ondanks alle verhalen dat het niet uit zou moeten maken. Ik heb wel gemerkt dat je altijd goed moet kijken of je het het geld waard vind. Het is altijd goed om uit te proberen of het de gewenste verbetering brengt en of er niet ergens anders meer verbeteringen voor hetzelfde of minder geld te maken zijn.

Kan je de set en de ruimte omschrijven? Mijns inziens is de ruimte het meest bepalend, daarna de luidsprekers en dan pas de electronica.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob Eric Blank

Quote from: TabCam on April  7, 2019, 21:37:50
Ja, mijn ervaring is dat een stereo-eindversterker kan flink veel schelen ondanks alle verhalen dat het niet uit zou moeten maken. Ik heb wel gemerkt dat je altijd goed moet kijken of je het het geld waard vind. Het is altijd goed om uit te proberen of het de gewenste verbetering brengt en of er niet ergens anders meer verbeteringen voor hetzelfde of minder geld te maken zijn.

Kan je de set en de ruimte omschrijven? Mijns inziens is de ruimte het meest bepalend, daarna de luidsprekers en dan pas de electronica.

De ruimte is 9 x 5 en is een woonkamer. De set staat halverwege in de ruimte in de zithoek. De lange muren zijn beton en beide gevels zijn glas, dus is behoorlijk hard. Net als de natuurstenenvloer. Wel staat er een grote hoekbank en ligt er een kleed in het luister gedeelte en hebben wij dikke gordijnen. Zowel optisch als akoestisch (niet voor HT maar gewoon de algehele galm) beter. Aan de ruimte zie ik niet veel gebeuren, de voorgaande oplossing werkte namelijk ook in deze ruimte (de SR14).  Daarbij is denk ik het draagvlak thuis niet heel groot om te gaan schuiven met spullen. Mijn dochter heeft speelruimte nodig en mijn vrouw houdt ook nog van een leuk interieur waar zij zich ik kan vinden. Mijn Elac's daarom wit laten spuiten, vallen deze minder op.

Tabcam

Ik lees geen center en achterluidsprekers in jouw verhaal. Op papier zou het voor stereo redelijk hetzelfde moeten zijn. De SR14 is vrij oud en had waarschijnlijk meer van de Marantz sound dan de SR7012. Iets meer nadruk op de basregio wat je nu mist, zoals je het in je eerste post beschreef.

Je kan kijken of wat milde EQ helpt of je kan met Audyssey MultiEQ de curve aanpassen en kijken of je dan in de buurt komt. Mocht dat geen soelaas bieden, kan je eens kijken wat een echte stereoversterker doet. Er zit vast een forumgenoot in de buurt om te kijken wat dat brengt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

pameijer

Draai je met Audyssey, Pure Direct oid?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Rob Eric Blank

Quote from: TabCam on April  8, 2019, 07:44:53
Ik lees geen center en achterluidsprekers in jouw verhaal. Op papier zou het voor stereo redelijk hetzelfde moeten zijn. De SR14 is vrij oud en had waarschijnlijk meer van de Marantz sound dan de SR7012. Iets meer nadruk op de basregio wat je nu mist, zoals je het in je eerste post beschreef.

Je kan kijken of wat milde EQ helpt of je kan met Audyssey MultiEQ de curve aanpassen en kijken of je dan in de buurt komt. Mocht dat geen soelaas bieden, kan je eens kijken wat een echte stereoversterker doet. Er zit vast een forumgenoot in de buurt om te kijken wat dat brengt.
Elac center en elac rears, allemaal uit dezelfde range, De SR14 had idd die ouderwetse Marantz sound met redelijk wat laag en met 140Watt per kanaal veel controle over de speakers.

Rob Eric Blank

Quote from: pameijer on April  8, 2019, 08:50:01
Draai je met Audyssey, Pure Direct oid?
Ik draai doorgaans met Audyssey in HT, pure direct bij mijn cd-speler als bron.

fluissie

beste eric

bij mij maakt het toevoegen van een marantz pearl lite op de 7012 wel wat uit, in gebruik als eindversterker
komt dit naar voren dat wanneer het geluid wat harder gaat dat het beter onder controle blijft

ingezet als gewone stereo versterker klinkt de pearl ook gewoon net even wat lekkerder

audyssey staat bij mij zo ie zo uit omdat zonder gewoon lekkerder klinkt en pure direct ben ik ook nooit fan van geweest
gewoon in stereo werkt het beste in mijn situatie

xlr8

#8
Je kan er idd een eindbak aanhangen maar denk dat een goede stereoversterker met HT passthrough voor je muziekbeleving een betere keus is.
Een 70xx serie is goed maar heeft zijn limiet.
Tevens bepaald de voorsterking meer het geluid dan de eindversterking.

