Imac killer

Started by CineSmurf, April 5, 2019, 13:44:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat moet het worden?

Een nieuwe iMac met 1 TB SSD
10 (52.6%)
Een zelfbouw PC, met 32"" UHD monitor
9 (47.4%)

Total Members Voted: 19

Nosferatu

Ik zie een meerprijs van € 840,- voor een 1TB SSD maar ja, da's dan vanaf een 1TB Fusion. Je kunt never-nooit-niet je SSD vervangen maar om een 'gewone' harddisk te vervangen.... word je ook niet vrolijk van. Persoonlijk vind ik dan een 512GB dan groot genoeg voor de programma's die ik gebruik, rest (foto's, audio) op externe disks. M'n MacBook Pro heeft een 256GB en daar kan ik makkelijk mee uit de voeten.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Leeuwarden

Zo... Wat draai jij dat je 64 GB RAM erin stopt?

Leeuwarden

Niemand die eraan denkt om gewoon een kleine interne SSD te bestellen en de rest met een externe SSD te doen? Werkt prima...

CineSmurf

Quote from: Leeuwarden on April  7, 2019, 14:05:26
Zo... Wat draai jij dat je 64 GB RAM erin stopt?
Ja, misschien beetje overkill, maar liever in een keer goed... Kan ook voor 200 euro 32GB er in doen en dan over een paar jaar nog een keer upgraden als het nodig is.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Leeuwarden

Lijkt me verstandig...

CineSmurf

Quote from: Leeuwarden on April  7, 2019, 15:16:50
Lijkt me verstandig...
Welke, in twee stappen of juist in een keer?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Leeuwarden

In twee stappen en je na de eerste keer afvragen of je de tweede stap echt wel nodig hebt...

Tabcam

Ik heb wel eens te lang gewacht en dan wordt meer geheugen ineens 3x zo duur :wacko:. Ik doe vaak het dubbele van wat er tegenwoordig nodig is. Dat zou nu 32 GiB zijn omdat 16 GiB al "normaal"/"ruim" is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jeroen V

Quote from: CineSmurf on April  7, 2019, 14:49:14
Ja, misschien beetje overkill, maar liever in een keer goed... Kan ook voor 200 euro 32GB er in doen en dan over een paar jaar nog een keer upgraden als het nodig is.
Ik vraag me af of je 64GB nodig hebt, ik denk dat zelfs 32GB al behoorlijk veel is. In mijn laptop heb ik 32GB omdat ik daar regelmatig VM's gebruik, maar als ik zie wat jij wilt dan lijkt het me op dit moment in ieder geval nutteloos. (en naar mijn mening dus zonde van het geld)

CineSmurf

In mijn huidige mac heb ik 24 GB (2x4 en 2x8). Dus wat meer leek me wel handig, na 8 jaar. In het verleden ook altijd gemerkt dat voldoende geheugen heel veel doet voor de snelheid van een pc.
Misschien begin ik wel met 2x16 erbij. Is het dan handig de 2x4 te laten zitten, of zouden jullie die eruit gooien?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tabcam

Quote from: CineSmurf on April  8, 2019, 08:43:39
In mijn huidige mac heb ik 24 GB (2x4 en 2x8). Dus wat meer leek me wel handig, na 8 jaar. In het verleden ook altijd gemerkt dat voldoende geheugen heel veel doet voor de snelheid van een pc.
Misschien begin ik wel met 2x16 erbij. Is het dan handig de 2x4 te laten zitten, of zouden jullie die eruit gooien?

2 geheugenkanalen bezetten met twee reepjes is het snelste. 4 kanalen is alleen meer. Die 2x4 gaat t.o.v. de 2x16 niet veel brengen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jantje112

Je hebt tegenwoordig ook erg mooie compacte pc's. Zoals bijvoorbeeld de Intel NUC. Deze kun je heel makkelijk uit zicht plaatsen. Dan een mooie 35" widescreen kopen en je bent altijd flexibel in upgraden.

