Yamaha wxa50 genoeg vermogen voor elac fs68 speakers

Started by mika-nl, April 6, 2019, 17:47:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mika-nl

Goedemiddag,
Ik wil me Arcam 350 gaan vervangen voor een Yamaha wxa50 dit is een klasse D versterker

Gaat dit problemen opleveren met mijn elac fs68 speakers?

ik luister graag op achtergrond of net boven spraak niveau

Yamaha WXA50 output info :
Rated Output Power
105 W + 105 W (4 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06% THD, 2-ch driven), 70 W + 70 W (6 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06% THD, 2-ch driven), 55 W + 55 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06% THD, 2-ch driven)


Elac FS68 speaker info :
(Änderungen von technischen Daten und Designmerkmalen vorbehalten)
Abmessungen H × B × T    
1.080 × 250 × 335 mm    
Gewicht    20 kg
Prinzip    3-Wege, Bassreflex
Tieftöner
Bassreflex-Rohre    
2 × 175 mm AS Konus
2 × 60 mm    
Mitteltöner    1 × 140 mm AS Konus, (mag. geschirmt)
Hochtöner    1 × 25 mm Kalotte Gewebe, (mag. geschirmt)
Empf. Verstärkerleistung
bei Nennimpedanz    20-180 W / Kanal
Trennfrequenzen der Weiche    600 / 2.200 Hz
Empfindlichkeit    89 dB bei 2,83 V und 1 m
Nennimpedanz
passend für Verstärker (von ... bis)    6 Ω
4 ... 8 Ω
Minimalimpedanz    4,6 Ω bei 135 Hz
Übertragungsbereich
nach IEC 268-5    38 ··· 25.000 Hz
Nenn- / Impulsbelastbarkeit    110 / 150 W

Richi

Geen idee, maar in deze test spelen ze met Canton vloerstaanders uit de topklasse en dat gaat super:

https://www.areadvd.de/tests/xxl-doppeltest-yamaha-musiccast-verstaerker-wxa-50-und-musiccast-vorverstaerker-wxa-50/

Die van mij komt maandag binnen, nadat mijn zoon er een gekocht heeft. Echt een super apparaat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Zou moeten kunnen. De minimumimpedantie van de Canton Reference 5K is 3.2 en de gevoeligheid 88.5 dB. In beide specs is de Elac beter (4.6 Ohm/89 dB). Ik vertrouw de specs van Canton niet helemaal omdat ze 20Hz-40kHz specificeren, maar de 3.2 Ohm klinkt wel logisch.

Op de achtergrond en net boven spraakniveau moet kunnen alleen specs vertellen nooit het hele verhaal. Op deze Audiogon discussie staat dat ze wel wat amperes lusten.

Ik kwam nog een test tegen van de Yamaha wxa-50 door alpha-audio. Die hebben hem getest met de Usher Mini Dancer 2. Dat lukte ook en ik weet dat de Ushers ook amperes lusten dus ik verwacht geen problemen. Wel staat er bij een reactie dat ene Sjors het een emotielose versterker vond.

Het blijft mix & match zolang het passieve luidsprekers betreft. Qua vermogen zal de Yamaha het aan kunnen. Of het een goede match wordt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Mijn Ushers zijn ook lastig met versterking dus het is een gokje waard. Als je op internet of bij de Mediamarkt koopt kan je het terugbrengen. Bij de betere dealers geven ze je er één mee voor een thuisdemo!

Succes
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Nexterday

Technisch kan het vast allemaal wel, maar ik verwacht dat een AVR350 wel wat beter klinkt dan een Wxa50... vergeleken met bijvoorbeeld een Bluesound Powernode2 klinkt zo'n Yamaha toch wel wat plat en kaal...zeker op een grotere luidspreker... Heb je bijvoorbeeld ook een Yamaha Rn602 overwogen? Die is wat groter, heeft ook streaming en zat ingangen. En er zit wat echt wat meer leven in tov een wxa50. Qua kosten is er wat verschil, maar heel veel scheelt het niet.
Music is the answer.

mika-nl

Bedankt voor alle reacties en dat op zaterdag avond.

Als ik de reviews lees en de persoonlijke ervaring van richi moet het goed komen.
Ik weet niet met wat voor speakers richi heeft geluisterd ?

De Powernode 2 heeft maar 60 watt en de yamaha 70 dus daar zit wel verschil in. ook de prijs is van de Yamaha iets vriendelijker.

Mijn AVR 350 word nu ook niet optimaal gebruikt.

Ik heb een chromecast aan een hdmi extracktor hangen. die een optical output heeft naar mijn 350.
Dus ik denk dat ik kwa opstelling er wel beter op word.
Die hdmi extractor is een ding van 30 euro chromecast is ook geen topper denk ik..


Of zie ik dat verkeerd ?

Richi

Quote from: mika-nl on April  6, 2019, 21:11:46
Als ik de reviews lees en de persoonlijke ervaring van richi moet het goed komen.
Ik weet niet met wat voor speakers richi heeft geluisterd ?
Dat was met een setje Onkyo D-055 luidsprekers en TIDAL als bron: klinkt echt super. Zelf speel ik met B&W 685 luidsprekers op zolder en de Yamaha wordt daar als streamer aan een Kenwood L-1000 set gehangen, maar ik ga hem natuurlijk ook even als versterker op de B&W luidsprekers proberen.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nexterday

Iets meer Watts is geen kwaliteitskenmerk...bovendien is de yamaha 55 Watt aan 8 Ohm en de Powernode 60...maar dat is de essentie niet. Wellicht kan je de 2 eens vergelijken in een winkel, dat schept meer duidelijkheid in de regel.
Music is the answer.

mika-nl


Helemaal mee ens volgend weekend ga ik eens in de winkel vergelijken en misschien een thuis demo vragen.
2 speakers zijn namelijk zo aan gesloten.
Thx iedereen ..

