Panamorph Paladin DCR lens

Started by home@the movies, March 27, 2019, 16:35:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Review Panamorph DCR lens


Laat ik maar beginnen en meteen met de deur in huis vallen, het was lang geleden dat ik al na een paar seconden met grote verbazing zat te kijken naar één of andere upgrade in de Home Cinema.
Toegegeven, de nieuwe reeks van JVC projectoren gaven mij ook een wauw gevoel en 4K en HDR zijn allemaal mooie aanvullingen op een reeds zeer hoogstaande Home Cinema beleving ,MAAR.

Vandaag hebben we in de demo ruimte zowat de beste upgrade gedaan ooit. Ok, toegegeven niet de goedkoopste maar het kippenvel moment dat ik kreeg bij de eerste beeldjes die ik zag vergeet ik niet meer.
Waar gaat het dan over? wel over de nieuwe Panamorph DCR Anamorphe voorzetlens.
Niets nieuws onder de zon hoor ik jullie denken, en inderdaad, het gebruik van een voorzetlens is reeds langer ingeburgerd in menig Home Cinema maar de nieuwe generatie lenzen is in de verste verte niet meer te vergelijken met wat we hier voorgeschoteld krijgen.

Eerst even een klein stukje uitleg en wat getalletjes;

Zoals iedere film liefhebber wel weet zijn er verschillende beeldformaten in de film industrie, de meest gebruikte zijn 16/9 en 2:35:1, of een afgeleide daarvan.
Onze Home Cinema projectoren hebben allemaal een beeld paneel dat in 16/9 formaat is uitgevoerd, het bekijken van een film in 2:35:1 formaat resulteert, zoals iedereen wel weet, in zwarte balken boven en onderaan het 16/9 scherm.

Concreet wil dit zeggen dat een film in 2:35:1 geen gebruik maakt van de volledige resolutie van de projector en dus ook niet de volle lichtopbrengst heeft die hij bij een 16/9 beeld wel heeft.
Immers de "zwarte balken" zijn ongebruikte pixels die niet oplichten en dus ook geen nuttige beeldinformatie bevatten.
In cijfertjes ziet dat er eigenlijk zo uit;

16/9    beeld op een 16/9 4K projector geeft ons 3840X2160 = 8.294.400 pixels
2:35:1 beeld op een 16/9 4K projector geeft ons 3840X1600 = 6.144.000 pixels

Dit wil dus zeggen dat er 2.150.000 pixels NIET gebruikt worden, sterker nog, omdat de Sony en JVC projectoren geen 3840 paneel maar een echt 4K paneel met 4096 pixels gebruiken verliezen we zomaar eventjes 2.701.200. Ja inderdaad meer dan twee miljoen zevenhonderdduizend pixels en hun bijhorende lichtopbrengst gaan verloren aan twee mooie zwarte balken.

Heel wat Home Cinema liefhebbers maken gebruik van een 2:35:1 projectiescherm, door het toepassen van de zoom en lens memory van onze moderne projectoren is het mogelijk om de twee zwarte randen buiten het geprojecteerde beeld te houden en op die manier 2:35:1 te projecteren zonder gebruik te maken van een anamorphe lens.
Het grote nadeel hiervan is uiteraard dat we nog steeds geen gebruik maken van de "verloren" pixels en door het zoomen nog meer licht gaan verliezen dan al het geval was.


De Anamorphe voorzetlens,

Wat doet zo een lens nu eigenlijk? wel er zin twee zaken die dienen te gebeuren.

De verticale stretch,
In iedere moderne projector bestaat de mogelijkheid om door middel van interne scaling  het 2:35:1 beeld "uit te rekken" over het gehele 16/9 paneel van de projector. Op die manier gebruiken we dus iedere pixel en gooien we geen licht en resolutie weg.
Het nadeel is uiteraard dat we nu met een beeld zitten waarbij alles er heel erg lang en smal gaat uitzien, da is uiteraard niet de bedoeling.

Hier komt de lens dus in het verhaal, deze gaat ervoor zorgen dat het uitgerekte beeld optisch weer mooi in verhouding gaat worden gebracht, en dit dus met behoud van alle gebruikte pixels.
Het resultaat is meer licht en een hoger "waargenomen" resolutie en scherpte, daarbij komt ook nog dat het beeld er op één of andere manier een stuk filmischer uitziet dan bij het gebruik van de "zoom" methode.
Het gevoel is moeilijk te omschrijven je moet het gezien hebben om te begrijpen wat ik hiermee bedoel.

Zoals eerder al aangehaald zijn deze lenzen niet nieuw maar er waren, los van de kostprijs, ook wel behoorlijk wat nadelen aan verbonden.
Verschillende zaken zoals geometrische vervorming, lens abberatie, kwaliteit van de lens, het perfect uitlijnen en scherp krijgen was niet altijd een makkelijke opdracht.
Met de komst van hoogwaardige 4K projectoren en hun bijhorende kwaliteit was het gebruik van een voorzetlens minder interessant aan het worden.

Ik zeg wel degelijk was, want een tijd geleden kwam Panamorph met een totaal nieuw product op de markt, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe generatie van 4K projectoren.

De Panamorph DCR lens.

Gooi 98% van alle nadelen die ik hierboven opsomde, en meer, op een hoopje en vergeet ze.
Dat is wat Panamorph met de nieuwe DCR lens ons, althans op papier, beloofd.
Tel daarbij een winst van 38% meer licht het extra gebruiken van een slordige 2.7 miljoen pixels in combinatie met UHD/HDR en je gaat toch wel even wat rechter zitten bij het lezen van zoveel fraaie beloften.
Nu horen en lezen we wel vaker dat een bepaalde fabrikant het warme water opnieuw heeft uitgevonden en na al die jaren zijn we niet zo snel meer voor één gat te vangen dus er zat maar één ding op, bestellen die handel en zelf oordelen.

Wel vandaag was het pakjes dag, deze morgen stond de koerier aan onze deur met het kleinood. Ik moet in eerste instantie Panamorph al een pluim geven voor een bijzonder snelle afhandeling en vlotte communicatie, (ik kan er nog iets van leren ;-)
Het geheel erg netjes en goed verpakt en een duidelijk handleiding voor montage van het geheel.
Wat die montage betreft zit er een heel erg fraaie mount bij geleverd die voor zowat alle gangbare projectoren en beugels past.
Het monteren hiervan is op zich een vrij makkelijke klus en zou voor iedere handige harry geen probleem mogen zijn.
Na alles netjes in elkaar te hebben geschroefd en de boel op zijn plaats te hebben gezet was het tijd voor het uitlijnen en de eerste testen.
Dat uitlijnen was, zoals ik eerder aanhaalde, met de vorige generatie een behoorlijk lastige klus waar je echt de tijd voor moest nemen en vaak meer dan één keer opnieuw kon beginnen.
Ik ga niet beweren dat het nu op 5 min klaar is maar het verschil is dag en nacht, als je de juiste zaken in de juiste volgorde doet en rustig je tijd neemt is absoluut geen "hel" meer.

En dan de eerste beeldjes, nog geen halve minuut had ik nodig om te zien wat dit stukje optisch wonder met het beeld van de NX9 op het scherm wist te doen.
Helderheid, scherpte, diepte in het beeld, zachtheid, het klopte allemaal, ik kom woorden tekort om het gevoel te beschrijven, net zoals dat met audio het geval is kan je zulke dingen niet op papier neerpennen maar moet je ze ervaren.

Ik meet effectief 35% meer licht dan zonder het gebruik van de lens, HDR kijken op lage lamp stand is nu totaal geen probleem meer. Aangezien in de demo ruimte hier de projector op een bijzonder korte afstand van het scherm staat moest ik zonder lens ik heel erg veel zoom gebruiken bij de JVC wat de scherpte zeker niet ten goede kwam.
Door de lens is dit nu een heel stuk minder geworden en mijn scherpte is er met een sprong op vooruit gegaan, dat is op zich mooi meegenomen maar de rest is uiteraard belangrijker.
Dit soort zaken leent zich er niet toe om op papier te kunnen beoordelen, dit moet je zien en ervaren om te weten wat de meerwaarde kan zijn voor iedere Home Cinema liefhebber

Toegegeven, het is niet echt goedkoop maar je krijgt er wel wat voor in de plaats.

Er is keuze uit de standaard Paladin lens of de DCR lens, waarbij het verschil zit in het al dan niet gebruiken van 3840 of 4096  pixels.

Ik raad iedereen aan om op zijn minst eens een demo mee te maken van deze lens, ook al past het voorlopig niet in je budget, je weet maar nooit wat de toekomst brengt.


Vanaf  nu in demo bij Cinedream Home Cinema Stores

Met vriendelijke groeten
Werner

Kjelt

Quote from: home@the movies on March 27, 2019, 16:35:47
ook al past het voorlopig niet in je budget
'
Misschien handig om een prijsindikatie te geven.
Online zie ik prijzen tussen de $5500 en $8000 voorbij komen, oftewel het lijkt me dat deze lens net zoveel kost als de projector ?

home@the movies

Quote from: Kjelt on March 27, 2019, 17:00:58
'
Misschien handig om een prijsindikatie te geven.
Online zie ik prijzen tussen de $5500 en $8000 voorbij komen, oftewel het lijkt me dat deze lens net zoveel kost als de projector ?

Dat klopt inderdaad  ;)

williams

#3
Hoi Werner gefeliciteerd met je mooie upgrade ,de lens ziet er erg indrukwekkend uit .
Zoals je weet heb ik een aantal jaren met de ISCO II gedraaid maar ik was hier nooit tevreden over daar ik niet binnen de juiste throwratio zat en hierdoor kon ik niet echt het beeld over de gehele breedte scherp krijgen .
Verder had ik wat last van pincushion maar daar kon ik wel meeleven .
War mij wel het meeste opviel altijd was dat met de ISCO je wat verlies had van je contrast en dan met name het ansi contrast .
Hoe is dat nu met je nieuwe lens ?
Later ben ik na de verkoop van de ISCO aan jouw gewoon met de zoom/lensmemory functie op de jvc gaan draaien en dit bevalt me nog steeds erg goed .
Heb nu ook via Madvr een functie geactiveerd die vanzelf de jvc laat omschakelen tussen 16/9 en
235/1 .

Helaas vallen deze lenzen buiten mijn financiële bereik ,maar ik blijf het wel erg mooi vinden dat je op deze manier het volledige paneel kunt gebruiken met alle pixels en lichtopbrengt .
Zou je is wat foto's kunnen plaatsen van wat testpatronen om de universele scherptre te kunnen beoordelen .
Mocht ik in de gelegenheid zijn dan kom ik mischien van het weekend nog even kijken bij de shootout van de jvc's
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

De oude lenzen hadden ook altijd wat verschuiving van de kleuren .
Hoe is dat met de nieuwe lens ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

#5
Quote from: williams on March 27, 2019, 18:02:07
Hoi Werner gefeliciteerd met je mooie upgrade ,de lens ziet er erg indrukwekkend uit .
Zoals je weet heb ik een aantal jaren met de ISCO II gedraaid maar ik was hier nooit tevreden over daar ik niet binnen de juiste throwratio zat en hierdoor kon ik niet echt het beeld over de gehele breedte scherp krijgen .
Verder had ik wat last van pincushion maar daar kon ik wel meeleven .
War mij wel het meeste opviel altijd was dat met de ISCO je wat verlies had van je contrast en dan met name het ansi contrast .
Hoe is dat nu met je nieuwe lens ?
Later ben ik na de verkoop van de ISCO aan jouw gewoon met de zoom/lensmemory functie op de jvc gaan draaien en dit bevalt me nog steeds erg goed .
Heb nu ook via Madvr een functie geactiveerd die vanzelf de jvc laat omschakelen tussen 16/9 en
235/1 .

