Geluid calibreren HT...

Started by MFMDJ, April 16, 2019, 12:27:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MFMDJ

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren HT enthousiast. Ik heb onlangs mijn HT een upgrade gegeven en wil nu eindelijk de puntjes op de i gaan zetten. Ik vrees echter wel dat ik er wat hulp bij nodig heb, vandaar dit bericht. Ik draai met de Marantz sr7013, de UD7006 en een mediaplayer. Beeld loopt via een epson tw6600, deze wordt binnenkort vervangen door een tw9400. Geluid gaat via 2 x vifa vivace (front), vifa carat (center), en 2 vifa impuls (surround). Subwoofers zijn op dit moment 2 SVS PB12 ultra's, deze zijn geimporteerd omdat ze hier destijds niet te krijgen waren. Dit alles staat in een L-vormige woonkamer, met daarin een grote L-vormige bank. Sinds die er is kan ik mijn 2 subs niet meer kwijt op de plek waar ze stonden. En daar zit het probleem... Het laag is niet "vol" aanwezig vanwege de vorm van de ruimte, de subs kunnen het wel, ze kunnen alles aan vanaf 12hz... Ik ben aan het twijfelen of ik de 2 subs moet vervangen voor 1 pb4000 van SVS. Het liefste behoud ik natuurlijk wat ik heb, da's wel zo voordelig. Maar mocht dit niet mogelijk zijn, dan gaan we voor een nieuwe. Nu begreep ik dat er op het forum ook leden zijn die elkaar hierin kunnen en willen helpen, door ervaring en/of metingen. Ik heb de audessey van de 7013 al gebruikt, zonder het gewenste resultaat... Zijn er vuistregels voor een L-vormige kamer en 2 subs? Reacties? Graag!

activ

Hoi,

Had je Audessey ingemeten voordat je de subs verplaatst hebt en toen de subs verplaatst en het geluid is nu minder of heb je na het verplaatsen opnieuw Audessey ingemeten?
Als je Audessey uit zet, wat maakt dat voor verschil?
Heb je alleen dat het laag niet voldoende vol is of is het op sommige tonen juist eigenlijk weer te veel?

Een hoop vragen, maar ik zal ook alvast een wat algemeen antwoord geven:
Even uitgaande van dat je laag voorheen klopte (en of dat zo is weet ik natuurlijk niet) betekend het minder volle geluid wat je nu hebt dat er dalen in de frequentie response zitten. Afhankelijk van hoe diep zo een dal is kun je daar soms iets met DSP (Audessey) aan doen, maar vaak ook niet. Om even een worst case te schetsen: Als je de sub(s) zo hebt geplaatst dat je een nul heb op de plek waar je zit gaat geen enkele dsp dat oplossen en een zwaardere sub ook niet. Dat los je alleen op door de sub te verplaatsen. In het geval van 2 subs kan het genoeg zijn om er 1 te verplaatsen.
Voor een echte oplossing zul je moeten gaan schuiven dus, is dat een optie voor jou? Waar staan ze nu en waar kunnen ze nog meer?


MFMDJ

Hallo,

Ik heb de audessey laten draaien in de nieuwe situatie. Het enige wat ik kan doen is 1 sub verplaatsen naar een plek tussen de fronts. Als ik draai zonder audessey is de klank idd beter. De ruimte is verder ook ingericht als thuisbios. Lees: tapijt tegen de muur achter en links en rechts van het scherm, samen met dikke gordijnen om meer contrast van het scherm te krijgen. De wand achterin de kamer is hard. Akoestisch dus precies omgekeerd van wat het eigenlijk moet zijn... Ik post morgen wel een schets of wat foto's, dan is het wat duidelijker. Thnx voor de snelle reactie!

activ

Graag gedaan.

Je zou ook nog kunnen testen om met Audessey uit in het menu 1 van de subs uit te zetten en dan luisteren en dan dat zelfde voor de andere en dan met beide. Wellicht zitten ze elkaar nu in de weg.
Een test met 1 sub verplaatsen is altijd nuttig, maar dan moet je alles opnieuw inregelen.  Laten we eerst maar even kijken naar een tekeningetje als je die gemaakt hebt.
Wat je aan de wand hebt maakt voor dit overigens niet echt uit zolang het niet absorberend is en 20cm dik, dus daar hoef je voor dit specifieke probleem niets mee.


Tabcam

Dat het voor de akoestiek ook goed om een gedempte achterwand te hebben, zeker als je dichtbij de achterwand zit zoals in een huiskamersituatie.