Rob Eric Blank

Ik zou nooit die Arcam inruilen voor een dergelijke versterker.

Tabcam

Het vermogen van de Arcam zijn waarschijnlijk een stuk stabieler dan die van de Bluenode of Yamaha. Ook de voorversterker van de Arcam zal veel beter zijn. Sowieso 120W ( stereo, zowel in 8 als 4cOhm) zou voor de Elac ruim voldoende zijn op jouw luisterniveau. Ik kan me voorstellen dat je veel meer wint met minder geld met een goede streamer of dac.

Mag ik vragen waarvoor je de Chromecast gebruikt? En wat je wilt bereiken met de versterkerwissel? Ik zou sowieso een thuisdemo doen, want beter in versterking wordt het mijns inziens niet!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Quote from: TabCam on April  7, 2019, 21:21:55
Het vermogen van de Arcam zijn waarschijnlijk een stuk stabieler dan die van de Bluenode of Yamaha. Ook de voorversterker van de Arcam zal veel beter zijn.
Dat vraag ik me dus echt af. Onderschat klasse D niet! De Yamaha maakt gebruik van B&O ICE versterkermodules (aldus mijn dealer) en die zijn echt heel erg goed. De voorversterker is ook prima in orde en uitstekend geïntegreerd met de streamer, dat is althans wat ik heb gehoord.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Richi on April  7, 2019, 22:11:22
Dat vraag ik me dus echt af. Onderschat klasse D niet! De Yamaha maakt gebruik van B&O ICE versterkermodules (aldus mijn dealer) en die zijn echt heel erg goed. De voorversterker is ook prima in orde en uitstekend geïntegreerd met de streamer, dat is althans wat ik heb gehoord.  :hehe:

Het liefst wil je een versterker die verdubbelt als de weerstand halveert. Dat doen ze allemaal niet. De Yamaha gaat van 50 naar 75 W, de Arcam blijft "gewoon" op 120W. De Arcam zou je als stabiel op 60W kunnen zien en de Yamaha op 35W.

Ik onderschat klasse D niet. De NAD M27 is een zeer stabiele versterker tot 3.5 Ohm. Drie Quadrals Titan 9 (een center) en twee Quadral Orkans werden stabiel aangestuurd en klonk fantastisch. Mijn Ushers werden zeer stabiel aangestuurd maar klonken levenloos. Het blijft mijns inziens mix n match.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

JGvH

Heb de Yamaha + Kef q150 even op bezoek gehad, vond de Yamaha niks kwa sound deze haalde bij lange na niet alles uit de Kefs .Arcam is zoveel beter.

PorscheHD

Mijn advies is proberen kan uit ervaring zeggen dat Klasse d erg verassend kan zijn........... Positief wel te verstaan!

mijkie

Hier dezelfde ervaring met klasse-d, kan zomaar eens goed klinken [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Richi

Vanmiddag komt de mijne binnen. Die ga ik vergelijken met de Kenwood L-1000 set (volledige gebalanceerde vintage 90s set). De Yamaha komt in ieder geval als streamer aan de Kenwood set te hangen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Hij is binnen en ik heb hem als streamer aangesloten op de Kenwood set:  :headbanging:

Wat een kwaliteit zeg! Zowel Roon, TIDAL als internet radio klinkt subliem. Er zit een prachtige DAC in. De equalizer staat op direct en volume op bypass.  :music:

De interne eindversterking heb ik nog niet geprobeerd.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

mika-nl

Dank voor alle reacties.

Ik heb de wxa50 toch aangeschaft en klinkt echt heerlijk.
Ik heb alleen de sound holes achterin de speakers met plugs moeten dicht maken omdat het laag teveel was .
ook alles op direct gezet dus geen eq aanpassingen.
Helemaal blij nu na wat schuiven en spelen met de instellingen.

Al heb ik in een demo acoustic-energy speakers gehoord en die hebben ook mijn intresse gekregen.


mika-nl

Over de arcam 350 .
Ik moest die vervangen omdat uk denk dat er een voor versterker defect is.
Het rechter kanaal gaf een zachter geluid , de test toon was wel goed.
Dus vandaar mijn verandering

mika-nl

Vandaag even aan het spelen geweest met de yamaha en elac speakers.

Ik heb vandaag alleen de ringen in de soundholes gedaan.
en me speaker kabel goud/blank kleurige 2mm2 vervangen voor de Supra kabel 4mm2 .
deze kabel had ik nog liggen maar was aan de korte kant maar past wel.

Nu geloof ik niet zo in speakerkabel verschillen maar me stereobeeld is veel ruimer en rustiger geworden.
Ik ben zo ver dat ik toch eerst de ae109 van acoustic energy toch eerst nog een keer wil luisteren , ik denk dat mijn elac speakers op dit moment  toch wel een beter geluid geven.

Is er misschien iemand in de buurt van veenendaal die een keer mee wil gaan luisteren ?


mika-nl

Bij MichelDW  nieuwe speaker kabel gekocht de Supra Ply 3.4s dus van het weekend verder genieten
:headbanging: :headbanging:

Richi

Leuk dat het zo goed bevalt. Die van mij doet het ook perfect (alleen als streamer, dat wel). Ik wil hem nog een keer direct op de luidsprekers aansluiten, maar het klinkt nu zo lekker dat ik het wel prima vind.  ::)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a