Helaas vallen deze lenzen buiten mijn financiële bereik ,maar ik blijf het wel erg mooi vinden dat je op deze manier het volledige paneel kunt gebruiken met alle pixels en lichtopbrengt .
Zou je is wat foto's kunnen plaatsen van wat testpatronen om de universele scherptre te kunnen beoordelen .
Mocht ik in de gelegenheid zijn dan kom ik mischien van het weekend nog even kijken bij de shootout van de jvc's

Dank je, het is echt een geweldige aanwinst.

Deze lens heeft, zoals je kan zien, een heel andere opbouw dan de ISCOII, het grote voordeel hier is dat je geen "bewegende delen" hebt.
Bij de ISCOII had je enerzijds de Focus , en anderzijds de geometrie ring die je moest bijstellen, beide zaken zijn hier dus niet van toepassing.
Interne reflecties die bij de ISCO wel wat aanwezig waren en dus je Ansi contrast konden beïnvloeden zijn hier door de opbouw en maatregelen binnen in de lens behuizing eigenlijk niet van toepassing.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens wat metingen doen met en zonder om te zien hoe dit zich in meetresultaten vertaald maar ik ben vrij zeker dat het niet echt een punt is.

Ik zit eigenlijk ook op het randje van de juiste throw, met de ISCO was heel erg zichtbaar het verschil met deze DCR is wat dat betreft enorm.
Een heel erg lichte kromming is op deze heel korte throw aanwezig maar ik doe een overshoot van nog geen cm en gebruik dan een paar lijnen masking in de JVC.
Ik zal de lens ook eens op een betere throw plaatsen als ik de tijd heb om te zien hoeveel beter het al dan niet zal worden.
Scherpte is iets wat tov de ISCO echt dag en nacht is, over de hele oppervlakte van de lens is die echt in orde, ik val in herhaling maar van zodra ik de tijd heb ga ik aan de slag met de nodige testpatronen en dan post ik deze zeker.
Zal echter pas ten vroegste ergens eind volgende week worden want de komende week heb ik amper nog tijd om iets extra in te plannen.
Ik heb een heel kleine correctie in convergentie toegepast in de hoeken om wat fringing te compenseren, kwestie van de perfectie na te streven.

De prijs is jammer maar helaas een struikelblok voor veel Home Cinema liefhebbers, dit is niet voor ieders budget, dat geef ik graag toe.
Als je echter wel de nodige Euro's hebt dan is dit één van de beste upgrades die je aan je Home Cinema kan schenken

pameijer

Eerlijk zeggen Werner:

JVC N7 met lens óf de Sony VW760 laser?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on March 27, 2019, 21:27:36
Eerlijk zeggen Werner:

JVC N7 met lens óf de Sony VW760 laser?

Daar moet ik geen 2 seconden over nadenken, de JVC met lens, 200% zeker weten.

darkrunner

Home cinema projectors, dan stel ik me de vraag waarom die fabrikanten projectors blijven maken met huis tuin keuken 16;9 beeldformaat kan toch niet moeilijk zijn om een 21:9 projector te maken.

papaleo

Quote from: darkrunner on March 28, 2019, 07:47:11
Home cinema projectors, dan stel ik me de vraag waarom die fabrikanten projectors blijven maken met huis tuin keuken 16;9 beeldformaat kan toch niet moeilijk zijn om een 21:9 projector te maken.

+1
Ik dacht precies hetzelfde.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

pameijer

Kun je de lens ook gemakkelijk "uitzetten" als je wel gewoon 16:9 content kijkt? Zoals bv de meeste series.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

#11
Quote from: darkrunner on March 28, 2019, 07:47:11
Home cinema projectors, dan stel ik me de vraag waarom die fabrikanten projectors blijven maken met huis tuin keuken 16;9 beeldformaat kan toch niet moeilijk zijn om een 21:9 projector te maken.