Qua subs zou ik eerst flink gaan schuiven. Dichtbij de voorwand kan helpen. Je kan door de ruimte lopen terwijl je (pink) noise naar de sub stuurt. Dat kan eenvoudig met het instellen van de levels. Met schuiven kan je dan luisteren wanneer het evenwichtig en hard klinkt. Eventueel luister je of de nullen duidelijk voor de bank zitten.

Audessey en andere ruimtecorrectie pas doen als het normaal al op het best klinkt. Dan zijn de aanpassingen en de kans op overcompensatie het kleinst.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

MFMDJ

Zo,

Net even een (ruwe) schets gemaakt van mijn thuissituatie. Voor de duidelijkheid voeg ik toch maar wat foto's toe. Let niet op de caviakooi  :P. Zoals jullie zien heb ik niet veel mogelijkheden om te schuiven. Ik kan 1 sub in de hoek zetten, en 1 tussen de fronts. Mocht dit lukken kan ik ze zwart maken...

MFMDJ

En de andere 3...

MFMDJ

...

MFMDJ

...

activ

Je had toch twee subs? Kijk ik er over heen waar de tweede is op de plattegrond?

PascalP

en wat als je beide subs voorin zet?
Dus 1 links van de center en de andere rechts van de center?

En ik zie maar 1 sub op je plattegrond?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

MFMDJ

Wellicht nog als toevoeging:

Zwarte velours gordijnen achter de fronts hangen wat verder van de wand omdat ze voor het scherm hangen, totale dikte vanaf de wand is 34 cm. Muren bij en om het scherm zijn van tapijt. Velourse gordijnen tegen de rechtse kant van het scherm zijn gemeten vanaf de muur ongeveer 15 cm dik.

MFMDJ

Alweer zo'n snelle reactie, fijn! Ze staan nu allebei in de hoek, en bij 1 sub heb ik al het laagprobleem. Vandaar dat de 2de nu staat te niksen... Nieuwe situatie is er nog niet zo lang. Zou ik de 2de sub het beste links of rechts van het av-meubel kunnen plaatsen?

MFMDJ

Allebei aan de voorkant heb ik al eens gehad, ging op zich wel goed. Maar toen had ik nog kleinere fronts, ik kan ze er nu niet meer kwijt... Ik had toen wel het gevoel dat het allemaal wat wollig klonk. Subs zijn downfiring en ik heb de voorkant natuurlijk wel erg gedempt, vandaar dat ik in eerste instantie aan de pb 4000 dacht, deze is fronfiring...

activ

Quote from: MFMDJ on April 17, 2019, 13:27:01
Alweer zo'n snelle reactie, fijn! Ze staan nu allebei in de hoek, en bij 1 sub heb ik al het laagprobleem. Vandaar dat de 2de nu staat te niksen... Nieuwe situatie is er nog niet zo lang. Zou ik de 2de sub het beste links of rechts van het av-meubel kunnen plaatsen?
Ik zou rechts er naast eens proberen, met een beetje mazzel gaan ze elkaar dan aanvullen en niet in de weg zitten. Denk dat je het pas zeker weet als je het geprobeerd hebt.

RalphH

Mooi projectje weer :thumbs-up:
Even los van schuiven om de juiste plaatsing te vinden, heb je (audyssey) "hulpmiddelen" als dynamic eq, dynamic volume is n dynamic range compression, uitgezet?

Evt ook de audyssey app een keer proberen, kun je wat meer tweaken aan wat audyssey doet met de correcties. Maar das wellicht voor een later stadium, eerst de basis goed krijgen zoals hieboven ook al wordt aangegeven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PascalP

ah ok, je hebt ze nu dus beide in de hoek staan begrijp ik?
Dat lijkt me inderdaad niet zeer ideaal nee.

Zoals activ al aangeeft kun je ermee testen om een voorin te zetten en de andere achter in de hoek, dan kun je ook nog proberen of links/rechts van de center veel verschil maakt.
Enige andere optie die ik zie ik beide links en rechts naast de center mits het past
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RalphH

Speel ook nog wat met de crossovers, kan ook nog wel eens wat inzitten. Mooiste zou zijn om de boel een keer met een meetmicrofoon te meten als het met schuiven niet 1 2 3 lukt...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MFMDJ

Bedoel je met een db-meter microfoon? Dan hebben we weer wat te doen de komende dagen ;). Nu eerst maar weer eens naar het baasje om onze hobby te kunnen bekostigen, bedankt voor jullie hulp tot zover!

RalphH

Yep.
Maar check ook al die settings nog even. Met dB meter op telefoon kun je grofweg ook de sublevels nog wel checken, audyssey stelt deze nog wel eens wat gereserveerd in.

Werkze!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer