Peerless xls10 met PR (2x)

Started by Ralf67, March 31, 2019, 15:01:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

Contour


Ralf67

Ik volg het even niet.

Gaat mij even te snel  :D

bert stoltenborg

Wat bedoelt men met trager? Dat vat ik niet. En ik leer nog steeds graag.
Ik bazel maar wat.

Contour

Impuls respons, het uitsmeren van een kortstondige piek over een langere tijd, typisch wanneer resonerende elementen, zoals een PR, in het spel zijn. Hoe lager afgestemd, hoe slechter de groupdelay en fase draaing.

bert stoltenborg

#30
Quote from: Contour on July 13, 2019, 21:56:02
Impuls respons, het uitsmeren van een kortstondige piek over een langere tijd, typisch wanneer resonerende elementen, zoals een PR, in het spel zijn. Hoe lager afgestemd, hoe slechter de groupdelay en fase draaing.

Ah, ok, dank je. Maar is het niet zo dat zo’n systeem juist, omdat je de afstemming lager maakt, in een bredere band minimum phase is?
Ik bazel maar wat.

Ralf67

Deze fijne subjes gaan de markt in

Timvg

Quote from: bert stoltenborg on July 14, 2019, 10:52:40
Ah, ok, dank je. Maar is het niet zo dat zo'n systeem juist, omdat je de afstemming lager maakt, in een bredere band minimum phase is?

QuoteAnother important concept along this line of thinking is that a subwoofer with deeper extension will tend to sound slower than a unit with less extension. This should not be surprising. The deepest frequencies are the longest and slowest to develop. If you are not used to very deep frequencies being reproduced it may sound less accurate or slow, but in reality the sub with deeper extension is reproducing content that the less extended unit is simply not producing well or at all. The fastest sounding bass is when there is no bass.

The concepts of overshoot, difficulties overcoming inertia, or ringing after the note ends also fall into this category. These terms indicate smearing in time of the signal. Fortunately it is relatively simple to look at a few things to determine if there is a problem. The driver or system "Q" or damping is one way. There is also group delay, energy decay, etc. Most studies show that the people are insensitive to even moderate amounts of energy delay in the bass range. Generally what causes these types of subjective terms to be used are differences in frequency response, rapid changes in response vs frequency and issues due to room or vehicle acoustics. In most cases the effect that the room has on the subwoofer response and energy decay rates dwarf those inherent to the design, unless the sub exhibits some truly bad issues. What's most important about this myth is that speed is an inappropriate concept of sound quality.

----

Impulse Response Indicates Subwoofer Speed or Tightness

This goes back to the myth that some subs are fast / slow. An impulse response represents a ton of condensed information. Too much to compare them directly against each other at a glance and make determinations about performance. The quickest way to make a very short, abrupt, impulse response graph, is to remove all of the bass from the speaker being measured. Bass frequencies require a long time to develop and will extend out the impulse response by their very presence. Simply changing the frequency response balance of the system, or changing the frequency range covered by the measurement will change the way the impulse response looks. For these reasons it is almost impossible to eyeball a pair of impulse responses from units having dissimilar frequency response shapes, or measurement bandwidths and make a direct comparison.

Maar dat wist jij stiekem wel  ;)

bert stoltenborg

#33
Quote from: Timvg on July 24, 2019, 19:12:42
Maar dat wist jij stiekem wel  ;)

Nou, dit wist ik wel maar ik ben altijd benieuwd naar hoe degene die dit soort opmerkingen maakt erbij komt.
Ik zat laatst in de auto met een producer die rijker is dan ik en die dus ook meer weet dan ik, en die ging me uitleggen dat een 18" trager is dan een 15" omdat de 18" zwaarder is. En een zware auto trekt ook langzamer op dan een lichtere.
Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat dat aan de motor ligt en dat bij een zelfde motor en een zwaarder membraan die traagheid zich uit door hoogafval en dat de 20 Hz uit beide luidsprekers toch echt op hetzelfde moment komt, maar ik heb dan altijd het gevoel dat ze denken dat je er helemaal niks van snapt en dat ze zich afvragen waarom ze me inhuren.
Dat heb ik ook met zo'n omerking over groupdelay, dan weet ik niet of het een grapje is of serieus of dat ik er zelf niets van begrijp.
Ik ben zo onzeker, weet je....  :P

Trouwens mooi wat die Engelsman zegt over de ruimte. Er zijn veel luidspreker engineers die al die aandacht voor laag in een woonkamer onzin vinden omdat je toch alleen maar naar de kamer luistert en niet naar de sub  ;D.
Ik bazel maar wat.

Ralf67

En door met het Tweaken van deze subjes.

Verkoop gaat ogenschijnlijk niet plaatsvinden.

Dus bracing aanpassen en de extra massa aanpassen.
Deze is nu 130 gram extra bij de standaard 265 gram PR.

Ralf67


Ralf67

Hier mag een slotje op, verkocht via marktplaats.