Het heeft niets te maken met of het al dan niet moeilijk is maar vooral met het feit dat er niet voldoende markt is om zo een product te verkopen.
Wij zijn uitzonderingen op de regel, de meeste gebruikers kijken ook veel tv, streamen series, spelen met hun game console, computer enz op hun projector. Bijna deze content is in 16/9 formaat en dat is een heel groot deel van de markt.
Als je plots 21:9 projectoren zou gaan maken ipv 16/9 dan ga je iedereen verplichten om, ofwel een heel groot 21:9 scherm te kopen omdat anders de 16/9 content veel te klein gaat zijn.Of in de andere richting een 16/9 scherm waar je dan alweer met zwarte randen  zit als je 21:9 kijkt. Je gaat het "probleem" hiermee enkel verschuiven, niet oplossen.

Philips heeft ooit een 21:9 flat screen op de markt gebracht, de Philips Cinema, en oa projection design heeft een native 21:9 projector.
Die Philips is een stille dood gestorven bij mijn weten en de projection design projector is om te beginnen ellendig duur en is ook nooit doorgebroken.



home@the movies

#12
Quote from: pameijer on March 28, 2019, 08:55:51
Kun je de lens ook gemakkelijk "uitzetten" als je wel gewoon 16:9 content kijkt? Zoals bv de meeste series.

Ja, in die zin dat je in de projector dan een andere mode kiest in de projector, bij de JVC heet dat Anamorphic B.
Er is een klein beetje verlies aan resolutie met 3072 ipv 3840 horizontale pixels, dat is eigenlijk geen echt probleem, tenzij voor de echte pixel.....ers onder ons  ;) ;D
Je krijgt dus de juiste aspect ratio en er gaat geen beeldinformatie verloren.


darkrunner

Denk dat de helft van de pc gamers op een 21/9 scherm speelt en dan spreek je toch over een tientallen miljoen spelers
Windows scaled ook perfect met al die beeld verhoudingen, enkel de tv:projector wereld blijft aan die belachelijk 16:9 vasthouden

Nog grappiger wordt het met mensen die perse aan 16:9 willen blijven vast hangen vaak vinden ze 55 inch dan ook nog eens heel groot, de meeste films die ze kijken zijn dan met zwarte balken onder en boven :)


home@the movies

QuoteWindows scaled ook perfect met al die beeld verhoudingen

Je kan nooit een 16/9 beeld op een juiste manier scalen om in een 21:9 scherm te passen, dat gaat gewoon niet.
Ofwel gooi je een pak beeldinformatie weg, of je aspect ratio klopt voor geen meter meer. Ik wil echt niet een compleet om zeep geholpen 16/9 beeld bekijken op een 21/9 scherm hoor.

pameijer

Quote from: home@the movies on March 28, 2019, 10:14:42
Ja, in die zin dat je in de projector dan een andere mode kiest in de projector, bij de JVC heet dat Anamorphic B.
Er is een klein beetje verlies aan resolutie met 3072 ipv 3840 horizontale pixels, dat is eigenlijk geen echt probleem, tenzij voor de echte pixel.....ers onder ons  ;) ;D
Een klein beetje verlies? 20% verlies! Dat is bijkans de winst die deze lens geeft op 21:9 content en waar je zo lyrisch over bent. Raak je met 16:9 content dan ook diezelfde 20% aan licht kwijt?

Wmb diskwalificeert deze lens zich hiermee zoals ik het nu zie. Ik kijk veel TV series en YouTube. Ook zijn de meeste concertregistraties op 16:9. Voor deze ongelooflijke bak met geld dat deze lens moet kosten zou ik verwachten dat je hem met het grootste gemak even van de lens van de projector afschuift/kantelt.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

#16
Quote from: pameijer on March 28, 2019, 10:43:12
Een klein beetje verlies? 20% verlies! Dat is bijkans de winst die deze lens geeft op 21:9 content en waar je zo lyrisch over bent. Raak je met 16:9 content dan ook diezelfde 20% aan licht kwijt?

Wmb diskwalificeert deze lens zich hiermee zoals ik het nu zie. Ik kijk veel TV series en YouTube. Ook zijn de meeste concertregistraties op 16:9. Voor deze ongelooflijke bak met geld dat deze lens moet kosten zou ik verwachten dat je hem met het grootste gemak even van de lens van de projector afschuift/kantelt.

