Meerwaarde duurdere hoofdtelefoon

Started by Rowdy, April 7, 2019, 09:25:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Heb in 1993 een AKG K400 hoofdtelefoon aangeschaft. Vond deze altijd comfortabel zitten qua draagcomfort, ook bij langer luisteren.
In 1999 heb ik de Sennheiser HD600 aangeschaft. Qua draagcomfort vind ik hem na langer luisteren minder dan de AKG. Gaf teveel druk op het hoofd.
Nu heb ik een AKG K702 en heeft hetzelfde draagcomfort als de K400. Deze is aangesloten op de hoofdtelefoon aansluiting van de Rega Brio.
Geluid is bij alle hoofdtelefoons goed.
- Stel ik wil een duurdere hoofdtelefoon aanschaffen heeft het een meerwaarde, terwijl de versterker hetzelfde blijft?
- Tot welk bedrag moet ik zoeken zodat het in verhouding blijft met de versterker?

chansig

Tweede Hans....ooit begonnen met een Sennheiser instap en vervolgens de 650 en de 800. Verschillen vond ik duidelijk en billijk.

Vervolgens binnen  Audeze ook 2 modellen geprobeerd. Ook een groot verschil. Dus eerst maar eens een budget.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

#2
Tussen de 400 en 500 euro zijn er veel mooie hoofdtelefoons te verkrijgen. Geeft echt een verbetering. Heb via een forumsponsor een doos vol demo's mogen uitproberen en heb toen mijn keuze gemaakt. Ik zou niet zomaar wat kopen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

Quote from: chansig on April  7, 2019, 09:56:48
Tweede Hans....ooit begonnen met een Sennheiser instap en vervolgens de 650 en de 800. Verschillen vond ik duidelijk en billijk.

Vervolgens binnen  Audeze ook 2 modellen geprobeerd. Ook een groot verschil. Dus eerst maar eens een budget.

Gr. Hans
Heb je dezelfde versterker gebruikt bij de verschillende hoofdtelefoons?
Budget heb ik niet. Als een duurdere beter is, ga ik daarvoor sparen. Het moet in verhouding zijn met de Rega Brio. Daar wordt het op aangesloten.

chansig

Niet altijd dezelfde. Maar de Sennheiser en Audeze heb ik zeker ook met dezelfde versterking gehoord.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: Rowdy on April  7, 2019, 10:05:29
Heb je dezelfde versterker gebruikt bij de verschillende hoofdtelefoons?
Budget heb ik niet. Als een duurdere beter is, ga ik daarvoor sparen. Het moet in verhouding zijn met de Rega Brio. Daar wordt het op aangesloten.

Hey Jan,

Het geheel is ook afhankelijk van welke impedantie de rega aankan.
Als je wil kan ik met mijn Sennheiser HD800 langskomen om te laten horen wat een goede koptelefoon doet.
We moesten toch nog afspreken, dus dat komt dan goed uit 😄.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Tabcam

In het algemeen zijn hoofdtelefoons net als luidsprekers. Je kan dus meer detail horen bij duurdere modellen maar ze zijn ook afgestemd voor een specifieke markt. De een is op zoek naar een "warmer"/"donkerder" geluid, de ander een "helderder"/"analytischer" geluid, een derde weer "neutraal"/natuurlijk geluid.

Echt baszwaar zal je niet meer tegenkomen in het hogere segment. Het betreft meer accentverschillen die voor een asntal muzieksoorten beter werken dan voor andere. Wel zal een akoestische bas, drums e.d. echter klinken doordat je en de bas en kleinere details tegelijkertijd hoort.

Qua draagcomfort is het juist anders. Die kunnen enorm verschillen. Het klemmen verschilt natuurlijk ook veel per hoofd. Zelf ben ik erg te spreken over MrSpeakers. Redelijk natuurlijk gestemd en alle nieuwe modellen zijn erg licht. De Hifiman Sundara krijgt veel positieve reviews maar is een open model.

Jouw Rega Brio lijkt niet gemaakt om grote hoofdtelefoons aan te sturen. Volgens deze specs:
    32Ω = 1.8V
    54Ω = 2.6V
    300Ω = 5.9V
Dan zou de output ongeveer 100 mW zijn. Dat is meer geschikt voor efficiente hoofdtelefoons/IEMs. Een Chord Hugo levert 1000 mW, wat echt wel een groot verschil maakt. Een Topping DX3 Pro levert ook 1000 mW voor €250. Van de Pro-ject S2 Dac kan ik helaas geen power specs vinden maar krijgt ook veel positieve reviews en is waarschijnlijk veel gemakkelijker ergens te beluisteren.

Ik zou eerst eens kijken wat een upgrade van je versterker brengt en dan pas op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon gaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Quote from: Peerless Monster on April  7, 2019, 10:10:43
Hey Jan,

Het geheel is ook afhankelijk van welke impedantie de rega aankan.
Als je wil kan ik met mijn Sennheiser HD800 langskomen om te laten horen wat een goede koptelefoon doet.
We moesten toch nog afspreken, dus dat komt dan goed uit 😄.
Dat is goed Rens, kan ik hem vergelijken met de AKG K702.

B-art

#8
Die sennheiser heeft nogal wat power nodig anders klinkt de bass niet mooi. Gaat dus niet goed samen met de brio, hier heb je een aparte hoofdtelefoon versterker voor nodig. Ik zou Stef vragen of je zijn Grado mag testen (32 ohm).
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

#9
Heb wat zitten te rekenen. Afgegeven vermogen is 100mW bij de Rega Brio.
De AKG K702 heeft een impedantie van 62 ohm, opgenomen stroomsterkte is dan 48 mA.
Bij hoofdtelefoons met een impedantie van 32 ohm is de stroomsterkte 55 mA.
Bij hoofdtelefoons met een impedantie van 300 ohm is de stroomsterkte 20 mA.
Dus ik moet zoeken in hoofdtelefoons met een lage impedantie, zoals b.v. de hierboven aangegeven Grado.

B-art

Ik heb jaren een Grado gehad, nu een Hifiman, specifiek deze is ook met een lage impedantie. Verder zou je naar Final sonorous kunnen kijken (16 ohm, alleen dan wel gesloten)
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Stef

#11
Hou er wel rekening mee dat een Grado heel anders klinkt dan een Sennheiser.  Als je indrukwekkend laag zoekt...no go Grado :D wil je de indruk dat je mee op het podium zit...YES.  Persoonlijk vind ik Grado heel mooi met folk en akoestische muziek.  Breedte van soundstage is middelmatig tenzij bij de hogere (duurdere) GS en PS series.  Je zou bvb. op een van de welbekende sites een van de lagere Grados kunnen aanschaffen, een SR225e (280eur) geeft je een goed idee van de Grado sound.  Je hebt 14d retourrecht ;).  De houten Grados klinken geraffineerder maar behouden het karakter van de SR serie....
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Tabcam

#12
Wat je ook kan doen is je Rega Brio meenemen naar een dealer als BB&G in Hiversum of Wifimedia Arnhem met veel keuze in hoofdtelefoons of Audio-Life in Buren of Audiofile in 's Gravenmoer. Ik verwacht dat ze je wel willen helpen met kijken of een hoodtelefoonversterker of een hoofdtelefoon de meeste verbetering geeft.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

palmspar

#13
Kijk ook eens naar beyerdynamic hoofdtelefoons, ik heb een t90 en die kun je uren op hebben zonder dat het knelt.
Geluid is ook erg mooi en ze zijn erg gevoelig, dus niet veel versterking nodig.