Wat meer in de buurt komt van de good old SR14 is de SR8012, klankmatig een andere orde dan de SR70xx of hoe je wil de 'old skool sound' van Marantz.
Het wordt iig nooit een SR14, imo de beste surround bak van Marantz mbt stereo weergave  ;)


Quote from: TabCam on April  8, 2019, 07:44:53
Je kan kijken of wat milde EQ helpt of je kan met Audyssey MultiEQ de curve aanpassen en kijken of je dan in de buurt komt. Mocht dat geen soelaas bieden, kan je eens kijken wat een echte stereoversterker doet. Er zit vast een forumgenoot in de buurt om te kijken wat dat brengt.

Bovenstaande kan ook verhelderend zijn,  Wat is je locatie ?

quattronl

Ik heb sinds kort mijn SR5006 ingeruild voor een SR7012.
Wel heb ik nog steeds de PM15S2-LE als stereo bak staan die ik dus samen met de SR als eindbak voor de fronts gebruik.

Ik heb nog geen tijd gehad de SR7012 in stereo te gebruiken.
Ik vermoed zeker dat hij het aflegt tegen de PM; de PM zet gewoon een heel mooi stereogeluid neer.
Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe de SR het in stereo gaat doen.

Wat XLR8 zegt: de voorversterker bepaalt het geluid.
De SR8012 is wel weer een hele (financiele) klasse hoger, daar kan je ook een mooie stereo amp voor kopen.

Je mag natuurlijk bij mij komen luisteren hoe de combi klinkt  ;D

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rob Eric Blank

Quote from: quattronl on April  8, 2019, 12:00:11

Wel heb ik nog steeds de PM15S2-LE als stereo bak staan die ik dus samen met de SR als eindbak voor de fronts gebruik.

Ik heb nog geen tijd gehad de SR7012 in stereo te gebruiken.
Ik vermoed zeker dat hij het aflegt tegen de PM; de PM zet gewoon een heel mooi stereogeluid neer.
Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe de SR het in stereo gaat doen.

Wat XLR8 zegt: de voorversterker bepaalt het geluid.
De SR8012 is wel weer een hele (financiele) klasse hoger, daar kan je ook een mooie stereo amp voor kopen.

Je mag natuurlijk bij mij komen luisteren hoe de combi klinkt  ;D
Ik ben benieuwd. De PM15 S2 ook naar gekeken, vanwege passthrough. Kan dan altijd de PM als geintergreerd gebruiken.

Tabcam

Het verschil is ook nogal groot, 5 kanalen van 140W met de SR14 naar 7 van 70W of 5 van 100W met de SR7012. Daarbij was de SR14 waarschijnlijk conservatiever ingeschat en/of zal de stabiliteit en controle in 4 Ohm veel groter zijn. De PM15S2-LE heeft een iets minder vermogen maar verdubbelt bijna met 4 Ohm (90->140 ipv 140->170) dus meer controle en zal waarschijnlijk meer de Marantz sound hebben.

Een groot verschil is het maximaal opgenomen vermogen dat Marantz noemt. Max 710W vind ik niet veel voor een negenkanaalsversterker. Een Arcam neemt b.v. max 1500W op voor 7 kanalen.

Ik zou zeker een stereoversterker met lekker wat vermogen proberen. Zelf was ik mijn Anthem I225 een paar maanden kwijt voor reparatie en ik dacht eerst dat het wel meeviel maar de rust valt me toch wel op nu de Anthem terug is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JeroenGRT

Ik heb de Marantz SR14 ook gehad, prachtige machine die het ook in stereo goed deed. Maar zet je er een goede stereo versterker naast dan moest hij het wel afleggen. Ik denk eerder dat het de combinatie van de iets frisser klinkende Marantz SR7012 receiver met de Elacs geen goede combi is. De Elacs kunnen vrij analytisch klinken en de SR14 heeft een beetje de oude Marantz sound, en die combi kan net goed zijn...alhoewel het natuurlijk een smaakkwestie is. Misschien kun je eens een stereo versterker proberen/lenen met ht doorlus mogelijkheid?

Ik heb trouwens in het verleden de Marantz AV8003/MM8003 ook eens gehoord en vergeleken met de SR14 op mijn eigen luidsprekers (destijds) , die vv en ev combinatie klonk toen erg fijn en vond ik in stereo behoorlijk goed, net wat verfijnder dan de SR14....en had een bepaalde rust...misschien is een nieuwere versie daarvan ook nog een idee? Mijn Marantz SR7008 heb ik een tijdje terug verkocht en heeft mij nooit echt kunnen overtuigen in stereo modus, maar goed daarvoor gebruikte ik hem dan ook niet.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Tabcam

Waar ongeveer woon je? Als je niet te ver woont kunnen we kijken wat een andere versterker brengt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob Eric Blank

Quote from: TabCam on April 14, 2019, 14:52:02
Waar ongeveer woon je? Als je niet te ver woont kunnen we kijken wat een andere versterker brengt.

Woon in Utrecht.

@JereoenGTR, de oude Marantz sound paste beter bij de wat killere Elac's. De SR14 was warmer. Ooit wel een PM5001 gehad aan de speakers en die klonk ook wel beter (toen draaide ik met een oude Marantz SR7001). Nadeel was dat ik het volume van die PM5001 steeds moest aanpassen.

Ik bekijk ook andere fronts.

JeroenGRT

Die nieuwere Marantz stereo versterkers hebben volgens mij veelal een power AMP direct in, dan wordt het met een druk op de knop een stereo eindversterker voor je surround receiver. Maar die nieuwere marantz stereo versterkers klinken ook niet meer zoals vroeger. Nieuwe luidsprekers beluisteren is ook leuk 😀
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Maro

Geloof me, doe de Marantz de deur uit en koop een Anthem MRX720. Gaat beter klinken dan alle hier genoemde oplossingen. Weet dat je dat niet gaat doen maar dat is je eigen keuze. 🤪
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

frits marantz

Je kunt ook kijken naar een combi met een Denon PMA. Bijvoorbeeld uit de 1500 of de 2000 serie. Die hebben ook een pass-through functie.

Rob Eric Blank

Quote from: Maro on April 15, 2019, 16:56:54
Geloof me, doe de Marantz de deur uit en koop een Anthem MRX720. Gaat beter klinken dan alle hier genoemde oplossingen. Weet dat je dat niet gaat doen maar dat is je eigen keuze. 🤪
Is budget technisch ook wel even een zeer grote stap....ruim 3K verder. Met verkoop van de SR7012 blijft t zeker pp 3K steken. Dat is flink wat boven. Ik ken de Anthem niet en ook de klanktechnisch niet.

Tabcam

Quote from: Rob Eric Blank on April 15, 2019, 08:52:46
Woon in Utrecht.

@JereoenGTR, de oude Marantz sound paste beter bij de wat killere Elac's. De SR14 was warmer. Ooit wel een PM5001 gehad aan de speakers en die klonk ook wel beter (toen draaide ik met een oude Marantz SR7001). Nadeel was dat ik het volume van die PM5001 steeds moest aanpassen.

Ik bekijk ook andere fronts.

Net iets te ver voor mij. Ik denk dat het handig is om eens goed naar je hele setup te kijken. Je kan ook richting actieve luidsprekers gaan omdat je een aparte HT set hebt. Luidsprekers bepalen veel meer het geluid dan de versterker. En je hebt best veel keuze qua luisteren in de buurt.

Quote from: Maro on April 15, 2019, 16:56:54
Geloof me, doe de Marantz de deur uit en koop een Anthem MRX720. Gaat beter klinken dan alle hier genoemde oplossingen. Weet dat je dat niet gaat doen maar dat is je eigen keuze. 🤪

Je kan ook aan een NAD T758v3 denken. Ik verwacht dat die ondersteund met een aparte stereoversterker beter zal klinken, mnaar dan kom je in erg dicht in de buurt tenzij je tweedehands gaat. Voor een stereoversterker kan dat. Wie weet trekt de NAD het al goed genoeg maar omdat de Marantz dat niet doet heb is het onzeker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i