Tja, ik kijk relatief weinig 16:9 maar je kan de lens gewoon door middel van 2 schroefjes met de hand van de beugel halen. Je hoeft niets opnieuw in te regelen, gewoon de 2 schroefjes terug vastschroeven en klaar, geen schroevendraaier nodig omdat het bedoeld is om met de hand te verwijderen.

home@the movies

#17
Even een kant en klare foto geleend, bovenaan zie je de 2 knoppen/schroeven die je gewoon met de hand losmaakt en 30 sec later is de lens weg. De volledige beugel blijft vast op de projector dus gewoon de lenst terug vastschroeven en weer klaar.
Het is ook niet echt een probleem om hier een slede bij te leveren voor die prijs hoor  ;)

Voor mij is het 2:35:1 verhaal voor 99% de belangrijkste reden, dus vergeef mij het minimaliseren van het verlies in 16:9.
Ik heb de luxe om ook nog een andere demo ruimte te hebben waar een 16/9 scherm hangt, als ik een serie kijk dan doe ik dat  daar.

buckler

Voor mijn situatie zal ik met de LS10000 de normale versie van de Paladin moeten hebben maar als ik toch de DCR versie wil in verband met de toekomst kan dat dan? En zoja wat en waar laat je dan wat liggen?

En als je er een Lumagen bij neemt dan kan die er toch voor zorgen dat alles in 2.35 word weergegen? Ook het 16.9 materiaal?


JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

darkrunner

Quote from: home@the movies on March 28, 2019, 10:26:16
Je kan nooit een 16/9 beeld op een juiste manier scalen om in een 21:9 scherm te passen, dat gaat gewoon niet.
Ofwel gooi je een pak beeldinformatie weg, of je aspect ratio klopt voor geen meter meer. Ik wil echt niet een compleet om zeep geholpen 16/9 beeld bekijken op een 21/9 scherm hoor.
Had het op games die scalen wel zo naar 21:9 dat je geen verlies in hoogte hebt en zonder dat je beeld niet meer klopt, je krijgt gewoon extra breedte beeld bij.
Als dat voor games gaat moet dat voor films toch ook makkelijk toe te passen zijn.

home@the movies

#20
Quoteje krijgt gewoon extra breedte beeld bij.

En waar haal je die "extra breedte" dan bij, die informatie is er niet dus dat zou ik graag wel eens willen zien.
Onderstaande foto's zijn allemaal beelden die het originele 16/9 formaat (onderste foto) scalen naar 21:9, geen enkel ven deze beelden heeft de originele aspect ratio of volledige beeldinformatie.

QuoteEn als je er een Lumagen bij neemt dan kan die er toch voor zorgen dat alles in 2.35 word weergegen? Ook het 16.9 materiaal?

Zoals ik al hierboven aanhaal, je kan nooit 16/9 in 2:35 weergeven ZONDER ofwel de aspect te veranderen, of door beeldinformatie weg te laten.

darkrunner

#21
Bij games dus wel

Edit:foto is nogal groot,linkje
https://www.mupload.nl/img/aklh86b7oeqc5.png

home@the movies

Quote from: darkrunner on March 28, 2019, 12:34:49
Bij games dus wel

Edit:foto is nogal groot,linkje
https://www.mupload.nl/img/aklh86b7oeqc5.png

Uhhh, dus volgens jou zie jij op deze twee foto's hetzelfde, met alle respect maar dan denk ik dat je echt even naar de oogarts moet hoor ;)

Waar zijn de bomen rechts in het beeld en de man zijn arm links in het beeld gebleven op de onderste foto?
Je begrijpt niet wat er met je vb foto's aan de hand is vrees ik.

darkrunner

#23
Ik zeg toch met 21:9 krijg je met games extra beeld in de breedte en verlies je zo goed als niks in hoogte tov 16:9 de onderste foto is de 16:9 he

Waarom kan dat met film niet?

Kjelt

Misschien omdat een game realtime gerenderd wordt en een film fixed kant en klaar in een bepaald formaat al is ?