Ik ben het afgelopen jaar overgestapt van apple terug naar windows en ik had het veel eerder moeten doen.

noot87

Als je het leuk vindt om overal wat te veel voor te betalen zit je bij Apple goed, daarnaast ziet het er nog hip uit ook.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Bart_M

Quote from: noot87 on April  9, 2019, 12:57:42
Als je het leuk vindt om overal wat te veel voor te betalen zit je bij Apple goed, daarnaast ziet het er nog hip uit ook.

Dat is te makkelijk.
Ja, het wordt ook als een merk voor hipsters gezien, maar het werkt ook gewoon erg goed.
Over het algemeen is de ondersteuning ook goed, IOS 12 werkt bijvoorbeeld ook nog op een Iphone 5s van eind 2013.

Apple is niet alleen hardware, maar juist ook de software.

Sjaak_Banaan

Welke software van derden ga je eigenlijk allemaal draaien?

Ik ben ervan overtuigd dat de software van Apple perfect werkt op OS X, maar stel dat je ook veel van Microsoft, Adobe of anderen gaat installeren, dan ben je wel afhankelijk van die partijen en hun support voor de Mac-sofware.
Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. ;)

Eerder had ik de vraag ook al gesteld, wat ga je precies doen?
Je pc of mac kan nog zo stabiel zijn, als de software dat niet is heb je nog steeds een bagger systeem om mee te werken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Ik heb het gevoel dat de ondersteuning van Microsoft voor MacOS flink vooruit is gegaan. Loop vrijwel even vaak tegen crashes aan als op Windows. De ondersteuning van Adobe is ook erg vergelijkbaar. Veel software is op beide platformen beschikbaar. Ook Open Source ondersteuning is erg vergelijkbaar. Het enige is dat soms voor Mac en soms voor windows iets mist.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CineSmurf

Quote from: Sjaak_Banaan on April  9, 2019, 14:40:23
Eerder had ik de vraag ook al gesteld, wat ga je precies doen?

Dacht dat ik die had beantwoord, maar we doen van alles op die computer. Het is het archief van foto's en muziek. Huiswerk, internet, filmpjes maken, foto's bewerken, mail checken. En het is de screensaver met vakantiefoto's in de huiskamer  :pompom:

Vroeger speelde ik er nog wel eens een spelletje op, maar dat doe ik tegenwoordig meestal op mijn eigen PC. Mijn zoon heeft ook een eigen PC en playstation voor spelletjes.

Moet vooral weer 5 tot 10 jaar meegaan. Ik heb even een NUC gehad, maar het valt me op dat daar dan toch weer meer kabels aan hangen dan de bedoeling is, waardoor het snel weer een zooitje wordt.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

noot87

Ik zou eigenlijk niet gaan voor iets wat 10 jaar mee gaat, maar eerder uitgaan van 5. Als je iets koopt wat ongeveer 10 jaar mee moet gaan dan zul je onderdelen uit het hoogste segment moeten kopen en dus de hoofdprijs moeten betalen. Hoewel de dingen die je noemt die je ermee wilt doen niet zo'n geweldige pc vragen, behalve misschien het filmpjes maken en foto's bewerken. Voor de zaken die je noemt is ongeveer alles wat nu in de winkel ligt vanaf de middencategorie goed genoeg. Harde schijven zou ik zelf extern doen. Maar ik zou ook altijd een computer zelf samenstellen, daar heeft ook lang niet iedereen zin in.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Leeuwarden

10 Jaar is misschien wat veel maar 5 is zonder meer reëel en alles wat daarna komt is mooi meegenomen. Hou er wel rekening mee dat er daadwerkelijk nog wat jaren na die 5 jaar bijkomen... Met een Mac  :pompom:

Sjaak_Banaan

Quote from: CineSmurf on April 10, 2019, 09:10:12
Dacht dat ik die had beantwoord, maar we doen van alles op die computer. Het is het archief van foto's en muziek. Huiswerk, internet, filmpjes maken, foto's bewerken, mail checken. En het is de screensaver met vakantiefoto's in de huiskamer  :pompom:

Vroeger speelde ik er nog wel eens een spelletje op, maar dat doe ik tegenwoordig meestal op mijn eigen PC. Mijn zoon heeft ook een eigen PC en playstation voor spelletjes.

Die reactie had ik inderdaad wel gezien, maar ik doelde meer op welke software wil je precies gaan gebruiken?
Het antwoord dat je nu geeft is daarover nogal vaag en zegt eigenlijk niet zo veel omdat er nog tal van opties zijn.

Ga je bijvoorbeeld huiswerk maken in Microsoft Office, Open Office etc., video's bewerken in software van Apple of Adobe. Mijn punt was, wanneer je software van derden gaat gebruiken, dan ben je ook afhankelijk van hun service. Het is sowieso erg moeilijk/onmogelijk adviseren als je niet precies weet wat er met de computer gaat gebeuren.
Als je voor alles de standaard software van Apple gaat gebruiken zit je wel goed denk ik.

Ik begrijp uit eerdere reacties dat de support van MS wel fors beter is geworden, dat was voor jaren terug niet zo geweldig.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

CineSmurf

Microsoft Office. Werkt overigens over het algemeen prima, behalve outlook. Ik denk dat ik in een nieuwe installatie toch maar de apple mail en agenda ga gebruiken, maar wel excel, word, powerpoint.
Voor foto's Lightroom. Voor video's etc (nog steeds) iMovie.

Moet zeggen dat ik begon met de hele applesuite. Was een verademing na al mijn windows pc's dat dingen gewoon werkten met iMovie, iWeb, iPhoto, iTunes, iDVD, etc. Een van mijn overwegingen toch naar windows te kijken is dat de software gewoon niet meer zo lekker werkt als 10 jaar geleden. met iWeb maak je webpagina's die er standaard ouderwets uitzien. iPhoto is vervangen door de Foto-app, waardoor je niet meer goed bij je foto's kan komen. iTunes gebruik ik nog wel voor muziek in huis, maar voor mijn bluesound heb ik alle muziek inmiddels ook op de NAS gezet.

@noot87, eens dat het handiger is met externe schijven, maar het idee van zo'n Mac is nu juist een mooi opgeruimd bureau en niet weer een bureau vol met schijven en snoeren en adapters en stekkerbakken, ...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

noot87

Dat zou je ook op kunnen lossen door een netwerk schijf of een NAS achtige oplossing bij je modem te zetten. Maar ben het met je eens dat een iMac er netjes opgeruimd uit ziet. De PC zou je ook in een kastje kunnen verstoppen en je muis en toetsenbord draadloos, zodat je eigenlijk alleen monitor met spanning en hdmi kabel op je bureau hebt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

CineSmurf

Dat is precies mijn dilema. PC's bouwen geen probleem, vind ik zelfs wel leuk om te doen. Mijn eigen PC heb ik vorig jaar in elkaar gezet, draait als een zonnetje.

Ik vind het niet erg om een keer wat geld aan een pc uit te geven, iMac is sowieso duur, maar wat hier eerder ook beschreven werd, als je een mooi scherm wil hebben en een nette PC ben je ook wel wat geld kwijt. Scherm moet voor mij dan ook minimaal een USB hub en goed intern geluid hebben, anders zit je daar ook weer met kabels en snoeren.

Zit zelf nog wel op t spoor om een PC te overwegen, maar jullie hadden me een pagina geleden net overtuigd, toch weer een iMac te kopen  ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Richi

Quote from: CineSmurf on April 10, 2019, 12:01:09
Zit zelf nog wel op t spoor om een PC te overwegen, maar jullie hadden me een pagina geleden net overtuigd, toch weer een iMac te kopen  ;D
Ik zou een Mac kopen!   :police:



Helpt dat?  :P
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CineSmurf

Helpt.
Mijn zoon schrijft zich volgende week in voor een HBO opleiding, dan krijgt ie 6% korting. Is de geheugenuitbreiding gratis  ;D

Ik zit nog wel te twijfelen mijn nas ook te upgraden. Hoe lang gaat zoiets mee? De schijven draainen in RAID, maar die hebben ook een levensduur neem ik aan?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.