Volume subwoofer schiet alle kanten op

Started by STMNT, April 4, 2019, 21:44:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

STMNT

Hallo,

Hardware is een Onkyo TX-NR609 (met nieuw HDMI-board) met daaraan, via stereo RCA subwoofer output gekoppeld, een SVS PB2000. Deze combinatie speelt sinds enkele maanden. Laatste paar weken gebeurt het steeds vaker bij muziek (stereo) dat het volume van de subwoofer de eerste 5-10 minuten van hoog naar laag springt, zonder dat het volume of de intensiteit van de muziek wijzigt. Als ik handmatige het outputvolume van de versterker voor de subwoofer naar beneden of boven schroef kan ik het compenseren maar hij blijft schommelen. De tussenpozen variƫren van enkele seconden tot halve/hele minuten.

Algemene instellingen: crossover staat op 80Hz, fronts nemen het daarboven over maar komen niet lager. Met vorige subwoofer (Magnat) had ik dit probleem niet, maar dat was ook geen topper. Met films/series (surround output) heb ik geen last hiervan.

Wie heeft suggesties? Alvast bedankt!

PS: ik twijfelde over het forumdeel voor receivers of voor speakers, mocht blijken dat ik verkeerd zit hoor ik dat graag.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

fluissie

Eigenlijk niet te beoordelen vanaf de zij lijn ....
Wat je wel kunt doen is een andere reciever lenen en dan
Kijken of het probleem blijft.... Zo ja ligt t aan de sub zo nee weet je dat je het in de Onkyo moet zoeken

Succes ! Niks vervelender als haperende apparatuur

morca

Je kan de receiver eens een hard reset geven..
Wel apart dat alleen de sub het doet.
Zou je eerder aan de sub of aansluitkabel daarvan denken.

Witalik

De pot-meter van de gain knop op subs gaan wel vaker stuk.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

fluissie

Quote from: Witalik on April  5, 2019, 02:37:25
De pot-meter van de gain knop op subs gaan wel vaker stuk.

Met surround heeft ts er geen last van....

Verdenk eerder de onk

Witalik

Dat stukje niet gelezen, dan zal het inderdaad niet op de sub zitten.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Woutoro32

Het lijkt alsof je hem niet op de sub out van je receiver hebt aangesloten, maar op  een stereo pre out van je receiver. Doe eerst het aansluiten op de sub out eens. Dan gaan de crossovers, die je instelt, ook beter werken.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

Raphie

Klink mij meer als een akoestiek probleem, staande golven bij bepaalde freqs, is het repeteerbaar?
JBL PRX Power!

Tabcam

Als je het met surround niet hebt en met stereo wel, zijn staande golven en kabel minder waarschijnlijk. Kan je ook eens wat meerkanaalsmuziek afspelen? Heb je het dan niet? Kan het een instelling in je receiver zijn? B.v. andere cross overs of speakers op large/small.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

STMNT

Quote from: Woutoro32 on April 14, 2019, 08:39:56
Het lijkt alsof je hem niet op de sub out van je receiver hebt aangesloten, maar op  een stereo pre out van je receiver. Doe eerst het aansluiten op de sub out eens. Dan gaan de crossovers, die je instelt, ook beter werken.

Dat is zeker wel het geval, heb het nog even gecheckt. De TX-NR609 heeft twee speciale subwoofer uitgangen en zijn ook als zodanig ingesteld.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

STMNT

Quote from: Raphie on April 14, 2019, 08:43:10
Klink mij meer als een akoestiek probleem, staande golven bij bepaalde freqs, is het repeteerbaar?
Het is reperteerbaar, in zoverre dat het altijd de eerste minuten is. Het verschil in volume is dermate groot dat het niet acoustisch lijkt; als ik bijvoorbeeld elektronische muziek luister is de bas de eerste paar minuten oorverdovend hard en na enkele minuten weer normaal, in lijn met de andere tonen.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

STMNT

Quote from: TabCam on April 14, 2019, 09:48:33
Als je het met surround niet hebt en met stereo wel, zijn staande golven en kabel minder waarschijnlijk. Kan je ook eens wat meerkanaalsmuziek afspelen? Heb je het dan niet? Kan het een instelling in je receiver zijn? B.v. andere cross overs of speakers op large/small.

Goeie suggestie, ik zal zodra ik een rustige avond heb eens gaan experimenteren.

@iedereen: helaas geen reserve receiver met subwoofer uitgang staan  :(
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

STMNT

Korte update; als het volume zo extreem schommelt reageert de subwoofer ook niet op het draaien van de GAIN-knop op de achterkant van de subwoofer. Lijkt er dus op dat daar een probleem zit. Binnenkort maar eens contact opnemen met SVS.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

RalphH

Zit r nog garantie op? Wellicht jossie ook een pm sturen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

STMNT

Quote from: RalphH on May 27, 2019, 16:03:09
Zit r nog garantie op? Wellicht jossie ook een pm sturen.

Denk het niet, hem 'm tweedehands gekocht van een forumlid. Ik zal jossie eens opzoeken, bedankt.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000