Geluid verbeteren thuis bios

Started by sweebee, March 24, 2019, 21:05:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sweebee

Momenteel heb ik het volgende:

Denon AVR-X1500H
Klipsch RP-450C center
2x Klipsch RP-260F front
2x Hepta Expression surround
Klipsch RP-115SW

Nu ben ik niet echt tevreden over het geluid. Afgelopen week weer eens in een echte bios geweest (Kinepolis Enschede), en als ik dan weer thuis luister dan klikt 't allemaal stukken minder. Natuurlijk niet echt te vergelijken maar toch.

Ik vind 't geluid vaak te schreeuwerig en stemmen klinken niet zo "vol" als in de echte bios, alsof 't niet echt overkomt.

Heb ook geen idee waar ik moet beginnen, waar kan dit aan liggen? Waar kan ik wat verbeteren?

Ik heb oa audyssey al ingesteld. Geklooid met oa cinema eq maar er is zoveel in te stellen dat ik niet weet wat goed is en wat niet.

Tabcam

#1
Je hoort thuis meestal het meest je ruimte terug, daarna je speakers, aangesloten bronnen en bronmeteriaal. Het eerste wat je kan proberen is de opstelling optimaliseren. Kost geen geld, alleen tijd :angel:. Ik merkte een groot verschil tussen de fronts helemaal recht, een meter voor me, op me en achter me gericht. Vooral in het hoog, het schreeuwerige, maakt dat een verschil.

Wat ook een factor zou kunnen zijn is dat alhoewel de Klipsch erg efficient is, ze volgens de fabrikant wel zwaar belast mogen worden, 125W (500W piekvermogen). Dat is veel meer dan je AV-receiver levert, in stereo "maar" 80W dus in meerkanaals nog veel minder. Meestal is het continuevermogen ook een indicatie voor vervorming en stabiliteit van de versterker.

Je woont waarschijnlijk dichtbij, Kinepolis is voor mij niet ver. Als je interesse in een versterkervergelijking hebt kan ik zowel de Arcam als de Anthem meenemen om eens te luisteren wat dat brengt. Tevens is W&W om de hoek voor de betere tweedehandsapparatuur. PM als je interesse hebt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fluissie

Hallo

Een instap reciever en dan met klipsch speakers het te
Schreeuwerig vinden ........ Joh echt   :laugh:

Ik zou zeker is ingaan op het voorstel van tabcam en er is
een echte receiver op hangen en ik weet zeker dat dat een
wereld van verschil gaat maken  :thumbs-up:

Verder weet ik niet hoe je ruimte is maar als die vrij hard is
dan zouden de klipschen ook weer nog meer 'in your face'
Kunnen klinken dan dat ze van nature al doen

Heb je überhaupt wel geluisterd is naar de speakers of heb je ze neergezet een receiver eraan geknoopt en dan maar hopen dat het klinkt ?



sweebee

Langzaam heb ik andere speakers gekocht. Ik ben begonnen met een jbl center die nergens naar klonk en die eerst vervangen door de klipsch. Toen was ik zeker tevreden. De heptas had ik eerst als front, deze later ook vervangen. Verder dus niet over de receiver nagedacht.

Het is dus in stappen gegaan. Van leuk projectje naar steeds serieuzer. Dus nog weinig ervaring op dit gebied  :nopompom:

De ruimte is ongeveer 5x4m. Achter de stoelen is de gehele wand bekent met gordijnen. Zijkant van het scherm ook. Rest vd wanden zijn wel hard waarvan 1 beton en andere dunne houten muur.

Tabcam

Neem aan dat je de achterwand bedekt hebt met gordijnen? Zit je in de lengte of in de breedte te kijken? Hoe staat alles opgesteld? Het klinkt als een speciaal op HT toegespitste ruimte. Heb je foto's?

Het kan zijn dat je veel reflecties hebt van je "kijkwand", zeker als die hard is. Ik heb zelf als test eens twee matrassen achter de luidsprekers gezet en dat gaf erg veel rust. Daar mijn vriendin geen gordijnen of andere akoestische aanpassingen wil zoek ik het nu richting cardoïde luidsprekers.

Matchen kan best lastig zijn. Ik heb altijd best een lang aanschaftraject. Eerst luisteren of het geluid bevalt, daarna een thuisdemo, het liefst over meerdere dagen. Dat voor zowel luidsprekers als versterkers. Alleen de center en achterluidsprekers waren marktplaats en niet thuis beluisterd, maar goed, zelfde merk en veel minder cequ zelfde ruimteinteractie dus weinig risico.

Versterker bleek mijn grootste probleem. Ik had gedacht dat een redelijk neutrale luidspreker makkelijk was maar je hoort dan versterker en bronverschillen juist veel meer. Heb je de Denon thuis beluisterd?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

Onderschat crossover instellingen en sub plaatsing niet. Als laag het hoog niet lekker aanvult of simpelweg op de luisterplek ontbreekt, wordt t ook schreeuwerig. Je gaat t volume opschroeven om wat laag te ervaren, maar daarmee dus ook t uit balans zijnde hoog.

Dus voor je met apparatuur aan de gang gaat, eerst plaatsing van al je speakers op orde (sub op wieltjes zetten en rollen maar) en juiste crossover zoeken. En grote fronts in formaat, betekent niet dat je crossover daarom ook maar laag moet zijn, zet m gerust op 80.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: RalphH on March 24, 2019, 23:33:38
Onderschat crossover instellingen en sub plaatsing niet. Als laag het hoog niet lekker aanvult of simpelweg op de luisterplek ontbreekt, wordt t ook schreeuwerig. Je gaat t volume opschroeven om wat laag te ervaren, maar daarmee dus ook t uit balans zijnde hoog.

Dus voor je met apparatuur aan de gang gaat, eerst plaatsing van al je speakers op orde (sub op wieltjes zetten en rollen maar) en juiste crossover zoeken. En grote fronts in formaat, betekent niet dat je crossover daarom ook maar laag moet zijn, zet m gerust op 80.
Qua belang subintegratie ben ik het met je eens. Qua plaatsing en balans hoog-laag zou ik eerder met de fronts zonder sub beginnen. Ze gaan optimistisch gezien tot 34 Hz dus akoestische bas moet geen probleem zijn. Balans hoog/lasg moet dan goed te beoordelen zijn. Als je dan al geen balans hebt, kan je de versterker ontlasten met een sub, maar ik verwacht dat het dan nooit echt mooi wordt.

Eventueel speel je wat muziek met weinig bas (akoestische gitaar e.d.) en luistert hoe dat klinkt. Niet schreeuwerig dan kan je met de sub gaan rijden en luisteren wat je kan bereiken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sweebee

Ik had hiervoor een Yamaha versterker, maar deze ondersteunde geen 4K HDR (Epson tw9300), dus moest ik opzoek naar een versterker die dat wel deed. Mijn idee was ook altijd dat een versterker niet zoveel impact zou hebben, ook niet qua vermogen omdat het van mij niet heel hard hoeft en de ruimte vrij klein is.

Wat wel grappig is is dat ik over het beeld wel heel tevreden ben, ik vond 't in de echte bios juist slecht.


Het is een dedicated ruimte, dus ik kan er mee doen wat ik wil. Plafond is overigens een systeemplafond en op de vloer liggen tapijttegels. De sub staat momenteel achter het lange gordijn. Naast het scherm zitten ook gordijnen.

Hierbij wat (oudere) foto's maar vrij weinig veranderd: https://imgur.com/a/WxaY4mZ



RalphH

Quote from: TabCam on March 25, 2019, 00:02:23
Qua belang subintegratie ben ik het met je eens. Qua plaatsing en balans hoog-laag zou ik eerder met de fronts zonder sub beginnen. Ze gaan optimistisch gezien tot 34 Hz dus akoestische bas moet geen probleem zijn

Wel als je door ruimteinvloeden bass nulls krijgt op de luisterplek. Loop bij een test dan ook vooral eens door de kamer heen om te luisteren of op andere plekken het geluid beter is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Dat was een leuk bezoekje. Zoals gezegd zijn we begonnen met de fronts. Veel teveel hoog maar ook teveel laag. De Denon bleek de Klipsch gemakkelijk aan te kunnen sturen. Naar stereo gegaan en de sub uitgeschakeld. De ruimte is iets te levendig wat je met klappen kan merken.

Bleek al snel dat ze veel te dicht bij de muren stonden voor hun afstraalgedrag. Na een aantal posities bleek dat ze +/- 60 cm van achterwand en +/- 40 van de zijmuur en redelijk ingedraaid het minste last van reflecties hadden.

Daarna zijn we met de subintegratie aan de slag gegaan. Na de crossover te hebben aangepast en Audessy opnieuw te hebben laten meten is het nu een veel betere en gebalanceerdere set geworden. Zeker voor films voel je nu op de juiste momenten de impact maar ook bij clips bleek het goed in balans.

Het is ook een mooie op HT gerichte ruimte. Beeld en grootte van de beamer is echt super. Nu nog tapijt en wat demping op de zijmuren en het is klopt helemaal. Het veel kijk en luisterplezier Sweebee.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sweebee

Het geluid is nu idd stukken beter gebalanceerd, bedankt @TabCam. De zij muren zijn nogal hard. Ben zelf nog aan 't kijken naar wat absorptie panelen. Wil er een aantal links en rechts aan de wand monteren om reflecties te verminderen.

zat zelf te denken aan een paar van deze panelen: https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-facet (zwart 120x60).

Iemand ervaring met dit soort panelen? Voor de algemene akoestiek, maar ook tegen reflecties van de fronts.

chansig

Zelf maken een optie ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sweebee

Dat zou ook kunnen, maar voor 167 euro heb ik 6 panelen die er ook nog goed uit zien, dan ben ik direct klaar.

Of er moet materiaal beschikbaar zijn die 1/3e van de prijs is bijvoorbeeld.

RalphH

Een pak rockwool kost je €30, paar latjes en een stukkie stof en een paar nietjes. Kom je denk ik rond die 1/3 uit. De tijd om de boel in elkaar te knutselen is een ander verhaal. Kant en klaar is dan wel gemak natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sweebee

Heb er ook even een hoogpolig vloerkleed ingelegd. Maar dit maakte niets uit qua reflecties. Als ik in mijn handen klap hoor je nog zo'n irritante (korte) galm.

MVG

Quote from: RalphH on March 31, 2019, 12:01:52
Een pak rockwool kost je €30, paar latjes en een stukkie stof en een paar nietjes. Kom je denk ik rond die 1/3 uit. De tijd om de boel in elkaar te knutselen is een ander verhaal. Kant en klaar is dan wel gemak natuurlijk.

En daar moet je ook maar zin in hebben. En gereedschap hebben.  ;D
Voor een kant en klaar product vind ik het niet zo gek die 167 euro voor 6 panelen. Als je ze tenminste mooi genoeg vind om aan de muur te hangen.

RalphH

Vandaar: "tijd om de boel in elkaar te knutselen, is een ander verhaal" ;)
Dan is €170 niet zo heel gek inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

De meeste reflecties zal je ook via de achter en zijmuren hebben. Pas als die weg zijn zou ik het met het tapijt nog een keer testen om te zien of het verschil maakt.

Qua zijpanelen verwacht ik dat je zwart wilt. Zwart is er alleen in het groot en hij heeft alleen de grote witte panelen op voorraad. Ik zou zelfs voor eenderde van de prijs niet gaan hobbyen. Niet dat ik twee linkerhanden heb maar dat het nooit zo mooi wordt. Zelf zit ik aan fotopanelen te denken, iets duurder.

Wel grappig, ik heb ooit zelf gekeken en had flamex facet gevonden. Lijkt wel hetzelfde. Wel andere kleuren maar helaas geen zwart.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sweebee

#18
Heb een aantal panelen besteld (50mm dik), en dit is een wereld van verschil. Aan beide kanten (1 meter breed) panelen aangebracht.

Had er in eerste instantie 1 paneel neergelegd in de ruimte en dat was al direct merkbaar.

Zit nu alleen nog te twijfelen of ik er een op de radiator plak omdat de speaker er direct naast staat.


RalphH

Netjes :thumbs-up:
Mooie ruimte ook zeg.

Beplakken van de radiator.. weet niet of dat een succes wordt. Komt het schuim er wellicht elke keer af door de warmte en best kans dat het door de hitte uit elkaar gaat vallen. Je kunt r eens een dikke deken overheen hangen en dan luisteren of het wat doet. Kun je altijd nog beslisen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie


jahtari

Quote from: sweebee on April  5, 2019, 12:25:58
Heb een aantal panelen besteld (50mm dik), en dit is een wereld van verschil. Aan beide kanten (1 meter breed) panelen aangebracht.

Had er in eerste instantie 1 paneel neergelegd in de ruimte en dat was al direct merkbaar.

Zit nu alleen nog te twijfelen of ik er een op de radiator plak omdat de speaker er direct naast staat.


Nice, hoe groot is deze ruimte?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Quote from: sweebee on April  5, 2019, 12:25:58
Heb een aantal panelen besteld (50mm dik), en dit is een wereld van verschil. Aan beide kanten (1 meter breed) panelen aangebracht.

Had er in eerste instantie 1 paneel neergelegd in de ruimte en dat was al direct merkbaar.

Zit nu alleen nog te twijfelen of ik er een op de radiator plak omdat de speaker er direct naast staat.



Mooi dat t veel verbetering brengt. Ik zou eerder een scherm voor de radiator plaatsen of met klittenband erop zoals dit, dan er een paneel op plakken. Het enige nadeel is dat je weer opnieuw moet inmeten en dan alles zo hetzelfde mogelijk moet houden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sweebee

Quote from: jahtari on April  5, 2019, 16:20:04
Nice, hoe groot is deze ruimte?

De ruimte is is ongeveer 4x5 meter