In-ceiling / In-wall topic

Started by Fox, March 27, 2019, 14:01:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fox

In-ceiling / In-wall topic

Alhoewel In-ceiling en/of In-wall topic luidsprekers buiten Nederland redelijk veel gebruikt worden en steeds populairder worden,
heb ik het idee dan Nederland, of beter gezegd de Nederlanders dit niet omarmen (waarom niet?). 

Volgens mij ligt dit niet aan het aanbod, want bijna elk gerenommeerd heeft wel meerdere series / types in de collectie
(alleen waar kun je die beluisteren, nu er nog nauwelijks serieuze fysieke audio zaken zijn?).
Wat waarschijnlijk wel meespeelt is dat de bouwmethoden in Nederland die zijn en worden toegepast die dit bemoeilijken / beperken
(dit maakt bv ook dat het plaatsen van Dolby Atmos luidsprekers een hele uitdaging is).

Ik (wij) zijn van plan voor een toekomstige woning wel In-ceiling toe te passen.
En omdat er op dit forum nog geen topic over is, lijkt met het prima om er nu mee te starten en hier onze ervaringen te delen.
Ook zou het mooi zijn als er personen die er ervaring mee hebben of ander tips hebben deze hier te delen.

Wie volgt...

Denon Focal

Ik heb 4 IC speakers en 2 In wall speakers van Focal. In combinatie met 2 zuilen, 1 sub en een center speaker is dit een erg fijne combinatie van goed geluid en acceptabele WAF.
Had wel het voordeel dat ik het huis aan het verbouwen was en dus rekening heb kunnen houden met het mooi wegwerken etc.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

quattronl

Bekend 'probleem', ik wil ook graag Atmos toevoegen aan mijn setup
Heb de hardware (receiver voor max. 7.1.2), incl 2 IC speakers.
Om de IC's te installeren moet ik wel een verlaagd plafond aanbrengen. In mijn geval zal de keus op akoestische panelen aan het plafond uitkomen (bijv. van Rivasono of Akoestiek-direct) zodat ik ze daarin kan monteren (evt. samen met spotjes oid). Zodoende kan ik het er bij de directie door krijgen  8)

Het realiseren hiervan zal helaas nog even gaan duren vanwege andere prio's  :closedeyes:
Ik lees graag ervaringen van anderen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

pameijer

De reden dat dit soort speakers in NL niet zo populair zijn heeft denk ik met onze bouwstijl van de huizen te maken. In bv Amerika gaat alles met houten balken en gipsplaten. Dan kun je makkelijk iets inbouwen. Ik zou flink wat beton moeten wegbikken om ook maar iets in te kunnen bouwen. En met mij vele NL huisbewoners.

Maar ik vind het esthetisch zeker een vooruitgang en zou het graag willen hebben.Wellicht in de nabije toekomst 4 Atmos speakers aan het plafond met een plafondverlaging. Maar aangezien mijn huis van voor de verplichte kamerhoogte van 2,60 meter is heeft dat wel impact hier.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Fox

Mooi. De in de opening aangehaalde problemen door de in Nederland gebruikte bouwmethoden word door de meesten onderschreven. Daarom heb ik ook deze topic gestart.  :clapping:

Het betreft het realiseren van een surround installatie in de woonkamer (net als waar we sinds ca. 1989 in diverse opstellingen van genieten), waarbij de fronts, center en subwoofer uit losse speakers zal bestaan en we een uitdaging hebben met de surround luidsprekers die nu aan de wanden en plafond hangen.

Onze toekomstige situatie word een nieuwbouw appartement op de hoek van de bovenste verdieping. Door de hoek ligging hebben (krijgen) we aan 2 zijden grote ramen (eigenlijk openslaande deuren) die van de vloer tot bijna het plafond (hoogte 2,70m) lopen. Dit houd in dat er weinig wanden zijn om onze bestaande speakers aan te brengen.

Wat we inmiddels weten is dat het niet z'n "fantasie" opstelling als in de audio folders zal worden. Je weet wel z'n opstelling met speakers midden in de kamer naast en achter de bank zonder dat er luidsprekerkabels naar toe lopen. Kan bij ons ook niet want de vloer ligt vol met LTW vloerverwarming buizen. (daar komt bij dat wij een lage surround opstelling waardeloos en onnatuurlijk vinden klinken).

Waar wij door het idee van In-ceiling voor onze surround luidsprekers kwamen, is deze animatie.
https://youtu.be/UNFLZCZspHI - kijk deze wel helemaal uit.

Het appartement moet nog gebouwd worden. Hierdoor hebben we misschien (als de aannemer mee wil werken)  de mogelijkheid tot het laten aanbrengen van loze leidingen voor luidsprekerkabels en backboxen voor de luidsprekers.

Uiteraard zouden wij graag ergens In-ceiling luidsprekers willen beluisteren en meningen horen van mensen die ervaring hebben met dit soort luidspreker systemen.

Thamaesta

Ik heb tijdens de aanschaf/ verbouwing van onze woning het plafond deels laten verlagen, in een soort open vierkant, waar mij projectiescherm ook in valt.
Ons plafond is niet heel hoog (2.45m) toch heb ik voor een verlaging gekozen van 15 cm waar nu de IC speakers, kabels en Hue spots in verwerkt zitten.
Ik heb gekozen voor de q-acoustics ic speakers, met een draaibare tweeter. https://www.qacoustics.co.uk/shop/installation-speakers/ceiling-speakers.html
Dit heeft er samen met de afstelling voor gezorgd dat er enorm veel ruimtelijkheid en detail in de surrond atmos bubble zit. Ook al zit ik slechts 2,2m van de speakers af.

Doordat mijn U-bank tegen de achterwand staat heb ik als surround gekozen voor de ultra platte KEF T-series speakers: https://m.nl.kef.com/collections/t-series
Deze heb ik deels kunnen inbouwen in zijwand van een Ikea kast en in een gips muurtje, waarna er slechts 1cm aan speaker uitsteekt :wub:
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic